Left is Right kastar in handduken

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Kahlokatt » 2009-08-19 10:29:45

Alien skrev:
Heliora skrev:
Kahlokatt skrev:Vi har fan inte VALT vår sits, vi som är där!


Visst har ni väl valt att vara där! Det är väl ingen som har tvingat er dit under pistolhot? Ni har blivit erbjudna detta och har tackat ja. Jag har också blivit erbjuden detsamma, men tackade nej. Jag ville inte bli nedvärderad och valde arbetslöshet istället.

Om du tycker det är okej att jobba gratis åt kommunen, så fine with me. Men jag kommer aldrig kunna låta bli att tycka synd om er. Jag tycker synd om människor som blir illa behandlade, så är det bara. Och det är knappast jag som nedvärderar dig/er som är på DV/skyddad verkstad/LiR, det är de som föreslår er och arrangerar detta som gör det.


Ja, jag har valt DV, men jag valde inte att bli av med mitt NT-jobb. Jag valde inte heller att bli utbränd.

Det är sannerligen inte synd om mig för att jag går på DV. (Däremot är det möjligen synd om mig för att jag diskrimineras som aspergare, men AS har gett oss alla bekymmer, varför har vi annars fått el misstänker diagnosen?)

Jag valde DV för att jag inte ville förnedra mig på arbetsförmedlingen. Vilka meriter hade jag, som blivit utkastad efter över 20 år hos samma arbetsgivare? Vad skulle jag svara på frågan varför jag inte jobbade kvar? Inte heller hade jag lust att slita ut med heltidsarbete och stress.

DV ger mig möjlighet att
1) känna att jag uträttar något och inte bara är en "parasit" (som en annan aspergare här på forumet kallade mig en gång)
2) möjlighet att umgås med NT så jag inte blir "för aspig" :roll:
3) få struktur på vardagen

Det var (förutom lönen förstås) också de orsaker jag hade till att arbeta när jag hade vanligt arbete.

Men nu tillkommer en fördel med DV:
4) jag slipper jobba heltid och slipper känna att jag måste gå även jag känner mig trött. På mitt NT-arbete var det så att jag oroade mig om jag var sjuk, jag visste ju att jag skulle ha dubbelt så mycket att göra när jag kom tillbaka. Det livet vill jag inte ha tillbaka.

Så länge valet står mellan "spela NT, jobba som en NT och stressa halvt ihjäl dig" el DV, så blir valet DV.

Däremot så tycker jag förstås att unga högutbildade aspergare ska få riktiga jobb med lön. Först tidsbegränsad praktik (utan lön), sedan anställning (med lön). Fast det är lättare på privata arbetsplatser tror jag. Men vissa jobb finns bara inom offentliga sektorn och där anställer de inte. Staten borde föregå med gott exempel.




:-)049
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2009-08-19 10:36:43

På min DV är det inga NT:are som ser ned på oss och behandlar oss som mindre vetande. Jag känner mig helt jämlik.
Däremot händer det någon gång ibland att det kommer folk på studiebesök och pratar som om man vore utvecklingsstörd, så där som en del pratar till CP-skadade som bara är motoriskt handikappade...typ "ÅH, vad ni är duktiga! ÅH vilket viktigt jobb ni utför!"
Om det händer någon mer gång skall jag dregla och utföra schimpansrörelser... :evil:
Själv skulle jag aldrig i livet jobba på Samhall, eftersom jag har fruktansvärt jobbiga erfarenheter därifrån. Men om folk trivs med att jobba på Samhall är det jättebra.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav regnif » 2009-08-19 15:36:21

Man skall helt klart få jobba i sin egen takt och inte bli jämförd med någon som "klarar mer". Alla klarar väl sitt tempo och allt vad det innebär. Iallafall jag skulle inte vilja höra, typ: Vad sitter du hemma på andras skattepengar för? Ut och jobba som JAG. Du tar våra pengar och du låtsas vara sjuk och...

Jaha, alla har ju samma tempo och det som de är bra på, säger inget mer, typ. Kan det inte bara vara bra med det? Nån är bra på det ena, nån på det andra, punkt slut. Sen om det är DV eller inte är en grej.
Eller om man inte fått prova på ett jobb, eller varit isolerad på ett tag, skall man få tid på sig att pröva fram nåt passande. Där tycker jag det är som nån slags press från samhället, att man sitter hemma och spelar sjuk, typ. När man inte ens vet vad man klarar och har mkt att ordna upp samtidigt...
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav barracuber » 2009-08-19 16:05:05

regnif skrev:Man skall helt klart få jobba i sin egen takt och inte bli jämförd med någon som "klarar mer". Alla klarar väl sitt tempo och allt vad det innebär. Iallafall jag skulle inte vilja höra, typ: Vad sitter du hemma på andras skattepengar för? Ut och jobba som JAG. Du tar våra pengar och du låtsas vara sjuk och...

Jaha, alla har ju samma tempo och det som de är bra på, säger inget mer, typ. Kan det inte bara vara bra med det? Nån är bra på det ena, nån på det andra, punkt slut. Sen om det är DV eller inte är en grej.
Eller om man inte fått prova på ett jobb, eller varit isolerad på ett tag, skall man få tid på sig att pröva fram nåt passande. Där tycker jag det är som nån slags press från samhället, att man sitter hemma och spelar sjuk, typ. När man inte ens vet vad man klarar och har mkt att ordna upp samtidigt...


Regnif,

Det låter som att du just nu tänker mycket på dina chanser att hitta ett jobb. Antar att du inte jobbar just nu?

Jag vill tipsa dig att hitta de här böckerna om du inte har läst dem:

    <a href="http://www.andet.se/form_bokbestallning.htm">Asperger, ADHD och arbete av Torbjörn Andersson </a> (mittenboken)

    <a href="http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=999183">Arbetsboken av Gunnel Norrö</a>

De är inte så billiga men de går att hitta på bra bibliotek, framför Gunnel Norrös böcker.

Utgångspunkten är att du vill ha ett arbete. En första fråga du kan ställa dig är, som också har diskuterats mycket i tråden: Vore DV eller lönearbete rätt för dig?

Du ska också fundera över vad du skulle vilja jobba med. Vilka är dina intressen, talanger, styrkor? Vad brinner du för? Även dina svagheter och brister kan du fundera över.

Liksom hur livet ser ut för övrigt med ditt boende, ekonomi, fritid, social omgivning m.m. Man måste må hyfsat för att klara att jobba.

Ta god tid på dig. Detta måste få ta tid. Skriv ned på ett papper dina tankar och vad du kommer fram till.

Hur ser ditt liv ut idag? Har du kontakt med AF, FK eller andra myndigheter/instanser?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Pemer » 2009-08-19 16:13:36

Det stora felet är att normen för arbetskapacitet inte längre är en norm som tillnärmelsevis tillräckligt många faktiskt når upp till.

Alldeles för högpresterande har fått sätta normen, och de nätt och jämnt normala går in i väggen när de försöker haka på... och vi som alltid skulle ligga på mindre än 100% av normalt i fråga om ork och kapacitet, vi sackar bara efter mer och mer.

Säg att vi var normen i stället. Vem skulle stoppa högre presterande från att ta i lite mer för att de faktiskt kan det?

Nu är som sagt de normen i stället. Samhället har tappat verklighetsförankringen och är inte anpassat till de individer det består av. Individerna förväntas anpassa sig till samhället i stället, och den processen har gått totalt överstyr.

Dels skapar samhället på detta sätt fler och fler handikappade, dessutom fattar man samtidigt inte ett jota av vad man pysslar med och skuldbelägger oss, och ska ha det till att det definitivt inte är sjukdoms- eller funktionsnedsättningsbetingat, och att vi inte ska få någon ersättning när vi inte klarar att sköta de jobb som finns med en arbetsmarknad som tillåtits utvecklas som den har.

Visst, på ett sätt har man rätt, för det är inte vi som är sjuka, utan samhället. :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav regnif » 2009-08-19 16:29:56

barracuber skrev:
regnif skrev:Man skall helt klart få jobba i sin egen takt och inte bli jämförd med någon som "klarar mer". Alla klarar väl sitt tempo och allt vad det innebär. Iallafall jag skulle inte vilja höra, typ: Vad sitter du hemma på andras skattepengar för? Ut och jobba som JAG. Du tar våra pengar och du låtsas vara sjuk och...

Jaha, alla har ju samma tempo och det som de är bra på, säger inget mer, typ. Kan det inte bara vara bra med det? Nån är bra på det ena, nån på det andra, punkt slut. Sen om det är DV eller inte är en grej.
Eller om man inte fått prova på ett jobb, eller varit isolerad på ett tag, skall man få tid på sig att pröva fram nåt passande. Där tycker jag det är som nån slags press från samhället, att man sitter hemma och spelar sjuk, typ. När man inte ens vet vad man klarar och har mkt att ordna upp samtidigt...


Regnif,

Det låter som att du just nu tänker mycket på dina chanser att hitta ett jobb. Antar att du inte jobbar just nu?

Jag vill tipsa dig att hitta de här böckerna om du inte har läst dem:

    <a href="http://www.andet.se/form_bokbestallning.htm">Asperger, ADHD och arbete av Torbjörn Andersson </a> (mittenboken)

    <a href="http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=999183">Arbetsboken av Gunnel Norrö</a>

De är inte så billiga men de går att hitta på bra bibliotek, framför Gunnel Norrös böcker.

Utgångspunkten är att du vill ha ett arbete. En första fråga du kan ställa dig är, som också har diskuterats mycket i tråden: Vore DV eller lönearbete rätt för dig?

Du ska också fundera över vad du skulle vilja jobba med. Vilka är dina intressen, talanger, styrkor? Vad brinner du för? Även dina svagheter och brister kan du fundera över.

Liksom hur livet ser ut för övrigt med ditt boende, ekonomi, fritid, social omgivning m.m. Man måste må hyfsat för att klara att jobba.

Ta god tid på dig. Detta måste få ta tid. Skriv ned på ett papper dina tankar och vad du kommer fram till.

Hur ser ditt liv ut idag? Har du kontakt med AF, FK eller andra myndigheter/instanser?



Tackar för svaret och infot/tipsen. Nej, jobbar inte idag. Har lite kontakt med FK, men mer med boendestöd till exempel. Snart är det väl nåt som kallas hab också att börja på antagligen.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav MsTibbs » 2009-08-19 16:41:03

regnif skrev:Tackar för svaret och infot/tipsen. Nej, jobbar inte idag. Har lite kontakt med FK, men mer med boendestöd till exempel. Snart är det väl nåt som kallas hab också att börja på antagligen.


Vuxenhabiliteringen. Jag har mycket goda erfarenheter av dem.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav regnif » 2009-08-19 16:59:36

MsTibbs skrev:
regnif skrev:Tackar för svaret och infot/tipsen. Nej, jobbar inte idag. Har lite kontakt med FK, men mer med boendestöd till exempel. Snart är det väl nåt som kallas hab också att börja på antagligen.


Vuxenhabiliteringen. Jag har mycket goda erfarenheter av dem.


:)
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

några fakta om left is right

Inläggav john-crichton » 2009-08-21 22:01:08

Har lite insyn i företaget LiR. Kan genom några enkla nyckeltal och inside info berätta varför bolaget gick i konkurs. (kan dessutom förtydliga om någon så önskar)

Av 19 anställda 2008 satt har vi bara de här inkomstuppgifterna från några som satt i ledande positioner i bolaget.
VD: Olle Öberg (taxerad inkomst av tjänst 2008: 818000)
Försäljningschef: Madelen Richardsson (taxerad inkomst av tjänst 2008: 939100)
Produktionschef: Bengt-Åke Bohman (taxerad inkomst av tjänst 2008: 579400)
Ekonomi & Personalchef: Anna-Lena Karlsson (taxerad inkomst av tjänst 2008: 570300)
Nyetableringschef: Patrik Sewik (taxerad inkomst av tjänst 2008: 494900)

Dessutom så jobbade följande människor i bolaget som inte har Aspergers under 2008:

Kristinehamn
Malin Tidqvist-Ardström
Annie Hyensjö
Magnus Warnqvist

Ronneby
Tomas Falck
David Hampel

Vallentuna
Anders Söderlind
Mats Fahlander

Göteborg
Sofia Jessen

Den totala lönebudgeten för Left is Right under 2008 var 5 441 980 (exklusive sociala avgifter) Av dessa pengar så har maximalt 500 000
gått till löner för personer med AS. Merparten av de sk konsulternas löner har finansierats av AF och försäkringskassan i den mån de har varit anställda. (En stor del av de jobb som har kommit in till LiR har utförts av personer som har varit praktikanter.)


Det fanns minst 7 leasingbilar i företaget. Bland annat så hade varje person i ledningsgrupen tjänstebil som företaget betalade. (Dessutom var leasingavtalet skrivet så att Left is Right inte kunde dra momsen på kostnaderna vilket innebar en merkostnad för bolaget på bara leasingbilarna på ca 20 000 kr i månaden, endast i momskostnader.)

Left is Right lät kostnader såsom kaffe till anställda betalas av de anställda (konsulter med AS). Däremot så betalades hotellnätter, traktamenten samt krogbesök för ledning och annan ledande personal, av företaget.

När någon i företaget ifrågasatte hur pengarna spenderades så motiverades detta av Olle, Madelen eller Bengt-Åke av att det var ett sk "ledningsgruppsbeslut" och därefter så var diskussionen de facto avslutad.

Sammanfattningsvis.... vissa människor i ledande positioner inom Left is Right har tjänat bra med pengar på att låtsas vilja göra ngt för folk med AS samt sätta sprätt på aktieägarnas pengar på ett oansvarigt sätt!
Senast redigerad av john-crichton 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
john-crichton
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Inger » 2009-08-21 22:04:59

Jaha, då kom ju saken i ett annat ljus! :( :x icon
Tack för dessa klargörande fakta! :idea:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2009-08-21 22:06:25

spännande siffror, men de kommer väl att censurera namnen pga pul.. antar jag..

konstigt sätt att sköta ett företag på.. verkar ju vara FK, AF pengar ledningen hade som löner

EDIT: Jag tror man inte ska dra på för stora växlar. Det finns faktiskt en möjlighet att alla dessa i ledningsgruppen inte jobbade 100 % i företaget och att inkomst för tjänst då skulle vara från annan tjänst ???
Lite osannolikt, men möjligheten finns ...EDIT
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 2 gånger.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Zombie » 2009-08-21 22:10:32

:-)096

Ett _modernt företag_ bland alla andra alltså. :roll:

Men ett som registrerade sig och skördade goodwill under välgörenhetsflagg.

Fy fan vad ruttet. :-)062

Hur många fler? (Många, det kan man utgå ifrån.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: några fakta om left is right

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-21 22:13:49

john-crichton skrev:Har lite insyn i företaget LiR. Kan genom några enkla nyckeltal och inside info berätta varför bolaget gick i konkurs. (kan dessutom förtydliga om någon så önskar)

Av 19 anställda 2008 satt har vi bara de här inkomstuppgifterna från några som satt i ledande positioner i bolaget.
VD: Olle Öberg (taxerad inkomst av tjänst 2008: 818000)
Försäljningschef: Madelen Richardsson (taxerad inkomst av tjänst 2008: 939100)
Produktionschef: Bengt-Åke Bohman (taxerad inkomst av tjänst 2008: 579400)
Ekonomi & Personalchef: Anna-Lena Karlsson (taxerad inkomst av tjänst 2008: 570300)
Nyetableringschef: Patrik Sewik (taxerad inkomst av tjänst 2008: 494900)

Dessutom så jobbade följande människor i bolaget som inte har Aspergers under 2008:

Kristinehamn
Malin Tidqvist-Ardström
Annie Hyensjö
Magnus Warnqvist

Ronneby
Tomas Falck
David Hampel

Vallentuna
Anders Söderlind
Mats Fahlander

Göteborg
Sofia Jessen

Den totala lönebudgeten för Left is Right under 2008 var 5 441 980 (exklusive sociala avgifter) Av dessa pengar så har maximalt 500 000
gått till löner för personer med AS. Merparten av de sk konsulternas löner har finansierats av AF och försäkringskassan i den mån de har varit anställda. (En stor del av de jobb som har kommit in till LiR har utförts av personer som har varit praktikanter.)


Det fanns minst 7 leasingbilar i företaget. Bland annat så hade varje person i ledningsgrupen tjänstebil som företaget betalade. (Dessutom var leasingavtalet skrivet så att Left is Right inte kunde dra momsen på kostnaderna vilket innebar en merkostnad för bolaget på bara leasingbilarna på ca 20 000 kr i månaden, endast i momskostnader.)

Left is Right lät kostnader såsom kaffe till anställda betalas av de anställda (konsulter med AS). Däremot så betalades hotellnätter, traktamenten samt krogbesök för ledning och annan ledande personal, av företaget.

När någon i företaget ifrågasatte hur pengarna spenderades så motiverades detta av Olle, Madelen eller Bengt-Åke av att det var ett sk "ledningsgruppsbeslut" och därefter så var diskussionen de facto avslutad.

Sammanfattningsvis.... vissa människor i ledande positioner inom Left is Right har tjänat bra med pengar på att låtsas vilja göra ngt för folk med AS samt sätta sprätt på aktieägarnas pengar på ett oansvarigt sätt!


Den informationen tackar vi för!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav carl » 2009-08-21 22:17:04

john-crichton skrev:Av dessa pengar så har maximalt 500 000
gått till löner för personer med AS.


Jag antar att denna siffra är uträknad genom att subtrahera totala lönebudgeten med lönesiffrorna ????

edit: bytte ut vinst mot lönebudget..
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 2 gånger.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav john-crichton » 2009-08-21 22:18:25

Zombie skrev: :-)096

Ett _modernt företag_ bland alla andra alltså. :roll:

Men ett som registrerade sig och skördade goodwill under välgörenhetsflagg.

Fy fan vad ruttet. :-)062

Hur många fler? (Många, det kan man utgå ifrån.)


Precis! Ett företag där Olle Öberg och andra i ledande funktioner pratade om hur man skulle utnyttja de styrkor som folk med AS har... när det han, och andra gjorde var att sko sig ordenligt på folk med AS... (plus de personer som investerade pengar i bolaget)
Senast redigerad av john-crichton 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
john-crichton
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav john-crichton » 2009-08-21 22:23:03

carl skrev:
john-crichton skrev:Av dessa pengar så har maximalt 500 000
gått till löner för personer med AS.


Jag antar att denna siffra är uträknad genom att subtrahera totala vinsten med lönesiffrorna ????


Vinst??? Det fanns ingen vinst.... Nyckeltalen för LiR fanns enkelt att hitta på nätet. (Plus en dubbelkoll i telefon med Bolagsverket)

http://www.allabolag.se/5567040000/bokslut


När det gäller lönerna så är det en kombination av att veta namnen på personerna som satt i ledande position inom LiR, upplysning.se och ett enkelt samtal till skattemyndigheten.
Senast redigerad av john-crichton 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
john-crichton
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Alexandra » 2009-08-21 22:36:29

Där tappade jag en stor del av den sista lilla tilltro jag har till människorna. :(
Fy faan vad sorgligt att läsa detta! Är dock tacksam över denna info.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Aspkvinna » 2009-08-21 22:37:15

Varför kan inte folk hålla sina fingrar borta ifrån syltburkarna!

Hålla ut och förstå att förtag tar tid att bygga och få fungerande. Det finns inga genvägar utan topplöner är ett minne i början för att de flesta seriösa etableringarna ska lyckas.

Men, om och om igen så vill människor visa sin helt unika i att hjälpa, pratar på och vet minsann. Fast varför är jag inte förvånad? Det lät för bra just kombinationen av strikt affärsmässighet och starta ett sånt nyskapande som detta.

Jag säger inte att iden är fel utan att okunskap i någon del, ovilja att smått bygga säkert och en lite romantisk dröm om att, ja, visa världen.

Och låt säga om Inkomst av tjänst kom ifrån något annat.....ja, då kan man dra slutsatsen att dom kanske borde fokuserat mer på att arbeta på LiR så kanske det hade lyckats. :?

Kanske förstod dom inte bättre men det gör mig alltid ledsen när fantiserare drabbar andra, visar en fastad åt ena sidan och en annan åt den andra.

Hoppas det löser sig för alla anställda som drabbats.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav regnif » 2009-08-21 22:37:19

Mm, man börjar undra sen: Hur många då?
Är som att man får på käften för sin asperger. Pah. Skall då aldrig lita på nåt som tar in folk pga. sånt. Jaja. Livet går vidare eller nåt. :?

Efter det enkla samtalet följer väl nåt annat som är det som gör att man själv låter bli. Det har de väl kommit på så smart att 'ingen orkar med det.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav jonsch » 2009-08-21 22:41:07

Påminner plötsligt på något vis om vissa seriösa dejtingsajters bakgrundsfigurers ömmande för kärleken.

Minst sagt pålitliga källor du har, chrichton, de skulle rimigen duga för en reporter också. Och nog liknar det här en skandal med tillräckligt allmänintresse för att göra sig i tryck?

Samtidigt så får det ju en själv att vilja göra vad de gjorde, men på riktigt den här gången. Någon kanske försöker och då vore det kanske illa om alla människor associerar till skandalen med LiR - så man kanske borde vänta med att sprida historien tills någon skapat en gott företag som den kontrasterar mot.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav carl » 2009-08-21 22:42:32

john-crichton skrev:Har lite insyn i företaget LiR. Kan genom några enkla nyckeltal och inside info berätta varför bolaget gick i konkurs. (kan dessutom förtydliga om någon så önskar)


Har du insyn i företaget för att du jobbat, känner någon som jobbat eller har någon kontakt med personer som vet detta? Eller är det privat snokande på internet?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Aspkvinna » 2009-08-21 22:47:07

jonsch skrev:
Samtidigt så får det ju en själv att vilja göra vad de gjorde, men på riktigt den här gången. Någon kanske försöker och då vore det kanske illa om alla människor associerar till skandalen med LiR - så man kanske borde vänta med att sprida historien tills någon skapat en gott företag som den kontrasterar mot.


Ett seriöst företag har oftast även förmåga att få fram sin styrka och inte rida på andras misslyckanden.

Transparans ÄR och kommer ALLTID att vara av godo!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav regnif » 2009-08-21 22:50:40

Ja, men varför kan aldrig aspergare själva starta nåt då? Att starta saker ihop är ju inte läskigt? Eller skall man tänka på vad andra anser om det? Om man ändå inte vill in i alla typer utav jobb som finns. Känns som att man får börja sitta och acceptera att snart ställa sig i nån kassej***l även fast man Vet att det inte är jobbet för en. Kanske i kristid, osv..som gör att man riskerar att bli sjuk i stress.
Livet är surt. De vill nästan att man går och hänger sig eller nåt.
Och vad menas egentligen med LeftisRight?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav jonsch » 2009-08-21 22:53:51

Aspkvinna skrev:Ett seriöst företag har oftast även förmåga att få fram sin styrka och inte rida på andras misslyckanden.

Transparans ÄR och kommer ALLTID att vara av godo!

Jag är inte säker på att det gäller ostartade företag. För att komma igång behöver man oftast investerare och/eller kunder som tror på en utan att ha sett resultat - och då kan associationer till en tidigare skandal ligga en i fatet, tänker jag mig.

Jag gillar ju inte undantag från goda principer men här kan jag faktiskt tänka mig att avråda från en tidningsartikel.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:58:45, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in