ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flawed » 2009-11-09 19:14:45

Viggen skrev:
Danne skrev:Har en drös böcker som jag läst om dom.
Stridstekniken är ju ganska snarlik den jag tränade inom försvaret, men naturligtvis är det stor skillnad i kompetens.
Men det är ju extra intressant när man känner igen sig och kan relatera till det man läser.


Samma här, dock med en reservation för att jag inser hur dålig utb är i försvaret för våra värnpliktiga. Vi skulle bli lika överkörda som de stackars Argentinarna under Falklandskonflikten...

Jag tycker att Falklandskriget är fascinerande.
(Inte till den grad att jag besitter kunskaper av special intresse magnitud.)

Det är framförallt fascinerande hur Argentinska juntan blev så maktberusade och fick så pass överdrivet självförtroende av att mörda kvinnor och studenter att de trodde att kunde besegra Storbritannien...
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 10:52:27, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav solsjenitsyn » 2009-11-19 21:57:21

Danne skrev:
Viggen skrev:Bortsett från flyg så har jag ett djupt intresse om antiterrorism och ett special intresse av S.A.S.

Då är vi två. (även om den biten) :D

Har en drös böcker som jag läst om dom.
Stridstekniken är ju ganska snarlik den jag tränade inom försvaret, men naturligtvis är det stor skillnad i kompetens.
Men det är ju extra intressant när man känner igen sig och kan relatera till det man läser.


Här är en tredje person som är intresserad av SAS, är dock mer intresserad av deras taktiker från befälens synvinkel. Är också intresserad av andra special styrkor, som Spetsnaz, GROM och GSG-9
Senast redigerad av solsjenitsyn 2011-05-04 10:52:27, redigerad totalt 1 gång.
solsjenitsyn
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-08-11
Ort: Norrköping

Inläggav Viggen » 2009-11-20 4:30:32

Flawed skrev:
Viggen skrev:
Danne skrev:Har en drös böcker som jag läst om dom.
Stridstekniken är ju ganska snarlik den jag tränade inom försvaret, men naturligtvis är det stor skillnad i kompetens.
Men det är ju extra intressant när man känner igen sig och kan relatera till det man läser.


Samma här, dock med en reservation för att jag inser hur dålig utb är i försvaret för våra värnpliktiga. Vi skulle bli lika överkörda som de stackars Argentinarna under Falklandskonflikten...

Jag tycker att Falklandskriget är fascinerande.
(Inte till den grad att jag besitter kunskaper av special intresse magnitud.)

Det är framförallt fascinerande hur Argentinska juntan blev så maktberusade och fick så pass överdrivet självförtroende av att mörda kvinnor och studenter att de trodde att kunde besegra Storbritannien...


Klart att det är facinerande. Allt stod ju till Argentinarnas fördel, men de sabbade allt genom att ställa nya värnpliktiga med dåliga officerare som ledare, mot erfarna yrkesmilitärer.
Senast redigerad av Viggen 2011-05-04 10:52:27, redigerad totalt 1 gång.
Viggen
 
Inlägg: 318
Anslöt: 2009-06-13
Ort: Vetlanda

Inläggav Viggen » 2009-11-20 4:37:36

solsjenitsyn skrev:
Danne skrev:
Viggen skrev:Bortsett från flyg så har jag ett djupt intresse om antiterrorism och ett special intresse av S.A.S.

Då är vi två. (även om den biten) :D

Har en drös böcker som jag läst om dom.
Stridstekniken är ju ganska snarlik den jag tränade inom försvaret, men naturligtvis är det stor skillnad i kompetens.
Men det är ju extra intressant när man känner igen sig och kan relatera till det man läser.


Här är en tredje person som är intresserad av SAS, är dock mer intresserad av deras taktiker från befälens synvinkel. Är också intresserad av andra special styrkor, som Spetsnaz, GROM och GSG-9


Kul att höra att vi är fler. :D

Som du säkert själv vet så ansvarar gruppen själv för plan och taktik i S.A.S., som sedan vidarebefodras till chefen för 22 Regementet varav det avgörs om de skall gå vidare eller inte. I antiterrorist situationer som ex gisslandraman, så är även Premiärministern inblandad och har det sista ordet om planen blir godkänd eller inte.
Senast redigerad av Viggen 2011-05-04 10:52:27, redigerad totalt 1 gång.
Viggen
 
Inlägg: 318
Anslöt: 2009-06-13
Ort: Vetlanda

Inläggav Danne » 2009-11-20 12:47:41

Viggen skrev:
solsjenitsyn skrev:
Danne skrev:[quote="Viggen"]Bortsett från flyg så har jag ett djupt intresse om antiterrorism och ett special intresse av S.A.S.

Då är vi två. (även om den biten) :D

Har en drös böcker som jag läst om dom.
Stridstekniken är ju ganska snarlik den jag tränade inom försvaret, men naturligtvis är det stor skillnad i kompetens.
Men det är ju extra intressant när man känner igen sig och kan relatera till det man läser.


Här är en tredje person som är intresserad av SAS, är dock mer intresserad av deras taktiker från befälens synvinkel. Är också intresserad av andra special styrkor, som Spetsnaz, GROM och GSG-9


Kul att höra att vi är fler. :D

Som du säkert själv vet så ansvarar gruppen själv för plan och taktik i S.A.S., som sedan vidarebefodras till chefen för 22 Regementet varav det avgörs om de skall gå vidare eller inte. I antiterrorist situationer som ex gisslandraman, så är även Premiärministern inblandad och har det sista ordet om planen blir godkänd eller inte.[/quote]
Nja, det stämmer iofs.
Men dom väljer ju mellan olika taktiker/metoder som dom lärt sig från regementet, så det är ju inte riktigt vilda västern vi snackar om heller. :D
Nu förstod jag vad du menade, men tänkte ändå förtydliga lite.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:52:27, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Viggen » 2009-11-20 21:23:27

Helt ok, Danne. :)

Jag försökte bara att få fram att alla i gruppen är inblandade i planläggningen och taktiken, dvs att alla har lika mycket att säga till om oavsett rang. Det är bara ute på operationen sedan, som den med högst rang för befäl över truppen.

Dessa personer är ju mycket proffisionella och alla har samma extrema utb. Så det är klart att de använder sig av de taktiker som lärs ut i Hereford och inget annat.
Senast redigerad av Viggen 2011-05-04 10:52:28, redigerad totalt 1 gång.
Viggen
 
Inlägg: 318
Anslöt: 2009-06-13
Ort: Vetlanda

Inläggav Nemesis » 2009-11-30 22:06:24

Liljencroowna skrev:I ämnet ingår även intresse för vetenskap och vetenskapliga upptäckter samt intresse för planeter och stjärnor. Men oftast bara ytligt. Jag kan verkligen inget mer än att E=MC2 betyder att massa och energi i grunden är samma sak, när det gäller fysik ex. :P


Det här är jättespännande. Det som gäller relativitetsteori vill säga, den som du beskriver är den allmänna, Einstein utvecklade faktiskt ännu en, det vill säga den speciella relativitetsteorin. Den speciella kom först, men krockade dessvärre med Newtons gravitationslagar. Utifrån detta arbetade Einstein ihärdigt fram den allmänna för att det skulle fungera och tillämpas på det allmänt accepterade inom fysiken.

Dock har den speciella relativitetsteorin som går emot Newtons lagar kunnat visa på en exakthet som inte går att finna någon annanstans. Denna beskriver faktiskt tiden och rummets egenskap då man bortser från gravitation. Den speciella relativitetsteorin beskriver rumstiden som fyrdimensionell, i detta räknas höjd, längd, bredd och tid. Denne visar också att en partikels massa ökar i och med att en hastighet ökar. Den visade också på att två händelser som kan tyckas ske på samma tidpunkt faktiskt kan ske vid olika tidpunkter beroende på en observatör. Då man kommer in att läsa om supersträngteori ser jag det som viktigt att man känner till denna också.

Till sak, och det är den allmänna relativitetsteorin (E=mc^2). 1915 så fick Einstein den speciella relativitetsteorin att även innefatta gravitationen, och denna fick namnet allmän relativitetsteori, det som de allra flesta människor (förhoppningsvis) hört talas om. I denna så står E för Joule vilket man senare säger är Nm (Newtonmeter) och högerledet betyder då "egentligen" kg·(m/s)^2 som i sin tur är definierat som N. Detta innebär alltså att när man slagit ihop detta och även fått det faktoriserat så att dimensionerna i bägge led är korrekt så får du följande: kg·(m/s)^2 = kg·(m/s)·(m/s) = kg·m^2/s^2. Egentligen så är det inte direkt ett bevis på att massa och energi är detsamma, så som många tror, det visar mer på samma enhet.

Innan detta så hade man oerhört svårt att förstå vad gravitation egentligen är, vilket man såklart fortfarande kan ha. Einstein lyckades förena den speciella relativitetsteorin med den universiella gravitationen och därmed inse att gravitationen kan visa på geometrin som rumstiden kan tänkas ha. På ett sätt skulle man kunna säga att en massa kan kröka rumstiden och därmed påverkas de intilliggande objekten som kan finnas omkring. I och med att den allmänna relativitetsteorin utvecklades så fann Schwarzschild utifrån den allmänna relativitetsteorin att svarta hål faktiskt i teorin kan existera. Konsekvensen av den allmänna relativitetsteorin skall vara följande: Då en stjärnas massa delat med radien når en kritisk punkt så uppstår en sådan kraftig rumtidskrökning att tyngdkraften vid detta skede blir så stark att inte ens ljus undslipper. Här uppkommer alltså det svarta hålet.

Nu säger jag stopp till mig själv. Annars redogör jag bara alla fina detaljer om svarta hål och den så kallade "tidsmaskinen", förvisso skulle jag kunna redogöra för det också, om någon är intresserad. Jag gör det gärna... Men jag upptäckte att en person häromdagen blev less på mig då jag redogjorde för detta, så jag är fortfarande lite grinig över det.
Senast redigerad av Nemesis 2011-05-04 10:52:28, redigerad totalt 1 gång.
Nemesis
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-11-30
Ort: Sthlm

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-01 1:35:59

Nemesis skrev:
Liljencroowna skrev:I ämnet ingår även intresse för vetenskap och vetenskapliga upptäckter samt intresse för planeter och stjärnor. Men oftast bara ytligt. Jag kan verkligen inget mer än att E=MC2 betyder att massa och energi i grunden är samma sak, när det gäller fysik ex. :P


Det här är jättespännande. Det som gäller relativitetsteori vill säga, den som du beskriver är den allmänna, Einstein utvecklade faktiskt ännu en, det vill säga den speciella relativitetsteorin. Den speciella kom först, men krockade dessvärre med Newtons gravitationslagar. Utifrån detta arbetade Einstein ihärdigt fram den allmänna för att det skulle fungera och tillämpas på det allmänt accepterade inom fysiken.

(...)

Nu säger jag stopp till mig själv. Annars redogör jag bara alla fina detaljer om svarta hål och den så kallade "tidsmaskinen", förvisso skulle jag kunna redogöra för det också, om någon är intresserad. Jag gör det gärna... Men jag upptäckte att en person häromdagen blev less på mig då jag redogjorde för detta, så jag är fortfarande lite grinig över det.


Fortsätt gärna! Jag är väldigt intresserad!
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 10:52:28, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Nemesis » 2009-12-01 18:06:27

Liljencroowna skrev:
Nemesis skrev:
Liljencroowna skrev:I ämnet ingår även intresse för vetenskap och vetenskapliga upptäckter samt intresse för planeter och stjärnor. Men oftast bara ytligt. Jag kan verkligen inget mer än att E=MC2 betyder att massa och energi i grunden är samma sak, när det gäller fysik ex. :P


Det här är jättespännande. Det som gäller relativitetsteori vill säga, den som du beskriver är den allmänna, Einstein utvecklade faktiskt ännu en, det vill säga den speciella relativitetsteorin. Den speciella kom först, men krockade dessvärre med Newtons gravitationslagar. Utifrån detta arbetade Einstein ihärdigt fram den allmänna för att det skulle fungera och tillämpas på det allmänt accepterade inom fysiken.

(...)

Nu säger jag stopp till mig själv. Annars redogör jag bara alla fina detaljer om svarta hål och den så kallade "tidsmaskinen", förvisso skulle jag kunna redogöra för det också, om någon är intresserad. Jag gör det gärna... Men jag upptäckte att en person häromdagen blev less på mig då jag redogjorde för detta, så jag är fortfarande lite grinig över det.


Fortsätt gärna! Jag är väldigt intresserad!


Då fortsätter jag genom att beskriva ett svart hål. Det är ytterst intressant och spelar ändå en stor roll. Först tar jag lite bakgrundsinformation, så att man vet vad ett svart hål definieras som.

Det finns så att säga olika typer, man delar in dem i vilken massa de har för det första stellära svarta hål, som i storlek är som en vanlig stjärna (5-15 ggr solen), sedan har vi också de supermassiva svarta hålen och de mellanmassiva (runt 1000 ggr solen). Det som jag beskrev innan gällande Schwarzschild så beskrev han vad som hände för ett icke-roterande svart hål. Hos ett icke-roterande svart hål beskrivs singulariteten vara en punkt, det svarta hålet skall även här ha en sfärisk yta. När man å andra sidan beskriver ett roterande svart hål så ser dess händelsehorisont annorlunda ut då den innehar en ergosfär. De flesta tar som antagande att allting kommer att dras in i ett svart hål då det kommer innanför händelsehorisonten, men hos ett roterande svart hål kan det hända att ett objekt som kommer för nära istället slungas ut ur detta svarta hål och på så sätt dra ut energi från det svarta hålet! Om man däremot beskriver vad som sker då ett objekt dras in i ett icke-roterande svart hål (Nämner att detta var vad Schwarzschild beskrev) så beskriver man detta på följande sätt: När objektet nått händelsehorisonten så kan man inte längre som åskådare se detta objekt då även fotonerna (ljuspaketen) dras in i hålet på grund av dess starka gravitation. Ingenting kan undslippa denna starka kraft. De flesta tror att man som åskådare aldrig skulle se objektet försvinna då det kommer att saktas in, men det är bara teorin som gäller där. I praktiken så skulle detta objekt inte ens bli svagare, det skulle bara plötsligt vara försvunnet.

Då objektet inte syns längre skulle det fortsätta att dras in mot singulariteten vilket skulle innebära följande: kraften skiljer så otroligt mycket för bara en liten bit att t ex en människa skulle uppfatta det som att fötterna blev rödskiftande och plötsligt försvann samtidigt som man såg resten av sin kropp försvinna på samma sätt i samma takt. Känslan skulle vara att bli itusliten då atomerna slits sönder. Det som är spännande när man kommer in på detta är att det här är skillnad på detta förlopp beroende på det svarta hålets massa, för ett litet svart hål så skulle detta förlopp ske långt bortom händelsehorisonten, medans det för ett stort svart hål är precis tvärtom.

Man har förresten upptäckt svarta hål på en del ställen, i stora björnen skall ett finnas, och det antas också att det i mitten av vår egen galax finns ett supermassivt svart hål (minst 1 % av galaxens materia).

Nu tänkte jag komma till sak också, och beskriva den så kallade tidsmaskinen. Detta gäller då man beskriver ett icke-roterande svart hål á la Schwarzschild. Det svarta hålet har en oerhört stark gravitation, vilket även innebär att rumtidskrökningen hos detta är otrolig. Tiden kring det svarta hålet är faktiskt så krökt att du i praktiken skulle kunna använda det som en tidsmaskin (enbart för att fara fram i tiden). Det handlar inte, vill jag påpeka, om ett maskhål som beskrivs i diverse filmer, då det är en omöjlighet att fara in i ett svart hål och där genom ett s.k. maskhål. Jag skall förklara detta nu, och försöka hålla mig till sak, jag tar det från grunden, så jag kommer till vad det svarta hålet gör senare i texten.

Den speciella relativitetsteorin som jag beskrev i tidigare text säger att effekten av någonting beror på vid vilken hastighet som man faktiskt rör sig i. När man talar om ett flygplan exempelvis så är inte effekten direkt något märkbart, då denna egentligen inte innehar en så snabb hastighet jämfört med hastigheter som man faktiskt kan komma upp i. Det går ändå att utföra experiment, trots det, som förutsagts av denna teori.

Rummet kan för det första beskrivas som plant, tills att en massa är närvarande. Så fort en massa närvarar så kommer det att finnas störningar som rör sig med exakt ljusets hastighet. Tänk till exempel en boll som rullas på ett lakan som spänts upp. Om man låter denna boll rulla på denna duk så kan man inte säga så mycket. Tänk nu istället att vi även rullar en större och tyngre boll på samma lakan, tillsammans med denna boll, då kommer den lilla bollen att påverkas av den större och tyngre, som pressar ner lakanet. Inte omedelbart kanske, men strax efter att du har släppt den större bollen, tiden blir störd och rör sig med ljusets hastighet. Det är ungefär så som man kan beskriva det plana rummet och ett planetsystem exempelvis. Vår sol påverkar, just som den stora bollen, vår planet liksom den lilla bollen blir påverkad. Så länge ingen massa finns är rummet plant och i en konstant hastighet, men så fort en massa närvarar så kommer rummet att krökas och så även tiden, oavsett om det inte är just i det ögonblicket.

Tillbaka nu till att få ordning med det svarta hålet. Ju närmre denna rumtidskrökning du kommer, desto mer kommer tiden alltså att saktas in. Tänk att jag, exempelvis, vet just var det svarta hålets händelsehorisont finns belägen. Utefter detta så vill jag testa om teorin med tidsmaskinseffekten verkligen stämmer, så jag beger mig mot ett svart hål. För att undvika krångel så låtsas vi om att resan till det svarta hålet inte tar någon tid alls, utan går precis så fort som jag vill. Jag bestämmer mig då jag nått fram för att lämna farkosten en bit ifrån och firar ner mig så att jag befinner mig just utanför händelsehorisonten, där stannar jag i ett års tid, utan risk för att dras in i det svarta hålet. Just som ett år går så hissar jag upp mig igen och åker hem igen (åter en gång så tar jag till något som är orealistiskt och är hemma på någon minut). Då jag landar på jorden igen så upptäcker jag att det är något som inte stämmer, teorin måste vara korrekt! Jag upptäcker nämligen att jag varit borta i ett år, men att jag varit utsatt för en så stark krökning att det på jorden passerat 10 000 år!

Något som talar för att detta är korrekt är Einsteins allmänna relativitetsteori som förutsäger att rum och tid kröks av en massa.

Om du vill veta mer om något särskilt, fråga!
Senast redigerad av Nemesis 2011-05-04 10:52:28, redigerad totalt 1 gång.
Nemesis
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-11-30
Ort: Sthlm

Inläggav mnordgren » 2009-12-20 1:32:07

Jag funderar på att börja måla figurer igen. Det är inte så dåligt att ha mer än en hobby på gång har jag märkt.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 10:52:29, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav mnordgren » 2009-12-27 17:52:24

Från och med nu ska jag sätta igång att träna ordentligt på att skulptera armar! Kan inte hålla på och fly från det.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 10:52:29, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Chrilleb » 2010-04-12 7:49:35

Hej, i och med att ljudet på min dator är tillfälligt avstängt så blev det till att boka dator på biblioteket igår för att kunna höra på Så ska det låta med Tommy Körberg och Petra Mede..mysigt ! Att ha en sån röst och vara över 60 år som Tommy är är otroligt! För de flesta börjar sviktningar i rösten kännas av vid 50 har jag läst ( om jag minns rätt nu..hah )


Mvh
Christer
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 10:52:29, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav shibedibato » 2010-04-21 10:33:20

Det är definitivt inte samma sak att prata om sina specialintressen här som för en människa man möter fysiskt. Jag kan hålla långa monologer inför andra, utan att de har en chans, vissa rycks med medan andra blir totalt uttråkade. För att få användning av mitt specialintresse så började jag föreläsa inför intressets målgrupp. Jag läser inte lika mycket om det nu som tidigare men jag blir väldigt engagerad när det kommer på tal. Ämnet är lagar och förordningar inom skolan. Lpo, Lpf, Gyf, Grf, skollagen, Aml..
Senast redigerad av shibedibato 2011-05-04 10:52:29, redigerad totalt 1 gång.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Söta tecknade bilder och min blogg är mitt specialintresse

Inläggav will » 2010-05-01 20:54:32

Här kommer några söta tecknade bilder


Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av will 2011-05-04 10:52:31, redigerad totalt 1 gång.
will
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2008-07-31

Inläggav mnordgren » 2010-05-01 22:18:35

mnordgren skrev:Från och med nu ska jag sätta igång att träna ordentligt på att skulptera armar! Kan inte hålla på och fly från det.


Int blev det nåt av det. :roll:

Men snart... :wink:
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 10:52:31, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav natasha » 2010-05-17 19:53:12

Jag vet inte om destruktiva "fixeringar" räknas som intressen men för mig har det bl a. varit mat, träning och mitt utseende. Verkar som att vissa kan dra nytta av att ha specialintressen, men jag tenderar att snöa in mig på destruktiva beteenden. Illa.
Senast redigerad av natasha 2011-05-04 10:52:32, redigerad totalt 1 gång.
natasha
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2010-05-17

Inläggav Smokescreen » 2010-05-17 21:12:28

[...]
Nemesis:

De flesta tar som antagande att allting kommer att dras in i ett svart hål då det kommer innanför händelsehorisonten, men hos ett roterande svart hål kan det hända att ett objekt som kommer för nära istället slungas ut ur detta svarta hål och på så sätt dra ut energi från det svarta hålet!

[...]


:-)115

Så jävla coolt. Tack för infot!
Senast redigerad av Smokescreen 2011-05-04 10:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav carl » 2010-05-17 21:24:30

natasha skrev:Jag vet inte om destruktiva "fixeringar" räknas som intressen men för mig har det bl a. varit mat, träning och mitt utseende. Verkar som att vissa kan dra nytta av att ha specialintressen, men jag tenderar att snöa in mig på destruktiva beteenden. Illa.
'

Jag brukar kalla sånt tvångstankar, sånt är inte lika roligt.. och jag har haft träning både som spec-intresse och tvångstanke.. :roll:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:52:32, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav zinklo » 2010-05-20 14:58:23

Pi, mitt specialintresse i nu ungefär 6 timmar;
3,1415926535897932384626433
832795028841971693993751058
209749445923078164062862089
986280348252117067982148086
513282306647093844609550582
231725359408128481117450284
102701938521105559644622948
954930381964428810975665933
4461475649

Är vad jag hittils lyckats memorera med 100% träffsäkerhet.
Senast redigerad av zinklo 2011-05-04 10:52:32, redigerad totalt 1 gång.
zinklo
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-04-21

Inläggav carl » 2010-05-20 15:20:31

zinklo skrev:Pi, mitt specialintresse i nu ungefär 6 timmar;
3,1415926535897932384626433
832795028841971693993751058
209749445923078164062862089
986280348252117067982148086
513282306647093844609550582
231725359408128481117450284
102701938521105559644622948
954930381964428810975665933
4461475649

Är vad jag hittils lyckats memorera med 100% träffsäkerhet.


imponerande..! Alltid kul att testa det maximala av sin potential...
Senast redigerad av carl 2011-05-04 10:52:32, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Smokescreen » 2010-05-20 16:51:18

Har du typt använt knepet; En fågel(3) som flyger ovanför vattnet, som då för utsikter över vattnet, vart en kork(komma) flyter, så förs man efter vatnet höger till att se en AD(14)(namnförslag?), som tar upp en penna från vattnet , som sedan ser att hela hans krokprotes.
Plötsligt hör han en smäll som han reagar till, som är en ballong som faller över honom i bitar ( 9=ballong ) ... fortsättning följer.

Dåd återminns man iaf, 3,14159..
Senast redigerad av Smokescreen 2011-05-04 10:52:32, redigerad totalt 1 gång.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav zinklo » 2010-05-20 19:13:20

Smokescreen skrev:Har du typt använt knepet; En fågel(3) som flyger ovanför vattnet, som då för utsikter över vattnet, vart en kork(komma) flyter, så förs man efter vatnet höger till att se en AD(14)(namnförslag?), som tar upp en penna från vattnet , som sedan ser att hela hans krokprotes.
Plötsligt hör han en smäll som han reagar till, som är en ballong som faller över honom i bitar ( 9=ballong ) ... fortsättning följer.

Dåd återminns man iaf, 3,14159..


Försökte först med minnesknep när jag "tävlade" med en klasskamrat. Visade sig dock vara mycket effektivare om jag bara använde mig av synestesi. dvs. komma ihåg mönstret av känslan/färgerna från vissa sifferserier.
Hade jag använt din metod tror jag att jag bara skulle blanda ihop ordföljderna.
Men det är förmodligen smartare att ha något system än att bara "se" siffrorna om man vill kunna långa talserier och komma ihåg under längre perioder. Siktar dock på svenskt rekord som bara ligger på ~8000 som jag definitivt kan klara.
Kan komma med en uppdatering om en sådan önskas!
Senast redigerad av zinklo 2011-05-04 10:52:32, redigerad totalt 1 gång.
zinklo
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-04-21

Inläggav zinklo » 2010-06-03 21:15:20

zinklo skrev:Pi, mitt specialintresse i nu ungefär 6 timmar;
3,1415926535897932384626433
832795028841971693993751058
209749445923078164062862089
986280348252117067982148086
513282306647093844609550582
231725359408128481117450284
102701938521105559644622948
954930381964428810975665933
4461475649

Är vad jag hittils lyckats memorera med 100% träffsäkerhet.


Märkte lite slarvfel, påpekar det så att ingen behöver rätta. Det är enbart mina klumpiga fingrars fel.
zinklo
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2010-04-21

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-11-14 20:02:29

Hittade just denna tråd så tänkte väcka upp den lite :P

Mitt egentliga specialintresse är ju att skapa saker, främst att rita, och att samla på lite olika saker och sortera de. Allt jag samlar på är sånt som på något sett är vackert för mig. Fast det är ju inget jag direkt kan skriva om. Eller skulle väll kunna skriva en del om det material jag använder när jag ritar och så, fast det är nog inte särskilt intressant för någon. Men på tal om vackert så får det ordet mig att tänka på mitt andra stora intressen (kan nog räknas som specialintresse det med), ”Schwarze Szene” (eller dark culture som det också kallas för) och det är något jag faktiskt kan skriva lite om, så tänkte försöka göra det.

Termen Schwarze Szene kom till under 80-talet och är ingen specifik subkultur utan en ”paraplyterm” för olika delar av flera subkulturer och intressen som anses mörka och som oftast anses vara tabubelagda eller negativa av de flesta människorna. Det rör sig bla om musik, mode, konst och film. Lite exempel på vad man finner inom Schwarze Szene:
    * Musik: gothic rock, darkwave, electro-industrial, ”tyngre” metal (typ death, black och gothic), EBM, aggrotech, dark electro, neofolk, NDH
    * Mode: olika typer av goth-stilar, cyber, visual kei, ”mörkare” lolita-stilar (gothic, ero och guro), fetish
    * Konst: olika typer av morbid, gothic, bdsm, fantasy och viss sci-fi ex. Victoria Frances, H.R. Giger, Francis Bacon och Mariel Clayton (hand Barbie: Serial Killer-serie).
    * Film: sci-fi (särskilt dystopisk sådan), skräck (alla genres), viss fantasy (inte den där allt slutar lyckligt) och mörka dystopiska draman (kommer just nu inte på något exempel, tyvärr)
    * Övrigt: det mesta rörande död, spöken, vampyrer, våld, mord, annorlunda sexuella preferenser, lidande etc.

Orkus och Sonic Seducer är de två största tidningarna som skriver om saker (främst då musik) som tillhör Schwarze Szene. Tyvärr är båda på tyska, ett språk jag inte direkt behärskar.

Hmm kommer inte på nått mer att skriva just nu :( Är rätt trött. Men älskar nästan allt som är ”mörkt och vackert/gulligt”. Japanerna har till och med ett ord för det, kimokawaii (nått som är äckligt men gulligt). Sen har de ju även ordet erokawaii (erotiskt och gulligt, förkortas ofta erokawa), fast det tycker inte jag helt hör hemma i Schwarze Szene, för allt erokawaii är inte erotiskt på ett ”udda” och ”tabubelagt” sätt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Intressanta intressen



Logga in