Minidator

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-23 15:29:42

earlydayminer skrev:LOL! Googla på gmail. Det är gött Bror Duktig! 8)

:-)056
Jag vet ju inte om det finns kalender eller om det finns nedladdningsbara varianter :D
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-23 15:37:55

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:Outlook är nödvändigt för mig eftersom jag inte hittar ett alternativ till kombinerad kalender, kontaktdatabas och mailprogram. Jag synkar med min mobiltelefon (den klarar bara outlook eller ett eget kalenderprogram).


Vilken modell är din mobil?

SE p990i, SEs sämsta smartphonemodell.
Trasig lucka också, men jag har ingen lust att betala 5-8 000 för en ny telefon.
Och en minidator verkar kunna fås för 2 500 kr.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-23 15:43:39

Jonte: Varför är det självklart med Acer Aspire? (ej retorisk fråga)

Barracuber: Om HTC använder gmail systems, men gmail är som hotmail, så är jag nog förvirrad nu. Brukar man inte bara ta sitt mailkontos uppgifter och skapa ett mailkonto på telefonens/datorns mailprogram?

Det jag ogillar med smartphones är när det är virtuellt tangentbord, tangentbord utan åäö, förvriden webbild eller en pyttedel som syns som man ska scrolla runt åt alla håll för att se.
Och när man inte ens kan ringa i dagsljus för att man inte ser.

Jag antar att kalender i smartphone är snabbare att komma åt än i minidator som ska startas?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2009-09-23 16:52:45

Bror Duktig skrev:Barracuber: Om HTC använder gmail systems, men gmail är som hotmail, så är jag nog förvirrad nu. Brukar man inte bara ta sitt mailkontos uppgifter och skapa ett mailkonto på telefonens/datorns mailprogram?


Bra fråga. Det är ett skifte i hur man tänker på sin mail och hur man vill använda den. Din fråga visar att du, av tradition, tänker exakt som 1) nedan vilket de flesta fortfarande gör.

1) Som man alltid har gjort: en mailklient på PC:n (eller Mac:en) typ Outlook eller Thunderbird och en mailserver ute på internet (hotmail.com, msn.com, live.se, även gmail.com klarar detta m fl). Kör man POP3 och tar man bort någonting på klienten så riskerar att det försvinner även på servern. Om man istället kör IMAP ligger det alltid kvar på servern tills man raderar. Har man dessutom en mobiltelefon där man vill kunna läsa mailen har man en mailklient i mobilen som också synkas mot samma mailserver som PC:n gör. PC:n och mobilen är helt jämställda här, de har båda varsin mailklient som går mot samma mailserver.

2) Lite modernt webbtänk, som jag gillar: man skippar mailklient på PC:n överhuvudtaget och kör allting i webbläsaren. Webbläsaren är den nya mailklienten. Mailservern är gmail.com men det finns även hotmail, yahoo och andra (kommer inte på några svenska). Man tappar aldrig bort några mail här eftersom allting ligger kvar på servern tills man raderar (det är alltid IMAP kan man säga). Har man en mobiltelefon här så vill man nog att den ska funka precis som PC:n - de är mao jämställda här också.

Jag tror jag ska stanna där för det är en del att smälta vet jag.

Hur detta påverkar ditt val av smartphone eller laptop/minidator tar jag i nästa mail om du fortfarande inte har somnat ;-)

Bror Duktig skrev:Det jag ogillar med smartphones är när det är virtuellt tangentbord, tangentbord utan åäö, förvriden webbild eller en pyttedel som syns som man ska scrolla runt åt alla håll för att se.
Och när man inte ens kan ringa i dagsljus för att man inte ser.


Jag tyckte också att skärmarna på P900, P990 och P1 var precis sådär usla som du säger. Däremot tyckte jag X1 XPERIA var bättre. Så det är möjligt att skärmarna hela tiden blir bättre och bättre. Du kan ju be att få prova en nyare smartphone för att eventuellt upptäcka en skillnad.

Bror Duktig skrev:Jag antar att kalender i smartphone är snabbare att komma åt än i minidator som ska startas?


Du vill i princip jämföra snabbheten mellan en smartphone och en minidator. Hmm jag har ingen aning. Smartphones (P990 osv) startar ju normalt sett väldigt segt. Men det gör ju laptops också vad jag vet. Så innan de kommer på något nytt smart så kanske det är ungefår dött lopp.

På PC finns det ju nu något nytt som är snabbare och bättre än BIOS. Kommer inte på vad det heter. Det kan nog hjälpa upp laptops en del.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-23 18:18:35

barracuber skrev:Bra fråga. Det är ett skifte i hur man tänker på sin mail och hur man vill använda den. Din fråga visar att du, av tradition, tänker exakt som 1) nedan vilket de flesta fortfarande gör.

Tja, det beror på. Det känns osäkert att lagra på internet.
Även om det kanske är mindre risk att något händer (vet ej om det är det) så har jag mer kontroll hemma.
Om uppkopplingen lägger ned, så har jag mail och kalender kvar hemma.

Webbaserade saker kräver uppkoppling som inte strular.
Fast har jag både fiber och 3G så bör ju något fungera iofs.

Jag har photobucket och lite sådant, eftersom alla forum inte tillåter uppladdning direkt från disk, och för att spara på eget webbhotellsutrymme.
Men det jag lägger på sådana siter (photobucket m.m.) tenderar jag att glömma och ej räkna med.

Hotmail har jag alltid hatat. Även lycos/spray som jag hade först innan outlook, tyckte jag var skit.

Det känns som jag tappar kontrollen, och jag får svårt att tänka när saker flyter runt så där.

Hur detta påverkar ditt val av smartphone eller laptop/minidator tar jag i nästa mail om du fortfarande inte har somnat ;-)

Ok, ta det gärna. :)

Bror Duktig skrev:Det jag ogillar med smartphones är när det är virtuellt tangentbord, tangentbord utan åäö, förvriden webbild eller en pyttedel som syns som man ska scrolla runt åt alla håll för att se.
Och när man inte ens kan ringa i dagsljus för att man inte ser.

Jag tyckte också att skärmarna på P900, P990 och P1 var precis sådär usla som du säger. Däremot tyckte jag X1 XPERIA var bättre. Så det är möjligt att skärmarna hela tiden blir bättre och bättre. Du kan ju be att få prova en nyare smartphone för att eventuellt upptäcka en skillnad.

Hur menar du med att be att få prova? Kan man provsurfa m.m. i butiker?
Iphone verkar bäst om jag ska tänka på vad jag har hört och läst, men jag har inte provat någon själv.

Jag har haft p910i och har p990i. Den senare klart sämst. Processorn är totalt snigelbesläktad och den behöver startas om hela tiden.
Luckan på min p990i har gått sönder, så den är bortmonterad. Jag använder det lilla tangentbordet till allting.
Skärmarna är likvärdiga. Den senare har 3G (vilket är det jag har täckning för här, ej GSM, det är därför jag bytte). Den senare är långsammare och mycket mer användarovänlig med p910is alla bra grejer och knappar borttagna till förmån för jag vet inte vad.

Jag ångrar verkligen köpet.

Bror Duktig skrev:Jag antar att kalender i smartphone är snabbare att komma åt än i minidator som ska startas?


Du vill i princip jämföra snabbheten mellan en smartphone och en minidator. Hmm jag har ingen aning. Smartphones (P990 osv) startar ju normalt sett väldigt segt. Men det gör ju laptops också vad jag vet. Så innan de kommer på något nytt smart så kanske det är ungefår dött lopp.

Jag tänkte på att mobiltelefoner kan ligga och vänta, bara att röra den så vaknar den direkt. Seg är den, men det går snabbare att öppna kalendern än att starta den eller en dator.
Jag vet inte om datorer kan ligga och vänta på det där viset dag ut och dag in i korgen. Jag vill kunna ta upp kalendern snabbt för att skriva in en tid.

På PC finns det ju nu något nytt som är snabbare och bättre än BIOS. Kommer inte på vad det heter. Det kan nog hjälpa upp laptops en del.

Jag kommer inte heller på.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2009-09-23 18:45:15

Bror Duktig skrev:Kvasir, vad används den datorn till?
Den där Canon jag skrev om, var äldre än mitten av 80-talet, och användes för kontor, löner, program för att räkna ut normtider eller vad tusan det hette.

Är det för att den klarar många användare som den är så stor? Eller hanterar den avsevärda mängder data?


Den användes nog till vad som helst som den var lämplig för. Nu tog jag en PDP-11 bara som exempel på minidatorer, men just den var väldigt avancerad och innehöll en del nytänkande, som influerade senare mikroprocessorer. Jag misstänker att just PDP-maskinerna huvdudsakligen användes för tekniskt och vetenskapligt bruk, snarare än t.ex. ekonomiskt.

På sin tid klarade en PDP-11 åtminstone två labbsalar, dvs. 16 terminaler, där vi labbade med att skriva program (textredigering, kompilering, testkörning etc.). Noteras bör att det på den tiden handlade om rena textterminaler, och några grafiska fönstersystem var det inte tal om. På DEC-10, som var en stordator, kunde det vara bortåt 80-100 användare samtidigt, men då gick det ofta väldigt trögt.


Det kan låta imponerande, men de där datorerna presterade ganska mediokert jämfört med en vanlig PC i dag. Med de krav vi hade på den tiden så skulle förmodligen en vanlig PC idag klara flera hundra samtidiga användare, förutsatt man kopplade in terminaler till den.

Dock bör nämnas att just DEC-10 (även benämnd PDP-10) är en klassisk dator där många kända program och andra system har tagit sina första trevande steg, och som användes till ARPA-net (emrbyot till dagens internet). DEC-10 var inte den första maskin som klarade flera användare samtidigt, men det var den första som användes för det syftet i stor skala.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Jonte » 2009-09-23 21:12:37

Bror Duktig skrev:Jonte: Varför är det självklart med Acer Aspire? (ej retorisk fråga)
Tar man bara bort "r" får man aspie...

Clivia har mer insatta tips på modeller i tråden jag tipsade om.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav barracuber » 2009-09-23 21:25:27

Jonte skrev:
Bror Duktig skrev:Jonte: Varför är det självklart med Acer Aspire? (ej retorisk fråga)
Tar man bara bort "r" får man aspie...

Clivia har mer insatta tips på modeller i tråden jag tipsade om.


Clivia? Men var är hon? Jag saknar henne! Det var superlängesen hon var aktiv här!
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-23 22:21:13

Jag hittade en just Acer: https://www.inet.se/datorer/baerbara/ac ... h/1967997/

Kanske ok.

Jag googlar men fattar inte hur jag ska veta om en Asus har åäö (det behöver inte stå tryckt på knapparna, jag har fattat att vissa tangentbord går att ställa in så att man får åäö där de brukar vara i alla fall).

Samsung verkar väldigt *hm* blank, och jag är lite skeptisk till Samsung. De var inte lika billiga som Acer heller (fast Acer kanske är skräp).

Hittade även 8.9 tumsskärmar, men de verkade mest ha liten skärm, de är inte lika mycket fysiskt mindre som skärmen är mindre än andra minidatorer.

1 000 spänn verkar det kosta extra om man vill ha 3G-modem. Kanske bättre att skippa det då i alla fall.

Letar vidare i morgon.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Chilehead » 2009-09-24 1:16:24

Jag har acer aspie one och bredbandsbolagets 3G
99kr/mån betalar jag för bredbandet, 199 om man vill ha
obegränsad mängd trafik med högsta möjliga hastighet
+150kr/mån för datorn tills den är betald =ca.3000kr
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Jonte » 2009-09-24 6:42:07

barracuber skrev:
Jonte skrev:
Bror Duktig skrev:Jonte: Varför är det självklart med Acer Aspire? (ej retorisk fråga)
Tar man bara bort "r" får man aspie...

Clivia har mer insatta tips på modeller i tråden jag tipsade om.


Clivia? Men var är hon? Jag saknar henne! Det var superlängesen hon var aktiv här!
Instämmer!
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav earlydayminer » 2009-09-24 7:16:08

Vissa kommer för att stanna, andra kommer för att besöka oss under en liten stund. Vissa håller sig dolda, men finns här och läser det som skrivs. Skriv ett pm, hon kanske finns i krokarna då och då.

Kör Acer! Jag tycker om Acer. Har haft en Acer LCD-monitor i snart 4 år, good stuff. Fast jag skulle troligen köpa en Asus när det gäller "minidatorer". Mitt moderkort i den stationära är från Asus, good stuff as well.

Nej, nu blev jag sugen på att köpa en minidator. Jag hatar ju trender. Aaah, shit. Men det är väldigt händigt om man ger sig ut i naturen för att finna ro. Kan komma ganska bra texter ur en lugn själ.

http://www.idg.se/2.1085/1.187067/jatte ... inidatorer

Den är från 2008, men ger dig ändå en liten idé. Modellerna uppgraderas väl.

Kolla på HP'n (som fick bäst betyg 9/10), vilken futuristisk design. Fujitsu Siemens Amilo Mini ser ut som ett fordon från en scifi-rulle från 80-talet. Skitcool.

Tyvärr är det inga billiga leksaker. :(

Skulle nog inte klara av blänkande ram. Matt och fint skall det vara.

Fanns det inget på komplett, Bror Duktig? Kanske är för dyrt? Tror frakten (postpaket) kostar fr 89 SEK. Men du bor väl nära Göteborg? Då kan man hämta, kostar 39 SEK.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-24 18:51:32

Early, jag tyckte att det verkade för dyrt på Komplett.
Jag hittade billigare på Dustin home (om jag köper det abonnemang jag vill ha samtidigt) annars verkar det vara Inet som som vanligt är billigast. Jag brukar köpa på Inet.
De har dock inte Asus.

Nackdelen med Asus kan vara tangentbordet kanske?

EDIT: Jag fattar inte heller varför Asus verkar ha femtielvatusen snarlika modeller ;)

Chilehead, vad är bredbandsbolagets 3G? Jag trodde inte de hade mobilnätsgrejer. Men å andra sidan vet jag inte så mycket om bredbandsbolaget, jag har bara haft uppringt modem och senare eget fiberbredband som "vi i vårt område" har grävt ned ihop. Mycket billigt och bra.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-24 18:58:09

Early igen: Den pluttiga HP:n letade jag info om på HP:s egen sida, och då stod det att den tagit ur sortimentet. Den kanske hade någon nackdel. Jag hittade ingen ersättare.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Chilehead » 2009-09-25 1:03:02

Bredbandsbolaget är ju idag del av telenor så det kom väl den vägen
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 21:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-25 9:11:24

Chilehead skrev:Bredbandsbolaget är ju idag del av telenor så det kom väl den vägen

Jaha. Ok.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:10, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav earlydayminer » 2009-09-25 9:51:37

Jag vet faktiskt inte hur ett Asus-tangentbord fungerar i jämförelse med andra, jag vet ingenting om "minidatorer". Skriver mest för att kanske hjälpa med något tips.

Jag tycker om komplett, riktigt bra service och snabb leverans. Men det är min erfarenhet, har trots allt handlat allt jag har därifrån.

Jag har haft det bra med mitt Asus-kort. Mitt MSI-kort krånglade, men det kan ha varit lite problem, en kompis fader hade också problem med sitt nya S939-kort. Men vi hade helt olika problem. Min cpu var t ex hur bra som helst i 3 år. Höll sig väldigt kylig, AMD så klart. Mitt MSI-kort fungerade ändå ganska bra i 3 års tid, men det integrerade ljudkortet tvärdog efter några månader. Men vad jag vet har MSI ett väldigt bra rykte och är kompetenta.

Min broder borde hänga här, han är väldigt duktig på det tekniska gällande hårdvara och mjukvara.

Har du funnit något bra?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:43:10, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav barracuber » 2009-09-25 10:04:20

earlydayminer skrev:
Fanns det inget på komplett, Bror Duktig? Kanske är för dyrt? Tror frakten (postpaket) kostar fr 89 SEK. Men du bor väl nära Göteborg? Då kan man hämta, kostar 39 SEK.


Japp. Komplett har sin Hämtbutik inom gångavstånd från Centralstationen i Göteborg

Göteborg hämtbutik
Kruthusgatan 17, 6 trappor
Öppettider Måndag-Fredag: 09:00 - 18:00
Lördag-Söndag samt helgdagar: Stängt

Jag har själv hämtat grejer där och kommer ihåg att jag retade mig på varför det ska kosta mig 39 SEK att själv ta mig till hämtlagret och hämta det jag har köpt!! Fick inget bra svar.....
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:43:10, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2009-09-25 15:35:53

barracuber skrev:Jag har själv hämtat grejer där och kommer ihåg att jag retade mig på varför det ska kosta mig 39 SEK att själv ta mig till hämtlagret och hämta det jag har köpt!! Fick inget bra svar.....


Dels kan det väl vara en expeditionsavgift, för att Kompletts butik delvis gör postens jobb, och dels kanske de vill ha lite betalt för frakten från Kompletts centrallager som ligger någonstans i Norge.

Jag saknar den tid när Dustinhome hade fraktfritt på alla köp över 500:-
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:43:10, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-30 14:41:40

Köpte en Acer aspire one D250 för 2 700 kr :)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:10, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2009-09-30 16:46:41

Bror Duktig skrev:Köpte en Acer aspire one D250 för 2 700 kr :)


Bra pris tycker jag - El-Giganten ligger 500 över ser jag.

Vad synd att vi inte hann diskutera vidare smartphones osv. Vi - inte minst jag - blev nog rätt utpumpade av allt skrivande förra veckan!.

Men du var väl hela tiden egentligen inriktad på en liten laptop, minidator, vad man nu vill kalla't. Även om du verkade lite intresserad av smartphone.

Själv har jag lyckats sälja både min X1:a och min P1:a. Och därmed intalat mig själv att nu har jag råd att köpa en Android-mobil. Det blev en HTC Hero, som jag får vänta ytterligare någon vecka på.

<a href="http://blogg.tkj.se/acer-minidator-android/">Här</a> står om en dual boot av Windows XP och Android på en Acer Aspire One. Det dröjer nog inte längre innan Android finns på minidator i Sverige.

Eftersom Android är open source hade du kunnat spara pengarna för en Windows-licens om du hade väntat på Android. Men man vet ju aldrig hur länge man behöver vänta. Jag gissar att Android är betydligt rappare än XP på en minidator med 1 GB RAM. Jag har provat an HTC Hero-mobil med Android i affären och det var den snabbaste mobil jag någonsin sett.

EDIT: Läser <a href="http://groups.google.com/group/alt.comp.google/browse_thread/thread/21a2cbb2b56ee1b2?pli=1">här</a> att i en google-test i juni så startade en laptop med Android upp på 15 sekunder!

Lycka till med din Acer! 8)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:43:10, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-30 17:10:19

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:Köpte en Acer aspire one D250 för 2 700 kr :)


Bra pris tycker jag - El-Giganten ligger 500 över ser jag.

Vad synd att vi inte hann diskutera vidare smartphones osv. Vi - inte minst jag - blev nog rätt utpumpade av allt skrivande förra veckan!.

Men du var väl hela tiden egentligen inriktad på en liten laptop, minidator, vad man nu vill kalla't. Även om du verkade lite intresserad av smartphone.

Själv har jag lyckats sälja både min X1:a och min P1:a. Och därmed intalat mig själv att nu har jag råd att köpa en Android-mobil. Det blev en HTC Hero, som jag får vänta ytterligare någon vecka på.

<a href="http://blogg.tkj.se/acer-minidator-android/">Här</a> står om en dual boot av Windows XP och Android på en Acer Aspire One. Det dröjer nog inte längre innan Android finns på minidator i Sverige.

Eftersom Android är open source som jag fattat det hade du kunnat spara pengarna för en Windows-licens om du hade väntat på Android. Men man vet ju aldrig hur länge man behöver vänta. Jag gissar att Android är betydligt rappare än XP på en minidator med 1 GB RAM. Jag har provat an HTC Hero-mobil med Android i affären och det var den snabbaste mobil jag någonsin sett.

Lycka till med din Acer! 8)

Jag kan inte vänta på det som ska komma hela tiden. Eller jo, jag kan ju vänta, men det blir ju aldrig färdigväntat. Det kommer alltid något nytt.
Så jag tog denna.

Och så köpte jag en trådlös router (D-link DIR 655), en pluttig mus men pluttig USB-kontakt (Logitech V450) och en extern nätverkshårddisk (Lacie network space 1 GB).
5 230 kr för alltihop.

Sedan en ostburgare och 7 stenkakor på vägen hem...

Ska koppla in routern snart.

Det går att utöka RAM till 2 GB för 320 kr. Jag testar så här först (med 1). Specifikationerna säger max 1 GB, men de testade, och 2 fungerade (har googlat och hittat sådant om flera apparater, så varför skriva max 1 om det är 2?).

Vad fick du för din P1?

Jag har en p910i som jag vill bli av med, men man får väl bara några hundringar kan jag tänka mig (har kollat på Tradera, men glömt bort det nu).

Jag kan inte så mycket om Android. Får väl googla lite sedan. Är det inte Android som Samsung Omnia HD har? (Till skillnad från Samsung Omnia utan HD.)
Iphone ska vara snabb har jag hört, men det är väl något apple/mac i den kanske.

Min p990 har Symbian, trots att alla säger att den har windows mobile (t.o.m. de som har en p990i själva). Systeminformationen säger Symbian, och något om Windows står det inte någonstans i telefonen. Min p910 hade också Symbian, och det var ok. Jag vet inte vad de har gjort med p990, den är slö som bara &¤%&#.

Jag kommer att behålla telefoneländet. Har inte råd med allt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:10, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2009-09-30 17:32:20

Bror Duktig skrev:Jag kan inte vänta på det som ska komma hela tiden. Eller jo, jag kan ju vänta, men det blir ju aldrig färdigväntat. Det kommer alltid något nytt.
Så jag tog denna.


Din Acer kommer nog att gå smidigt - XP Home är ett mycket "lätt" OS jämfört med XP Pro. Inte minst med 2 GB.

Och Android gissar jag kommer att bli som Linux - ett gratis open source OS som man kan testa som ett alternativ till Windoze. Det kommer bergis Android-versioner anpassade för din Atom-processor.

Bror Duktig skrev:Vad fick du för din P1?


Jag är helt chockad. Jag gick ut med 600 med det blev budgivning och slutade på 1000! Totalt sjukt. Ingen är gladare än jag :D

Bror Duktig skrev:Jag har en p910i som jag vill bli av med, men man får väl bara några hundringar kan jag tänka mig (har kollat på Tradera, men glömt bort det nu).


Det lär nog bli tufft tyvärr. p910 och p990 - vet vi som äger dem - är såå slöa jämfört med P1.an.

Bror Duktig skrev:Jag kan inte så mycket om Android. Får väl googla lite sedan. Är det inte Android som Samsung Omnia HD har? (Till skillnad från Samsung Omnia utan HD.)


Jo, Android finns redan i säkert 20 mobilmodeller.

Bror Duktig skrev:Iphone ska vara snabb har jag hört, men det är väl något apple/mac i den kanske.


Den verkar ha svårt att profilera sig. Den har mycket. Men den vill både nå företagen och allmänheten på samma gång. Den saknar viktiga saker i båda lägren.

Android är en svår konkurrent eftersom den är open source. iPhone och hela Mac/Apple lider av att vara proprietärt/låst och licensstyrt. Påminner om Microsoft egentligen. Om Apple gick open source skulle det på sikt vara en katastrof för Microsoft (eftersom Mac + OSX är ett såpass bra produkt).

Bror Duktig skrev:Min p990 har Symbian, trots att alla säger att den har windows mobile (t.o.m. de som har en p990i själva). Systeminformationen säger Symbian, och något om Windows står det inte någonstans i telefonen. Min p910 hade också Symbian, och det var ok. Jag vet inte vad de har gjort med p990, den är slö som bara &¤%&#.


Den version av Symbian som finns i p910, p990 och p1:an är redan nedlagd. En annan version som finns i Nokias modeller och heter S60 segrade och är den som Sony Ericsson kommer att satsa på. Men jag fattar inte hur de ska kunna ha en chans mot Android.

Bror Duktig skrev:Jag kommer att behålla telefoneländet. Har inte råd med allt.


Jag har just i dagarna blivit offer för hur för dj-vliga operatörer som Tre, Tele2 mfl är när det gäller att binda upp folk på ett- tiill två-års-kontrakt. Det är helt sanslöst och totalt emot Internets fria, öppna filosofi. De här operatörerna gräver guld fram tills det kommer fram någon som Google som konkurrerar bort dem med avtal som vanligt folk har råd med.

Du och jag är i samma situation. Vi vill ha både en bra mobil och en bra laptop. Men vi har inte råd med båda nån av oss. Du har valt det ena. Jag har valt det andra.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:43:10, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-30 21:09:14

Jag måste inte behålla telefonen p.g.a. operatör. Jag har olåst.
Men det kostar ju ändå minst 3000 kr att skaffa en annan likvärdig telefon.

En fråga till dig som har haft samma mobiler som jag:
Jag försöker ansluta min p990 via bluetooth för att synka.
Det går bra att överföra filer och sådant, men det går INTE att lägga till p990 som en bluetoothenhet. P910 gick hur bra som helst på samma dator.
Jag får hela tiden meddelandet att det saknas "bluetooth peripheral device" drivrutiner.

Googling ger mig noll hjälp (bara att väldigt många andra har samma problem).

Anslut bluetooth via m-rotuer var ett tips, men det går inte, för telefonen måste vara ansluten till datorn först (vilket ju är det som verkar vara problem).

Jag fattar inte varför den kan byta filer och upptäckas, men inte användas som ringmodem, och inte anslutas till sitt synkprogram.

Jag hade tänkt slippa synkmojängen = en USB-sladd mindre.

Jag har Vista (EDIT: det handlar om min gamla laptop alltså, inte den nya), det är där det är något fel. Några drivers finns inte hos SE längre, och det jag laddade hem från början för att köra på Vista, verkar inte innehålla några filer som passar för den här bluetooth-grejen.

*hjääääälp*
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:43:10, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in