Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2009-04-12 13:15:31

Hade du läst på FASS så hade du sett att det är i pillerform och att man ska ta det 1-2 timmar före sänggåendet...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Alexandra » 2009-04-12 16:21:14

Miche skrev:Skulle rekommendera att ni som undrar över biverkningar och annat läser på http://www.fass.se där man kan söka både på läkemedlets namn och på aktiv substans.


Jo, jag hittar till FASS på internet. Nu handlade dock min fråga om något som inte finns med i FASS, nämligen om någon råkade veta något, eller ha teorier om, huruvida melatonin skulle kunna ha negativa bieffekter på sikt. Långtidsstudier saknas, om jag förstått saken rätt.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 2 gånger.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Parvlon » 2009-04-12 18:13:14

Saknas o saknas.. de är väl bara inte klara? Personligen gillar jag inte 'hormoner' i pillerform. Känner folk som fått både det ena och andra, av läkare. Mig försökte de lura oxå, med klassikern 'kemisk obalans i hjärnan', men jag är smartare än så.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav nano » 2009-04-12 20:54:30

Fast är det att luras att ge folk vad man tror att de behöver?
Antar att läkare med några få undantag är välvilliga personer.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Parvlon » 2009-04-12 21:07:27

Ja om de 'trodde ' lite mindre så hade det dessutom varit brottsligt. Bra poäng, Nemo!
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2009-04-12 21:27:35

Ursäkta, nano var det ju. :p
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Fighterbabe » 2009-07-17 2:05:53

Melatonin går att köpa själv på nätet -utan större problem. Blir väl kanske dyrare än om man skulle få det utskrivet på recept, men i alla fall....
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Circadin vid sömnproblem

Inläggav Eva B » 2009-10-31 23:51:01

Admin

Slog ihop två trådar om Circadin.

Hej.
Jag fick detta tips av en kamrat i vår vuxengrupp i Västerås. Det är receptbelagt men omfattas tyvärr inte av högkostnadsskyddet. En årsförbrukning vid basdosen 2 mg kostar cirka 2.000 kr. Själv har jag beroende av Stilnoct för att kunna sova sen 1996. Har övergått till Circadin sedan snart ett år.
De allra flesta nätterna kan jag somna på enbart Circadin. Men vid uppblåst mage, social överbelastning, alltför varmt inomhus eller något obehagligt att oroa mig för de närmaste dagarna, kan jag behöva 5 mg Stilnoct. Tidigare behövde jag 10 mg Stilnoct i normala fall och 15 mg vid oro, värmebölja eller alltför lite tid till lugn o ro o enskildhet. Det är en stor förbättring. Jag tycker dock att det är skrämmande att läkare inte föreslår circadin, eftersom biverkningarna är betydligt mindre än för Stilnoct och medlet inte är beroendeframkallande. Se http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2
Det har ju dessutom blivit hårdare förskrivning av narkotiska preparat som Stilnoct utgör. Tråkigt att circadin inte omfattas av högkostnadsskydd, kanske pga att alltför liten förskrivning / användning.
Det kan ju bero på dels kostnaden och dels bristen på information. Många kanske inte ens vet om att det finns "ofarliga" sömnmedel. Vi som har låga serotoninnivåer har kanske oftare för låga melatoninnivåer också.

Finns det fler som har erfarenhet av Circadin? Om fler får medlet utskrivet kanske det kommer att omfattas av högkostnadsskyddet så småningom.

Jag går på 225 mg EFEXOR DEPOT varje morgon sen ett år tillbaka. Dessförinnan har jag klarat mig på 150 mg i 3 år.
Har inte märkt av några biverkningar, men är ändå orolig för negativa långtidseffekter. Maxdosen för behandlingstider på mer än 1 månad är 300 mg. Jag skulle önska att jag kunde gå ned till 75mg dvs basdosen under en försiktig dosminskningsperiod på kanske 2 månader. Men det är ju viktigt att må bra först en längre tid. Jag är orolig för utvecklings- och lönesamtalen på jobbet, som ska hållas i januari-februari varje år. Ifjol blev jag utsatt för grova personangrepp av chefen och mådde skitdåligt i 3 månader och var sjukskriven 1 vecka. Oron finns att tvingas öka dosen successivt pga tillvänjning eller pga att livet blir besvärligare. Känner viss tristess den här årstiden, när det är alltför kallt för långa cykelturer och ännu inget skidföre. Ska dock försöka börja simma och gå på gym tills skidföret kommer.
Kanske kan också stavgångspromenader på skogsstigar och -vägar vara något för mig.

Ha det bra!
Senast redigerad av Eva B 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Eva B
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2009-06-19
Ort: Hallstahammar

Inläggav sugrövmanövern » 2009-11-01 0:06:24

Jag har ätit Circadin i typ ett år och det fungerar mycket bra. Men jag misstänker att den kan vara inblandad i att jag nu känner mig mycket sjuk och det allra värsta, att jag har gått upp i vikt enormt mycket på kort tid.
Jag ökar stadigt i vikt cirka 1 kilo i veckan och ingen hejd tycks finnas.

Provtagningar visar inga avvikelser som tyder på att jag lider av någonting.


Så jag kommer att återgå till Flunitrazepam under en tid för att se om jag börjar må bättre. Så snart jag får tag på någon jävla psykdoktior som inte är livrädd för knark.

Jag misstänker att det, precis som förpackningsstorleken 21 tabletter indikerar, inte är bra att ta dem mer än tre veckor i sträck utan uppehåll.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav carl » 2009-11-01 0:14:49

Cirkadin är ett underbart medel. Det fungerar utmärkt och säljs dessutom receptfritt i en mängd olika länder.
Jag är väldigt frustrerad över att mitt enda alternativ förutom ofarliga melatonin piller (jämför motsats till kaffe) är benzo-preparat. Men att melatoninpillerna är så dyra.

Förpackningsformen är förmodligen för att de är till för jetlag symtom dvs inte till för att behövas längre än tre veckor. När det blir ett godkänt läkemedel hoppas jag att det kommer 100 pack minst.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav johan_uppsala » 2009-11-01 0:30:56

Jag har bett min läkare om antingen Circadin, eller Valdoxan. Det senare innehåller agomelatin som har dubbel effekt, den ena snarlik melatonin (fungerar som melatoninreceptor agonist), den andra verkan är som antagonist på samma serotoninreceptor som flertalet antidepp verkar (tex mirtazepin och fluoxetin).
Då jag generellt undviker medicinering föredrar jag Valdoxan framför Circadin + annan antidepp.
Tyvärr är också denna ännu ej under högkostnadsskydd :-(
Senast redigerad av johan_uppsala 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
johan_uppsala
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Uppsala

Re: Circadin vid sömnproblem

Inläggav tveskägg » 2009-11-01 0:53:52

Eva B skrev:Om fler får medlet utskrivet kanske det kommer att omfattas av högkostnadsskyddet så småningom.

Inte speciellt troligt.

När ett företag vill sälja ett nytt läkemedel i Sverige måste det godkännas av Läkemedelsverket. På deras hemsida står:

Circadin är godkänt för korttidsbehandling (upp till 3 veckor) vid primär insomni hos patienter 55 år och äldre. Godkännandet är baserat framför allt på två placebokontrollerade studier, där måttligt förbättrad sömnkvalitet och funktion under dagen samt förkortad sömnlatens har visats. Av Circadinbehandlade patienter svarade 32.4 % med förbättring av såväl sömnkvalitet som funktion under dagen jämfört med 18.7 % för placebo. Några direkta jämförelser med andra tillgängliga sömnmedel har ej presenterats.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... melatonin/

Nycomed som tillverkar Cincardin har alltså bara presenterat studier där man använt preparatet på 55+:are och de har inte jämfört det med andra sömnmedel. Låter det som att ett så obevisat läkemedel kan få högkostnadsskydd när de konkurrerande preparaten har bevisad effekt?
Observera

Effekt av Circadin har endast dokumenterats för patienter 55 år och äldre och dosen 2 mg, vilket också är den enda tillgängliga styrkan. Vid melatoninbehandling av andra åldergrupper och/eller i doser som kräver andra styrkor är det således angeläget att denna sker inom ramen för klinisk prövning eller annan strukturerad form som möjliggör en uppföljning av effekten.

Och tydligen vill Läkemedelsverket att man undersöker preparatets effekter på andra patientgrupper.

Så varför gör inte Nycomed detta? Min tolkning är att en sådan prövning är dyr, och skulle den ändå genomföras så skulle Nycomed inte tjäna något större på det eftersom melatonin inte går att patentera.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Titti » 2009-11-01 1:04:07

Vi har fortfarande Melatonin till ett av barnen här och det hoppas jag vi får behålla (har fått förnyad licens efter att Circadin kom). Det ger en snabbare effekt vid insomning och det är just det som är svårt, inte att sova natten igenom.

Dessutom får vi Melatonin på högkostnadsskyddet.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav antikropp » 2009-11-21 3:37:39

Är Circadin biverkningsfritt för er som tar den?

Jag uppskattar inte min totala oförmåga att somna och har testat Circadin. Circadin+Stilnoct funkar bättre än bara Stilnoct. Men jag blir uttorkad som fan i hela kroppen, särskilt i ögonen och munnen. Jag får ont i kroppen som jag inte vet om det är bara Circadinet eller om det är att mina infektionsproblem som blir förvärrade. Jag får hjärtklappningar. Jag blir skittrött dagen efter. Hjärtklappningara och muntorrheten känns värre än det jag får av Ritalinet och det är ju inte så jävla bra med tanke på att man tar det för att somna och det blir ju lite svårare när det känns som att man kommer dö i en hjärtinfarkt vilken natt som helst. Jag tror jag blir fetare av den också men det är svårt att avgöra, får lättare en äcklig fläskkänsla av min egen kropp. Jag får rynkor i pannan efter att ha ätit den ett tag, ungefär som man får när man äter skräpmat och kedjeröker fast värre.

Jag tänkte mig att det skulle vara relativt biverkningsfritt jämfört med andra sömnmediciner men så upplever jag den verkligen inte. Är det fel på mig, inbillar jag mig eller kan man få såna biverkningar?
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Alexandra » 2009-11-21 3:43:24

Jag har ju tagit såväl Circadin (meningslöst) som Melatonin (viss positiv effekt), och jag blev torr i käften som i Sahara. Även viss torrhet i ögonen. Trötthet har jag också känt, men upplevde det som en övergående biverkning. Övriga biverkningar som du beskriver, antikropp, har jag ej haft.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav weasley » 2009-11-21 4:06:22

antikropp

Jag känner verkligen inte igen mej i din biverkningslista. Jag tror jag kan bli kanske något torrare jämfört med vanligt när jag tar circadin, men det ser jag inte som något negativt. Snarare är det så att jag kan ha feta jävla apmardrömmar och då är det trevligt att inte behöva vakna skräckslagen OCH sjöblöt.

Min egen och högst personliga uppfattning om Stilnoct tror jag däremot du har kännedom om vid det här laget....
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav sugrövmanövern » 2009-11-25 3:40:52

Jahapps, nu har jag slutat med Circadin sedan ungefär drygt en vecka tillbaka. Jag har gått ner i vikt 4 kilo! Måste ju varit en massa vätska. Jag har fått lättare att andas och kräks inte längre varje gång jag tar ett djupt andetag.

Har även gått några korta promenader, någonting jag inte kunnat göra på ett år!

Helt otroligt vad dum jag är, Circadin har nog bidragit till min trötthet mer än jag trodde.

Jag kan sova utan sömntabletter, det är coolt. Men det är nog en övergående effekt, snart måste jag skaffa andra sömntabletter om detta skall gå vägen.

Förbaskat synd, Circadin var jättebra för sömnen, det bästa jag provat. Men det går ju inte att äta en medicin som gör en jättesjuk.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-25 8:08:32

sugrövmanövern skrev:Jahapps, nu har jag slutat med Circadin sedan ungefär drygt en vecka tillbaka. Jag har gått ner i vikt 4 kilo! Måste ju varit en massa vätska. Jag har fått lättare att andas och kräks inte längre varje gång jag tar ett djupt andetag.

Har även gått några korta promenader, någonting jag inte kunnat göra på ett år!

Helt otroligt vad dum jag är, Circadin har nog bidragit till min trötthet mer än jag trodde.

Berätta gärna hur det går, om det positiva håller i sig.

Cirkadin är ju depot, kanske håller i sig för länge för dig. Hade du problem med att somna eller att hålla dig sovande?

Det är ju egentligen helt sjukt att erbjuda melatonin i depot till folk som har insomningsproblem, och inte vanliga melatoninkapslarna.

Själv gick jag på theralen och all sjöns skräp de första 10 åren av min psykkontakt. Trots att jag sade att jag hade svårt att SOMNA, inte sova vidare. Fy fan vad dumma de är. Theralen är rena rama skiten för mig. Fick den först utan recept, alltså direkt i handen av läkare. UTAN varning. Det höll på att gå riktigt illa i trafiken och av en slump fick jag reda på att det var theralenet som gjorde mig trött dygnet runt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Trixy » 2009-11-25 8:39:49

carl skrev:Cirkadin är ett underbart medel. Det fungerar utmärkt och säljs dessutom receptfritt i en mängd olika länder.
Jag är väldigt frustrerad över att mitt enda alternativ förutom ofarliga melatonin piller (jämför motsats till kaffe) är benzo-preparat. Men att melatoninpillerna är så dyra.

Förpackningsformen är förmodligen för att de är till för jetlag symtom dvs inte till för att behövas längre än tre veckor. När det blir ett godkänt läkemedel hoppas jag att det kommer 100 pack minst.


Melatonin dyra???? men dom ingår i högkostnadskyddet... köpte en burk nu för 75 kr för 100 tabletter inte så dyrt
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-25 9:13:09

Trixy skrev:
carl skrev:Cirkadin är ett underbart medel. Det fungerar utmärkt och säljs dessutom receptfritt i en mängd olika länder.
Jag är väldigt frustrerad över att mitt enda alternativ förutom ofarliga melatonin piller (jämför motsats till kaffe) är benzo-preparat. Men att melatoninpillerna är så dyra.

Förpackningsformen är förmodligen för att de är till för jetlag symtom dvs inte till för att behövas längre än tre veckor. När det blir ett godkänt läkemedel hoppas jag att det kommer 100 pack minst.


Melatonin dyra???? men dom ingår i högkostnadskyddet... köpte en burk nu för 75 kr för 100 tabletter inte så dyrt

Cirkadin ingår inte i högkostnadsskyddet. Eller har inte gjort i alla fall.

Om man lyckas få igenom licens på riktigt melatonin (utan depoteffekt alltså) så går det på högkostnadsskyddet.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sugrövmanövern » 2009-11-25 9:27:12

Bror Duktig skrev:Cirkadin är ju depot, kanske håller i sig för länge för dig. Hade du problem med att somna eller att hålla dig sovande?

Det är ju egentligen helt sjukt att erbjuda melatonin i depot till folk som har insomningsproblem, och inte vanliga melatoninkapslarna.
Det är insomningen som är problem. Jag är även lättväckt, men jag brukar ofta kunna somna om. Har tjatat om Melatonin på licens, men läkarna är sådana slappa torskrövar, ingen action.

Jävla dumt det där, att de inte ids hjälpa en med licens.

Det är ganska onödigt att ha en depoteffekt som brummar på faktiskt. Speciellt när man som jag är biverkningskänslig.

Svindyrt också, en femhundring i månaden (ingår ej i högkostnadsskyddet) kan jag köpa annat för :evil: . Typ hälsokost och promenadskor nu när det verkar som att jag faktiskt kan gå ner i vikt :evil: .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Alexandra » 2009-11-29 14:08:56

Bror Duktig skrev:[...]Det är ju egentligen helt sjukt att erbjuda melatonin i depot till folk som har insomningsproblem, och inte vanliga melatoninkapslarna.[...]


Amen! Man kan ju prova att krossa depottabletterna, det har ju skrivits om det tidigare här på forumet, men jag tycker inte att det är nåt man som patient ska behöva hålla på med. Det minsta man kan begära av en psykiatriker är att vederbörande vet skillnaden mellan insomningssvårigheter och problem med uppvaknanden under natten.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-29 14:23:30

Alexandra skrev:Det minsta man kan begära av en psykiatriker är att vederbörande vet skillnaden mellan insomningssvårigheter och problem med uppvaknanden under natten.

Tja, det tog många år innan jag fick Stilnoct i stället för THERALEN och annat liknande för mina insomningssvårigheter. Jag hade då inga som helst problem med uppvaknanden under natten, endast extrema insomningssvårigheter.

Vakna under natten har jag börjat göra på senare år, troligtvis en effekt av depression.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:48:24, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin en livskvalitets vändare !

Inläggav Tomtelisa » 2009-12-26 13:23:03

Jag testade melatonin för första gången 2007 och vill nu dela med mej av mina erfarenheter !

Jag har alltid haft problem att somna in, även som barn !
För 10 år sen var jag med i en olycka som har gett mej svår värk och jag har ätit värk tabletter sen dess mer eller mindre hela tiden.
Jag har fram till 2007 sovit 3 timmar i stöten för att vakna av tilltagande värk i kroppen, tagit min värk tablett somnat om efter ca 1 timme för att sova 3 timmar igen. Så här såg min vardag ut förr.
2007 arbetade jag på ett företag som sålde detta preparat "Melatonin" och gjorde som jag brukar göra Testade Själv.
Det tycktes mej guld värt att få sova eller iallfall få somna in snabbare !
Jag gick på med den högre rekomenderade dosen som var 2 tabletter dvs 2 x 3 mg = 6 mg
Jag somnade in snabbt men dagen efter hade jag en fruktansvärd huvudvärk.
Det är den vanligaste bi verkningen, det kännde jag till redan.
Jaha fast besluten att inte ge mej delade jag en tablett nästa kväll somnade in lika bra men huvudvärk hade jag dagen efter iallafall inte lika kraftig men lite.
3 e kvällen tog jag en 4 e dels tablett ! Ingen huvudvärk dagen efter.
Jag tog en fjärde del på morgonen med ! Man blir lite sömnig en stund men det är inget sömn medel.
Jag ökade dosen sen sakta till 2 tabletter/ dygn under en veckas tid.
När dosen var uppfylld gick jag över till att bara ta före säng gående.

Redan efter 4 dagar märkte jag skillnad men här är en lista över vad jag fick för resultat på personlig nivå av melatoninet.

Jag började sova hela nätter utan att vakna.
Jag mindes drömmar.
Jag tålde värken bättre.
Jag var på väg in i min vanliga höst deppighet, det vände jag blev glad istället.
Jag började vakna tidigt på morgonen och fullkommligt sprudlade av energi. (från att ha varit alltid trött och seg)
Efter 2 månaders melatonin ätande hände något märkligt, endel av mina gråa hår fick färg igen.

Jag blev verkligt intresserad av vad melatonin är så jag började läsa och studera om det.
Här är endel av mina frågor som jag själv besvarat !

Var finns melatonin ?
Melatonin skapas av kroppen själv och finns i ex bröstmjölk på natten hos ammande kvinnor.
Melatonin finns i ko mjölk och i grannlandet Finland säljs melatonin-mjölk som är taget från kor på natten då halten är högre.
I växt riket har merlot druvan höga halter av melatonin mest i kärnan.
Även vin gjort på denna druva "Merlot vin" innehåller melatonin.
Jag fann att endel av mina deppresiva vänner drack detta vin.
Hmm omedveten själv medicinering ?

Melatonin är inte beroende framkallande !

Jag äter bara melatonin på vintern (December och Januari) när jag märker att jag börjar bli deppig utan specifik orsak eller om jag har haft mycket smärtor en längre tid!

Hur bildas melationin ?
Kroppen behöver sol för att bilda detta och vi har i norden en mörk årstid då det kan bli för liten produktion med nedstämmdhet och deppighet som resultat.

Hur förbrukas melatonin ?
Den naturliga balansen när kroppen inte kan producera tillräckligt med melatonin är lätt rubbad man kan med rätt kunnskap påverka sitt mående mycket om man vet hur det fungerar.

Orsaker till att produktionen inte räcker till

-För lite sol
-För lite sömn
-Ständig värk
-Sjukdom
-Produktionen minskar även med stigande ålder precis som andra fuktioner i kroppen avtar med stigande ålder.

Vad är melatonin ?
Melatonin är ett hormon som skapas av kroppen.
Det fungerar på cellnivå.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Är det farligt att använda ?
Nej inte om man är frisk för övrigt.

JA om man har ex implantat så som konstgjort hjärta eller andra in opererade saker i kroppen. Kroppen kan nämligen reagera med att se dessa som främmande och börja stöta bort dom.

Ja om man har cancer eller andra sjukdommar då även sjukdomms celler kan bli närda av melatonin tillförseln och svara med ökad celldelning.

Ja om andra mediciner äts så ska det ske i samråd med läkare.

Finns det att köpa på hälsokostaffären ?
Nej I Sverige finns det inte att köpa över disk utan recept. I stora delar av världen finns det att köpa i mataffären.

Är det skillnad på olika melatonin som säljs ?
Ja, det finns dom som är framställda på kemisk väg och melatonin som är framställt av naturen via växter eller djur.
Det jag har använt och erfarenhet av är en natur produkt som är framställt från Merlotvindruvans kärnor.

Hur man kan få melatonin.
Via läkare kan man få dom kemiskt framställda melatonin tillskotten med recept. Vet ej om det finns biologiska med ?

Via nätet kan man köpa både kemiska och biologiska melatonin tabletter säljs då som kost tillskott från andra länder.

Vilka är bäst ?
Bägge fungerar troligtvis, men jag håller på det som är naturligt och har vänt mig ifrån läkemedels industrins penninga vinstintressen och har litet eller inget förtroende för vad dom stoppar i sina piller.

NEJ jag ska inte ta svin spruta !

Det finns säkert mer att säja men den som tycker detta är intressant får gärna fråga så svarar jag eller hämtar information.

Jag har dyslexi och har gått igenom texten flera gånger och om det är felstavat så beror det på att jag inte kan bättre! Ha ha ser helt rätt ut i mina ögon !

Önskar alla en god fortsättning på jul firandet !

Hälsn en glad och utvilad Tomtelisa :D
Senast redigerad av Tomtelisa 2011-05-04 14:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Tomtelisa
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2009-12-23
Ort: Göteborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in