Presentation

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Presentation

Inläggav Emlett » 2009-09-17 10:29:55

Hej!
Jag är ny här och tänkte att det är dags att presentera mig.
Jag är 42 år och har en son med Asperger som är 18 år, han fick sin diagnos för 5 år sedan.

Under hans utredning kände jag igen mig. Nu vill jag få gjort en utredning på mig, har sagt det till kuratorn jag pratar med, men hon svarar inte ens på min fråga ang. detta.

Ringde VPM men de säger att jag ska gå via vårdcentralen och få en remiss därifrån, har beställt tid dit. Jag har ingen läkare jag träffat sedan tidigare på VC och det känns jätte jobbigt att gå dit och prata om att jag ev. har AS.

Har ni några andra råd om vilken väg jag kan gå för att få gjort en utredning? (Har frågat privat men det kostade 13000 - 18000 kr och det kan jag inte betala.)
Senast redigerad av Emlett 2011-05-04 21:38:15, redigerad totalt 1 gång.
Emlett
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2009-09-10
Ort: Västkusten

Inläggav barracuber » 2009-09-17 11:01:34

Hej och välkommen hit!

Jag rekommenderar att du börjar <a href="http://www.aspergerforum.se/vanliga-fragor-introduktion-till-asperger-t8504.html">här</a> om du inte redan gjort det.

I vilken landsända finns du?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:38:15, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Emlett » 2009-09-17 11:05:01

Tack!
Jag bor på västkusten.
Senast redigerad av Emlett 2011-05-04 21:38:15, redigerad totalt 1 gång.
Emlett
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2009-09-10
Ort: Västkusten

Inläggav barracuber » 2009-09-17 11:11:15

Ok, samma här. Då kanske du är intresserad av hur det ser ut i Göteborg:

barracuber skrev:
IckyFlix skrev:
Jag undrar om någon har erfarenhet av Göteborg, där måste det väl också finnas npf-utredare? Hur är det med köerna där? Grundligheten? Någon som vet?


Kontakta Henrik Ragnevi som är ordförande för Attention i Göteborg. Han har nog en viss koll.

http://ragnevi.blogspot.com/

Här är <a href="http://attention.vgl.se/index.php?option=com_weblinks&Itemid=23">Attention Göteborgs länksida</a>. Kolla speciellt länken <a href="http://attention.vgl.se/index.php?option=com_weblinks&catid=28&Itemid=23">Utredning, privat, offentlig, i och utanför Gbg</a>.


Är själv under utredning. Hade turen att bli remitterad från vuxenpsyk, som jag tillhört i många år, till en privat läkare som är ansluten till FK. Utredningen går inte speciellt fort framåt. I början var jag väldigt otålig men nu tänker jag att det är viktigare att det blir bra tester utförda så att jag verkligen lär känna hur jag själv fungerar och vad jag har problem med, istället för att famla i blindo.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:38:15, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav morsan » 2009-09-17 13:33:19

Jag ville också ha gjort en utredning efter att sonen fått sin diagnos och blev rådd att få en remiss från VC. Min läkare där skickade inte in tillräckligt underlag för remissen och det såg ut som mitt ärende skulle ramla mellan stolarna. Jag ringde då till mottagningen där de gör utredningen och gjorde en "egenanmälan". Då gick det bra, jag blev så småningom kallad till ett första möte med en läkare och ska påbörja min utredning i slutet av denna månaden. Sedan jag gkorde min egenanmälan har det då gått 4 månader och det känns ganska rimligt, tycker jag.
Senast redigerad av morsan 2011-05-04 21:38:15, redigerad totalt 1 gång.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav barracuber » 2009-09-17 13:39:00

morsan skrev:Sedan jag gkorde min egenanmälan har det då gått 4 månader och det känns ganska rimligt, tycker jag.


Jo det får ju anses vara skaplig väntetid. Kanske inte i ett idealiskt samhälle men med tanke på hur väntetiderna brukar se ut för neuropsykiatriska utredningar.

jag skrev:Är själv under utredning. Hade turen att bli remitterad från vuxenpsyk, som jag tillhört i många år, till en privat läkare som är ansluten till FK. Utredningen går inte speciellt fort framåt. I början var jag väldigt otålig men nu tänker jag att det är viktigare att det blir bra tester utförda så att jag verkligen lär känna hur jag själv fungerar och vad jag har problem med, istället för att famla i blindo.


Det ovanstående blev inte helt tydligt ser jag: att jag kom in så snabbt till min läkare hade egentligen ingenting att göra med någon remittering från vuxenpsyk, där tänkte jag fel. Grejen är att jag gick hos min läkare redan när han var på vuxenpsyk och han hade min journal. Sedan gick han till ett privatföretag och det gick några år utan att vi hade kontakt. När jag kontaktade honom igen för att jag ville bli utredd för Asperger så hade han inte alls lång väntetid, bara nån månad. Eller också fick jag "gräddfil" för att han kände mig, jag vet inte.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in