Hjälp i skolval till son med AS

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp i skolval till son med AS

Inläggav ANEK » 2009-11-15 17:30:17

Hej,

Är ny här och hoppas på hjälp då det verkar finnas en hel del samlad kunskap i detta forum.

Har en son med AS som i höst ska börja i 6:an. Vårat problem är att det inte verkar gå att hitta lämplig skola i Stockholm. Rent inlärningsmässigt har X inga problem, utan det är när vi kommer till det sociala som problematiken börjar.

X har gått i vanlig klass sedan skolstart, vilket fungerat ok frånsett att äldre barn och även jämnåriga gärna hoppat på X då han varit ett lätt byte. De "vanliga" skolorna i vårat närområde är för X en allt för tuff miljö om han samtidigt ska klara av skolarbetet.

Vi söker av denna anledning nu en alternativ skola till X i Stockholmsområdet. De intressen han har är särskilt matte, teknik och vetenskap. även historia behärskar han många gånger bättre än sina tidigare lärare.

Jag såg att det fanns en tidigare tråd om skolor men hoppas att det ska finnas fler som har erfarenheter att dela.

Tack på förhand.
Senast redigerad av ANEK 2011-05-04 22:42:10, redigerad totalt 1 gång.
ANEK
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-11-15
Ort: STHLM

Inläggav A » 2009-11-15 20:52:01

Finns många bra skolor både privata o kommunala. Problemet är bara att så fort det rör sig om specialskolor så kostar de o det är ont om platser, det är alltså svårt att få beviljat.

Titta på S:t Örjans skolor o fråga dem till råds! Finns en person på den centrala skolförvaltningen i Sthlm som man kan prata med, ring dem!

Sök skolor på nätet.
Titta på alla skolor i Sthlm:s kommun o kolla vilka som är små o ring o prata med dem.

Kanske finns någon i din stadsdel som du kan prata med, t ex på centrala elevhälsan, nån spec ped eller skolpsykolog, många vet en hel del. Andra vet ingenting men det märker du ju snabbt ....

Ställ din fråga även på Attentions forum, där är många som pratar skolor där.
www.attention-riks.se
skrolla ner så hittar du länkar till forum.
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:42:11, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav ANEK » 2009-11-15 21:20:54

Tack A,

S:t Örjans hittade jag också på nätet, ska besöka en av deras skolor. När du pratar om centala skolförvaltningen - menar du generella - eller en för just S:t Örjans?

Nätet har jag verkligen kollat på - det jag saknar - är vad dom som har barn på olika skolor tycker om skolorna, bra som dåligt..

Min del av Sthlm (norra) har ett antal, även om just min kommun har få. Problemet är att jag inte upplever att dom har det min son behöver för en bra skolgång.. Kan vara ett normalt föräldrabeteende kanske..

Det vi söker är nog lite av en "nörd" skola, där begåvade och speciella barn får vara just det dom är..

Psykologen på nuvarande skola har vi provat utan att nå något större resultat.

Ska ta mig en digital sväng till på Attention i hopp om något nyttigt.

Du ska ha ett stort tack för snabba och konkreta svar, hoppas på flera, av flera.
Senast redigerad av ANEK 2011-05-04 22:42:11, redigerad totalt 1 gång.
ANEK
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-11-15
Ort: STHLM

Inläggav A » 2009-11-16 0:33:54

Bra att mina tips funkade lite!

Men jag blir lite förvirrad, dels pratar du om Sthlm, men sen säger du "min kommun". Stockholm är ju en kommun ..... men uppdelad i flera stadsdelar. Numera har de emellertid en gemensam central skolförvaltning, innan hade varje stadsdel sin egen.

Om du bor i en annan kommun så blir det liksom lite annorlunda, då är det den kommunens skolförvaltning o elevhälsa du ska ta kontakt med.

Och då blir det också lite annorlunda med S:t Örjan, de tillhör ju Sthlm:s kommun men kan ta emot barn även från andra kommuner.

Sen finns det ju ett antal privata också som är bra - men dyra så det kan bli svårt att få sin egen kommun att betala, särskilt om de anser att de kan erbjdua vad som behövs.

Men kolla Fryshuset, där ska finnas en skola med inriktning på web-design eller nåt ditåt.
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:42:11, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Trixy » 2009-11-16 3:24:55

har dom ingen studieenhet för barn med asperger som ex krokom har? Krokom är ett föredömme och har instifftat en studieenhet för 4-5 aspergerbarn med 4 lärare men dom arbetar så att dom ska tillhöra en storklass... Be eran kommun göra ett studiebesök... denna studieenhet är mellan 6-9an
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 22:42:11, redigerad totalt 1 gång.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav Kati » 2009-11-16 8:13:13

Det finns en skola i Solna för barn med Asperger som heter Ingridskolan. Vi har planer på att låta vår son börja där i åk 6 då han naturligt måste byta.
Senast redigerad av Kati 2011-05-04 22:42:11, redigerad totalt 1 gång.
Kati
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2009-11-08
Ort: Solna

Inläggav ANEK » 2009-11-16 21:10:40

Hej igen,

Förlåt om jag förvirrade lite i mitt resonemang beträffande kommun.. Vi bor i en av de norra kommunerna men har blivit lovade av nuvarande skola att få hjälp att söka till annan, då varken vi eller skolan upplever att det som behövs finns här.

Praktiskt vore att hitta en skola i norra delarna av Sthlm eller i stan då det finns bra transportvägar och att jag och pojkens mamma jobbar i centrala sthlm.

Av denna anledning är vi nu på jakt efter skolor som upplevs bra, inte bara av skolorna själva, utan från andra som har sina barn där.

Fryshuset hade jag ingen koll på - ska genast kollas upp. Web och data är något sonen verkligen gillar...

Ingridskolan tror jag fanns med i en annan tråd här på forumet tidigare. Någon som har barn där och kan ge lite info kanske?

Stort tack för alla tips, är så tacksam för all info jag kan få, stort som smått.
Senast redigerad av ANEK 2011-05-04 22:42:11, redigerad totalt 1 gång.
ANEK
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2009-11-15
Ort: STHLM

Inläggav A » 2009-11-17 1:56:42

Swedenskolan på söder är datainriktad, tror den hör till Örjansskolorna, mycket bra skola!
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:42:11, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-17 18:30:56

Orkar inte riktigt läsa eller skriva inlägg just nu, men mitt ena barn går på Helleborus och vi är jättenöjda. Har titta på flera, och den här känns bra även i jämförelse med andra.

Vissa skolor har verkat bra o haft bra rykte men då har mitt barn inte passat in i den aktuella gruppen (de var introverta, hon är allt annat än introvert osv).

Ingridskolan och Svedenskolan har gott rykte, liksom Lunaskolan, så vitt jag vet. Sen kan det finnas andra som också är bra, förstås, som vissa av Sankt Örjans-verksamheterna.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in