Blogga?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Blogga?

Inläggav pH » 2009-11-16 16:46:49

Funderar på det där med bloggar. Skulle eventuellt vilja pröva. Det är bara så mycket att sätta sig in i. Orkar inte!

Någon som vet vilka olika (gratis) bloggtjänster det finns? Vilka för och nackdelar har de olika? Vilka är bra och vilka är dåliga?

Skulle vilja hitta en som är enkel att använda, gratis, där man kan lägga upp både text och bilder och där man själv behåller upphovs- och nyttjabnderätten till det man lägger upp.

Hoppas det var rätt avdelning, annars är det bara att flytta tråden.

Tack för alla tips ni har!

Om någon redan bloggar så tipsa gärna om er blogg här också.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav weasley » 2009-11-16 17:01:03

Använd Wordpress.

Jag avskyr att man inte kan skriva ut sidor i Blogger.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Blogga?

Inläggav barracuber » 2009-11-16 17:24:28

pH skrev:Funderar på det där med bloggar. Skulle eventuellt vilja pröva. Det är bara så mycket att sätta sig in i. Orkar inte!

Någon som vet vilka olika (gratis) bloggtjänster det finns? Vilka för och nackdelar har de olika? Vilka är bra och vilka är dåliga?

Skulle vilja hitta en som är enkel att använda, gratis, där man kan lägga upp både text och bilder och där man själv behåller upphovs- och nyttjabnderätten till det man lägger upp.

Hoppas det var rätt avdelning, annars är det bara att flytta tråden.

Tack för alla tips ni har!

Om någon redan bloggar så tipsa gärna om er blogg här också.


Det stämmer att man även i detta ämne lätt drunkar i all information. Det vet jag precis vad det vill säga.

Istället för att surfa - vilket kan vara stressande pga mängden info och intryck - så gå till biblioteket och låna en bok i ämnet. Det finns numera gott om tunna, lättlästa böcker på svenska. (böcker på engelska om att blogga brukar det vara sämre med). Själv har jag nästan förläst mig så jag föredrar numera video tutorials - om du vill kan jag tipsa om en del sådana.

I ämnet copyright är här en 5 minuters introductionsvideo till <a href="http://www.tubetorial.com/copyright-law-blogging/">Blogger Law 101</a>.

Min AS-blogg <a href="http://minosa.wordpress.com">Nyheter om Aspergers syndrom</a> anänder <a href="http://wordpress.com">Wordpress</a>. Wordpress och <a href="http://blogger.com">Blogger</a> är de två största plattformarna. Båda finns i gratisversioner med vissa smärre begränsningar.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2009-11-16 17:36:19

weasley skrev:Använd Wordpress.

Jag avskyr att man inte kan skriva ut sidor i Blogger.


Men jag tycker inte Wordpress verkar vara så mycket bättre på den punkten i grundutförandet. Dessutom beror det inte på plattformen i sig utan på hur bra printmall (stylesheet) som det aktuella temat har. De flesta teman (åtminstone de som är gratis) verkar ha ganska dåliga printmallar.

Själv lyckas jag få bra utskrifter av inlägg genom att markera inlägget (vilket iofs känns som stenåldern) i inlägget och sedan printa [markering självklart] till PDF (jag använder ett jättebra gratisprogram som heter doPDF v6). Sedan skriver jag ut PDF:en - det blir kanonbra.

Jag har aldrig testat att skriva ut en hel blogg, bara enskilda inlägg.

EDIT: hela tråden borde ligga i IT.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Savanten Svante » 2009-11-16 23:35:38

http://wordpress.com/
http://www.blogger.com

Två gratistjänster.

http://baywords.com/

Kaxig wordpress, under samma flagg som pirate bay. Också gratis.


Prova, gillar du inte så är det bara att ta bort ju! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Thurizas » 2009-11-16 23:38:31

själv använder jag blogger och det funkar finfint :D

gratis..
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Inger » 2009-11-17 1:29:28

En plåga att formatera dock. Citat och radbrytningar kan bli lite hursomhelst. (Är det så på alla bloggar?) Men ska man bara skriva rakt upp och ned utan några konstigheter så torde det inte vara några större problem. Mycket lättanvänt i övrigt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-11-17 4:48:28

Inger skrev:En plåga att formatera dock. Citat och radbrytningar kan bli lite hursomhelst. (Är det så på alla bloggar?) Men ska man bara skriva rakt upp och ned utan några konstigheter så torde det inte vara några större problem. Mycket lättanvänt i övrigt.


Visste inte att du har testat att blogga, Inger. Något du vill fortsätta med?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav weasley » 2009-11-17 10:54:16

Jag hävdar ändå att Blogger är ett otyg när man vill skriva ut ett enskilt inlägg. Den klipper sidan på jättemärkligt sätt - första sidan blir blank, andra sidan står delar av inlägget på, sen är tretton sidor bara reklam för andras bloggar och övrigt tjafs som ligger i högermarginalen.

Wordpress uppför sej märkligt ibland men inte som regel. Och man ska faktiskt inte behöva klippa och klistra för att skriva ut något intressant och lärorikt!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav barracuber » 2009-11-17 11:44:32

weasley skrev:Jag hävdar ändå att Blogger är ett otyg när man vill skriva ut ett enskilt inlägg. Den klipper sidan på jättemärkligt sätt - första sidan blir blank, andra sidan står delar av inlägget på, sen är tretton sidor bara reklam för andras bloggar och övrigt tjafs som ligger i högermarginalen.


Precis så där är det i Wordpress också. Åtmimstone i de tema jag har prövat.

Märkligt att så moderna programvaror som bloggar inte lyckas skapa smidiga printlösningar.

<a href="http://www.google.se/search?q=print+blog+posts&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rlz=1R1GGGL_en___SE352&client=firefox-a">Googlat</a>

weasley skrev:Och man ska faktiskt inte behöva klippa och klistra för att skriva ut något intressant och lärorikt!


Det kan jag också tycka. Samtidigt gör man ju det hela tiden när man kopierar url:er i webbläsaren, skriver i en ordbehandlare, programmerar i en editor, lånar långa kommandon tlll kommandoraden osv. Se här på forumet: när man redigerar inlägg - citat osv - markerar och kopierar man hela tiden. Man har helt enkelt störst kontroll över vad man vill selektera.

EDIT: När det gäller blogginlägg borde det, såvida man inte vill printa bara en del av ett inlägg, kunna finnas en "one-click solution". Men det beror fortfarande på ifall det aktuella temat har en bra printmall. Men man kan tycka att standardtemat i wordpress och blogger borde vara bättre.

Se hur svårt det är att printa inlägg här på aspergerforum. phpbb3 har bättre printmallar än phpbb2.

EDIT2: Denna printdiskussion borde förresten lyftas till egen tråd
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav pH » 2009-11-17 12:08:11

Läser med intresse men har inte mycket att tillföra då jag inte kan något om detta.


barracuber skrev:Denna printdiskussion borde förresten lyftas till egen tråd


Inte för min skull, då den käns relevant för valet av både plattform och mall för blogg.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav barracuber » 2009-11-17 12:35:50

pH, vad har du tänkt blogga om och vilken läsekrets vänder du dig till?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav pH » 2009-11-17 13:05:24

barracuber skrev:pH, vad har du tänkt blogga om A och vilken läsekrets B vänder du dig till?


På A svarar jag "livet" och på B svarar jag "mig" :?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav barracuber » 2009-11-17 14:06:47

pH skrev:
barracuber skrev:pH, vad har du tänkt blogga om A och vilken läsekrets B vänder du dig till?


På A svarar jag "livet" och på B svarar jag "mig" :?


Det låter bra. En blogg kan man ha till mycket. :)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2009-11-17 14:18:23

barracuber skrev:
Inger skrev:En plåga att formatera dock. Citat och radbrytningar kan bli lite hursomhelst. (Är det så på alla bloggar?) Men ska man bara skriva rakt upp och ned utan några konstigheter så torde det inte vara några större problem. Mycket lättanvänt i övrigt.


Visste inte att du har testat att blogga, Inger. Något du vill fortsätta med?

Bara om några specialintressen. Vill du veta mer så PM:a.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav pH » 2009-11-17 14:24:30

Det är så mycket man skall ta ställning till bara. Skall man skriva om allt eller ett speciellt ämne? Det blir en fråga om att rikta sig till någon, att försöka få läsare, vilket iofs inte känns så viktigt.

Skall man vara anonym eller fullständigt öppen med vem man är? Man kan vinna trovärdighet på att vara öppen, och gör man något positivt kan man även vinna spinofeffekter i privatlivet. Men allt kanske man inte vill att grannen, arbetsgivaren, pappa eller exet skall kunna surfa reda på, så man kanske kan skriva mer och ärligare anonymt? Svårt.

Tänka, tänka, tänka...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Inger » 2009-11-17 14:32:15

Finns inget som hindrar att man är anonym till att börja med och senare avslöjar vem man är om man tycker att det känns motiverat. Däremot går det inte att göra tvärtom. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-11-17 14:42:08

Om läsekrets just nu inte känns så viktigt så är det kanske inte blogg du ska satsa på i nuläget. En blogg är ju normalt sett online (även om man kan köra ett verktyg som Wordpress på egna datorn och välja att inte publicera). Men även om Wordpress är väldigt trevig kanske den är lite overkill om man inte har planer på att publicera online.

Du är inne på att skriva? I så fall finns det gott om bra skrivverktyg där ute, både online, som desktopprogram och för smartphones. (Om man inte vill vara riktigt retro och köra med penna och kollegieblock).

OBS att "online" inte alltid är detsamma som "publik" - det väljer man själv. Fördelen med online är tillgängligheten, man kommer åt det från vilken device som helst med nätåtkomst. En annan fördel är att man slipper tänker på backuper. Är man väldigt mån om sakerheten kan man välja att kryptera sina onlinedokument.

Eftersom jag själv är väldigt lättdistraherad på nätet funderar jag på att testa en distraktionsfri texteditor - se länkar nedan. De släcker helt enkelt ner allt på skärmen utom texten man håller på med. Man kan ställa in önskade färger, exempelvis kan man välja vit text på svart botten om man inte gillar stora vita ytor. En klassiker är grön text på svart botten - det är väldigt vilsamt med bra kontrast.

<a href="http://they.misled.us/dark-room">Darkroom - gratis distraktionsfri texteditor</a>

<a href="http://www.labnol.org/internet/google-docs-for-distraction-free-writing/10538/">Turn Google Docs into a Distraction Free Writing Tool</a>

EDIT:

pH skrev:Skall man vara anonym eller fullständigt öppen med vem man är? Man kan vinna trovärdighet på att vara öppen, och gör man något positivt kan man även vinna spinofeffekter i privatlivet. Men allt kanske man inte vill att grannen, arbetsgivaren, pappa eller exet skall kunna surfa reda på, så man kanske kan skriva mer och ärligare anonymt? Svårt.


Att blogga online tycker jag generellt sett är en ganska utåtriktad verksamhet. Bloggar används ju mycket inom till exempel opinionsbildning, marknadsföring, sociala medier och nätverkande. Men som sagt, en blogg kan man ha till mycket.

Man kan ju göra som Inger skrev och börja anonymt. På min AS-blogg heter jag barracuber. Jag har även en annan anonym blogg som jag inte uppdaterat på evigheter.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-17 15:49:49

Hej!

Jag har en blogg på Metrobloggen. Är jättedålig på att skriva där, dock.

När jag skriver i Internet Explorer och trycker Enter för att byta rad, blir det automatiskt en blankrad emellan.

När jag använder Opera kan jag inte formatera texten någonting, utan är tvungen att använda html-taggar. Trycker jag på Enter så händer ingenting, det ser ut som ett enda stycke i alla fall. Vid redigering syns alla blankraderna, men inte i själva bloggen. För att få en blankrad mellan stycken måste jag använda taggen <p> före stycket och sen </p> i slutet av stycket.

Någon som har tips varför det blir så? Och vad är skillnaden mellan Internet Explorer och Opera i det fallet?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Thurizas » 2009-11-17 16:01:35

weasley skrev:Jag hävdar ändå att Blogger är ett otyg när man vill skriva ut ett enskilt inlägg. Den klipper sidan på jättemärkligt sätt - första sidan blir blank, andra sidan står delar av inlägget på, sen är tretton sidor bara reklam för andras bloggar och övrigt tjafs som ligger i högermarginalen.

Wordpress uppför sej märkligt ibland men inte som regel. Och man ska faktiskt inte behöva klippa och klistra för att skriva ut något intressant och lärorikt!


så har det aldrig varit för mig, kanske för att jag inte har reklam aktiverat?

Allt går "snyggt" och prydligt ner på en sida.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-18 14:11:29

Hej!

Är det verkligen ingen som vet varför formateringen fungerar i IE och i Opera inte fungerar alls, såvida man inte skriver in html-taggar själv?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav KrigarSjäl » 2009-11-18 14:51:57

Njae, det finns för många dåliga bloggar därute. Jag kan inte se att det jag skulle skriva skulle vara intressant för andra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2009-11-18 15:02:21

Lilla Gumman skrev:Hej!

Är det verkligen ingen som vet varför formateringen fungerar i IE och i Opera inte fungerar alls, såvida man inte skriver in html-taggar själv?

Hälsningar

Lilla Gumman


IE följer sällan det som internetvärlden enats om som standard (som kallas RFC-er) utan gör sina egna tolkningar av allt möjligt. Därför blir det problem. Det är MÅNGA som har problem när de växlar mellan IE och andra webläsare; programmerare framförallt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2009-11-18 15:04:49

pH skrev:Det är så mycket man skall ta ställning till bara. Skall man skriva om allt eller ett speciellt ämne? Det blir en fråga om att rikta sig till någon, att försöka få läsare, vilket iofs inte känns så viktigt.

Skall man vara anonym eller fullständigt öppen med vem man är? Man kan vinna trovärdighet på att vara öppen, och gör man något positivt kan man även vinna spinofeffekter i privatlivet. Men allt kanske man inte vill att grannen, arbetsgivaren, pappa eller exet skall kunna surfa reda på, så man kanske kan skriva mer och ärligare anonymt? Svårt.

Tänka, tänka, tänka...


Om bloggen ska rikta sej till DEJ i första hand ska du ju naturligtvis skriva om saker som berör DEJ. Då kan det ju bli precis vad som helst. Och precis hur anonymt som helst. Du behöver ju inte ens berätta för någon att din blogg finns och så länge du låter bli att tala om ditt riktiga namn (eller någon annans heller för den delen) så är det väldigt svårt för en utomstående att begripa vem eller vad det handlar om.

Att börja blogga bara för att få massor av läsare låter otroligt jobbigt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:43:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till IT-forum



Logga in