Sömnlöshet. När blir det farligt att inte sova?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav carl » 2009-10-10 21:55:50

regnif skrev:
Jossan skrev:
regnif skrev:Jag har några kvar, jag säger bara, jag vill att nån låser in dem åt mig.
Vad är det du har kvar av? Stilnoct, eller?

regnif skrev:Ge bort dem till någon öht gör jag inte. Inte nån med akut sömnbehov heller.
Varför inte då?


Japp.
Det att vill man leka roulett med sitt liv, så varsågod. Egen erfarenhet då, alltså. Därav oviljan att ge bort mina. Jag tror iaf inte med instabil situation att jag skulle ge dem till nån. Helst ingen. Skulle inte vilja få någons nedåtgående spiral i bagaget. Hoppas jag inte skrämmer upp nån angående dem. Men har man folk omkring sig som kan se till att allt är under kontroll och fungerande situation, kanske då. Men är som sagt själv försiktig ändå med att ge bort mina.


Det är bra.. låt nån läkare skriva ut medicin om man behöver. Regnif du kan gå till apoteket och lämna in gammal medicin..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav regnif » 2009-10-10 22:06:12

carl skrev:
regnif skrev:
Japp.
Det att vill man leka roulett med sitt liv, så varsågod. Egen erfarenhet då, alltså. Därav oviljan att ge bort mina. Jag tror iaf inte med instabil situation att jag skulle ge dem till nån. Helst ingen. Skulle inte vilja få någons nedåtgående spiral i bagaget. Hoppas jag inte skrämmer upp nån angående dem. Men har man folk omkring sig som kan se till att allt är under kontroll och fungerande situation, kanske då. Men är som sagt själv försiktig ändå med att ge bort mina.


Det är bra.. låt nån läkare skriva ut medicin om man behöver. Regnif du kan gå till apoteket och lämna in gammal medicin..


Ja, fast jag vet inte om jag skall göra den ceremonin ensam eller inte. Det här var min vän i ensamheten. Jag vet inte hur jag gör nu. Och jag vill nog inte ha några andra sömnisar efter det heller. Jag vill ha nån bra ceremoni för det här. Ett avsked eller något. Jag gillade hjälpsamheten jag fick av dem. Det handlar väl om en sorts begravning.

Moderatpr mnordgren: lagade trasigt citat.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav vadloink » 2009-10-11 0:11:12

Jossan skrev:
vadloink skrev: Jag har i och för sig lyckats klara mig från svårare depressioner de senaste fem åren genom att föda nervsystemet. Se till att äta mat som innnehåller främst tryptofan.

Det här låter intressant. Vad är tryptofan för något, och i vilken mat finns det ?


Tryptofan är en essentiell aminosyra som är en viktig beståndsdel när kroppen skapar serotinin. Det finns i proteinrika läkemedel, kött, fågel, fisk, mjölk, men också i till exempel kikärtor, havre, bananer, vitlök, dadlar. Lite överallt.

Min teori var att om jag åt tryptofanrika livsmedel istället för att käka ssri så skulle jag må bättre. Dessutom käkade jag proteintabletter som innehåller tryptofan.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Inger » 2009-10-11 4:38:49

Låter vettigt. Funkade det då?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2009-10-11 5:21:47

Jag ligger sömnlös och funderar på hur skönt det vore att vara fullpumpad med kraftiga antipsykotiska, så att man sover hela dagarna.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Altus » 2009-10-11 14:55:28

Inger skrev:
Altus skrev:
atoms skrev:Bortsett från textsnutten inom citationstecken så är det en ypperlig beskrivning av min situation; Jag har aldrig lyckats att beskriva det för läkarkåren.

Vet vad du menar, de är helt insnöade på sin behandlingsmodell där regelbundna sovtider utgör en hörnsten. Det fungerar säkert för en del, särskilt personer med mildare svårigheter, men inte för mig.

Det tog mig många år att förstå hur jag fungerar och hur jag kan beskriva det, för jag var tvungen att upptäcka allting själv och dessutom vara tillräckligt självständig för att förkasta det som en närmast enig sjukvård och expertkår påstår.

Samma här. När jag följer min kropps egen rytm funkar jag utmärkt, när jag försöker följa stelbenta förlegade råd funkar det inte alls. Alltså litar jag numera mer på mig själv än på andra.


Tyvärr är mitt tillstånd dåligt även när jag sover på egna tider, men det är iaf betydligt bättre än annars. Hade jag bara börjat med det tidigare så hade jag förmodligen inte insjuknat lika hårt.

Jag ser ibland rött när jag läser en artikel med någon experts sömnråd, det är som att läsa om någon som förbehållslöst säger att man ska injicera arsenik för att gå ner i vikt. Vanliga sömnråd fungerar säkert för en del, men förmodligen inte för så många som experterna tror.

Faktum är iaf att fler än någonsin har sömnproblem samtidigt som, gissar jag, fler än någonsin känner till och följer de typiska sömnråden. (Får mig att tänka på hur fetma och ohälsa har skjutit i höjden sedan folk började följa livsmedelsverkets kostråd. Inte för att jag tror att sömnråden är riktigt så dåliga, eller dåliga alls för en del.)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2009-10-11 15:20:12

AAA skrev:Altus och atoms verkar ha lika behov, jag är helt tvärtom. Kaffe på kvällen, sport ofta, gärna lite ljust men helt tyst. Jag gillar inte mörker trots att jag är över 40...


Allt det där är inte tvärtom. Jag föredrar också att ha det en aning ljust när jag ska sova, har en svag lampa tänd i rummet intill, och dörren på glänt.

Fan för att ligga och vända sig där med panik, helt värdelöst. Nätterna blir hemska.


Det är hur det var för mig när jag dels hade saker jag var tvungen att göra dagen efter, och dels inte gjorde något mer vettigt med sömnlösheten istället för att försöka sova. Det jag gör nu är alltså att jag lyssnar (halvt) på föreläsningar eller musik (och, framför allt, ser till att inte ha tider att passa...). Då gör inte sömnlösheten lika mycket, får ingen ångest eller så. Är jag inte för trött så går jag helt enkelt upp.

Att däremot tvinga mig upp när jag är för trött (men ändå sömnlös) gör bara skada. Jag tänker på det råd man får av vissa KBT-terapeuter att man inte ska ligga för länge och försöka somna, utan istället gå upp. Det gör bara hela sovprocessen mer plågsam och ångestfull för mig, det blir liksom "den där jobbiga perioden när jag hela tiden måste tvinga mig ur sängen trots att det bara är plågsamt". Mer ångest gör knappast nytta.

Allt blir så förstorat i huvudet då också.


Inte sant för mig. Jag hade tvärtom sedan barndomen en tendens att underdriva och förneka svårigheter. Hände väl att jag förstorade ett och annat, men överlag var det med fet marginal tvärtom. Är mer realistisk nu.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav alfapetsmamma » 2009-10-11 15:37:52

AAA skrev:
vadloink skrev:Hur ändrade du din livsstil?


Extreme makeover :-) Ingen sprit, stå upp för sig själv, ingen t-bana, inget kött, skippa hemska möten med mera...


Shit, det enda jag kan ändra där är att skippa ännu fler möten och undvika t-banan än mer...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2009-10-11 15:50:11

Altus skrev:
AAA skrev:Fan för att ligga och vända sig där med panik, helt värdelöst. Nätterna blir hemska.

Det är hur det var för mig när jag dels hade saker jag var tvungen att göra dagen efter, och dels inte gjorde något mer vettigt med sömnlösheten istället för att försöka sova. Det jag gör nu är alltså att jag lyssnar (halvt) på föreläsningar eller musik (och, framför allt, ser till att inte ha tider att passa...). Då gör inte sömnlösheten lika mycket, får ingen ångest eller så. Är jag inte för trött så går jag helt enkelt upp.

Att däremot tvinga mig upp när jag är för trött (men ändå sömnlös) gör bara skada. Jag tänker på det råd man får av vissa KBT-terapeuter att man inte ska ligga för länge och försöka somna, utan istället gå upp. Det gör bara hela sovprocessen mer plågsam och ångestfull för mig, det blir liksom "den där jobbiga perioden när jag hela tiden måste tvinga mig ur sängen trots att det bara är plågsamt". Mer ångest gör knappast nytta.

Tror de syftar på det där läget när man är hur pigg som helst och snarare blir ännu vaknare av att ligga kvar, då är det ofta bättre att gå upp och göra något tills man blir trött. Men orkar man inte det så ska man nog inte tvinga sig. Jag tror kroppen vet bättre än någon terapeut vad som är bäst för den. Vill den ligga kvar i sängen så är det bäst, vill den gå upp så är det bäst.

Ibland tycker jag det hjälper att ligga kvar och läsa sig till sömns, ibland funkar det bäst att gå upp.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav regnif » 2009-10-11 15:54:36

Tips till Charley?: Ta dig till nåt lugnt ställe och sov där?..eller nåt. Om du bor i lägenhet så förstår jag ditt besvär..kanske det annars kan vara jobbigt också, men för mig är det inte bättrande för sömnen. Jag verkar inte klara en enda nattaj*vel. Har bara sovit en handfull antal nätter under ca. ett halvår i lägenhet. Du behöver inte säga hur du bor men det skulle iaf inte förvåna mig. Sådant kan få en att att krypa tillbaka till sina föräldrar igen, hur lite man än vill dit annars..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Altus » 2009-10-11 20:35:52

Inger skrev:Tror de syftar på det där läget när man är hur pigg som helst och snarare blir ännu vaknare av att ligga kvar, då är det ofta bättre att gå upp och göra något tills man blir trött.


Tror inte att jag hört/läst dem säga det faktiskt, det är bara "ligg inte kvar i sängen om du inte kan somna, utan gå upp och gör någonting annat en stund och försök sedan igen" (och några instruktioner att man inte ska göra något stressande etc). Anledningen som anges brukar inte vara att man kanske är för pigg för att sova, utan att man ska minska den ångest som man kan få av att ligga och oroa sig över att inte kunna somna. Man ska avdramatisera insomningsprocessen och "avassociera" sängen från ångest och sömnsvårigheter.

Och det är förstås ett bra råd allmänt sett, att minska sin ångest. Vad de missar är att de specifika handlingar de rekommenderar lika gärna kan öka ångesten istället för att minska den.

Men orkar man inte det så ska man nog inte tvinga sig. Jag tror kroppen vet bättre än någon terapeut vad som är bäst för den. Vill den ligga kvar i sängen så är det bäst, vill den gå upp så är det bäst.


Ja, och det är ett mycket bättre råd än kategoriska "gör precis si eller så". Men kategoriska råd är ju precis vad de brukar ge, som det där om att man ska vara hård med att sova på bestämda tider "även om det är jobbigt i början".
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Alexandra » 2009-10-11 20:53:11

När jag får kategoriska sömnråd brukar jag räkna till tio tyst inom mig, för att inte explodera. ;) Har hunnit bli väldigt less på den varan, efter ett helt liv med (förstår jag nu) en NPF-relaterad sömnstörning.

AAA skrev:
vadloink skrev:Hur ändrade du din livsstil?


Extreme makeover :-) Ingen sprit, stå upp för sig själv, ingen t-bana, inget kött, skippa hemska möten med mera...


Intressant att du inkluderade t-banan i din "extreme makeover" - det skulle jag också vilja göra. Få saker stressar mig mer.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav mondo beyondo » 2009-11-14 17:56:11

Nånting som fungerar för mig är hårt arbete och hård träning, då brukar kroppen gilla sömn. Sover gärna 12 timmar i sträck på helger och ledigheter men har förstått nu att det inte alls behöver vara så bra det heller, att folk som sover länge kan lida av sämre sömnkvalitét:O

Läste en artikel i tidningen Året Runt nr 45 i pyskologens väntrum om en ny depp/sömnmedicin som inte har viktuppgång och sexstörning som bieffekt. Den heter Valdoxan och ska vara antidepp via melatonin. Speciellt bra för de med höstdepp stod det. Så sover man bra så deppar man mindre (sömnterapi) sa min läkare om den. Enligt tidningen var den medicinen så ny att den inte ännu är högkostnadskyddad dock.

Hoppas infot kan vara till hjälp för ngn:)
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav mondo beyondo » 2009-11-14 18:07:51

Var en gång på en föreläsning om avslappning och där skulle vi föreställa oss en mysig skön plats och till min förvåning befann jag mig plötsligt (i fantasin) i en gungande grön/orange tunnelbanevagn. På den tiden när jag jobbade som mest så var min enda lugna stund på dagarna när jag pendlade med t-bana från sydöstra Sthlm till nordvästra i flera timmar per dag. Helt klart inte en skön mysig plats men för mig var det tydligen avslappning:D Den miljön är väldigt påfrestande för mig med trängsel, lukter, ljud och smutsen men att sitta ner och blunda var visst avkopplande.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Trixy » 2009-11-14 19:07:19

en med as producerar för det mästa inget eller mindre av ämnet melatonin och kan tillsättas för att kunna sova bra
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav Pewe » 2009-11-14 22:26:34

Har svårt med sömnen jag med , sover inte mycket . Det här med Melatonin är det något som läkare skriver ut ? Har testat många olika mediciner för sömnen men har inte hittat något än som funkar . Kan heller inte lägga mig och slumra till på dagen , då blir det att sitta uppe hela natten . Tänkte att kanske det här med melatonin kan vara något plus att det låter som kroppen normalt ska producera själv :roll:
Senast redigerad av Pewe 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Pewe
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2009-11-08

Inläggav rapchic » 2009-11-14 22:30:16

Pewe skrev:Har svårt med sömnen jag med , sover inte mycket . Det här med Melatonin är det något som läkare skriver ut ? Har testat många olika mediciner för sömnen men har inte hittat något än som funkar . Kan heller inte lägga mig och slumra till på dagen , då blir det att sitta uppe hela natten . Tänkte att kanske det här med melatonin kan vara något plus att det låter som kroppen normalt ska producera själv :roll:


melantonin är ett hormon som kroppen producerar själ (i större eller mindre mängd). men det finns ett nytt läkemedel som innehåller melantonin (cirkadin) som jag testar just nu (eftersom jag vägrar beroendeframkallande medecin, vill ha det så naturligt som möjligt och vill helst lösa det utan medeciner men förhoppningsvis blir detta en liten "kickstart" på bättre sömn) och jag tror jag sover bättre av den (är dålig på att avgöra sånt)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Pewe » 2009-11-14 22:42:01

Tack , kan man köpa det på apoteket eller är det receptbelagt ? Vill helst inte äta beroendeframkallande piller jag heller . Spelar ingen roll vilket för min del , vaknar efter en stund ändå med dom jag har testat .
Senast redigerad av Pewe 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Pewe
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2009-11-08

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-14 22:47:55

Melatonin är inte bara receptbelagt, det är licensläkemedel, så läkaren måste ansökan om att få skriva ut det. Om man pratar om riktigt melatonin. Circadin som innehåller melatonin är en depottablett som är tänkt för pensionärer som ofta har svårt att förbli sovande och som vaknar för tidigt.

Den kan funka för vissa, men varken min elvaåring eller jag hade nån nytta av den, och ofta så funkar den alltså inte på folk som främst har svårt att somna (komma till ro och somna).

Dessutom är Circadin SVINDYRT.

Be läkaren om att söka licens för melatonin. För min lilla har det gjort all skillnad i världen att få den medicinen. Mycket mer skillnad än t ex Concerta och Ritalin.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pewe » 2009-11-14 22:58:21

Tackar , får bli ett samtal till läkaren då . Vore ju bra om man kunde få något som hjälpte .
Senast redigerad av Pewe 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
Pewe
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2009-11-08

Inläggav hemulen » 2009-11-20 10:59:52

Jaha, flera som har sömnproblem..då var man inte ensam om detta!!
Har haft problem med min sömn ända sen jag varit liten!! Jag får panik när jag inte somnar när jag ska!!

Numera kör jag tung styrketräning som gör att jag är helt utmattad då kan jag somna som dom andra i familjen :wink:
Senast redigerad av hemulen 2011-05-04 21:53:29, redigerad totalt 1 gång.
hemulen
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2009-11-05

Inläggav Jossan » 2009-11-20 11:18:45

Jag tar propavan, det funkar för mig. Har försökt några gånger att få Stilnoct av min läkare (ett antal olika faktiskt.) Men inte någon av de läkare jag varit i kontakt med har velat skriva ut det åt mig, p.g.a. att det är en narkotikaklassad och beroendeframkallande tablett. Men jag sover bra på propavan, dock vaknar jag ofta för tidigt på morgonen.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

När blir det farligt att inte sova?

Inläggav vadloink » 2010-02-16 14:51:33

Jag pallar inte längre käka medicin som gör mig till en lallande fåne för att kunna sova. Ibland blit jag utslagen i 12-18 timmar av skiten. Men nu har jag varit vaken i 48 timmar. Är det farligt? Om inte, när bli det farligt. Jag mår rätt bra. Känner mig bara lite småflummig. Kan bara inte sova.

mnordgren:

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Parvlon » 2010-02-16 14:55:42

Ej farligt om det inte händer ofta. Jag brukade vända på dygnet förr, någon gång i veckan, och jag lever än.
Är knappast nyttigt dock.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in