Bli rik på sin funktionsbegåvning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav regnif » 2009-11-08 0:23:32

Men forskning innebär då massa kemi och sånt? Mediciner osv?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:33:42, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nano » 2009-11-08 0:55:50

Mördarsnigel, varför fick du pengar av försäkringen?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:33:42, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav svarabhaktivokal » 2009-11-08 10:42:23

regnif skrev:Men forskning innebär då massa kemi och sånt? Mediciner osv?


Man kan nog forska inom vad som helst. Jag skall t.ex. forska inom svenska och specialpedagogik. Och kanske kaniners beteende också. Om man gillar att skriva kan man sedan skriva böcker inom sitt forskningsområde. Böckerna kan, om man har tur och vill det, hamna på biblioteket, bokhandlar och/eller användas som läromedel på skolor och universitet.
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 22:33:42, redigerad totalt 1 gång.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Inläggav Glimma » 2009-11-08 11:16:08

Albulena skrev:
sommar skrev:
Albulena skrev:[quote="Mördarsnigel"]Om du har en sjuk/barnförsäkrning så kan du bli semi-rik på att få en diagnos och få ersättning för X% handikapp.


Är det sant?
*funderar på att teckna sjukförsäkring*

Ja, en på forumet har ersättning från sin sådan försäkring eftersom hennes föräldrar valt att teckna det då h*n var liten och h*n har As. H*n får själv ge sig tillkänna om h*n vill. Sådan försäkring ska tecknas antingen redan när mamman är gravid eller när barnet är väldigt litet kanske rentav runt födseln.


Okej.. Då kan jag glömma det med försäkring :(
Fan, är så trött på att vara fattig, och det är samma sak varje månad.[/quote]

Kan trösta dig med att du inte är ensam om att vara fattig. Om än en klener tröst:)! Får se om man ngn gång kan få en 50% tjänst. Skulle bli ngt rikare men inte mkt. Iaf bli oberoende av soc. Förhoppningsvis. Det skulle va ngt det!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 22:33:42, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Pemer » 2009-11-08 14:54:34

På något sätt känns det ganska absurt att några få som har haft barnförsäkringar, tecknade vid precis rätt tillfälle, har fått en rejäl extra slant som så många andra med samma diagnos som är antingen äldre eller yngre aldrig hade kunnat få, ens om man hade motsvarande försäkringar. Otroligt falskt från den branschens sida. Allt som kan det ska samverka mot att vi i vår grupp ska leva med totalt olika villkor, från person till person.

Mina föräldrar hade en barnförsäkring för mig, och jag minns från någon gång i tonåren att jag satt och läste villkoren och ersättningarna som kunde bli aktuella i olika lägen. Sedan blev jag vuxen och ännu senare fick jag den här diagnosen. Ja, då har inte något av päronen något minne av ens vilket försäkringsbolag det handlade om. Och de enda två bolag som stämmer med min minnesbild att det kan ha varit har förnekat på en gång, "nej, vi kan inte se att det har funnits någon försäkring på dig". Jag vet ju liksom att det åtminstone är någon av de två (Folksam eller Trygg-Hansa).

Samma som detta med att vissa som jobbat och haft lön och dragit in premier till ytterligare tjänstepensioner, sedan får ytterligare lite pengar när de får sjukersättning, medan andra inte får det. Alla mina jobb utom det sista jag hade innan jag blev sjukskriven, fick diagnos och sedan sjukersättning var på LO-sidan och skulle ha gett sådan ersättning från AFA, som många andra här får.

Men det sista var på tjänstemannasidan, och då låg allt sådant i andra liknande bolag i stället, och det i sig innebär att rätten att få något av det inbetalade till AFA utbetalt upphävdes. Och de bolag det kunde/borde handla om har bara slagit ifrån sig och letat skäl att få det till att sådant här inte gäller - att jag fick diagnos och sjukersättning för långt efter att anställningen upphörde, att det inte skulle gälla vid sjukersättning av den anledningen eller andra varianter... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav regnif » 2009-11-08 15:36:52

svarabhaktivokal skrev:
regnif skrev:Men forskning innebär då massa kemi och sånt? Mediciner osv?


Man kan nog forska inom vad som helst. Jag skall t.ex. forska inom svenska och specialpedagogik. Och kanske kaniners beteende också. Om man gillar att skriva kan man sedan skriva böcker inom sitt forskningsområde. Böckerna kan, om man har tur och vill det, hamna på biblioteket, bokhandlar och/eller användas som läromedel på skolor och universitet.


Hm, okej..då förstår jag.

Edit: Jag trodde alla personer hade försäkring om man kan ha det på personer. Är väldigt oinsatt i det där så kanske låter litegrann svamlig.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nano » 2009-11-09 2:21:32

Pemer vad tror du om att göra ett registerutdrag från div försäkringsbolag?
Vet att det är lämpligt att göra om man ska låna pengar i bank för då går de igenom vad de skrivit om en på en speciell avdelning och tar bort möjliga felaktigheter för det lär vara så att de uppgifter de har inte behöver vara korrekta förrän de lämnas ut.
Men eftersom de måste lämna ut allt om man begär det och det bara behöver vara korrekt vid utlämnandet så gör de så.

Står det tex "vederbörande är skvatt galen" så tar de bort det.
När du kommer o ska låna pengar så kan ingen läsa de gamla noteringarna :D
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Mördarsnigel » 2009-11-09 18:28:26

nano skrev:Mördarsnigel, varför fick du pengar av försäkringen?


Antar att den försäkringen tecknades innan man tog bort npf ur vanliga barnförsäkringar och då fick jag utbetalning enligt prisbasbelopp gånger handikappprocent (eller något liknande), där man ansåg att min asperger var "15% medicinskt handikapp".

På samma sätt som man får ersättning för besvär orsakade av andra kroniska eller tillfälliga "besvär", när man har en sjukförsäkring eller en barnförsäkring. Barnförsäkringen gällde tills jag fyllde 25, så det var tur att jag hann söka.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Pemer » 2009-11-11 14:55:42

Det var förmodligen så det var med min också. Så när man väl fick diagnos vid 33 var det för sent. Allt har hänt för sent när det gäller mig, alla förklaringar som kunde ha gett schysstare behandling i olika sammanhang har kommit när det bara "tyvääääääärrr" var för sent att ändra uppfattning och välja en annan schysstare behandling. "Men guuuuud vilken otur att vi inte visste det ....."

Rekordet var väl när jag under min aktivt arbetssökande tid snubblade över ett jobb och sökte det, på samma företag som en släkting som också heter Pemer. "Kanske kan dra någon fördel av blotta namnet", så jag hör av mig till honom för att lyssna vad han tror om det. "Jävla otur, jag som just har hittat ett bättre jobb och sagt upp mig, så de blev rätt sura... för en vecka sedan hade jag förmodligen kunnat dra i trådar så att de hade valt dig..."
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Mariette » 2009-11-12 0:16:44

sugrövmanövern skrev:Så fort intresset blir ett jobb tappar jag fokus. Att ha hund är kul. Att jobba på hunddagis är inte kul. Vissa hundar är riktiga fittor och så är det jobbigt att gå med hundar som drar i kopplet, och så får man inte fostra dem för då blir ju ägarna sura.

Och det allra värsta, 8 timmar per dag helfokuserat på detta. Man blir ju pungsjuk för mindre. Vem fan uppfann 8-timmarsdagen? Något grötätande morgonpiggt mongo förmodligen.


Sök hjälp!
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav nano » 2009-11-12 9:09:51

För vad förnågot?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav tvilling99 » 2009-11-13 18:48:44

Mariette skrev:
sugrövmanövern skrev:Så fort intresset blir ett jobb tappar jag fokus. Att ha hund är kul. Att jobba på hunddagis är inte kul. Vissa hundar är riktiga fittor och så är det jobbigt att gå med hundar som drar i kopplet, och så får man inte fostra dem för då blir ju ägarna sura.

Och det allra värsta, 8 timmar per dag helfokuserat på detta. Man blir ju pungsjuk för mindre. Vem fan uppfann 8-timmarsdagen? Något grötätande morgonpiggt mongo förmodligen.


Sök hjälp!

Vad är ditt problem?
Du hoppar på den ena efter den andra här och skriver bara bittra kommentarer.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8401
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav rapchic » 2009-11-13 21:37:54

kom på man kan ju säga att jag tjänar lite pengar på mitt spec intresse då jag föreläser om te, däremot eftersom jag gör det för studiefrämjandet så får jag inte så mkt betalt men eftersom jag vill starta egen tebutik så är det bra att jag får en potenciell kundkrets.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav sugrövmanövern » 2009-11-13 21:52:35

Mariette skrev:
sugrövmanövern skrev:Så fort intresset blir ett jobb tappar jag fokus. Att ha hund är kul. Att jobba på hunddagis är inte kul. Vissa hundar är riktiga fittor och så är det jobbigt att gå med hundar som drar i kopplet, och så får man inte fostra dem för då blir ju ägarna sura.

Och det allra värsta, 8 timmar per dag helfokuserat på detta. Man blir ju pungsjuk för mindre. Vem fan uppfann 8-timmarsdagen? Något grötätande morgonpiggt mongo förmodligen.


Sök hjälp!

Du själv borde söka hjälp, för man förstår aldrig vad du menar, du behöver en tolk yo!

Men förklara gärna vad du menar, vad ska jag söka hjälp för för problem menar du?

Jobblivet är inte aktuellt för mig, det är beprövat, utrett, genomgånget och stämplat att jag är på en nivå där jag endast har energi och mental förmåga nog till att gå ut med hunden om dagarna, min egen då.

Och detta var före jag blev besynnerligt och till synes kroniskt trött, så i dagsläget är situationen kritisk.

Nåja, Dominika Peczynski får väl hjälpa mig upp ur bråddjupet 8) .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:33:43, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav nano » 2009-11-21 15:55:52

Sugis och alla andra forumister är såklart varmt välkomna på forumet :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in