Min son är fixerad vid farliga saker

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-24 6:30:02

narran skrev:två centimetersbitar och enkelledare är ingen fara det är kablar med skärm och flera innerledare som kan vara strömförande om dom inte är urladdade trots att de inte är inkopplade nånstans

Jag vet inte alls vad kablar med skärm är. Eller flera innerledare heller (ajg vet att de flesta kablar har flera trådar i sig som leder ihop, men jag antar att du inte menar dem?).

Menar du att det kan samlas laddning som i typ en kondensator i dessa?

BTW, kondensatorer gillar att trycka till mig. Jag vet inte hur många jag har laddat ur med handen :/
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Ok

Inläggav MiKa » 2009-06-24 19:01:53

Tackar för era svar...

Jag känner att det blev en hel del ironiska svar dock, och jag la ut frågan här seriöst och det känns inte som jag togs på allvar direkt.. är det verkligen föräldrar som skriver här? man undrar ju..

Till Inger:

Jag känner att han naturligtvis ska få experimentera, han brinner ju för detta och förbud är inget jag tror på.. så han får hållas och han gör många experiment, främst med batterier. Även eld har han fått hållas med. Teknikklubb typ KomTek finns inte där vi bor. Har kollat upp! Men vi åker en del till bl a Tom tits, södertälje. Suveränt för barn som honom! Ska kolla med en elfirma om en liten praktik, det var ett jättebra förslag.

Mvh
MiKa
Senast redigerad av MiKa 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
MiKa
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2008-09-18
Ort: Värmland

Re: Ok

Inläggav Inger » 2009-06-24 19:56:37

MiKa skrev:Tackar för era svar...

Jag känner att det blev en hel del ironiska svar dock, och jag la ut frågan här seriöst och det känns inte som jag togs på allvar direkt.. är det verkligen föräldrar som skriver här? man undrar ju..

Ironiska svar? Jag såg enbart seriösa svar till dig. De flesta som skriver här har själva AS. En del har egna barn, en del inte. Jag har inte det t ex, men jag har själv varit ett.

Till Inger:

Jag känner att han naturligtvis ska få experimentera, han brinner ju för detta och förbud är inget jag tror på.. så han får hållas och han gör många experiment, främst med batterier. Även eld har han fått hållas med.

Låter bra.

Teknikklubb typ KomTek finns inte där vi bor. Har kollat upp! Men vi åker en del till bl a Tom tits, södertälje. Suveränt för barn som honom!

Hade Tom Tits i åtanke också, men tänkte att ni bor så att det kanske blir för långt att åka. Kul att ni redan varit där!

Ska kolla med en elfirma om en liten praktik, det var ett jättebra förslag.

Hoppas ni kan hitta något som funkar. Vore kul att höra hur det gick sen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav geocache » 2009-08-27 9:25:11

Hej Inger!

Skarvsladdar för starkström (typ nätspänningen på 230 volt) är det "alltid" anledning att kolla. Sprickor i isolering eller ytterhölje, eventuella sprickor i själva kontakterna, eventuella lösa skruvar i själva kontakterna... för en tid sedan kollade jag just sådana där skarvsladdar, öppnade alla kontakter, kännde så alla skruvar var åtdragna (glappkontakt orsakar större eller mindre ljusbågar, som kan leda från allt till kortslutning till brand, om olyckan är framme).

Och när jag öppnade kontakterna på en av de skarvsladdarna blev jag alldeles kallsvettig. Någon hade kopplat jordledaren (den gulgrönrandiga kabeln) till ett av de stiften man sätter i vägguttaget... otäckt och farligt, eftersom det lätt kan hända en olycka om man kopplar sladden till en apparat eller maskin med metallhölje och tar i något jordat föremål som diskbänken och det inte finns jordfelsbrytare inkopplad.

Här http://www.byggahus.se/forum/el/92082-v ... ingen.html finns förresten ett forum med en samling berättelser (en del med bilder på farliga kopplingar), ur verkliga livet, med exempel på hur det kan se ut när folk inte har "den där riktiga respekten" för det elektriska...

Inger skrev:Men som privatperson har man väl ingen anledning att testa kablar?

Hur kortsluter man på ett säkert sätt då?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Ok

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-27 9:48:17

MiKa skrev:Tackar för era svar...

Jag känner att det blev en hel del ironiska svar dock, och jag la ut frågan här seriöst och det känns inte som jag togs på allvar direkt.. är det verkligen föräldrar som skriver här? man undrar ju..


Alla är inte föräldrar, men det tror jag inte utlovas nånstans heller. Alla är inte ens vuxna. Men oavsett ålder och civilstatus på de som svarar så får man ta det man får som svar här och för övrigt på nätet för vad det är, somliga svar är bra/användbara/trevliga/vettiga, somliga mindre.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Adagio » 2009-10-08 3:00:39

Ajaj, 220v växelström är inget att leka med, det kan göra både ont och är livsfarligt att exprimentera med. Det är ju inte av en slump att elekriker har en ganska lång utbildning.

Låt honom leka med ett 12volt motorcykelbatteri eller liknande istället, går att göra mycket kul med ett sådant :lol: Dessutom är likspänningen mer skonsam och ganska svår att skada sig på vid lägre spänning.

Min far lät mig exprimentera med sådant som som barn. Många ellaparater transformerar 220v växelspänning till 12v likspänning. Från sådana kan man plocka ur mycket roliga saker att leka/exprimentera med.
I princip allt från en modern bil drivs även det på 12v likström, finns mycket kul i en bil :)
Senast redigerad av Adagio 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Adagio
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2009-09-12
Ort: Svealand

Re: Ok

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-08 3:36:44

MiKa skrev:Jag känner att det blev en hel del ironiska svar dock, och jag la ut frågan här seriöst och det känns inte som jag togs på allvar direkt.. är det verkligen föräldrar som skriver här? man undrar ju..

Det här är inte något föräldraforum, om du nu trodde det, utan ett aspergerforum.
Det är alltså livs levande aspergare du snackar med här.
Om du vill prata med andra föräldrar om Asperger går det också bra. Det är många som är både aspergare och föräldrar här.
Det finns också andra forum som är mer renodlade anhörigplejs.

Men jag förstår inte vad du klagar på - om du snackar med aspergare får du i rimlighetens namn vara beredd på att få svar utifrån aspergerperspektivet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Ok

Inläggav sgtbaker » 2009-10-08 16:46:33

MiKa skrev:Tackar för era svar...

Jag känner att det blev en hel del ironiska svar dock, och jag la ut frågan här seriöst och det känns inte som jag togs på allvar direkt.. är det verkligen föräldrar som skriver här? man undrar ju..


Hade liknande intressen som ung och har fått en och en annan stöt då och då.
Mitt tips är att du bygger (eller köper) ett dedikerat experimentbord till honom där du har en överspännigsskydd (typ jordfelsbrytare) som slår av så fort det blir överslag i spänningen (kortslutning). Då kan han fortsätta med sina experiment (även med 230V) och du slipper oroa dig.

Har inte exakt koll om denna fungerar för ändamålet men du kan kanske fråga om/när du ska köpa.
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog
OBS! Dessa måste vara kopplade till ett jordat uttag så har du ett äldre hus/lägenhet får du troligtvis ta dit en elektriker som fixar ett sådant.
De kan oftast också koppla en jordfelsbrytare direkt på elskåpet så att vissa uttag är skyddade.
Senast redigerad av sgtbaker 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
sgtbaker
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2009-10-04
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2009-10-08 17:05:23

Notera datumen på inläggen. Ni snackar med nån som troligen bara var en tillfällig besökare.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sgtbaker » 2009-10-08 17:14:56

Inger skrev:Notera datumen på inläggen. Ni snackar med nån som troligen bara var en tillfällig besökare.


Ah!
Datum är ju självklart en liten detalj man skulle kunna uppmärksamma.
Senast redigerad av sgtbaker 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
sgtbaker
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2009-10-04
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2009-10-08 18:34:42

Jag lekte mycket med el och eld och vatten och pyroteknik som liten (samt geggamoja).
Jag har gjort en o annan rätt korkad sak, tror det är bra om han känner till risker och har en aning om hur mycket kraft han faktiskt kan få ut ur vägguttaget.
Tveklöst är 220V livsfarligt om det går genom kroppen.
Inte på något sätt ofarligt men jag vill mena att det är ett intresseområde som är tämligen ofarligt i jämförelse med vapen och knark, eller sprit.

Det går o köpa elektronik för honom att leka med utan att det kostar multum.
Allt vad byggsatser är kostar oftast en massa pengar.
Rekomenderar därför kopplingsdäck och komponenter att leka med, du skulle ju kunna ge honom en "elbudget".
http://www.hobbytronik.se/index.php/cPath/30_50
Jag använder ofta 830 kopplingspunkters kopplingsdäck, har 27 stycken tror jag men man klarar sig alldeles utmärkt med 1-3 stycken.
Klart billigare än att göra kretskort på korrekt sätt, innefattar dessutom kemikalier såvida inte man köper etsningen av någon som har ordenklig utrustning.
Rekomenderar:
http://www.elektronikforumet.com/forum/
för detta ändamål och där får han troligen utmärkta tips för o lära sig om olika elektronikkomponenter.
Dessutom är strömmarna sällan särskilt starka i det sammanhanget, iaf inte som i väggutagen.

www.elfa.se har hundratusentals komponenter, de är dyrast i branchen men de säljer komponenter styckevis och om man behöver även i större förpackningar.
Rekomenderar "ammopack" (1000 pack) av komponenter när man vet vilka man gör av med mycket av.
De är nämligen mycket billigare, köper man 150 av någon passiv komponent så kan man oftast köpa ammopacket billigare.

Just ja, här har du en till som uppfunnit allt möjligt.
Idag konstruerar jag maskiner och folk misstar mig för att vara civilingenjör tills jag berättar motsatsen.
Men jag gör ändå jobb som man förutsätts vara civilingenjör på :)
Klart roliga uppdrag jag får för det mesta :)

Har många fler tips om så önskas :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Tack !

Inläggav MiKa » 2009-10-10 19:00:08

Tackar nano för dina fina tips, har varit och kikat på de sidor du rekommenderade och har redan hittat bra saker som jag ska köpa till min son! :P Det blir såna kopplingsdäck och tillbehör till det!
Känner även igen det där med geggamoja! :) Ibland undrar man ju vad sjutton han ska bli när han blir stor :) Lite underhållande är det också emellanåt :) Han är iaf en riktig liten innovatör, har massor av ideér men sedan om det blir så mycket av dem är en annan femma...

Stort tack ska du ha iaf..

MiKa
Senast redigerad av MiKa 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
MiKa
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2008-09-18
Ort: Värmland

Inläggav nano » 2009-10-11 17:57:22

Kul att man kan hjälpa :)

Hoppas du inte blir orolig ifall grejorna blir liggande länge, rätt som det är så kommer han på något och just då har han antagligen den energi och sinnestämning att lära sig precis allt han kommer över gällande det han tänker bygga.

Kom o tänka på en sak när du sade tillbehör där det går o spara mycket pengar, man kan tom köpa färdigklippta kablar att använda men det är slöseri med pengar och de passar ändå inte när man väl insett nyttan med att kunna stuva undan kablarna i kabelstammar när det börjar bli mycket kablar.
Jag använder (klicka på "kopplingstråd EKUX" (dvs entrådig kabel, passar utmärkt i kopplingsdäck)):
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A
Sedan skulle man kunna köpa dyra skaltänger men det finns skaltänger för runt hundralappen som är nästan lika effektiva som de dyrare varianterna brukar vara (inte alla dyra är bra, vissa är tom dåliga, man bör prova dem innan köp).

Ett annat ställe att spara massor med pengar är nätaggregat eller sk labbagg, man kan köpa välstabiliserade sådana för bra många tusen kronor och de är väldigt bra, MEN, det går nästan alltid lika bra att använda nätaggregatet från en vanlig pc eller köpa ett separat nätagg till en pc för 250-300 kr och starta det istället o ta ström därifrån (man kortsluter oftast grön och svart kabel på den största (vanligen 20 poliga) kontakten).
De är nämligen gjorda för att tillhandahålla stabiliserad spänning till elektroniken i en dator och klarar även annan elektronik och de ger oftast mer ström vid behov än de dyra labbaggen.

En varning dock, jag har aldrig lyckats själv men det har påståtts att man med en del pc nätaggregat OM man seriekopplar dem, tex för att få en högre spänning så är det livsfarligt att ta i höljet till aggregaten.
OM de är korrekt gjorda (isolerade från nätspänningen/vägguttaget) med transformator så inträffar inte detta.
Skulle man för säkerhets skull få för sig o köpa fristående transformatorer så skulle man behöva en för varje pc nätaggregat, att ha samma för båda med en grenkontakt har ingen effekt utom att du har en transformator emellan till ingen skyddande nytta.
Fast man brukar inte seriekoppla, man brukar paralellkoppla för att få mer ström, paralellkoppla innebär ingen fara.
Det är visseligen möjligt att bränna aggregaten i bägge fallen om man inte har koll på vad man gör men det är bara seriekopplingen som lär vara farlig.
Och det är dyrare att bränna ett dyrare aggregat och det lär säkerligen hända tyvärr förr eller senare.
Man skulle kunna sätta snabba automatsäkringar på runt 2-4 ampere som extra säkerhet.

Detta med varningen skulle vara bra att ta med en elektriker för jag jobbar i normalfallet bara med elektronikdelen och aldrig med den typen av kraft, är nämligen inte elektriker och har ingen elbehörighet.
De på elektronikforumet kan nog elkraftsbiten bättre än mig i de flesta fall.

Man kan köpa sådana aggregat som tex clasohlsson har men de är dels på samma pris och har förmodligen samma problem vid paralellkoppling av dem men ger bara en enda spänning.

Sorry att inlägget blev långt men jag tyckte varningen behövdes eftersom jag inte vet om det faktiskt förhåller sig så som jag fått höra.

När det blir aktuellt med dyra instrument såsom oscilloskop kan jag rekomendera att fråga någon industri eller labb på lämplig avdelning om man kan få något gammalt instrument de har liggandes.
De har ibland travar med gamla instrument de aldrig använder och inte riktigt tagit sig för att göra sig av med.
Det finns iofs fullt dugliga PC oscilloskop för runt 2000 kr och ruskigt vassa instrument för upp till runt 2-4 miljoner styck.
Men då är man inne på typ materialforskning och kanske har ett labb för några hundra miljoner i övrigt.
Men det är en MYCKET trevlig miljö att vistas i :D
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav MiKa » 2009-11-13 22:01:20

Ah tack för ännu ett utömmande svar *ler* Jag ska tänka på detta. Det som är jobbigast är att jag själv är ganska ointresserad av det, men som den goda mor jag är så ska jag försöka ta till mig all info.. :D tror det kan behövas! Som tur är har han en bra plastpappa som jag ska vidarebefordra tipsen till, han är själv intresserad av sånt o lite aspig av sig.. :roll:

Nu är det ju snart nyårsraketer på g igen. Gissa vem som redan börjat tjata om att köpa raketer! :D

Ha det så gott.

MiKa
Senast redigerad av MiKa 2011-05-04 19:54:59, redigerad totalt 1 gång.
MiKa
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2008-09-18
Ort: Värmland

Inläggav lillsanna » 2009-11-13 23:33:11

MiKa skrev:
Smile Ibland undrar man ju vad sjutton han ska bli när han blir stor Smile


Min son höll på ungefär som din, förutom att laga mat när han var ensam, glömma att han höll på med det och rökförgifta området, eller hoppa från höjder, en period ägnade han åt att klåttra på gymnastiksaltaket och hoppa ner..

Han blev elektriker ;)
Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 19:54:59, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav MiKa » 2009-11-15 10:47:23

lillsanna skrev:
MiKa skrev:
Smile Ibland undrar man ju vad sjutton han ska bli när han blir stor Smile


Min son höll på ungefär som din, förutom att laga mat när han var ensam, glömma att han höll på med det och rökförgifta området, eller hoppa från höjder, en period ägnade han åt att klåttra på gymnastiksaltaket och hoppa ner..

Han blev elektriker ;)
Sanna


Hihi.. okej ! Vore ju kul om han blev elektriker, är bara glad om det kan gå bra för honom i framtiden och att han får ett yrke :)

MiKa
Senast redigerad av MiKa 2011-05-04 19:54:59, redigerad totalt 1 gång.
MiKa
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2008-09-18
Ort: Värmland

Inläggav nano » 2009-11-17 10:37:59

Jag tror inte du behöver lära dig allt han lär sig för att kunna hjälpa till, han kommer nog att berätta själv och visa resultatet av det han byggt.

Om du kan ge komponenter att bygga av så löser hans sinne resten :)
Det bästa är inte att ge färdiga lösningar eller byggsatser, hmm, detta kanske jag redan skrivit.

Aja, sådant som annars ska slängas är ofta utmärkt i dessa samanhang.
Även träplankor som inte har med el att göra :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in