Neuropsykiatriskt utlåtande

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Neuropsykiatriskt utlåtande

Inläggav linneajohansson » 2009-10-08 22:05:54

Hej!

Efter att en neuropsykiatriskt diagnos ställts får personen ett utlåtande är ett dokument som sammanfattar utredningen och dess slutsatser, samt ger rekommendationer som kan användas.

I utlåtandet står ju både brister och styrkor medskrivna, men jag har ett särskild fråga om detta.
Jag trodde det var kutym att i detta utlåtande även anteckna vilka förutsättningar i arbetslivet personen i fråga har.

Står något sånt i era utlåtanden?

Jag har diagnos, men inte ett ord om några rekommendationer angående just sysselsättning i papprena. Det är ju inte för inte man blir lite orolig för hur FK och hela den biten är nu... :-)032

Linnea
Senast redigerad av linneajohansson 2011-05-04 21:55:52, redigerad totalt 1 gång.
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Inläggav earlydayminer » 2009-10-08 22:22:29

Nej.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:55:52, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav barracuber » 2009-10-08 22:26:13

Jag trodde också det var kutym (med tanke på "arbetslinjen" :wink:)

Jag är under utredning. Min läkare och jag anser att jag främst har svårigheter inom arbetslivet, inte inom det sociala. Jag blev förflyttad från "vanliga" AF till deras Rehab-avdelning och fick en ny AF-handläggare. Det blev ett trepartsmöte med mig, läkaren och AF-handläggaren. Läkaren har sedan skrivit ett intyg till AF om hur han ser på mig. Eftersom dokumentet var skrivet till AF så beskrev det mina problem ur medicinsk synvinkel och hur det påverkar min arbetsförmåga.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:55:52, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav AAA » 2009-10-08 22:58:02

Nope, inget om arbetslivet.

Annars har jag en sammanfattning med (de låga) testresultaten nedskrivna. Var den nu är... Det står även en del om situation nu och då, tänkt behandling (kanske fel ord), problematik, utsikter och framtida behov som kan uppstå.

Tror man kan beställa journal via nätet om man vill?
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:55:52, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav MsTibbs » 2009-10-09 13:08:25

Jag rekommenderas att söka LSS boendestöd och Vuxenhabiliteringen.

Kortfattat:

Tibbs har för tillfället ingen möjlighet att ge sig ut på öppna arbetsmarknaden och fungera i detta då det leder till psykisk ohälsa. Tibbs har dock möjlighet att arbeta i skyddad anpassad miljö till 50% på sikt men har ett stort behov av tidsbegränsad sjukersättning (för att få info om AS först) trots mycket god begåvning. Om psykisk ohälsa kvarstår sök hjälp för adekvat medicinering.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:55:52, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-10-09 13:11:56

Inget sånt i mina papper, däremot står det rekommendationer i barnens utredningar. Jag säger inget om hur mycket diverse aktörer har brytt sig om det som står där, det var inte ämnet för dagen...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:55:52, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav linneajohansson » 2009-10-09 19:53:26

Okej så. Då var det inte så ovanligt i alla fall av vad det verkar.

Det är ju sant att det inte är det första man tänker på. Jag har ju inte heller grubblat på det förrän nu. Jag kom nämligen på att Försäkringskassan i sitt senaste beslut om aktivitetsersättning skrev att de skulle ta kontakt med mig efter ett halvår. Då hoppades de att jag skulle ha fått kontakt med habiliteringen och allt sånt och var jag bättre skulle jag kanske få praktikplats eller nåt liknande.

Det där halvåret har tickat förbi snart och jag har FORTFARANDE inte ORKAT gå på några habmöten. :( Blir vansinnig på mig själv!

Vad har habiliteringen att göra med Försäkringskassan? Skall de utreda något om min arbetsförmåga, eller gäller det arbetshjälpmedel och sånt där? Jag menar jisses... Om jag inte ens kan ta mig på sådana viktiga möten som hab, hur tusan kommer det gå om jag skall praktisera? :S
Jag kommer ju knappt iväg att handla mat utan blåslampa i stjärten. :(

Kommer jag få smisk av FK?! Indragen ersättning?! Har jag vårdvägrat?!
Jag är ärligt talat skräckslagen över detta.
Senast redigerad av linneajohansson 2011-05-04 21:55:52, redigerad totalt 1 gång.
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Inläggav sommar » 2009-10-09 19:56:25

Det står rekommendationer ang. jobb i mitt ena utlåtande (har två : ett från läkare, ett från psykolog+p.kandidat) med betoning på vad en arbetsgivare och handledare bör tänka på, vilket jag tycker är bra men jag tror inte det är tvång utan att de som utreder själv får bestämma om de vill skriva ut det eller ej. Fast jag kanske har fel med tanke på att läkaren inte gjort det i sitt men psykologen + psykologkanditaten gjort det i sitt men läkaren kanske undvek för att inte det skulle bli tårta på tårta.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:55:52, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: Neuropsykiatriskt utlåtande

Inläggav sommar » 2009-10-09 20:05:07

linneajohansson skrev:Hej! Jag har diagnos, men inte ett ord om några rekommendationer angående just sysselsättning i papprena. Det är ju inte för inte man blir lite orolig för hur FK och hela den biten är nu... :-)032

Linnea

Fullt förståligt med oro kring det. Om du orkar och vill så ring eller maila till dem som utredde dig och fråga alt. om du kan få en besökstid. Efter cirka en månad kom jag tillbaka och ställde frågor och de ställde upp och svarade bra. Frågor kommer ju ofta efter en liten tid, då man bearbetar.

Välkommen förresten! :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:55:52, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: Neuropsykiatriskt utlåtande

Inläggav linneajohansson » 2009-10-09 22:01:18

sommar skrev:
linneajohansson skrev:Hej! Jag har diagnos, men inte ett ord om några rekommendationer angående just sysselsättning i papprena. Det är ju inte för inte man blir lite orolig för hur FK och hela den biten är nu... :-)032

Linnea

Fullt förståligt med oro kring det. Om du orkar och vill så ring eller maila till dem som utredde dig och fråga alt. om du kan få en besökstid. Efter cirka en månad kom jag tillbaka och ställde frågor och de ställde upp och svarade bra. Frågor kommer ju ofta efter en liten tid, då man bearbetar.

Välkommen förresten! :)


Tack sommar :)

Jag fick ett samlat utlåtande så att säga... Både läkarens och psykologens i samma. Mycket rekomendationer om hjälp till egen lägenhet, struktur och en arbetsterapeutisk bedömning bland annat.

Jag skulle ju gärna ringt min handläggare och frågat honom... Ingen vet ju bättre liksom. Men gud, det vågar jag inte!!! :( Är verkligen livrädd och får nog vara det en stund till, tills de tar kontakt.
Senast redigerad av linneajohansson 2011-05-04 21:55:52, redigerad totalt 1 gång.
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Re: Neuropsykiatriskt utlåtande

Inläggav carl » 2009-10-09 22:06:30

linneajohansson skrev:
sommar skrev:
linneajohansson skrev:Hej! Jag har diagnos, men inte ett ord om några rekommendationer angående just sysselsättning i papprena. Det är ju inte för inte man blir lite orolig för hur FK och hela den biten är nu... :-)032

Linnea

Fullt förståligt med oro kring det. Om du orkar och vill så ring eller maila till dem som utredde dig och fråga alt. om du kan få en besökstid. Efter cirka en månad kom jag tillbaka och ställde frågor och de ställde upp och svarade bra. Frågor kommer ju ofta efter en liten tid, då man bearbetar.

Välkommen förresten! :)


Tack sommar :)

Jag fick ett samlat utlåtande så att säga... Både läkarens och psykologens i samma. Mycket rekomendationer om hjälp till egen lägenhet, struktur och en arbetsterapeutisk bedömning bland annat.

Jag skulle ju gärna ringt min handläggare och frågat honom... Ingen vet ju bättre liksom. Men gud, det vågar jag inte!!! :( Är verkligen livrädd och får nog vara det en stund till, tills de tar kontakt.


Testa mejla om det känns jobbigt att ringa. Se till att formulera hela frågan tydligt och vem du är. Om du inte får tag i handläggaren kan du skicka till en nivå över och be dem vidarebefodra eller ge adress.
För mig fungerar det bäst om jag tycker att telefonen är jobbig..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:55:58, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Re: Neuropsykiatriskt utlåtande

Inläggav sommar » 2009-10-09 22:50:25

carl skrev:
linneajohansson skrev:
sommar skrev:[quote="linneajohansson"]Hej! Jag har diagnos, men inte ett ord om några rekommendationer angående just sysselsättning i papprena. Det är ju inte för inte man blir lite orolig för hur FK och hela den biten är nu... :-)032

Linnea

Fullt förståligt med oro kring det. Om du orkar och vill så ring eller maila till dem som utredde dig och fråga alt. om du kan få en besökstid. Efter cirka en månad kom jag tillbaka och ställde frågor och de ställde upp och svarade bra. Frågor kommer ju ofta efter en liten tid, då man bearbetar.

Välkommen förresten! :)


Tack sommar :)

Jag fick ett samlat utlåtande så att säga... Både läkarens och psykologens i samma. Mycket rekomendationer om hjälp till egen lägenhet, struktur och en arbetsterapeutisk bedömning bland annat.

Jag skulle ju gärna ringt min handläggare och frågat honom... Ingen vet ju bättre liksom. Men gud, det vågar jag inte!!! :( Är verkligen livrädd och får nog vara det en stund till, tills de tar kontakt.


Testa mejla om det känns jobbigt att ringa. Se till att formulera hela frågan tydligt och vem du är. Om du inte får tag i handläggaren kan du skicka till en nivå över och be dem vidarebefodra eller ge adress.
För mig fungerar det bäst om jag tycker att telefonen är jobbig..[/quote]
Mmm Det är bra att mail finns men visst är det viktigt att vara tydlig då. Jag har tack & lov sällan problem att ringa men ibland är det bra att få informationen i textform som man kan gå tillbaka till, spara och ev. skriva ut och ibland känner jag inte alls för att ringa.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:55:58, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav nano » 2009-10-10 0:11:04

Hur gammal är du och hur ter sig livet för dig TS (Tråd Skaparen)?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in