Musik eller tyst? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Musik eller tyst?

1. Alltid musik, helst högoktanig typ rock och tung modern musik (specificera gärna)
15
15%
2. Alltid musik, helst lugn soft typ pop, instrumentalt eller klassiskt
9
9%
3. Någon form av ljud - om det är musik, radio, nyheter, debatt, prat är inte så noga
10
10%
4. Jag vill ha knäpptyst
28
27%
5. Kombination av ovanstående (förklara gärna)
41
40%
 
Antal röster : 103

Inläggav imperativ » 2009-09-17 21:17:50

Alternativ 2, oftast. Vill skärma bort ljudet från de 5 fläktarna i datorn.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 21:38:02, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav serpentin » 2009-09-17 21:23:26

Jag har alltid radio eller ibland tv på. Det tar bort lite av surret från datorn och maskerar såväl tinnitus som i viss mån grannbuller.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:38:02, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Inger » 2009-09-17 23:05:14

KrigarSjäl skrev:
Inger skrev:Helt tyst.

Undantag: när Zombie spelar barock- & renässansmusik, det är väldigt behagligt.

Jag kan lätt föreställa mig er två i vita peruker drickandes te och förandes eteriska samtal ackompanjerade av kammarmusik. :wink:

:lol: :lol:

Tyvärr har vi ingen kammarensemble hemma så för tillfället spelar han själv. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:38:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-17 23:06:29

Hej!

Jag gillar pop, rock, hårdrock, punk, kristen musik och viss klassisk musik (typ kända stycken, eller stycken jag tycker är vackra). Lyssnar ibland på musik när jag är ute och går.

När jag sitter vid datorn är det antingen tyst, eller också är radion på. Det är allra oftast P4 eller Radio Dalarna. Ibland kan jag så klart vara inne på YouTube och lyssna på min favoritmusik eller nåt sånt-

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:38:02, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MissNervvrak » 2009-09-17 23:37:31

Jag har så gott som alltid musik på när jag är hemma, är ute och promenerar, åker buss etc. Utan musik blir jag lätt rastlös och har svårt att koncentrera mig.

Oftast lyssnar jag på svensk pop, typ Lars Winnerbäck, Håkan Hellström, Anna & Idde, eller favoritradiokanalen Vinyl 107.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 21:38:02, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-09-18 5:57:48

Röstade på kombination...

Musik när jag är ute och promenerar är ett måste för att det är ett ypperligt tillfälle för mig att lyssna på musik då + viss musik underlättar eller matchar bra mina dagdrömmerier. På köpet får jag också att det blockerar en massa störande ljud.

Hemma har jag musik på när jag är själv eller om killen sover och jag sitter vid dator.... Det ska vara min musik som gäller...
Är det musik som killen spelar och som jag inte tycker om då vill jag ha öronproppar...

Gör jag något som kräver koncentration som t.ex. läsa bok vill jag helst ha tyst, eftersom jag distraheras lätt. Undantag är om jag är på tåget. Då vill jag främst blockera ut ljudintryck. Kan jag läsa också är det ett plus. Men mest lyssnar jag på musik, dagdrömmer och spanar efter djur.

Radio kan jag bli väldigt irriterad på.... svårt att både lyssna och göra något. Har svårt när någon har TV eller radio på bara för att.
Är jag sliten vill jag inte ha några ljudintryck omkring mig förutom väldigt lugn musik. Är jag extra sliten då vill jag ha TYST...

Fläktar och tickande klockor är väldigt jobbiga...

På jobbet har jag så gott som aldrig musik på, med undantag någon kvart tidiga morgnar som jag vet att ingen kommer att störas... då kan jag lyssna på lite post-rock...
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 21:38:02, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav earlydayminer » 2009-09-18 6:13:57

När jag läser eller skriver måste jag ha tyst om kring mig. Fast inte när jag skriver ett inlägg, det är mer inarbetat men samtidigt intuitivt. Det är inte krävande att skriva eller läsa ett inlägg, inte på samma sätt. När jag läser eller skriver något som jag försöker lära mig, så skapar jag en värld av det jag läser eller skriver. Och irriterande ljud är helt enkelt irriterande. Musik är musik och djupt rotad inom mig, det är svårt att inte tänka på musik. Jag blir ett med musiken. Därför vill jag ha helt tyst om jag t ex läser eller skriver något som jag försöker lära mig.

Värt att lägga till.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:38:02, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav carl » 2009-09-18 6:48:43

Jag lyssnar på musik efter humöret. Nu tex så har jag intensiv musik hela tiden oavsett vad jag gör vid datorn. Ibland blir jag tokig oavsett vad för ljud det kan vara när jag ska göra något. Och då kan jag gå flera dagar utan att höra på något.
När jag var yngre så lyssnade jag på musik 24/7. Vet inte varför det minskat.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:38:02, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav barracuber » 2009-09-18 10:01:54

carl skrev:Jag lyssnar på musik efter humöret. Nu tex så har jag intensiv musik hela tiden oavsett vad jag gör vid datorn. Ibland blir jag tokig oavsett vad för ljud det kan vara när jag ska göra något. Och då kan jag gå flera dagar utan att höra på något.
När jag var yngre så lyssnade jag på musik 24/7. Vet inte varför det minskat.


Detta stämmer perfekt in även på mig. Jag är också just nu inne i en "intensiv musik-period" efter att ha läst ett blogginlägg som ansåg att man blir passionerad när man lyssnar på passionerad musik. Tyckte det lät intressant. Passion är något jag alltid saknat hos mig själv och undrat hur man kan hitta den.

Musiken jag lyssnat på genom åren har oftast varit polerad, slickad, bländande, tekniskt skicklig. Det är ok men jag har hela tiden känt: var är passionen? Vissa sällsynta musiker - exempelvis Jimi Hendrix och många inom jazzen, men det finns gott om andra - har lyckats hitta den där unika kombinationen av utförande och passion.

Faktum är att ett av mina mål med den här omröstningen var att ta reda på hur många som lyssnar på "passionerad musik" samtidigt som de är på nätet (=umgås med andra människors tankar, idéer osv), skriver inlägg osv. Händer det någonting speciellt då? Om en passionerad människa har knäpptyst just när ett inlägg ska skrivas - hittas de rätta orden då? Lite flummigt medges men det springer som sagt ut mitt eget behov av att hitta passion.

Intressant omröstning. Jag ser att de flesta vill ha knäpptyst. Men naturligtvis varierar ju svaren väldigt. Gruppen 'kombinerat' behöver analyseras mer..
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:38:02, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Musik eller tyst?

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-09-18 10:35:04

Meeeeetaaaaaaaal! (I fasettskrick).
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Inläggav carl » 2009-09-18 10:36:32

barracuber skrev:
carl skrev:Jag lyssnar på musik efter humöret. Nu tex så har jag intensiv musik hela tiden oavsett vad jag gör vid datorn. Ibland blir jag tokig oavsett vad för ljud det kan vara när jag ska göra något. Och då kan jag gå flera dagar utan att höra på något.
När jag var yngre så lyssnade jag på musik 24/7. Vet inte varför det minskat.


Detta stämmer perfekt in även på mig. Jag är också just nu inne i en "intensiv musik-period" efter att ha läst ett blogginlägg som ansåg att man blir passionerad när man lyssnar på passionerad musik. Tyckte det lät intressant. Passion är något jag alltid saknat hos mig själv och undrat hur man kan hitta den.

Musiken jag lyssnat på genom åren har oftast varit polerad, slickad, bländande, tekniskt skicklig. Det är ok men jag har hela tiden känt: var är passionen? Vissa sällsynta musiker - exempelvis Jimi Hendrix och många inom jazzen, men det finns gott om andra - har lyckats hitta den där unika kombinationen av utförande och passion.

Faktum är att ett av mina mål med den här omröstningen var att ta reda på hur många som lyssnar på "passionerad musik" samtidigt som de är på nätet (=umgås med andra människors tankar, idéer osv), skriver inlägg osv. Händer det någonting speciellt då? Om en passionerad människa har knäpptyst just när ett inlägg ska skrivas - hittas de rätta orden då? Lite flummigt medges men det springer som sagt ut mitt eget behov av att hitta passion.

Intressant omröstning. Jag ser att de flesta vill ha knäpptyst. Men naturligtvis varierar ju svaren väldigt. Gruppen 'kombinerat' behöver analyseras mer..


Intressant det du skriver.
När jag är riktigt kreativ och passionerad så kan jag mata mig själv med fruktansvärt många intryck (särskilt musik) utan att störa koncentrationen.
Medan om jag är mer oinspirerad och trött så klarar jag knappt av att höra eller uppleva något (film, musik, böcker, teater m.m.).
Konst som blir för intensiv och känslomässigt viktig för mig kan bli för övermäktig om jag har fel humör.
Jag tror nog att jag kan ha svårt att koppla lös upplevelserna från verkligheten. Jag kan inte göra något som tidsfördriv utan det kräver min uppmärksamhet.

Apropå knäpptyst. De som inte varit i ett isolerat rum (typ ljud/film studio) måste verkligen uppleva det, för det är en av de underbaraste platser att vara i när man vill ha tyst. Passionerad tysthet kanske.. som den där låten..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2009-09-18 12:36:07

Jag har gärna musik på när jag gör något med händerna, men när det är något som kräver tankearbete så är det lättast om det är tyst, alt jämn instrumental musik som gör sig bra som bakgrundsmusik, typ som barock, lounge eller techno.

Håller helt med att man blir passionerad av passionerad musik, liksom man blir danssugen om den är för rytmisk, deprimerad om den är för melankolisk etc, och är det text till så krockar texten med orden man försöker läsa eller skriva.

Mer engagerande musik lyssnar jag därför helst på i bilen. Utan musiken blir jag rastlös av körandet, och utan körandet blir jag rastlös av att sitta och lyssna utan att ha något att göra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Jonte » 2009-09-18 12:49:55

barracuber skrev: Vissa sällsynta musiker - exempelvis Jimi Hendrix och många inom jazzen, men det finns gott om andra - har lyckats hitta den där unika kombinationen av utförande och passion.
Så sant!

Själv sitter jag och jobbar till betongborrar och släggor. Det är inte helt optimalt, faktiskt.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav nano » 2009-09-18 12:54:21

blandat, ibland musik, ibland tyst, brukar gilla när det blir strömavbrott så fläktarna inte hörs.
Ogillade förut att höra att hjärtat pumpade för jag blev orolig av att det började gå saktare när jag blev lugn :(
Snacka om moment 22!

Det har nog gått över nu iofs.
Ljudvolymen varierar men föredrar väldefinierat ljud fraför högt ljud.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav barracuber » 2009-09-18 12:55:20

Inger skrev:...
Håller helt med att man blir passionerad av passionerad musik, liksom man blir danssugen om den är för rytmisk, deprimerad om den är för melankolisk etc, och är det text till så krockar texten med orden man försöker läsa eller skriva.


Idén med blogginlägget jag nämnde - <a href="http://www.problogger.net/archives/2009/09/14/how-passion-can-transform-your-blog/">här</a> är det förresten - gav mig idén. Och min vana trogen köpte jag den med hull och hår! :shock:

Att man skriver bättre av passionerad musik är ju en ganska trevlig tanke. Den skulle kunna utvidgas till att gälla fler saker. Om man alltid omger sig av passionerad musik blir man en mer passionerad människa. Låter nästan lite för bra för att vara sant? Kan man egentligen få för mycket av passion här i livet?

Tänker på dagens arbetsplatser. Jag tror att redan i slutet av 80-talet - på lite modernare arbetsplatser - började musik, biljardbord, ishockeyspel - dyka upp i arbetsmiljön . Tänker på den här rutchkanan på Googles kontor i San Francisco:



Nackdelen var ju iofs att folk tyckte det var för kul. De övernattade för mycket på jobbet och brände ut sig.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav earlydayminer » 2009-09-18 12:55:27

Oja! Klart skall det vara, men inte högt.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Musik eller tyst?

Inläggav Thurizas » 2009-09-18 13:21:20

barracuber skrev:När du sitter vid datorn och gör det du normalt brukar göra - exempelvis surfar och skriver på detta och andra forum och sajter - brukar du ha tyst eller vill du ha ljud omkring typ musik, radio, tv?

Det jag är nyfiken på är hur folks lyssnarvanor ser ut när man dels sitter vid datorn och dels gör andra saker (är hemma, är ute). Mp3-spelare och FM-radio är ju extremt vanligt idag.

Vill man ha tyst eller inte?

Om inte, vad lyssnar du i så fall på? Musik, prat?


Hejsan, det här om musik och vad man föredrar är riktigt kul och spännande :D För mig så har det helt med mående att göra. Mår jag bra, eller hantverkar,ställer en hälsoprofil osv så lyssnar jag alltid på musik och oftast är det då hårdrock med riktigt bra musiker som kommer ur högtalarna.Och detta kan jag ge många exempel på,men då tappar vi lite av vad frågan faktiskt handlar om.

Mår jag dåligt försvinner behovet av musik. Detta gör det oftast lättare för min omgivning att läsa av mig.Det vill säga,de som känner mig väl.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Musik eller tyst?

Inläggav barracuber » 2009-09-18 13:35:05

skogsmulla skrev:Hejsan, det här om musik och vad man föredrar är riktigt kul och spännande :D För mig så har det helt med mående att göra. Mår jag bra, eller hantverkar,ställer en hälsoprofil osv så lyssnar jag alltid på musik och oftast är det då hårdrock med riktigt bra musiker som kommer ur högtalarna.Och detta kan jag ge många exempel på,men då tappar vi lite av vad frågan faktiskt handlar om.


Någon speciell anledning till varför just hårdrock? Energin?

skogsmulla skrev:Mår jag dåligt försvinner behovet av musik.


Enligt svaren i tråden är det rätt vanligt. Och jag känner igen det själv med. Alternativt att man sätter på dämpad stillsam allvarlig musik.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav sommar » 2009-09-18 13:46:32

5:an Det varierar beroende på humör, situation och hur pass gott om tid jag har. Mår jag dåligt blir det sällan musik men det kan hjälpa lite som idag tex.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Thurizas » 2009-09-18 13:47:13

"Någon speciell anledning till varför just hårdrock?"

Ja faktiskt :) Jag föredrar vissa ljud framför andra och vissa kombinationer som i regel inte finns i annan musik.Detta ger mig rejäla välbehags känslor.

Jag kan sätta mig och lyssna på musik i timmar och plocka ut ett instrument åt gången och lyssna till.
Men det måste inte vara hårdrock blint.Det råkar bara vara det jag brukar föredra, men eftersom jag älskar olika instrument så mycket så kan även klassisk musik spelas samt folkmusik/världsmusik.

Musik som inte innehåller det jag lyssnar till kan göra mig nervös, till och med ge mig magont. :oops:
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav weasley » 2009-09-19 1:24:14

Valde alternativ fem.

Sitter jag framför datorn och läser eller skriver saker måste det vara tyst. Annars stör det lätt. Så har det dock inte alltid varit: precis som Selma skrev klarade jag av det galant innan jag dunkade huvet i betongväggen (bildligt alltså).

När jag däremot bara vill sitta och dröna lite lyssnar jag gärna på musik. Ju mer baskaggar desto bättre. Ministry är favoriter!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Selma » 2009-09-19 20:10:58

weasley skrev: Ju mer baskaggar desto bättre.

Instämmer. Dovt muller ska det vara. Och musiken ska kännas i kroppen.

Var på Eriksberg -90 och såg/hörde Rolling Stones. Stod långt fram på planen framför scenen och när konserten dånade igång var det som att få en rejäl knuff i bröstet. Vacklade bakåt av trycket. Häftig känsla. Var lomhörd ett halvt dygn efteråt.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

spotify...

Inläggav Nico » 2009-09-28 22:04:18

Jag varierar mina playlists på spotify beroende på vad jag jobbar med och hur jag mår...

Indiepop från 90-talet, standards från 40-, 50- 60.tal... eler trip-hop typ portishead och massive attack...
Senast redigerad av Nico 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
Nico
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-09-28
Ort: Ronneby

Inläggav sommar » 2009-09-28 22:22:13

Välkommen Nico!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:38:03, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in