Planeringsprogram?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Planeringsprogram?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-29 19:30:11

Är det någon som händelsevis känner till något bra planeringsprogram för mac. Jag skulle verkligen behöva ett.

En tjänst på nätet eller möjligen ett program för linux skulle också fungera. Programmet bör i så fall både ha en att-göra-lista och en kalender och det ska vara smidigt att flytta runt saker, samt möjligt att ta ut listor på vad som behöver göras och/eller exportera till något allmänt format.

Även alternativ som man måste betala för är intressanta.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2008-01-29 21:56:41

<a target="_blank" href="http://nanok.com/wp/?p=4">To Do - bästa lösningarna för att få saker gjorda…</a>

Har inte kollat upp tipsen i detalj men tror det kan vara något för dig.

Du kan även kolla upp Googles tjänster. Själv ska jag kolla upp Google Notebook, eftersom jag gillar att jag kommer åt Google överallt. Har länge kör ett smart anteckningsprogram som heter Notebook som jag är helnöjd med, men mer och mer inser jag fördelen med webb-baserade tjänster - man kommer åt det överallt, man slipper installera program på varje dator och slipper flytta med sig data med USB-minne osv. Just nu är detta extra tydligt när jag jobbar och sitter ute hos kund hela dagarna. Så "kontoret på webben" är nog trots allt framtiden.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:27:48, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Trolsk » 2008-02-09 19:21:49

Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 11:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Corpset » 2008-02-09 20:20:20

http://www.culturedcode.com/things/

Snart kommer ICal-integration.
Senast redigerad av Corpset 2011-05-04 11:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Corpset
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-01 23:23:04

Jag har just hittat en litet trevligt kalenderprogram för Mac som heter PreMinder. Programmet har två funktioner som jag saknat i andra kalenderprogram. Dels kan man både sätta färgbakgrund och textfärg för varje händelse men framför allt kan man importera in bilder och lägga som påminnelser i de olika rutorna och det går även att lägga flera bilder på samma dag. Äntligen ett smidigt sätt att snabbt och billigt göra visuella kalendrar.

Jag har bara precis testat det så jag vet inte riktigt hur stabilt det är. Programmet som är gjort med Supercard (arvtagaren till gamla Hypercard) verkar rätt smidigt men min erfarenhet av sådana applikationer från förr i tiden är att de lätt blev tunga när det var mycket innehåll i dem. Kanske har de löst det problemet för länge sedan numera? Vad vet jag?
Det är i Beta och s.k. Donationware.

För övrigt har jag som jag skrivit i en annan planeringsprogramstråd under året [url]http://www.aspergerforum.se/remember-the-milk-t8177.html?highlight=voo2do][/url] under en tid
använt http://www.voo2do.com.

Nu har jag i stället hittat Toodledo http://www.toodledo.com

Toodledo har flera fördelar gentemot Voo2do - och ett par nackdelar.

Fördelarna är mycket goda möjligheter till export och backup samt möjlighet att synka med Google Calendar. Tjänsten har också sin egen kalender. Vidare kan man välja pågående status på projektet.

Nackdelarna är dålig information om vilka som står bakom sidan samt att det går långsamt att sortera in och skapa många punkter att göra inom samma ämne för att vart och ett måste sättas för sig. (I Voodo.com kan man gå in i mappen för ett projekt och skapa ett antal punkter som automatiskt hamnar i just den aktuella mappen.) Jag kan också tycka att de många sorteringsmöjligheterna i Toodledo kan göra det lite rörigt.

Toodledo har en betaltjänst också men bastjänsten är fullt tillräcklig om man inte tänker planera sitt liv fram till Ragnarök och dokumentera det från Hedenhös. Exportmöjligheterna gör att man inte riskerar att bli inlåst i tjänsten vilket är bra.



[/url]
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2009-10-02 11:21:22

Får snart min nya smartphone HTC Hero i handen. Äntligen Android :)

Jag väljer Android av flera anledningar men två tunga skäl var att jag vill kunna köra mindmaps och Getting Things Done (GTD) på mobilen. Ingen av de andra - Windows Mobile, iPhone, Symbian, Blackberry, younameit - verkar ha så mycket att välja på som Android. Och Android har bara funnits ett år!

Exempel på en <a href="http://the-getting-things-done.blogspot.com/2008/10/google-android-gtd-application.html">Android GTD applikation</a>:

Bild

Har inte hunnit leta så mycket på PC-sidan på sistone. Gmail och Google Calendar funkar bra just nu när jag har relativt få saker att hålla reda på. Tips till Bjäbbis - båda Gmail och GCalendar har också väldigt mycket färgmöjligheter, antingen i basen eller som tillägg.

GMail fick sig ett lyft när jag lärde mig och lyckades införa <a href="http://inboxzero.com/inboxzero/">Inbox Zero</a>, en idé av smartingen Merlin Mann som han byggde på GTD:s idéer. Inbox Zero är en revolution fär alla som stressas av alla olästa mail. Här är lättfattliga <a href="http://inboxzero.com/inboxzero/">videos som förklarar Inbox Zero</a>.

När man har stångat pannan blodig i ett år för att försöka komma igång med GTD kommer Inbox Zero som en skänk från ovan. Det ersätter inte GTD men det löser ett delproblem - översvämmad inbox - som många lever under.

Det var förvånadsvärt enkelt att få igång, nog beroende på att det greppar ett mycket mindre område (enbart mail) än GTD (som greppar allt från vaggan till graven om man så vill). Skönt att lära sig ta en sak i tag och göra den ordentligt. Bra för självförtroendet.

Inte bara en dröm längre - No New Mail:

Bild
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:27:50, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-02 11:52:34

Väldigt vad Google verkar ha saker.

Jag kände bara till gmail tills nu.
I Acern så öppnas igoogle när jag går till google. Finns en massa gadgetar och annat där. Jag får nog kolla in vad det handlar om.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2009-10-02 12:40:28

Moderator Barracuber:
Här spårade tråden in på Google. Flyttas till Google!, lagd i Övriga Ämnen (inte bara en IT-diskussion).
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-02 15:32:08

Jag är lite nyfiken på vad det kan finnas för Nokia. Har en telefon i 60-serien. Får nog kolla det. Allt som skrivs för java i telefonen brukar ju gå att köra så det verkar konstigt att det inte skulle finnas nånting!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2009-10-02 16:29:49

Bjäbbmonstret skrev:Jag är lite nyfiken på vad det kan finnas för Nokia. Har en telefon i 60-serien. Får nog kolla det. Allt som skrivs för java i telefonen brukar ju gå att köra så det verkar konstigt att det inte skulle finnas nånting!


Det är antagligen Symbian S60. Det finns faktiskt en del <a href="http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=783&q=symbian+s60+gtd&btnG=S%C3%B6k&meta=">GTD-program</a>, t.o.m. gratis för den.

Ifall GTD ofta är lite overkill finns <a href="http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=ZoO&q=symbian+s60+calendar&btnG=S%C3%B6k&meta=">kalenderprogram</a>, bl a Handy Calendar, som jag kört på Sony Ericssonmodeller. Frågan är om det har de färger du vill ha dock.

<a href="http://www.mobil.se/ArticlePages/200908/05/20090805101835_MOB524/20090805101835_MOB524.dbp.asp">Framtiden för S60</a> ser mörk ut förresten. De lägger inte ned men de startar om. Många gamla program kommer inte att gå och köra längre fram. Märkligt. Fortfarande kommer det många nya Nokia och Sony Ericsson-modeller med S60.

Det här blev ju rena Mobilmagasinet, ju!
:)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Altus » 2009-10-02 17:27:35

barracuber skrev:När man har stångat pannan blodig i ett år för att försöka komma igång med GTD kommer Inbox Zero som en skänk från ovan. Det ersätter inte GTD men det löser ett delproblem - översvämmad inbox - som många lever under.


Min emailmiljö är nog det område där min GTD fungerar som smidigast (och närmast "riktig" GTD), inboxen är nästan alltid i gott skick trots att jag får rätt mycket mail (inte minst alla tråduppdateringsmail från forumet...)

Annat var det förr (länge sedan), då kunde jag ha tusentals obehandlade mail i inboxen. På den tiden fick jag dock mycket mer spam också, vilket väl delvis (men inte helt) förklarar det.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav aspiemelly » 2009-10-02 17:51:08

Jag har ett program på mac och iphone som synkar med varandra via wifi. Det heter "Things" kostade en slant (tror det var 75kr) men värt det tycker jag. Hade "ToDo" tror jag det var innan och det kändes bara billigt/tomt. I things kan man lägga saker "snabbt" i inboxen, eller sortera dom som "next, scheduled, projekt och "someday/later". Projekt använder jag för t.ex. resor. Typ boka flyg/tåg, boka hotel, printa biljetten osv. Ska tillägga att det var iphone appen som kostade 75kr, sen fick man testa delen för datorn en viss tid, jag saknade att ha datordelen, tyckte det blev för pilligt att lägga in mycket info via iphone (tex projekten) och hostade upp dom sista 400kr för licensen till datorn (för 3 datorer /omladdningar).
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-02 19:48:49

Things ligger just nu som provversion på min dator. Det verkar vara ett bra alternativ om man kör iPhone eller har en iPod touch, men för att synkningen men min Nokia ska kunna fungera måste jag först uppgradera till Leopard. Det går inte att synka med iCal annars. Därför känns det inte som ett aktuellt program för närvarande. Några andra exportmöjligheter kan jag heller inte se att det är vilket jag tycker är snålt. Det är en anledning till att Things går bort - åtminstone för närvarande.

Tack för Nokiatipsen, Barracuber. Jag har en E61 som är 2 år gammal.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2009-10-06 16:49:02

barracuber skrev:...
GMail fick sig ett lyft när jag lärde mig och lyckades införa <a href="http://inboxzero.com/inboxzero/">Inbox Zero</a>, en idé av smartingen Merlin Mann som han byggde på GTD:s idéer. Inbox Zero är en revolution fär alla som stressas av alla olästa mail. Här är lättfattliga <a href="http://inboxzero.com/inboxzero/">videos som förklarar Inbox Zero</a>.

När man har stångat pannan blodig i ett år för att försöka komma igång med GTD kommer Inbox Zero som en skänk från ovan. Det ersätter inte GTD men det löser ett delproblem - översvämmad inbox - som många lever under.

Det var förvånadsvärt enkelt att få igång, nog beroende på att det greppar ett mycket mindre område (enbart mail) än GTD (som greppar allt från vaggan till graven om man så vill). Skönt att lära sig ta en sak i tag och göra den ordentligt. Bra för självförtroendet.

Inte bara en dröm längre - No New Mail:


På tal om kopplingen mellan Inbox Zero och GTD hittade jag här <a href="http://www.gtdhelp.com/200907/inbox-zero-is-my-key-to-gtd/">en kille som verkar ha bra koll - Inbox Zero is my key to GTD</a>.

Inbox Zero är nyckeln till GTD.

Smaka på det. Utan kontroll över mailen lär man få svårt att ha kontroll över alla det andra. Mailen är liksom basen för det mesta man gör idag.

Han formulerade det som jag menade. Har även en bra video med smartingen Merlin Mann.

<a href="http://www.gtdhelp.com/200907/inbox-zero-is-my-key-to-gtd/">Inbox Zero is my key to GTD</a>
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-07 23:25:00

barracuber skrev:Utan kontroll över mailen lär man få svårt att ha kontroll över alla det andra. Mailen är liksom basen för det mesta man gör idag.


Knappast. Jag får ett fåtal jobbmail som jag betar av innehållet av rätt snabbt och privatmailen skummar jag. Det händer att jag glömmer att kolla mail men det brukar sällan vara något viktigt. Jag har slutat att sortera min inbox. Det är helt andra saker än det som kommer per mail som svämmar över mitt liv.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-23 22:07:32

Jag är helt inne på Toodledo för närvarande. Har t.o.m kostat på en hundralapp för ett års abbonnemang på pro-versionen och håller just nu på att plocka in nästan alla andra försök till planering i det här verktyget. I stort sett allt utom matplaneringen, arbetstider och vissa pass på jobbet.

Man kan också exportera och läsa exporten i iCal.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-24 12:46:11

Ju bättre funktioner man har ju mer saker kommer man på som skulle kunna vara bättre. Jag skulle vilja:

- Att olika projekt hade olika färger redan i att-göra-listan
- Att man kunde sätta vissa sysslor på "repetera" oftare än en gång/dygn
- Att man skulle kunna rangordna hela projekt, inte bara göromål.

Som synes har jag snöat in rätt mycket på planeringsverktyg för närvarande...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-25 12:35:18

Hm....man ska tydligen inte skriva in för mycket i programmet. Alldeles nyss fick jag fram en lista med 24 saker jag "borde" göra idag. Stressande! :-(
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2009-10-25 13:56:38

Nu vet jag inte hur mycket du har gett dig själv dän på att bli en GTD:are. Enligt vad som framgår av vad folk skriver så är det väldigt olika hur lång tid olika personer behöver för att "komma in" i GTD, vissa sätter det direkt, andra kanske aldrig blir klara (som jag själv så här långt).

Har bara börjat nosa på själva konceptet och alla olika implementationer som finns, med betoning på börjat (vilket nog en hel del med min aspiga noggranhet, perfektionism och omständlighet att göra...)

Det finns även alternativ till GTD. Jag sprang på i veckan heter <a href="http://www.pomodorotechnique.com/">The Pomodoro Technique</a>, som vid en snabb överblick skulle kunna vara bra för mig själv - jag har nämligen väldigt lätt att glömma bort klockan när jag är inne i något! Om den är något för dig vet jag inte.

När det gäller GTD anser en del att den kanske är <a href="http://www.gtdtimes.com/2009/10/09/is-gtd-too-structured-for-creative-people/">alltför strukturerad för att passa kreativa människor</a>. I kommentarerna finns naturligtvis folk med motsatt åsikt. :roll:

Toodledo är känd som en implementation av GTD, även <a href="http://www.toodledo.com/info/gtd.php">enligt de själva</a>. OBS så heter länken How to use Toodledo with GTD vilket antyder att man inte behöver känna till GTD i detalj eller tänka GTD. Jag har själv inte testat Toodledo.

Här är en <a href="http://www.gtdhelp.com/200901/nozbe-vs-toodledo/">jämförelse mellan Nozbe och Toodledo</a> som innehåller en del intressanta fakta om inte minst Toodledo. Bland annat står att Nozbe är uppbyggd på projekt medan Toodledo är uppbyggd enligt foldrar (redan där anar jag att Nozbe skulle passa mig bättre).

Där finns även tips på olika sätt att grupperna projekt i Toodledo.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-25 15:58:48

Tack Barracuber, jag ska definitvt kolla upp det där med Pomodoro även om det inte känns som jag vill byta system just nu. Jag migrerade nyligen från Voo2do till Toodledo och har väl kört någon slags GTD på jobbet i varierande utsträckning sedan i våras. Däremot har jag inte försökt med det hemma när jag är ledig tidigare. Har väl velat känna mig ledig antar jag...

Skillnaden mellan "projects" som det också kallades i Voo2do och "folders" är nog knappt mer än semantisk, men Toodledo är inget projekthanteringsprogram, det är sant så det är svårt att få överblick om man har för många projekt igång samtidigt. Det får man räkna ut ändå eller kanske använda något annat verktyg. (Egentligen klarar jag inte så bra att hålla uppe intresset för mer än en sak i taget vilket vore önskvärt...)

Däremot är det bra för att komma ihåg och beta av mindre saker, hålla reda på deadlines, och göra omprioriteringar. Jag glömmer inte lika mycket sedan jag började med det här, och behöver inte belasta hjärnan med att komma ihåg så mycket skitsaker, och jag tycker att jag har blivit lite duktigare på att avgöra hur lång tid olika saker tar.

Sorteringen sker i flera nivåer. "Subtasks" finns men är en betalfunktion. Förutom det kan man välja att knyta varje sak man vill göra till olika "contexts", jag använder "hemma" och "jobbet" samt olika mål (i 3 långsiktighetsnivåer) som man definierar.) Alla saker man skriver in kan också sättas på repeat med önskat mellanrum eller specifika veckodagar och det finns en inbyggd kalender, förutom att man kan synka med Google Calendar och exportera i ett stort antal format.

Jag är såpass nöjd just att jag tänker köra med det här ett tag till om jag inte överanvänder det. .

Klart att det stör kreativiteten men om man har ställt till det sådant omkring sig så att man inte orkar vara kreativ så är det skit samma.
Jag har lagt in extra mycket nu för att se om det kan hjälpa mig lite att hålla efter i lägenheten. Därav känns det som det blir lite overload och det känns som jag bara vill ha allt det där i systemet under en begränsad tid. Annars kommer jag att bli less och ignorera hela grejen. ...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-25 16:06:59

Angående Pomodoro, jag läste inte så noga men ett system som bygger på att sätta Timer - spontant nej!!! Jag skulle bara känna mig ännu mer stressad.

Vill man någon gång ha timer kan man sätta det separat tycker jag.

Jag tidssätter aldrig någonting. Det är tidskrävande i sig. Jag bara gör en bedömning av hur många saker man hinner med under dag och prickar av.

För mig handlar det mer om att komma i gång med saker och att hålla dem flytande parallellt än att få mig att bryta fokus när jag väl kommit igång. Det senare ser yttre omständigheter till, och gör det det så kan en timer knappast få mig att varva ner.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till IT-forum



Logga in