Receptbelagda mediciner?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Receptbelagda mediciner?

Inläggav undergång » 2009-08-22 11:04:41

Vad för mediciner kan jag få på recept i och med min aspergerdiagnos?

Jag har tidigare fått Concerta för ADHD, men dum som jag var så omdiagnotiserade jag mig och blev av med den diagnosen.

Jag behöver både något starkt uppåt så som Concerta eller Ritalin och starkt nedåt så som bensodiazepiner, tror dock inte man får sistnämnda av en AS-diagnos.

Om det finns några starka mediciner jag kan få, hur går jag då till väga och vad krävs för att få skiten utskrivet?
Senast redigerad av undergång 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
undergång
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-01-21

Inläggav Koboshi » 2009-08-22 17:36:34

Är det inte bättre att vara utan? Vill du så gärna bli en kemisk varelse? Jag för min del försöker undvika mediciner så mycket som möjligt.... I alla fall dem du räknar upp. Är ytterst tveksam till om sådana hjälper överhuvudtaget?

Sertralin som jag har accepterade jag efter att doktorn hade tjatat på mig.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav Parvlon » 2009-08-22 18:01:45

Passa på att be om frikort till psykiatrin.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav MsTibbs » 2009-08-22 21:00:17

undergång skrev:Vad för mediciner kan jag få på recept i och med min aspergerdiagnos?

Jag har tidigare fått Concerta för ADHD, men dum som jag var så omdiagnotiserade jag mig och blev av med den diagnosen.

Jag behöver både något starkt uppåt så som Concerta eller Ritalin och starkt nedåt så som bensodiazepiner, tror dock inte man får sistnämnda av en AS-diagnos.

Om det finns några starka mediciner jag kan få, hur går jag då till väga och vad krävs för att få skiten utskrivet?


Om du går till läkaren och ber om Ritalin och benso kan du få knarkarvarning på dig. Man ger inte ut benso i första hand. Be om Theralen i första hand om du har ångest som vid behovsmedicin, eller sertralin (Zoloft) om du har permanent ångest. Det finns inga mediciner mot asperger, men du kan få mediciner mot symtom, bla depression, ångest, psykotiska symtom, tvångssyndrom mm. Benso skall man bara använda kortare perioder då de är starkt beroendeframkallande.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav Alexandra » 2009-08-22 21:23:50

undergång skrev:Vad för mediciner kan jag få på recept i och med min aspergerdiagnos?


Circadin/Melatonin skrivs ut mot sömnrubbningar till personer som lider av AS (och även ADHD/ADD). Fö finns det inga specifika mediciner mot Asperger-besvär, men många får ju för all del antidepp utskrivet, då AS och depressioner ofta tenderar att gå hand i hand.

Jag har tidigare fått Concerta för ADHD, men dum som jag var så omdiagnotiserade jag mig och blev av med den diagnosen.

Jag behöver både något starkt uppåt så som Concerta eller Ritalin och starkt nedåt så som bensodiazepiner, tror dock inte man får sistnämnda av en AS-diagnos.

Om det finns några starka mediciner jag kan få, hur går jag då till väga och vad krävs för att få skiten utskrivet?


Varför vill du ha en medicin som verkar "starkt uppåt" - är det för att berusa dig, eller för att du lider av allvarlig trötthet? Om du lider av trötthet, så bör du ta upp det med din läkare.

Bensodiazepiner ges mot sömnproblem och eller mot kraftig ångest. Om du har sådana problem, och tar upp det med din läkare så är det mycket möjligt att du får benso i form av sömnmedel och eller lugnande utskrivet.

Jag blir lite fundersam över sättet du formulerar dig på, du refererar till medicinerna som "skiten", vilket jag läst knarkare göra, och du pratar om "starkt uppåt" och "starkt nedåt".
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav AAA » 2009-08-22 22:49:53

Är det nån som tar tex Concerta för att sova på?
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav MsTibbs » 2009-08-22 23:03:51

AAA skrev:Är det nån som tar tex Concerta för att sova på?


Tar man tillräckligt många lär man somna av hjärtattack.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav AAA » 2009-08-23 0:22:41

Jag har inte sovit middag på 30 år om jag inte varit asfull eller så, men sen jag börjat med Concerta har det hänt några gånger.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav undergång » 2009-08-23 5:00:42

MsTibbs skrev:
undergång skrev:Vad för mediciner kan jag få på recept i och med min aspergerdiagnos?

Jag har tidigare fått Concerta för ADHD, men dum som jag var så omdiagnotiserade jag mig och blev av med den diagnosen.

Jag behöver både något starkt uppåt så som Concerta eller Ritalin och starkt nedåt så som bensodiazepiner, tror dock inte man får sistnämnda av en AS-diagnos.

Om det finns några starka mediciner jag kan få, hur går jag då till väga och vad krävs för att få skiten utskrivet?


Om du går till läkaren och ber om Ritalin och benso kan du få knarkarvarning på dig. Man ger inte ut benso i första hand. Be om Theralen i första hand om du har ångest som vid behovsmedicin, eller sertralin (Zoloft) om du har permanent ångest. Det finns inga mediciner mot asperger, men du kan få mediciner mot symtom, bla depression, ångest, psykotiska symtom, tvångssyndrom mm. Benso skall man bara använda kortare perioder då de är starkt beroendeframkallande.
'

Tror jag får "knarkarvarning" så fort jag stapplar in hos läkaren, haha.
Ångest har jag så det räcker och blir över men jag vill helst få skiten på recept för att slippa bryta emot lagen.

Men vad ska man säga då, för att få ritalin utskrivet? "Jag är inte hyperaktiv, men jag gillar amfetamin" kanske? haha
Senast redigerad av undergång 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
undergång
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-01-21

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav Altus » 2009-08-23 5:02:25

undergång skrev:Jag behöver både något starkt uppåt så som Concerta eller Ritalin och starkt nedåt så som bensodiazepiner, tror dock inte man får sistnämnda av en AS-diagnos.


Inte just för AS kanske, men däremot för andra svårigheter (som man ofta har tillsammans med AS). Vi är flera här som tar benso.

Om det finns några starka mediciner jag kan få, hur går jag då till väga och vad krävs för att få skiten utskrivet?


Jag har hört lite olika uppfattningar. Själv brukar jag bara be om det jag vill ha, men det fungerar nog inte med alla läkare, särskilt inte de mer auktoritära. En del säger att man ska försöka få läkaren att själv komma fram till det man vill ha utskrivet, t ex genom att beskriva sina svårigheter på ett sätt som leder mot det förslaget. Jag skulle dock ha problem med ett sådant förfarande (är väldigt ovillig att manipulera, och förmodligen inte särskilt bra på det).
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav undergång » 2009-08-23 5:31:08

Altus skrev:
undergång skrev:Jag behöver både något starkt uppåt så som Concerta eller Ritalin och starkt nedåt så som bensodiazepiner, tror dock inte man får sistnämnda av en AS-diagnos.


Inte just för AS kanske, men däremot för andra svårigheter (som man ofta har tillsammans med AS). Vi är flera här som tar benso.

Om det finns några starka mediciner jag kan få, hur går jag då till väga och vad krävs för att få skiten utskrivet?


Jag har hört lite olika uppfattningar. Själv brukar jag bara be om det jag vill ha, men det fungerar nog inte med alla läkare, särskilt inte de mer auktoritära. En del säger att man ska försöka få läkaren att själv komma fram till det man vill ha utskrivet, t ex genom att beskriva sina svårigheter på ett sätt som leder mot det förslaget. Jag skulle dock ha problem med ett sådant förfarande (är väldigt ovillig att manipulera, och förmodligen inte särskilt bra på det).


Tack för ditt svar!
Tror du att jag kan använda AS-diagnosen till fördel om jag t.ex. säger till läkaren att jag mår kasst? Jag menar, många med asperger's käkar ju benso, så min trovärdighet som deprimerad kanske ökar?
Senast redigerad av undergång 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
undergång
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-01-21

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav Altus » 2009-08-23 5:53:37

undergång skrev:Tror du att jag kan använda AS-diagnosen till fördel om jag t.ex. säger till läkaren att jag mår kasst?


Det låter troligt... att ha AS innebär ofta att man lättare blir stressad och uppjagad, och då passar det rätt bra med benso (vid behov). Det ensamt räcker nog inte för att få det utskrivet, men det borde iaf vara en bidragande omständighet. Fast vissa läkare är väldigt antibenso, och då spelar det nog ingen roll vad man än säger.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav undergång » 2009-08-23 6:38:11

Altus skrev:
undergång skrev:Tror du att jag kan använda AS-diagnosen till fördel om jag t.ex. säger till läkaren att jag mår kasst?


Det låter troligt... att ha AS innebär ofta att man lättare blir stressad och uppjagad, och då passar det rätt bra med benso (vid behov). Det ensamt räcker nog inte för att få det utskrivet, men det borde iaf vara en bidragande omständighet. Fast vissa läkare är väldigt antibenso, och då spelar det nog ingen roll vad man än säger.


Ok! Tack för informationen!
Någon som kan tipsa om hur jag får mig litet uppåt utskrivet också?
Senast redigerad av undergång 2011-05-04 21:04:18, redigerad totalt 1 gång.
undergång
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-01-21

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav Altus » 2009-08-23 9:21:14

undergång skrev:Någon som kan tipsa om hur jag får mig litet uppåt utskrivet också?


Jag ska (nog) be om Voxra (antidepp med dopaminhöjning) vid nästa läkarbesök, och tänker motivera det med min mentala utmattning. Får se hur det går...
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav MsTibbs » 2009-08-23 10:46:08

undergång skrev:Tror jag får "knarkarvarning" så fort jag stapplar in hos läkaren, haha.
Ångest har jag så det räcker och blir över men jag vill helst få skiten på recept för att slippa bryta emot lagen.

Men vad ska man säga då, för att få ritalin utskrivet? "Jag är inte hyperaktiv, men jag gillar amfetamin" kanske? haha


Du har knarkarvarning här också "skiten", "så jag inte bryter mot lagen" och så den sista meningen. På mig verkar du vilja ha mediciner snarare för att flumma på än för att ha som de är tänkt att användas, det är inte bra.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Alexandra » 2009-08-23 11:05:26

Missade du mitt inlägg (längre upp i denna diskussionstråd), undergång, eller ville du helt enkelt inte svara på det?
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav undergång » 2009-08-23 14:56:26

Alexandra skrev:
undergång skrev:Vad för mediciner kan jag få på recept i och med min aspergerdiagnos?


Circadin/Melatonin skrivs ut mot sömnrubbningar till personer som lider av AS (och även ADHD/ADD). Fö finns det inga specifika mediciner mot Asperger-besvär, men många får ju för all del antidepp utskrivet, då AS och depressioner ofta tenderar att gå hand i hand.

Jag har tidigare fått Concerta för ADHD, men dum som jag var så omdiagnotiserade jag mig och blev av med den diagnosen.

Jag behöver både något starkt uppåt så som Concerta eller Ritalin och starkt nedåt så som bensodiazepiner, tror dock inte man får sistnämnda av en AS-diagnos.

Om det finns några starka mediciner jag kan få, hur går jag då till väga och vad krävs för att få skiten utskrivet?


Varför vill du ha en medicin som verkar "starkt uppåt" - är det för att berusa dig, eller för att du lider av allvarlig trötthet? Om du lider av trötthet, så bör du ta upp det med din läkare.

Bensodiazepiner ges mot sömnproblem och eller mot kraftig ångest. Om du har sådana problem, och tar upp det med din läkare så är det mycket möjligt att du får benso i form av sömnmedel och eller lugnande utskrivet.

Jag blir lite fundersam över sättet du formulerar dig på, du refererar till medicinerna som "skiten", vilket jag läst knarkare göra, och du pratar om "starkt uppåt" och "starkt nedåt".


Jag är en föredetta pundare som flyttat utomlands ett år för att komma bort från skiten. Jag tänker fortfarande på droger och jag vet att jag fastnar igen så fort jag kommer hem. Därför vill jag ha skiten på recept så jag åtminstone slipper snutnojjan, men även känns det bra att ha det på recept, min asperger är sådan att jag inte har någon självdisciplin, men med ett visst antal piller utskrivna så kommer jag hålla på det.

Nu har jag svarat på ditt inlägg, förlåt att jag inte gjort det tidigare.

Jag vill även poängtera att jag är en fredlig individ och inte ställer till med problem för andra, och jag pundar för att kunna må bra och överleva.
Med detta sagt hoppas jag kunna hålla tråden ren från moraltjat.
Senast redigerad av undergång 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 1 gång.
undergång
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-01-21

Re: Receptbelagda mediciner?

Inläggav undergång » 2009-08-23 15:17:10

MsTibbs skrev:
undergång skrev:Tror jag får "knarkarvarning" så fort jag stapplar in hos läkaren, haha.
Ångest har jag så det räcker och blir över men jag vill helst få skiten på recept för att slippa bryta emot lagen.

Men vad ska man säga då, för att få ritalin utskrivet? "Jag är inte hyperaktiv, men jag gillar amfetamin" kanske? haha


Du har knarkarvarning här också "skiten", "så jag inte bryter mot lagen" och så den sista meningen. På mig verkar du vilja ha mediciner snarare för att flumma på än för att ha som de är tänkt att användas, det är inte bra.



Jag vill inte flumma, jag vill må bra.
Jag klarar mig inte särkilt bra utan droger, så det är väl bättre att försöka få det lagligt, än att bryta emot lagen?
Jag har inte hängt här så länge så jag vet inte vad forumets och dess medlemmars ställning till droger är, men jag har insett att många brukar en eller flera, på recept d.v.s.
Senast redigerad av undergång 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 1 gång.
undergång
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-01-21

Inläggav Zombie » 2009-08-23 15:48:50

En sak som medverkar till att många alls börjar droga sig (med hasch, knark, alkohol...) är att man i själva verket har ADHD eller något annat som man vet har med obalanser i kroppskemin att göra. Folk med AS har oftare även ADHD (och mycket annat) än folk utan AS.

Har man då en diagnos på sin tilläggsproblematik, kan man få mediciner mot den.

[edit] Orkade just läsa hela startinlägget :oops: . Att du blev av med din ADHD-diagnos i och med AS-diagnosen verkar väldigt konstigt i mina ögon. Så väl täcker inte symptomen varandra. Råkade du ut för någon av dem som hävdar att AS och ADHD utesluter varandra? De har fel, det kan jag och många till upplysa om rakt av, och det finns fackfolk som inser det. Kan en utredning till, på annat ställe, vara möjlig?

Eller är det något annat som är problemet? [/edit]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav undergång » 2009-08-23 15:54:10

Zombie skrev:(Vet inte om någon redan har tipsat om följande, orkar inte kolla:)

En sak som medverkar till att många alls börjar droga sig (med hasch, knark, alkohol...) är att man i själva verket har ADHD eller något annat som man vet har med obalanser i kroppskemin att göra. Folk med AS har oftare även ADHD (och mycket annat) än folk utan AS.

Har man då en diagnos på sin tilläggsproblematik, kan man få mediciner mot den.



Jag fick, som 9-åring, en diagnos på asperger's, ADHD och damp (och en massa mediciner till det).
Jag lät sedan omdiagnotisera mig och det visade sig att jag inte längre led utav ADHD, damp hade man då tagit ut ur systemet på något sätt. Alltså, man kan inte diagnotiseras med damp längre.
Det var ju dumt, tycker man nu i efterhand...
Senast redigerad av undergång 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 1 gång.
undergång
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-01-21

Inläggav Zombie » 2009-08-23 15:55:25

Vi gick visst om varandra, se min "edit" ovan.

Jag blir tveksam ändå. "Inte längre led av ADHD"? Att ADHD växer bort var något man trodde mera på förr, innan man hade fått syn på hur den kan omforma sig med åren (övergå från hyperaktivitet till abnorm uttröttbarhet för att bara ta ett exempel).

Ditt drogberoende tycker jag talar starkt för en kemisk obalans i kroppen och för utredning på något seriöst ställe.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav undergång » 2009-08-23 16:06:56

Zombie skrev:Vi gick visst om varandra, se min "edit" ovan.

Jag blir tveksam ändå. "Inte längre led av ADHD"? Att ADHD växer bort var något man trodde mera på förr, innan man hade fått syn på hur den kan omforma sig med åren (övergå från hyperaktivitet till abnorm uttröttbarhet för att bara ta ett exempel).

Ditt drogberoende tycker jag talar starkt för en kemiskt obalans i kroppen och absolut för utredning på något seriöst ställe.


Ja, det gjorde vi tydligen!

Det här var ju ändå 5-7 år sedan. Kan det hända att detta fortfarande var den syn man hade angående ADHD och att det växer bort? Det minns jag att folk har talat om för mig några gånger i alla fall.
Skulle man kunna använda detta som motiv för att få tillbaka diagnosen, eller måste jag omdiagnotisera mig? Jag fick vänta i ungefär ett år sist, så det är ju inte direkt förstahandsvalet.

Jo, jag har själv tänkt den tanken att i och med mitt drogmissbruk borde ADHD stämma bättre in än AS. Dock är jag inte hyperaktiv eller har särkilt stora koncentrationssvårigheter, vilket är det enda jag vet om ADHD.

Edit: tack för väldigt informationsrika och seriösa svar!
Senast redigerad av undergång 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 1 gång.
undergång
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-01-21

Inläggav Ensamflickan » 2009-08-23 17:14:17

Konstigt att de tog bort ADHD-diagnosen... Det är ju inte precis nånting som läker ut av sig själv, utan har man det så har man det hela livet. Jag har både AS och ADHD, och i kombination kan symptomen för det ena dölja symptomen för det andra, men det betyder inte att det inte finns. Ibland är jag mer Aspig, och ibland är jag mer ADHD-ig.

Går det inte att överklaga på nåt sätt, istället för att behöva ställa dig på kö igen för ytterligare en utredning? Jag vet inte själv, men nån annan kanske vet?

Jag har självmedicinerat med amfetamin innan jag fick min ADHD-diagnos, och nu när jag vet vad som hjälper när det blir som mest outhärdligt, skulle jag aldrig kunna hålla mig borta från "skiten", om jag inte haft Concerta... Men jag tycker inte Concerta är så värst mycket uppåt, jag blir mest trött av det. Men det ger i alla fall ett inre lugn, som inga lugnande mediciner kan ge.

Jag har ätit benzo till och från i många år, men jag fick prova en massa "sockerpiller" innan jag fick det... Nu äter jag Iktorivil, det är det det som funkar bäst för mig.
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Alexandra » 2009-08-23 17:14:31

Instämmer med Zombie. Vill förtydliga att jag inte på nåt sätt menade att vara nedlåtande eller så, och att jag hoppas att du kan få det stöd du behöver.

Har hört talas tidigare om folk som i vuxen ålder "avdampats", alltså blivit av med sin DAMP- eller ADHD-diagnos. Minst sagt märkligt då det ju är fråga om en medfödd, kronisk störning. Tycker att det verkar minst sagt onödigt att du ska behöva köa för att genomgå en ny utredning för ADHD, om du nu redan tidigare fått diagnosen. Borde kanske gå att lösa genom att prata med en läkare?

När det gäller olika preparat som innehåller centralstimulantia och ges mot ADHD/ADD, så är många läkare restriktiva när det gäller att skriva ut dem till fd narkomaner. Kan dock tillägga att mitt allmänna intryck är att det mer eller mindre är ett lotteri, allt beror på vilken läkare du hamnar hos.

(Jag har själv såväl ADD- som AS-diagnos, och har provat diverse olika preparat mot ADD-symptom.)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 21:04:19, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Återgå till Aspergare och vården



Logga in