ADHD å ena sidan, AS å andra...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-11-17 6:22:34

Liljencroowna skrev:Vi kanske skulle ta och starta ett företag för oss impulsiva perfektionister? :D

Helt seriöst så har jag tänkt att jag skulle behöva någon som slutför det jag påbörjat och marknadsför det jag skapar. Har flera unika idéer som jag vet borde gå att sälja. Inkl två fackböcker om ett av mina tidigare specialintressen. Men jag orkar inte göra något av dem eftersom det innefattar en massa logistik och detaljer som jag orkade gröta med förut men inte längre, inkl att uppdatera mig på vad andra gjort på området, och det blir jag trött bara jag tänker på.

Sen är inte det minsta intresserad av att själv bidra med någon marknadsföring eller ö h t blanda in mig själv som person i ekvationen (får panik bara jag tänker på det). Och tyvärr är det områden där det är viktigt just att vara 'ett namn'. *suck*

Jäkligt synd bara att ha bra grejer sittande i garderoben när en massa nollor helt utan talang lyckas sälja vilket skräp som helst bara för att de har den där driftigheten jag saknar och inte fastnar på detaljer för att det ska bli perfekt utan bara pluppar ur sig saker på löpande band och verkar kunna sova på nätterna även om det blir lite si och så. Det skulle inte jag kunna.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:42:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-17 6:34:44

Inger skrev:
Liljencroowna skrev:Vi kanske skulle ta och starta ett företag för oss impulsiva perfektionister? :D

Helt seriöst så har jag tänkt att jag skulle behöva någon som slutför det jag påbörjat och marknadsför det jag skapar. Har flera unika idéer som jag vet borde gå att sälja. Inkl två fackböcker om ett av mina tidigare specialintressen. Men jag orkar inte göra något av dem eftersom det innefattar en massa logistik och detaljer som jag orkade gröta med förut men inte längre, inkl att uppdatera mig på vad andra gjort på området, och det blir jag trött bara jag tänker på.

Sen är inte det minsta intresserad av att själv bidra med någon marknadsföring eller ö h t blanda in mig själv som person i ekvationen (får panik bara jag tänker på det). Och tyvärr är det områden där det är viktigt just att vara 'ett namn'. *suck*

Jäkligt synd bara att ha bra grejer sittande i garderoben när en massa nollor helt utan talang lyckas sälja vilket skräp som helst bara för att de har den där driftigheten jag saknar och inte fastnar på detaljer för att det ska bli perfekt utan bara pluppar ur sig saker på löpande band och verkar kunna sova på nätterna även om det blir lite si och så. Det skulle inte jag kunna.


Själv är jag mer av en grafisk designer och skulle ÄLSKA att marknadsföra ett företag estetiskt. Det skulle vara så roligt! :P
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:42:59, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Inger » 2009-11-17 7:29:08

Liljencroowna skrev:Själv är jag mer av en grafisk designer och skulle ÄLSKA att marknadsföra ett företag estetiskt. Det skulle vara så roligt! :P

Jaha, då fattas det bara en säljare, en slutförare, en ekonom och lite annat löst folk. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:42:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-11-17 7:39:18

Inger skrev:
Liljencroowna skrev:Vi kanske skulle ta och starta ett företag för oss impulsiva perfektionister? :D

Helt seriöst så har jag tänkt att jag skulle behöva någon som slutför det jag påbörjat och marknadsför det jag skapar. Har flera unika idéer som jag vet borde gå att sälja. Inkl två fackböcker om ett av mina tidigare specialintressen. Men jag orkar inte göra något av dem eftersom det innefattar en massa logistik och detaljer som jag orkade gröta med förut men inte längre, inkl att uppdatera mig på vad andra gjort på området, och det blir jag trött bara jag tänker på.

Sen är inte det minsta intresserad av att själv bidra med någon marknadsföring eller ö h t blanda in mig själv som person i ekvationen (får panik bara jag tänker på det). Och tyvärr är det områden där det är viktigt just att vara 'ett namn'. *suck*

Jäkligt synd bara att ha bra grejer sittande i garderoben när en massa nollor helt utan talang lyckas sälja vilket skräp som helst bara för att de har den där driftigheten jag saknar och inte fastnar på detaljer för att det ska bli perfekt utan bara pluppar ur sig saker på löpande band och verkar kunna sova på nätterna även om det blir lite si och så. Det skulle inte jag kunna.


Älskade ditt inlägg här, Inger! Och känner igen mig totalt! Har också haft flera bokidéer som förblivit just...idéer.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:42:59, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-17 7:39:29

Inger skrev:
Liljencroowna skrev:Själv är jag mer av en grafisk designer och skulle ÄLSKA att marknadsföra ett företag estetiskt. Det skulle vara så roligt! :P

Jaha, då fattas det bara en säljare, en slutförare, en ekonom och lite annat löst folk. :wink:


Ja, någon som är bra på matte och sånt?
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:42:59, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-17 7:39:57

barracuber skrev:
Inger skrev:
Liljencroowna skrev:Vi kanske skulle ta och starta ett företag för oss impulsiva perfektionister? :D

Helt seriöst så har jag tänkt att jag skulle behöva någon som slutför det jag påbörjat och marknadsför det jag skapar. Har flera unika idéer som jag vet borde gå att sälja. Inkl två fackböcker om ett av mina tidigare specialintressen. Men jag orkar inte göra något av dem eftersom det innefattar en massa logistik och detaljer som jag orkade gröta med förut men inte längre, inkl att uppdatera mig på vad andra gjort på området, och det blir jag trött bara jag tänker på.

Sen är inte det minsta intresserad av att själv bidra med någon marknadsföring eller ö h t blanda in mig själv som person i ekvationen (får panik bara jag tänker på det). Och tyvärr är det områden där det är viktigt just att vara 'ett namn'. *suck*

Jäkligt synd bara att ha bra grejer sittande i garderoben när en massa nollor helt utan talang lyckas sälja vilket skräp som helst bara för att de har den där driftigheten jag saknar och inte fastnar på detaljer för att det ska bli perfekt utan bara pluppar ur sig saker på löpande band och verkar kunna sova på nätterna även om det blir lite si och så. Det skulle inte jag kunna.


Älskade detta inlägget! Och känner igen mig totalt! Har också haft flera bokidéer som förblivit just...idéer.


Böcker om vad? :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:42:59, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav barracuber » 2009-11-17 7:48:19

Liljencroowna skrev:
barracuber skrev:Älskade ditt inlägg här, Inger! Och känner igen mig totalt! Har också haft flera bokidéer som förblivit just...idéer.


Böcker om vad? :)


Allt möjligt. En bok om Asperger och IT var en. Skönlitterära noveller om asperger var en annan.

Eftersom man utvecklas som människan genom livet hade jag en idé att skriva en berättelse som skulle vara ett möte mellan mig själv i nutid och mig själv för många år sedan. Påminner om den där tv-reklamen där man träffar sig själv i framtiden. Tänkte det skulle vara praktiskt att som författare kunna krypa under skinnet på "båda" personerna i berättelsen! :)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2009-11-17 7:48:52

Liljencroowna skrev:
Inger skrev:
Liljencroowna skrev:Själv är jag mer av en grafisk designer och skulle ÄLSKA att marknadsföra ett företag estetiskt. Det skulle vara så roligt! :P

Jaha, då fattas det bara en säljare, en slutförare, en ekonom och lite annat löst folk. :wink:


Ja, någon som är bra på matte och sånt?


Det finns det säkert.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MickhaelaAngelino » 2009-11-18 0:03:38

Alltså... det här med att ha BÅDE ADHD och AS verkar ju onekligen knepigt!
Jag har läst allt här och håller med er alla, allt stämmer. Det är också så som ni skriver att man på något sätt inte verkar stämma in på varken ADHD eller AS fullt ut plus att man verkar "pendla" mellan tillstånden. Det är lite som om dessa två tillstånd tillsammans skapar en helt egen NP diagnos (om någon förstår hur jag menar?)

Detta har vållat mig stor ångest och ibland känns allt fördjävligt för att jag inte kan "hitta mig själv" fullt ut i diagnoskriterierna- varken för ADHD eller AS.
Jag blir hela tiden min egen motsats!

Jag är noggrann, men slarvig
social, men socialt klumpig
har specialintressen, men har inte tålamod att fördjupa mig i dem
har extremt bra minne, samtidigt som jag har ett fruktansvärt dåligt arbetsminne

skulle lätt kunna skriva upp 20 motsatser till...

Jag är tex mer ADHD än AS. Samtidigt som jag har tydliga problem inom AS spektrat, men ändå inte tillräckligt tydligt (för att andra uppenbart ska märka något), men jag har diagnos. Inte ens min psykiater vet hur han ska förklara hur det hänger ihop.

Som ni ser blir det rörigt att ens försöka förklara. Å andra sidan är det ju väldigt många här som vet hur det är!
:wink:
Senast redigerad av MickhaelaAngelino 2011-05-04 22:43:00, redigerad totalt 1 gång.
MickhaelaAngelino
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-18 0:10:26

MickhaelaAngelino skrev:Alltså... det här med att ha BÅDE ADHD och AS verkar ju onekligen knepigt!
Jag har läst allt här och håller med er alla, allt stämmer. Det är också så som ni skriver att man på något sätt inte verkar stämma in på varken ADHD eller AS fullt ut plus att man verkar "pendla" mellan tillstånden. Det är lite som om dessa två tillstånd tillsammans skapar en helt egen NP diagnos (om någon förstår hur jag menar?)

Detta har vållat mig stor ångest och ibland känns allt fördjävligt för att jag inte kan "hitta mig själv" fullt ut i diagnoskriterierna- varken för ADHD eller AS.
Jag blir hela tiden min egen motsats!

Jag är noggrann, men slarvig
social, men socialt klumpig
har specialintressen, men har inte tålamod att fördjupa mig i dem
har extremt bra minne, samtidigt som jag har ett fruktansvärt dåligt arbetsminne

skulle lätt kunna skriva upp 20 motsatser till...

Jag är tex mer ADHD än AS. Samtidigt som jag har tydliga problem inom AS spektrat, men ändå inte tillräckligt tydligt (för att andra uppenbart ska märka något), men jag har diagnos. Inte ens min psykiater vet hur han ska förklara hur det häger ihop.

Som ni ser blir det rörigt att ens försöka förklara. Å andra sidan är det ju väldigt många här som vet hur det är!
:wink:


Jag håller verkligen med dig!

Just de där motsatserna kan göra det riktigt jobbigt - jag känner ibland att jag framstår som fejk från båda hållen.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:43:00, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-18 0:27:13

Inger skrev:
Jäkligt synd bara att ha bra grejer sittande i garderoben när en massa nollor helt utan talang lyckas sälja vilket skräp som helst bara för att de har den där driftigheten jag saknar och inte fastnar på detaljer för att det ska bli perfekt utan bara pluppar ur sig saker på löpande band och verkar kunna sova på nätterna även om det blir lite si och så.


Det skriver jag under på!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:43:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav malplacee » 2009-11-18 0:31:29

Gud vad jag känner igen mig i den här tråden...

Det känns lite som att man slits mellan olika motpoler och blir lite av båda men inte riktigt tillräckligt av något.
Senast redigerad av malplacee 2011-05-04 22:43:00, redigerad totalt 1 gång.
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-18 0:43:37

Attention Deficit Hyperactive Asperger Syndrome?

ADHAS
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:43:00, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav antikropp » 2009-11-18 0:46:55

Jag är också en sån där motpolsmänniska. Sjukt drygt. Jag är lite inne på Tourettes för min del, känner igen mig mycket i en hel del med den.

En sak jag känner som är fel med NPF-diagnoserna är att jag inte riktigt känner att dom beskriver mina huvudsakliga problem på ett tillfredsställande sätt. Jag är inte bara trött och har svårt att koncentrera mig eller känner mig lite rastlös eller blir låst i specialintressen. Jag är neuros på två ben. Jag känner mig inte funktionshindrad, jag känner mig HELT galen, jag är inte normal alltså.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 22:43:00, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-18 0:49:51

antikropp skrev:Jag är också en sån där motpolsmänniska. Sjukt drygt. Jag är lite inne på Tourettes för min del, känner igen mig mycket i en hel del med den.

En sak jag känner som är fel med NPF-diagnoserna är att jag inte riktigt känner att dom beskriver mina huvudsakliga problem på ett tillfredsställande sätt. Jag är inte bara trött och har svårt att koncentrera mig eller känner mig lite rastlös eller blir låst i specialintressen. Jag är neuros på två ben. Jag känner mig inte funktionshindrad, jag känner mig HELT galen, jag är inte normal alltså.


Själv är jag också neurotisk - kan komma in i svårare neurotiska tillstånd ibland. Var tvungen att läggas in i våras för att få bukt med min fixering vid ångestladdade tankar.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav lost » 2009-11-18 10:03:59

För att svara på ursprungsfrågan: Javisst, absolut, hela tiden.

För egen del så har dessa båda djupt nedtvingat mig och övermåttan lyft mig i det professionella. Vad som skär i mig som en rostig såg är smärta.

Smärta, alltigenom smärta, och nu, än mer smärta för min egocentricet, allt jag vill, men inte förmår, för visst är det mig att bära. Mig att brista – emedan det tynger och brister, att inte jag att bära?
Senast redigerad av lost 2011-05-04 22:43:06, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav MickhaelaAngelino » 2009-11-18 10:13:08

Liljencroowna skrev:Attention Deficit Hyperactive Asperger Syndrome?

ADHAS


:lol: Du skrev det jag tänkte!!! :D
Senast redigerad av MickhaelaAngelino 2011-05-04 22:43:06, redigerad totalt 1 gång.
MickhaelaAngelino
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-10-28

Inläggav MickhaelaAngelino » 2009-11-18 10:25:32

Jag är helt övertygad om att min ADHD kompenserar för min AS och tvärtom.
Senast redigerad av MickhaelaAngelino 2011-05-04 22:43:06, redigerad totalt 1 gång.
MickhaelaAngelino
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-18 10:31:26

MickhaelaAngelino skrev:
Liljencroowna skrev:Attention Deficit Hyperactive Asperger Syndrome?

ADHAS


:lol: Du skrev det jag tänkte!!! :D


Ajm sajkick. *gudd ät inglish*

MickhaelaAngelino skrev:Jag är helt övertygad om att min ADHD kompenserar för min AS och tvärtom.


För mig brukar det vara tvärtom; jag hittar aldrig något som passar båda sidorna, varför det är svårt att få ordning på sig. :S
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav lost » 2009-11-18 10:38:40

@Liljencroowna

Asperger VT07
Tourettes HT09?
ADHD HT09?


Vårterminen (VT), höstterminen (HT), inte sant?
Senast redigerad av lost 2011-05-04 22:43:06, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav MickhaelaAngelino » 2009-11-18 11:22:25

Liljencroowna skrev:
För mig brukar det vara tvärtom; jag hittar aldrig något som passar båda sidorna, varför det är svårt att få ordning på sig. :S


Håller med dig.... det är nu de där motsatserna dyker upp igen :wink:
Jag vill nog säga att det är så här: utan min AS hade jag varit MER slarvig, AS väger upp ADHD:n där... Utan ADHD:n hade jag kanske varit mindre social. Fast hur kan jag veta det, det gör jag egentligen inte det är bara spekulationer. :) Å andra sida håller jag med dig, jag hittar egentligen inget som passar in fullt ut och i bland känner jag mig som en fejk... :?
Senast redigerad av MickhaelaAngelino 2011-05-04 22:43:06, redigerad totalt 1 gång.
MickhaelaAngelino
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-18 11:33:47

MickhaelaAngelino skrev:
Liljencroowna skrev:
För mig brukar det vara tvärtom; jag hittar aldrig något som passar båda sidorna, varför det är svårt att få ordning på sig. :S


Håller med dig.... det är nu de där motsatserna dyker upp igen :wink:
Jag vill nog säga att det är så här: utan min AS hade jag varit MER slarvig, AS väger upp ADHD:n där... Utan ADHD:n hade jag kanske varit mindre social. Fast hur kan jag veta det, det gör jag egentligen inte det är bara spekulationer. :) Å andra sida håller jag med dig, jag hittar egentligen inget som passar in fullt ut och i bland känner jag mig som en fejk... :?


Hahahahaha. Jaa du. Jag kan inte skriva mer än att jag känner igen mig. Jag håller både med mig själv och dig, och vår gemensamma slutsats. Ibland, typ. Oftast. Alltid.

Just det där sociala skulle jag nog varit utan med bara Asperger. Som det är nu kan jag börja prata med en person på gatan och vara väldigt trevlig och så... :P
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav MickhaelaAngelino » 2009-11-18 11:48:12

Liljencroowna skrev:Hahahahaha. Jaa du. Jag kan inte skriva mer än att jag känner igen mig. Jag håller både med mig själv och dig, och vår gemensamma slutsats. Ibland, typ. Oftast. Alltid.

Just det där sociala skulle jag nog varit utan med bara Asperger. Som det är nu kan jag börja prata med en person på gatan och vara väldigt trevlig och så... :P


såolmejts? :wink:
Senast redigerad av MickhaelaAngelino 2011-05-04 22:43:06, redigerad totalt 1 gång.
MickhaelaAngelino
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-10-28

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-18 11:49:59

MickhaelaAngelino skrev:
Liljencroowna skrev:Hahahahaha. Jaa du. Jag kan inte skriva mer än att jag känner igen mig. Jag håller både med mig själv och dig, och vår gemensamma slutsats. Ibland, typ. Oftast. Alltid.

Just det där sociala skulle jag nog varit utan med bara Asperger. Som det är nu kan jag börja prata med en person på gatan och vara väldigt trevlig och så... :P


såolmejts? :wink:


Äbsålutlei. :twisted:
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in