Insändare i DN (ed. om aspergare i skolan)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Insändare i DN (ed. om aspergare i skolan)

Inläggav MissNervvrak » 2009-09-21 7:23:31

Den här lilla insändaren fanns att läsa i DN idag:

"De bästa vore att alla barn, med funktionshinder eller ej, kunde gå i
vanlig skola utefter sina egna förutsättningar.
//ASPERGARE"

:-)049 :-)049


Moderator: Kompletterade rubriken.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav mondo beyondo » 2009-09-21 8:25:09

Eller om alla skolor kunde vara så ovanliga att de anpassar sig efter varje enskild elevs behov.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Alexandra » 2009-09-21 10:44:07

Jag tror att mindre skolklasser skulle vara en bra idé generellt, men då måste man anställa fler lärare, och då blir det för dyrt. Tydligen.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Parvlon » 2009-09-21 11:10:48

Fast bäst vore ifall de skrotade hela skolprojektet och började på nytt.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav weasley » 2009-09-21 14:37:13

Parvlon skrev:Fast bäst vore ifall de skrotade hela skolprojektet och började på nytt.


Faktiskt. Det system som finns nu är egentligen bara ett lappat och lagat system som skapades i början på 1900-talet då förutsättningarna var HELT annorlunda än de är idag.

Tyvärr tror jag inte de i bestämmandeposition har ens kommit på att tänka tanken att göra om allt helt. De utgår från det ofungerande och försöker plåstra om det lite. Under tiden slussas inkompetens och halvmesyrer runt i systemet och det som kommer ut kan vara av ytterst tvivelaktig kvalité.

En liten anekdot:
Mor är lärare. I lärarrummet sitter en nyutexaminerad svensk- och engelsklärare och bläddrar i en tidning. Tidningsläsaren ser plötsligt brydd ut och undrar "Vad är en nomad?".
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav barracuber » 2009-09-21 14:48:36

weasley skrev:
Parvlon skrev:Fast bäst vore ifall de skrotade hela skolprojektet och började på nytt.


Faktiskt. Det system som finns nu är egentligen bara ett lappat och lagat system som skapades i början på 1900-talet då förutsättningarna var HELT annorlunda än de är idag.

Tyvärr tror jag inte de i bestämmandeposition har ens kommit på att tänka tanken att göra om allt helt. De utgår från det ofungerande och försöker plåstra om det lite. Under tiden slussas inkompetens och halvmesyrer runt i systemet och det som kommer ut kan vara av ytterst tvivelaktig kvalité.


Hakar på skoldebatten. Hörde från dotterns lärare, vars åsikter jag respekterar, att Jan Björklund ju trots allt har åstadkommit en hel del på väldigt kort tid (till skillnad från ministären före), helt enkelt börjat röja upp i skiten. Innan dess hade jag ingen direkt åsikt om Björklund.

Bild

En annan sak som dotterns lärare anser (utan att han tar ställning för eller emot till Björklund) är att

en grej som Björklund helt klart har som mål är att tona ner det sociala och tona fram kunskaper.

Jag hade inte hört det innan men gillar det. Kan tänka mig att många här har åsikter?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-21 20:49:03

Jan Björklund har väl snarare gjort det sociala ännu viktigare genom att bestämma att social kompetens ska ingå i betygsättningen... Närvaro skulle väl också påverka betyget enligt Björklund? I så fall skulle jag haft IG i samtliga mattekurser och inte kommit in på min nuvarande utbildning, en av de med mest matte av alla, undantaget matteprogrammet.

Närvarotvång är en katastrof för barn som har genuina intressen för något ämne, det är bättre att ungar som gillar t.ex. datorer sitter hemma och programmerar än att de går till skolan och matas med skitsnack utan värde. Nästan allt som lärs ut i skolan är antingen lögn eller ointressant. Skolan är och har alltid varit en ren beteendemodifikationsanstalt med syfte att försämra barnens förmåga till självständigt tänkande och döda all nyfikenhet.

Håller för övrigt med Parvlon om hur problemet bäst löses.

Jag blir glad när jag läser att skolor brinner och rektorer får stryk.

Batongskolan och flumskolan är båda totalt kunskapsbefriade, de är två olika typer av uppfostringsanstalter som gör om människor till maskiner.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Alexandra » 2009-09-21 21:06:44

Den förfärlige snömannen skrev:Jan Björklund har väl snarare gjort det sociala ännu viktigare genom att bestämma att social kompetens ska ingå i betygsättningen...

Är det verkligen så? (Naturligtvis) förfärligt i så fall.

Jag blir glad när jag läser att skolor brinner och rektorer får stryk.

Detta får dock stå för dig.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-21 21:49:36

Alexandra skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Jan Björklund har väl snarare gjort det sociala ännu viktigare genom att bestämma att social kompetens ska ingå i betygsättningen...

Är det verkligen så? (Naturligtvis) förfärligt i så fall.


Vill han inte ha betyg i ordning och uppförande?
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Alexandra » 2009-09-21 21:57:44

Jo, det har jag för mig. Inte mig emot, jag tycker definitivt att svenska barn och ungdomar bör lära sig att bete sig bättre såväl mot varandra som mot lärarna.

Uppförande och social kompetens är dock för mig skilda ting. Gärna mer ordning och reda i den svenska skolan, det behövs, men många barn har svårt att genomföra grupparbeten etc. Det måste man ha förståelse för, liksom att många faktiskt lider av olika typer av inlärningssvårigheter och neuropsykiatriska störningar etc.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-21 22:01:55

Att bete sig hyggligt mot andra borde vara något annat än social kompetens men jag tror inte det är så betyget kommer användas... Det handlar snarare om att veta hut och följa regler som finns för reglernas egen skull.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:41:58, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav tveskägg » 2009-09-21 22:28:48

weasley skrev:En liten anekdot:
Mor är lärare. I lärarrummet sitter en nyutexaminerad svensk- och engelsklärare och bläddrar i en tidning. Tidningsläsaren ser plötsligt brydd ut och undrar "Vad är en nomad?".

Det där är klassiskt. Känner flera lärarstudenter, och tyvärr är det så att de som är riktigt ambitiösa och insatta i sitt ämne blir avskräckta på praktiken från att undervisa jobbiga elever. Istället väljer att hoppa över till något annat jobb där deras ämneskunskaper kan komma till sin fulla rätt. Tex att doktorera inom ämnet.


Står lite på Lärarnas Riksförbunds hemsida om avhopp:
http://www.lr.se/lrweb/home.nsf/indexfr ... cument&ID=
Enligt rapporten hoppar många av i början på utbildningen och börjar arbete inom skolan. Detta anser LR Stud vara fel och menar att en skarpare skollag måste träda ikraft och att regeringen bör hålla ett högre tempo än vad man redan utlovat. Att knyta examen till anställning menar Malin Davelius är en väg att gå:

- Jag tror att vi kan stoppa den del av studenter som hoppar av för att de får ett arbete inom yrket. De skulle säkert läsa vidare om de inte fått möjlighet till att utföra yrket utan utbildning. Där finns det starka skäl till att införa examenskrav för att över huvud taget utföra yrket.

Det här tycker jag är grundskoleattityd i ett nötskal. Att man inte fokuserar på vad eleverna (i detta fall lärarstudenterna) ska lära sig utan på att de ska gå X antal år i skolan för sakens skull.


Den förfärlige snömannen skrev:Närvarotvång är en katastrof för barn som har genuina intressen för något ämne, det är bättre att ungar som gillar t.ex. datorer sitter hemma och programmerar än att de går till skolan och matas med skitsnack utan värde. Nästan allt som lärs ut i skolan är antingen lögn eller ointressant. Skolan är och har alltid varit en ren beteendemodifikationsanstalt med syfte att försämra barnens förmåga till självständigt tänkande och döda all nyfikenhet.

Förr lät man klassens bästa elever utföra meningslösa uppgifter så att de inte skulle komma för långt före klassens sämsta. Närvarotvånget i framtidens skola kommer knappast att se ut som i gårdagens. Man kommer låta eleverna välja mellan inriktingar de är bra på istället för att slösa bort tiden på trams. Något annat har samhället på sikt inte råd med.

Alexandra skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Jan Björklund har väl snarare gjort det sociala ännu viktigare genom att bestämma att social kompetens ska ingå i betygsättningen...

Är det verkligen så? (Naturligtvis) förfärligt i så fall.

Jag tycker att det är mycket bättre än nuvarande system. Som det är nu så får en del elever dåliga betyg inte för att de är dåliga i ämnet utan för att de bråkat på skolan.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:41:59, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Jossan » 2009-09-22 16:39:52

weasley skrev:
Parvlon skrev:Fast bäst vore ifall de skrotade hela skolprojektet och började på nytt.


Faktiskt. Det system som finns nu är egentligen bara ett lappat och lagat system som skapades i början på 1900-talet då förutsättningarna var HELT annorlunda än de är idag.

Tyvärr tror jag inte de i bestämmandeposition har ens kommit på ......
.....och försöker plåstra om det lite. Under tiden slussas inkompetens och halvmesyrer runt i systemet och det som kommer ut kan vara av ytterst tvivelaktig kvalité.

En liten anekdot:
Mor är lärare. I lärarrummet sitter en nyutexaminerad svensk- och engelsklärare och bläddrar i en tidning. Tidningsläsaren ser plötsligt brydd ut och undrar "Vad är en nomad?".


Ja, jisses. Undrar hur pass omfångsrikt hennes vokabulär var? Och hon har ändå tagit sig igenom hela lärarutbildningen och ska undervisa i svenska. Man blir mörkrädd.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in