Jag undrar vad NT-are i allmänhet...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav regnif » 2009-07-29 16:19:20

Det är tur att de ibland inte vet mer än om specialintressenryktet..

Tycker att du, Kahlokatt, säger något jag grubblat om och om igen till galenskap, med din sista mening i startinlägget.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Re: Jag undrar vad NT-are i allmänhet...

Inläggav tvilling99 » 2009-07-29 22:11:32

Kahlokatt skrev:....tror att man diskuterar på ett Aspergerforum (om de nu över huvud taget vet att vi finns, vill säga).
Spännande tågtidtabeller?
Data och inget annat?
Vad tjejer egentligen kan tänkas vara för något?
Senaste styckmordet man utfört på något litet barn? (Sådant gör ju vi aspisar eftersom vi totalt saknar känslor)
Vem som kan rabbla flest decimaler av pi?

De skulle bara veta hur olika vi är och vilka intelligenta diskussioner som pågår här!

Superbra tråd för det första,detta har jag inte tänkt på.
Många har ingen aning om att vi existerar är jag helt säker på.
Jag tror många skulle bli förvånade när de såg att vi diskuterar allt möjligt här och med manne och kristofer på forumet är allt möjligt :wink:
Tänk vad många underskattar oss,det är skrämmande.
Jag har aldrig varit på något annat diskusionsforum tidigare och var innan diagnosen helt novis när det gällde både internett och nästan datorer överhuvudtaget,tänk vad det kan ändra sig.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8411
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Kahlokatt » 2009-07-29 22:30:08

Lakrits skrev:
atoms skrev:Styckmord på barn har mig veterligen inte förekommit i Sverige. Det är extremt ovanligt även internationellt.

Jag har för mig att det vid något av de senaste barnamorden i Sverige (inget styckmord) kom ett uttalande från modern till den/de mördade, som handlade just om ett mord på ett barn utfört av en man med AS. Hon uttalade sig i termer som skulle kunna tolkas som att folk med AS är känslokalla, potentiella mördare. Det är nog det uttalandet som Kahlokatt avser att kommentera.


Exakt. Frid med Engla, men hennes morsa borde ta reda på fakta eller knipa käft.
Vad står förresten ToM för? Total Mupp? :P
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav regnif » 2009-07-29 23:42:43

Jag ser att mitt inlägg kan vara lite småklantigt formulerat. Försökte för ovanlighetens skull inte citera.

Bara att det blir lite för intressant ibland med forumet. Svårt att slita sig. Kan dock bero på min asperger.. :roll:
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Lakrits » 2009-07-30 0:15:10

Kahlokatt skrev:Vad står förresten ToM för? Total Mupp? :P

ToM = Theory of Mind

[EDIT] Länken leder till engelskspråkiga Wikipedia. No spikar inglisch, no anderstända vickipedja ahrtickel.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Alexandra » 2009-07-30 1:56:35

Savanten Svante skrev:Äh. Vad sånnadär förståndshandikappade muppar som vi gör är det väl ingen som bryr sig om, så länge vi inte dreglar på dom?


Det var först i höstas som jag började förstå vad AS är. Min diagnos fick jag för ett par månader sen, efter att jag själv bett om en utredning. De personer jag innan dess träffat med asperger-diagnos var följande:

1. En av min mors vänner hade två söner, som båda ståtade med AS-diagnos. Den ene hade helt uppenbart en IQ långt under genomsnittet, började tala först i 6-7-årsåldern, och var så gott som okontaktbar. Den andre pojken låg förmodligen i gränslandet mellan att vara normal- och underbegåvad, var snudd på incommunicado. Båda gossarna gick i särskola och hade färdtjänst.

2. En ung man som bodde på en gruppbostad där jag arbetade som vårdare. Han var lindrigt förståndshandikappad.

För ett år sen så hade jag nog trott att ett aspergerforum var ett ställe där ledsna föräldrar samlades och stöttade varann.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-30 5:48:31

Alexandra skrev:För ett år sen så hade jag nog trott att ett aspergerforum var ett ställe där ledsna föräldrar samlades och stöttade varann.

En del vill ju att forumet ska ha den funktionen...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav TK » 2009-07-30 12:10:45

KrigarSjäl skrev:
Alexandra skrev:För ett år sen så hade jag nog trott att ett aspergerforum var ett ställe där ledsna föräldrar samlades och stöttade varann.

En del vill ju att forumet ska ha den funktionen...


Det är nu en viss skillnad mellan att endast vara något visst (exv ett forum som bara är består i att ledsna föräldrar stöttar varandra - eller ett forum enbart för krigarsjälar) och att erbjuda en funktion jämte andra funktioner (exv att låta krigarsjälar gå till storms i en outtröttlig kampanj - parallellt med att andra kan få skriva utifrån sina intressen och sina personligheter).

För min del skulle det bli väldigt tjatigt och enahanda (dessutom riskera att bli rätt nyanslöst) om alla exv var krigarsjälar.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Flawed » 2009-07-30 15:43:04

De flesta forum befolkas av enstöringar och socialt inadepta människor av olika slag.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav sommar » 2009-07-30 16:15:31

Flawed skrev:De flesta forum befolkas av enstöringar och socialt inadepta människor av olika slag.


Innehåller ett korn av sanning men det är definitivt inte helt sant.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Inger » 2009-07-30 16:26:28

KrigarSjäl skrev:
Alexandra skrev:För ett år sen så hade jag nog trott att ett aspergerforum var ett ställe där ledsna föräldrar samlades och stöttade varann.

En del vill ju att forumet ska ha den funktionen...

Det där är en direkt lögn. Vänligen lär dig läsa innantill och lägg av med att sprida falska utsagor på forumet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alexandra » 2009-07-30 20:49:10

KrigarSjäl skrev:
Alexandra skrev:För ett år sen så hade jag nog trott att ett aspergerforum var ett ställe där ledsna föräldrar samlades och stöttade varann.

En del vill ju att forumet ska ha den funktionen...


När du nu använder och kommenterar det jag skrivit på detta sätt, så vill jag tydligt meddela att jag personligen önskar att forumet ska vara öppet för såväl oss med AS-diagnos, som våra anhöriga, även om det känns som ett både löjligt och självklart yttrande. Typ som att säga att såväl svarta som vita ska ha rätt att åka i samma buss, eller nåt. :roll:
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-30 21:34:50

Bevisligen så krockar anhörigas och aspergares synsätt rätt ofta; de är mestadels hjälpsökande medan vi strävar efter någon slags självständighet.

Som forumet ser ut nu är det Aspergerland och det ser jag ingen anledning att ändra på. Om det i någon slags jämlik ordning vore fifty-fifty anhöriga och aspergare skulle nog fler än jag ruttna. En del av oss har nämligen jävligt svårt för kallprat, klichéer och taskig styckeindelning.

Om ni vill se hur det ser ut när anhöriga skriver kan ni gå in på Attention.
Tala sen om för mig hur kreativt det skrivs där. Skrivs det om annat än hjälp & stöd kanske??
Anhöriga har som sagt en hel Ögonblickredaktion + RFA + Attention till sitt förfogande. Naturligtvis ska de få skriva här också, men vi har sett det gång på gång: de har ett par frågor de undrar över, när de fått svar drar de.

Kan det inte få finnas ETT jävla plejs där aspergare sätter agendan??

Nej, jag vägrar blankt att anpassa min penna efter oroliga föräldrars tyckanden. Jag är nämligen inte någon rådgivare i statlig tjänst eller jourhavande whatsoever varför man inte heller kan kräva det av mig.

Pendanger till medborgarrättsrörelsen eller kampen mot rasism faller f.ö jävligt platt. Det är VI som är negrerna.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-30 22:04:24

KrigarSjäl skrev:
Kan det inte få finnas ETT jävla plejs där aspergare sätter agendan??
Jo precis.

Jag är så otroligt glad att jag inte har några som känner sig som "anhöriga" till mig. Gud så arg jag skulle ha blivit på omvärlden om de yttrat saker som "Oh, vad ska vi göra med henne, hon vill inte gå till skolan!". Jag är oerhört tacksam för att mina föräldrar etc ser mig som en jämlike och inte ett offer av något slag.

Så jävla hemskt det måste vara när ens nära och kära ser på en som ett problem som ska stävjas.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav regnif » 2009-07-30 22:57:47

Sugis: Sådana äro inte anhöriga, sådana äro främlingar.
?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav sugrövmanövern » 2009-07-30 23:27:06

regnif skrev:Sugis: Sådana äro inte anhöriga, sådana äro främlingar.
?
Det är nog sant. Och det gör mig bedrövad att så många föräldrar tycks vara så fullkomligt oförstående, ja, rentav främmande inför sina barn som NPF-föräldrar ofta är.

Värst är Münchausen by proxyvarianten där de ylar om hur de kämpat för barnets skull. Medans barnet typ är mer välfungerande än föräldern i slutänden.

Det är bra om sådana hittar hit till ett forum där folk själva har Aspergers. Men tyvärr stannar de sällan, de vill hellre sitta och bolla tankar med andra föräldrar som inte heller förstår sig på sina egna barn. På typ Attentions forum. Hemskt synd.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav regnif » 2009-07-31 0:18:17

sugrövmanövern skrev:
regnif skrev:Sugis: Sådana äro inte anhöriga, sådana äro främlingar.
?
Det är nog sant. Och det gör mig bedrövad att så många föräldrar tycks vara så fullkomligt oförstående, ja, rentav främmande inför sina barn som NPF-föräldrar ofta är.

Värst är Münchausen by proxyvarianten där de ylar om hur de kämpat för barnets skull. Medans barnet typ är mer välfungerande än föräldern i slutänden.

Det är bra om sådana hittar hit till ett forum där folk själva har Aspergers. Men tyvärr stannar de sällan, de vill hellre sitta och bolla tankar med andra föräldrar som inte heller förstår sig på sina egna barn. På typ Attentions forum. Hemskt synd.


Då har jag missat hur det ser ut på det forumet, för jag är inte ens med där. Ja, sånt är synd. Får en bara att känna sig mer som en invalid, mindre trevligt.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav TK » 2009-07-31 0:26:33

regnif skrev:
sugrövmanövern skrev:
regnif skrev:Sugis: Sådana äro inte anhöriga, sådana äro främlingar.
?
Det är nog sant. Och det gör mig bedrövad att så många föräldrar tycks vara så fullkomligt oförstående, ja, rentav främmande inför sina barn som NPF-föräldrar ofta är.

Värst är Münchausen by proxyvarianten där de ylar om hur de kämpat för barnets skull. Medans barnet typ är mer välfungerande än föräldern i slutänden.

Det är bra om sådana hittar hit till ett forum där folk själva har Aspergers. Men tyvärr stannar de sällan, de vill hellre sitta och bolla tankar med andra föräldrar som inte heller förstår sig på sina egna barn. På typ Attentions forum. Hemskt synd.


Då har jag missat hur det ser ut på det forumet, för jag är inte ens med där. Ja, sånt är synd. Får en bara att känna sig mer som en invalid, mindre trevligt.


Nu är emellertid inte riktigt allt som äger rum på det forumet av det slag som somliga på det här forumet vill utmåla det som. Där finns även annat, för den som har ögonen öppna.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Savanten Svante » 2009-07-31 0:50:23

KrigarSjäl skrev:Kan det inte få finnas ETT jävla plejs där aspergare sätter agendan??

Nej, jag vägrar blankt att anpassa min penna efter oroliga föräldrars tyckanden. Jag är nämligen inte någon rådgivare i statlig tjänst eller jourhavande whatsoever varför man inte heller kan kräva det av mig.

Pendanger till medborgarrättsrörelsen eller kampen mot rasism faller f.ö jävligt platt. Det är VI som är negrerna.


Finns ETT som jag känner till. ETT.

/svantenegern
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav regnif » 2009-07-31 1:10:11

TK skrev:
regnif skrev:
sugrövmanövern skrev:[quote="regnif"]Sugis: Sådana äro inte anhöriga, sådana äro främlingar.
?
Det är nog sant. Och det gör mig bedrövad att så många föräldrar tycks vara så fullkomligt oförstående, ja, rentav främmande inför sina barn som NPF-föräldrar ofta är.

Värst är Münchausen by proxyvarianten där de ylar om hur de kämpat för barnets skull. Medans barnet typ är mer välfungerande än föräldern i slutänden.

Det är bra om sådana hittar hit till ett forum där folk själva har Aspergers. Men tyvärr stannar de sällan, de vill hellre sitta och bolla tankar med andra föräldrar som inte heller förstår sig på sina egna barn. På typ Attentions forum. Hemskt synd.


Då har jag missat hur det ser ut på det forumet, för jag är inte ens med där. Ja, sånt är synd. Får en bara att känna sig mer som en invalid, mindre trevligt.


Nu är emellertid inte riktigt allt som äger rum på det forumet av det slag som somliga på det här forumet vill utmåla det som. Där finns även annat, för den som har ögonen öppna.[/quote]

Jo, jag tänkte det med. Fast jag har hört lite om att Attention är lite sådana som snackar utan att riktigt få nåt gjort, att de skulle behöva få fart på det hela, men det kanske är mer vissa delar av den? Inte ens vetat om att de har ett forum.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav rdos » 2009-07-31 8:52:58

KrigarSjäl skrev:Bevisligen så krockar anhörigas och aspergares synsätt rätt ofta; de är mestadels hjälpsökande medan vi strävar efter någon slags självständighet.


Håller inte med. De du kallar "anhöriga" rör sig ofta om odiagnosticerade aspergare som har barn som fått diagnosen. En hel del av dessa inser så småningom att de själva har samma drag som barnen och då är de inte längre anhöriga. Och även om det är anhöriga NTs, så kan även dessa behöva bli utbildade lite av oss snarare än av FA-tanter.

KrigarSjäl skrev:Som forumet ser ut nu är det Aspergerland och det ser jag ingen anledning att ändra på. Om det i någon slags jämlik ordning vore fifty-fifty anhöriga och aspergare skulle nog fler än jag ruttna. En del av oss har nämligen jävligt svårt för kallprat, klichéer och taskig styckeindelning.


Ähh, det tror jag inte på. Så länge det är tillåtet att strunta i kallprat och annat NT-aktigt så är det ingen fara. Faran uppkommer om vi förväntas uppträda som NTs emot NTs (eller anhöriga) som kommer hit.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Språkpolisen » 2009-08-09 17:32:17

Enligt mina uppfattningar så brukar de vara intresserad av politik och vilka bilar deras grannar och släktingar har.
Nämen... något som jag lagt märke till är att normala personer mäter intelligens genom att lära sig så många huvudstäder som möjligt. Allmänbildning är deras sätt att mäta sin awesomeness, där allmänbildning innebär saker som alla andra NT-are vet.

Vad står NT för egentligen? Jag antar att ni refererar till personer utan neuropsykiatriska hinder?
Senast redigerad av Språkpolisen 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Språkpolisen
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-08-05

Inläggav Miche » 2009-08-09 18:14:44

NeuroTypisk (dvs de som inte har någon NPF-diagnos)!

Jag tycker däremot att det finns roligare tolkningar så som NeanderThal...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:44:24, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav tvilling99 » 2009-08-10 12:46:22

Eller "normal tills vidare"som en man sa skämtsamt en gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8411
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in