Hopplöst fall, doktorn grät (varning, väldigt depressivt)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-13 23:28:19

FASEN också, nu är jag fast som klister på PurposeGames! Det är DITT fel, lingon! :lol:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:36:47, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav regnif » 2009-11-13 23:51:57

Jag tycker annars att byråkratin faktiskt kunde ta hjälp utav lite ECT och sätta fart på skit och sluta slösa folks tider och detsamma med myndigheter som skall besluta saker helt åt annat håll än vad man lovats av andra instanser. Så slipper halva livet gå åt till att kämpa med dem och bli frustrerad. Sen erbjudas typ lugnande efter det. Heh? Speciellt som när någon är på semester så fort man tänkte ordna upp något. Höh, strategiskt eller slump? Eller kanske att man slipper försöka kämpa ensam i saker man inte orkar, vore ju en grej annars.

Men visst, i nödfall, jag vet inte. Jag tycker det bara är synd att man väntar så länge tills man behöver skiten. Sådant verkar ju detta samhälle/system vara uppbyggt på ändå?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav carl » 2009-11-14 0:29:27

Regnif du skrev en väldigt intressant grej där innan. Ge samhället elchocker.. det skulle behövas.
Motsatsen till kbt: hur kan vi förändra samhället så att du mår bättre.. hehe.
Lösningen på att man inte klarar av arbetsmarknaden.. mediciner eller elchocker.. :roll:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav regnif » 2009-11-14 1:06:58

Ja, jag tror det. Samhället verkar ha brist på action ändå, så experimentera på. de verkar ändå uttråkade så fort det bara är någon som dör verkar det som i vissa fall. Så, tordes nog behövas.

Ja, den motsatsen skulle vara intressant. Men det är ju det som påstås ibland från olika instanser...att samhället måste utformas efter den med funktionshinder och inte tvärtom, till exempel. Jag undrar då vart fasen det är nånstans? Då när de plötsligt fick för sig att det inte gick?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav kakmonstret » 2009-11-14 3:50:49

regnif skrev:Aj, som tusan. Angående det där med nål under nageln.

:-)024 :-)001

Rekommendera ECT + mediciner (är det säkert att det funkar..?) istället för snack och ordna upp livet hjälp tycker jag är lite elakt, faktiskt. När samhället ser ut som det gör. Kanske man kunde ta en titt på det först (ack, samhället som funkar så perfekt, särskilt med synen på de som kämpar psykiskt exempelvis) innan man förstör folks hjärnor för all framtid, iallafall riskerar. Med massa experiment. Hm. Tämligen nödvändigt?
Jag tycker ibland samhället kunde få sig en elchock och börja respektera även de med psykiska problem. Det är som att man är mindre värd då.

Iaf enligt mitt sätt att se på det (så nej tack till the chock+medicin), så är elchocker ännu en metod för att slippa göra åt saker i verkligheten.
Tala inte om elchocksallergi, bara.

De kanske kan bota krig med den också. Och massa annat. Jag kanske är tjockskallig men hellre det än nån riskabel framtida dementichock och så vidare så kallad behandling. När allt man velat varit nåt annat men det inte dugit åt dem som"givit vården" och andra experter en del gånger. Visst kan man åtgärda tidigare skit med det, men det verkar lite genomskinligt. Ungefär som vitaminpiller efter att ha hällt i sig lite socker. Glöm skiten, ta dig en liten elektrisk chock från oss här. NU mer biverkningsfri än allting annat!! Som sagt, jag är säkert tjockskallig.

PS. Efter att ha fått medicin de kallar biverkningsfri, som skall passa en, och man känner av typ minst 10 olika, så har jag svårt att lita på något sådant där nytt och sensationellt och bättre än förut *tvi-vel*.
Minnesblockeringar får man av vanliga jävla mirakel-sömnpiller som man slutar med. Som är beroendeframkallande. Så, nja?
Egentligen tycker jag allt sånt här är misshandel på folk.
Visst kan man säkert hjälpas i perioder av olika medicinska hjälpmedel, men det får fan inte bli helt jäkla överdrivet. (Själv erbjöd de mig 4 olika mediciner på LPT samtidigt. Lugnande, sömnmedicin, neuroleptika, UPPIGGANDE..?! vafan, jag hade ingen sysselsättning om dagarna, INGENTING..istället får jag 4 mediciner att leka med under tiden. lustigt föga). Lyssnar man inte påpatienten ens en gång så kan man väl ge fan i att ge några chocker. Snackar inte om hur andra haft det i sin vård, men enligt nån annans ögon här, iaf. .
Jag är beredd på att man inte kan diskutera med mig. ^^


För mig framstår din text här som banal barnslig rappakalja. Riktigt skitsnack om jag ska vara ärlig, ursäkta. Strunt samma det som gör mig irriterad är att du påstår att det skulle vara elakt att "rekomendera ECT". Hoppas inte du syftar på mig. Jag rekommenderar ingen ett dugg. Jag pratar om något jag har erfarenhet av och jag säger vad jag anser om det. Vad andra sedan väljer att göra ger jag blanka fan i om jag ska vara ärlig. Jag vet vad djup depression är, jag vet att de i flera fall är dödliga. Men att det går att vända det hela och bli frisk och sedan leva ett normalt och meningsfullt liv. Det finns exempel på sådana "solskenshistorier" också. Vad spelar det för roll om man blir dement som gammal, man har vunnit ett liv tillbaka. Flera år, som kanske gått förlorade med allt annat i en slutgiltig tragedi. Fy fan det är inte ofta jag blir arg men vissa saker kan få det att tända till hos mig.

Du. Jag tycker det är elakt att försöka hjälpa en människa (Syftar inte på TS, känner inte henne alls, men en djupt deprimerad med att ge rådet att denne ska snacka sig ur sitt allvarliga sjukdomstillstånd. Och jag kan lova att den person som är i behov av ECT ger blanka fan i hur vårt samhälle ser ut.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav kakmonstret » 2009-11-14 3:59:55

Jag tror för övrigt inte på hopplösa fall, det finns alltid hopp. Det finns så jävla många "olyckskorpar". Sådana har aldrig hjälpt mig så som positiva människor har gjort och främst människor som är utbildade och med lång yrkeserfarenhet bakom sig. En olyckskorp på nätet är helt enkelt någon man ska undvika att lyssna för mycket på. Det har jag haft som strategi och jag har klarat mig över förväntan.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav regnif » 2009-11-14 4:02:32

kakmonstret skrev:
regnif skrev:Aj, som tusan. Angående det där med nål under nageln.

:-)024 :-)001

Rekommendera ECT + mediciner (är det säkert att det funkar..?) istället för snack och ordna upp livet hjälp tycker jag är lite elakt, faktiskt. När samhället ser ut som det gör. Kanske man kunde ta en titt på det först (ack, samhället som funkar så perfekt, särskilt med synen på de som kämpar psykiskt exempelvis) innan man förstör folks hjärnor för all framtid, iallafall riskerar. Med massa experiment. Hm. Tämligen nödvändigt?
Jag tycker ibland samhället kunde få sig en elchock och börja respektera även de med psykiska problem. Det är som att man är mindre värd då.

Iaf enligt mitt sätt att se på det (så nej tack till the chock+medicin), så är elchocker ännu en metod för att slippa göra åt saker i verkligheten.
Tala inte om elchocksallergi, bara.

De kanske kan bota krig med den också. Och massa annat. Jag kanske är tjockskallig men hellre det än nån riskabel framtida dementichock och så vidare så kallad behandling. När allt man velat varit nåt annat men det inte dugit åt dem som"givit vården" och andra experter en del gånger. Visst kan man åtgärda tidigare skit med det, men det verkar lite genomskinligt. Ungefär som vitaminpiller efter att ha hällt i sig lite socker. Glöm skiten, ta dig en liten elektrisk chock från oss här. NU mer biverkningsfri än allting annat!! Som sagt, jag är säkert tjockskallig.

PS. Efter att ha fått medicin de kallar biverkningsfri, som skall passa en, och man känner av typ minst 10 olika, så har jag svårt att lita på något sådant där nytt och sensationellt och bättre än förut *tvi-vel*.
Minnesblockeringar får man av vanliga jävla mirakel-sömnpiller som man slutar med. Som är beroendeframkallande. Så, nja?
Egentligen tycker jag allt sånt här är misshandel på folk.
Visst kan man säkert hjälpas i perioder av olika medicinska hjälpmedel, men det får fan inte bli helt jäkla överdrivet. (Själv erbjöd de mig 4 olika mediciner på LPT samtidigt. Lugnande, sömnmedicin, neuroleptika, UPPIGGANDE..?! vafan, jag hade ingen sysselsättning om dagarna, INGENTING..istället får jag 4 mediciner att leka med under tiden. lustigt föga). Lyssnar man inte påpatienten ens en gång så kan man väl ge fan i att ge några chocker. Snackar inte om hur andra haft det i sin vård, men enligt nån annans ögon här, iaf. .
Jag är beredd på att man inte kan diskutera med mig. ^^


För mig framstår din text här som banal barnslig rappakalja. Riktigt skitsnack om jag ska vara ärlig, ursäkta. Strunt samma det som gör mig irriterad är att du påstår att det skulle vara elakt att "rekomendera ECT". Hoppas inte du syftar på mig. Jag rekommenderar ingen ett dugg. Jag pratar om något jag har erfarenhet av och jag säger vad jag anser om det. Vad andra sedan väljer att göra ger jag blanka fan i om jag ska vara ärlig. Jag vet vad djup depression är, jag vet att de i flera fall är dödliga. Men att det går att vända det hela och bli frisk och sedan leva ett normalt och meningsfullt liv. Det finns exempel på sådana "solskenshistorier" också. Vad spelar det för roll om man blir dement som gammal, man har vunnit ett liv tillbaka. Flera år, som kanske gått förlorade med allt annat i en slutgiltig tragedi. Fy fan det är inte ofta jag blir arg men vissa saker kan få det att tända till hos mig.

Du. Jag tycker det är elakt att försöka hjälpa en människa (Syftar inte på TS, känner inte henne alls, men en djupt deprimerad med att ge rådet att denne ska snacka sig ur sitt allvarliga sjukdomstillstånd. Och jag kan lova att den person som är i behov av ECT ger blanka fan i hur vårt samhälle ser ut.



Menade väl elakt i övrigt, inte av just dig.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav regnif » 2009-11-14 4:04:28

Jag har varit en positiv person en gång i tiden. Tror jag. Skit i det. Oväsentligt. Men iallafall. Bryr mig inte heller om vad fan du säger.
Nätet får man iaf ingen hjälp ifrån, det är säkert. Man skall itne säga sin mening där heller antagligen. Jag har bara inte insett det tidigare. Finns massor med personer som hatar mig och vill se mig död och jag håller med, så skit du i det. Barmhärtighetsmord i det här fallet (som skriver detta) skulle inte gjort något. Det skulle sitta fint. Ville bara säga min onödiga mening om skitsaken. Jaja, sak samma. Men man måste inte bry sig om onödiga människor på nätet. Det är inte tvång. Det har aldrig varit min mening nånsin. Skall aldrig yttra mig. Tyvärr har jag inte fått mutismen att fungera fullt ut, ännu.

Jag vill inte direkt att Kahlokatt dör men men. har aldrig lyckats få någon till det bättre ändå, så jag har inget bättre at tkomma med ändå: jag vet att jag inte kan säga nåt vettigare. Jag sa ju det. Att jag är beredd att inte kunna diskuteras med. Jag ser det i mina dagar, det är tydligt. Det ar inte riktigt det jag ville säga i denna tråd. Ångrar mig till hälften.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav kakmonstret » 2009-11-14 15:39:14

regnif skrev:Menade väl elakt i övrigt, inte av just dig.


Jag förstår. Ledsen att jag brusade upp. Det var onödigt. Nhf.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav ling0n » 2009-11-14 19:46:06

Kahlokatt skrev:FASEN också, nu är jag fast som klister på PurposeGames! Det är DITT fel, lingon! :lol:


Muahaha... härligt! :)

Och sen vill jag bara tillägga att mitt nick stavas med en nolla och inte ett o. :)
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-14 21:27:33

ling0n skrev:
Kahlokatt skrev:FASEN också, nu är jag fast som klister på PurposeGames! Det är DITT fel, lingon! :lol:


Muahaha... härligt! :)

Och sen vill jag bara tillägga att mitt nick stavas med en nolla och inte ett o. :)


Oki. Men det uttalas väl "lingon" och inte "lingnolln"?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav regnif » 2009-11-15 20:28:50

kakmonstret skrev:
regnif skrev:Menade väl elakt i övrigt, inte av just dig.


Jag förstår. Ledsen att jag brusade upp. Det var onödigt. Nhf.


Ok.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav ling0n » 2009-11-16 15:05:28

Kahlokatt skrev:
ling0n skrev:
Kahlokatt skrev:FASEN också, nu är jag fast som klister på PurposeGames! Det är DITT fel, lingon! :lol:


Muahaha... härligt! :)

Och sen vill jag bara tillägga att mitt nick stavas med en nolla och inte ett o. :)


Oki. Men det uttalas väl "lingon" och inte "lingnolln"?


Haha ja, det uttalas som vanliga lingon. ;)
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav Altus » 2009-11-18 14:03:44

Det är alltså ikväll ECT granskas, 20:00 på SVT1:

http://svt.se/2.120015/1.1774512/lakarn ... atienterna

Ikväll kan Uppdrag granskning avslöja hur svenska patienter vilseletts när det gäller riskerna med elbehandling, så kallad ECT, vid depressioner.

Överläkaren och psykiatern Håkan Odeberg står bakom en broschyr som under flera år använts för att informera om ECT. Broschyren togs fram för läkemedelsjätten Pfizers räkning och har fått stor spridning.

Informationsbroschyren finns i två versioner - en för de läkare och annan personal som ska sköta behandlingarna och en för patienterna. I båda versionerna skriver Håkan Odeberg att informationen bygger på samlad forskning från världens ledande sammanslutning för psykiatriker, amerikanska APA.

I den version som läkarna fått läsa framgår det tydligt att forskningen visar att det finns risk för bestående minnesskador efter ECT-behandling.

Men i den broschyr patienterna fått läsa inför behandling ger Odeberg en helt annan bild - i den slås tvärtom fast att "i forskning har man inte kunnat visa kvarstående minnesstörning".
- Jag ser inte att det är vetenskapens ståndpunkt, att ECT ger bestående skador, säger Håkan Odeberg, när Uppdrag granskning konfronterar honom med uppgifterna.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav AAA » 2009-11-18 20:55:18

Jag är lite seg, var kom behandlingshemmet in i bilden då?

Stod det bara i början? Överdosering av kemiska substanser kan ju göra det skevt i huvudet, det vet jag med säkerhet.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav carl » 2009-11-18 21:23:35

AAA skrev:Jag är lite seg, var kom behandlingshemmet in i bilden då?

Stod det bara i början? Överdosering av kemiska substanser kan ju göra det skevt i huvudet, det vet jag med säkerhet.


Min nuvarande läkare berättade att i polen (hon kommer från polen) så brukar de göra en nollställning av medicineringen om patienten provat allt utan att det fungerar.
Dvs de tar bort alla mediciner en period för att låta kroppen själv få upp sin egen balans för att sen börja med mindre medicinering.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:36:53, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav mondo beyondo » 2009-11-18 22:48:56

I Polen knaprar de oxå generellt mer mediciner än här berättade en polsk vän. Hon säger att det var först i Sverige hon lärde sig att man kan ta ett glas vatten mot huvudvärk och att det ofta hjälper:)
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Aspergare och vården



Logga in