Skolan (hur komma igång med läxor)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skolan (hur komma igång med läxor)

Inläggav Baevern » 2009-08-19 13:40:22

Skolan börjar nu igen på Torsdag.
Haha, alltid i början ( första veckan ) av terminen så tänker jag, NU GÄLLER DET! Bra betyg ska det bli, inget mer sittande vid datorn! Nu ska jag verkligen göra läxorna!

Det funkar första veckan, och då har vi oftast inga läxor alls.
Sen så går det utför, för då inser jag att läxor är nog väldigt tråkigt.. Och så fortsätter jag sitta vid datorn 24/7 ... :roll:

Därför har jag inte fått bättre än G i betyg. Men i år måste jag göra bättre ifrån mig :shock: Det har jag bestämt mig för.

Så är det någon som har tips på hur jag fixar det?
Jag funderar på att antingen måste jag göra läxorna minst 1 h per dag.
Eller att jag köper såna där små fyrkantiga lappar som jag kan skriva upp det jag behöver göra och sätta upp på min sovrumsdörr, och när jag gjort det kan jag ta ner lappen, och endast när det är tomt på lappar får jag göra någonting annat :shock:

Det har alltid slutat med att jag glömmer läxorna/inte orkar för att istället sitta vid datorn och vara inne på meninglösa spel. Eller snarare ETT meningslöst spel som jag har spelar i omkring 5 år nu :wink:
Men det måste jag som sagt sluta med.

Kram & tack för svaren, oavsett vad ni skriver :D
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 21:01:41, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav imperativ » 2009-08-19 13:55:07

Jag har nog aldrig någonsin gjort en endaste hemläxa i hela mitt skolliv. Av ren personlig princip, jag fick betyg därefter. En massa VG. Lärarna var ju "upprörda" över det. Men äh, vill man inte så vill man inte. Enkelt.
(jag säger inte att du ska ta efter, jag vill nämligen ta tillbaka mina principval i gymnasiet)

Tack för kramen, varsågod för svaret.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 21:01:41, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav MsTibbs » 2009-08-19 15:09:16

Jag gjorde alltid läkorna före jag gjorde annat, då kunde jag slappna av utan stressen med läxor efter mig. Jag fick betyg därefter VG + MVG absolut oftast.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:01:41, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lakrits » 2009-08-19 15:35:49

I ditt fall kanske du måste göra något slags avtal med en annan person, som på något sätt ser till att du gör dina läxor och läser det du skall. Det kan vara en förälder eller någon annan släkting som kan lägga den tiden på dig varje vardag. I Uppsala finns det läxläsningshjälp att få efter skoltid på bestämda tider och platser, oftast handlar det om ideellt drivna projekt. Ett av mina kusinbarn fick en arbetsterapeut och läxläsningshjälp efter kontakt med neuropsykfolket på BUP (där han utretts), eftersom hans ADHD är väldigt kraftig (föreställ er en flipperkula i ett flipperspel, eller en motorcyklist i en sådan där sfärisk bur).

Luska runt, men börja med att ta upp frågan med de som är närmast dig. Berätta vilka dina mål är, t.ex. bättre självdiciplin, högre betyg, se hur bra du kan bli i ett ämne. Och skriv sedan ett slags kontrakt som den som hjälper dig kan ha och daska dig i ansiktet med när du börjar sladda efter, och som innehåller någon slags belöning till dig om du klarar det här året (vilket jag tror att du kommer att kunna).
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 21:01:41, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Koboshi » 2009-08-19 18:52:29

När jag studerade på högskolan så kom jag fram till att det bästa för mig var att spela ca 2 h per dag efter mina föreläsningar/labbar/lektioner. Detta medförde för mig att jag kunde koncentrera mig på arbetet som behövdes och jag klarade skolan.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 21:01:41, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Jossan » 2009-08-20 5:40:29

Jag tycker för det första att du ska vara glad för att du är en sådan student som får G i betyg utan att behöva anstränga sig! Där har du mycket givet.

Sedan ska du inte ställa för höga krav på dig själv, att käva att du ska läsa alla läxor du får är kanske för mycket begärt. Om du börjar med att göra varannan under de två första månaderna, och ser vart det tar dig resultatmässigt,

Eller kanske du kan välja ut några ämnen som du tycker är intressanta och satsa på högre betyg i dem, och nöja dig med G i de andra ämnena. Då får du iallafall ett högre medelbetyg än nu, men fortfarande tid över att spela dataspel. Se upp bara så att du inte fastnar framför skärmen, utan verkligen gör den extra ansträngningen i de ämnena.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 21:01:41, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-20 10:11:44

Hur höga betyg behöver du för att komma in på rätt utbildning sen när du är klar med skolan? Det är ingen mening med att ha högre betyg än nödvändigt. Du lär dig egentligen ingenting relevant i skolan, så du behöver inte vara orolig för att missa något. Meningen med skolan är att bli antagen på en riktig utbildning som man har nytta av så småningom, den har inget annat värde.

Du kanske kan sitta på ett bibliotek eller nåt efter skolan tills du är klar med läxorna, så är risken liten att du råkar sätta dig vid datorn. Det kan vara bra att dela upp olika ämnen på olika dagar så du slipper byta fokus hela tiden. Skifta så lite som möjligt mellan ämnen. Det är väl tyvärr ganska svårt när man har så orimligt många ämnen parallellt i grundskolan.

Jag hade mest MVG i grundskolan och gymnasiet. Gymnasiebetygen dög inte för att komma in på den utbildning jag går nu men det var nog för att jag slutade bry mig om skolan efter att jag gjort högskoleprovet (2.0). Jag brukade inte göra så mycket läxor, och närvaron var inget vidare den heller.

Förövrigt tycker jag det är en bra princip att vägra läxor, men man måste tänka på att komma in på gymnasiet och högskolan.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:01:41, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Oimpulsivtimpulsiv » 2009-08-27 14:52:44

På måndag börjar jag en ny termin... lycka till Baevern.
Oimpulsivtimpulsiv
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2009-08-10
Ort: tellus

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in