DN: "Särlösning fel lösning för barn med stödbehov"

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

DN: "Särlösning fel lösning för barn med stödbehov"

Inläggav Inger » 2009-08-07 11:25:46

http://www.dn.se/arkiv/ledare/sarlosnin ... stodbehov/

Allt fler barn sätts i särskola. Grundskolelärare vill slippa svåra barn. Föräldrar lockas med hög lärartäthet. Men särskolan är en livslång återvändsgränd. Därför måste ingången göras trång.

Alla barn ska gå i skola. Några barn har rätt att gå i särskola eller träningsskola. Särskolan är till för barn med medfödd utvecklingsstörning eller senare uppkommen hjärnskada som gör att barnet inte kan klara kunskapsmålen i den vanliga grundskolan. Träningsskolan har inte så mycket med skola att göra, i praktiken handlar det om daglig omsorg för gravt handikappade barn.

Under senare år har andelen barn i särskolan ökat kraftigt, läsåret 1993/94 gick 5 516 elever i grundsärskola. Förra läsåret var antalet 10 447. Samtidigt ökade antalet elever i vanlig grundskola, men inte alls i samma proportioner. Antalet barn i träningsskola har också gått upp, men där följer kurvan rätt väl den allmänna årskullsutvecklingen. I fjol fanns 4 268 elever.

Kan det verkligen vara så att det föds så många fler barn med lätt utvecklingsstörning? Carin Holtz, undervisningsråd vid Skolverket, var i en intervju i fredagens DN inne på att trenden kan ha ett samband med att det går att klara livhanken på mycket tidigt födda. För all del. Men det är i så fall en förändring på marginalen.

Den stora förändringen handlar om synen på normalitet. I skolan såväl som i övriga samhället. Folk som varit med i arbetslivet i 25 år har konstaterat att antalet original och kufar på jobbet, besvärliga människor för att tala med Suzanne Osten, har minskat.

I skolsystemet sker samma utveckling, avvikande barn definieras bort. Får en diagnos. Ofta på lärares och rektors initiativ, ibland på föräldrarnas.

För föräldrarna kan diagnosen vara en tröst, då är det i alla fall inte vårt fel att Kalle (sex av tio i särskolan är pojkar) inte är som de andra. Det är något medicinskt, något medfött. Och i särskolan är ju lärartätheten exceptionell, en lärare på fyra elever. Plus personliga assistenter i många fall. För läraren handlar det om att bli av med ett bekymmer. Skicka det vidare till särskolan.

En del föräldrar vägrar låta sig övertalas. De vet det som inte alltid sägs högt. Att elever som gått i särskola är chanslösa på den öppna arbetsmarknaden. Skolverket uttrycker det med en grov underdrift i en broschyr riktad till föräldrar: "Att gå i särskola innebär att få ökat stöd och därmed ökade möjligheter att utvecklas, men också vissa begränsningar när det gäller elevens framtida utbildnings- och karriärmöjligheter."

Vissa begränsningar, jo tack. I verkligheten är särskoleeleven hänvisad till sjuk- och aktivitetsersättning, det som kallades förtidspension, eller till jobb via arbetsmarknadsstöd, som hos Samhall.

Dessutom står kunskapskraven i skymundan i särskolan. Omsorgsperspektivet kommer först. Därför är särskolan en fälla för barn som är normalbegåvade men har olika former av beteendeproblem, liksom för dem som är svagbegåvade.

Rikspolitikerna har uppmärksammat den förfärliga utvecklingen. Skolverket har fått skriva rapporter, deprimerande läsning, den senaste kom 2002. Ändå har trenden inte vänt. Bara stannat av på den höga nivån.

Förklaringen stavas kontopolitik. En elev med läs- och skrivsvårigheter, det finns nästan alltid med i bilden, i vanlig grundskola kostar stödpengar som går på den egna skolans budget. Hamnar eleven i särskola går det på annat konto. Visserligen ökar skattebetalarnas kostnad, en snittelev i grundskolan kostar 67 300 kronor om året. Det ryms många stödundervisningsslantar innan man kommer i närheten av särskolans 265 400 kronor. Men kommunpolitikerna har inte mäktat driva frågan mot skolpersonalens intresse.

Det är inte av ekonomiska skäl vi måste minska antalet elever i särskola. Det är av rättviseskäl. Vi har inte rätt att sumpa livschanser för tusentals barn av vuxnas bekvämlighetsskäl. Det ska komma regeringsförslag som begränsar intagningsmöjligheterna till särskolan i vår. Men det är bättre att börja säga nej redan i morgon. Det går.

DN 25/9 2005


Moderator: Flyttat från Övriga Aspergerfrågor.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ChickWithDick » 2009-08-07 11:35:20

det var snack om å skicka mej till nån slags särskola 1989 pga min o-förmåga att ta in lektionerna. jag var en normal-begåvad liten kut, men jag bara sprang omkring å drog ner saker som ett messerschmitt-plan och egga dom andra eleverna till att bete sej likadant. var t.o.m så att lärarn å rektorn skrev ett personligt brev till föräldrarna, men pappa rev sönder det.

spela roll.

hoppa av skolan 1993 iaf.
:D
Senast redigerad av ChickWithDick 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
ChickWithDick
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-08-07

Inläggav Zombie » 2009-08-07 13:11:38

En hemsk situation och bra att den uppmärksammas där det någorlunda syns. Men eftersom det gäller väletablerad byråkrati och ekonomisk snålhet som här har tagit tjänst hos en djupgående trend i hela vår kultur ("näringslivet"s krav på en enhetsmänniska) så lär man få kämpa häcken av sig för en förbättring ens utanför arbetsmarknaden. Gör man en reform och sedan tror det är bra kommer hydran att ha nya huvuden redan innan det märks att ett är avhugget.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2009-08-07 14:51:15

En utmärkt och alarmerande artikel. Tycker det är bra att man i klara ordalag talar om hur saker ligger till.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Milyc » 2009-08-07 16:29:25

Det glädjer mig att detta skrivs. Jag som är ett av offren för massplacerigarna av annorlunda barn i särskolan.

Min uppfattning är att särskolan inte är bra för någon annan än de förståndshandikappade, och inte ens för alla dem.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-08-08 7:42:15

Atikeln är från 2005, men det som tas upp är fortfarande mycket aktuellt.
Bra artikel och jag tycker om de formuleringar man använt.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Inger » 2009-08-08 13:56:11

Missade att det var en gammal artikel, råkade snubbla över den när jag surfade.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Miche » 2009-08-08 14:01:37

Oavsett vilket så är det fortfarande aktuellt, men det som jag har märkt är att man faktiskt börjat bli medveten om problemet även inom skolan!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-08-08 14:43:24

Miche skrev:Oavsett vilket så är det fortfarande aktuellt


Instämmer... det var det jag försökte säga innan :)
Jag upptäckte att det var äldre bara när jag läste "Det ska komma regeringsförslag som begränsar intagningsmöjligheterna till särskolan i vår."
Annars är det en pågående diskussion....

Det är positivt det som Miche skriver om att man börjat bli medveten om problemet även inom skolan.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav MsTibbs » 2009-08-08 15:51:40

Man kan fråga sig hur det ens är möjligt. Jag trodde att papper på utvecklingsstörning var ett krav för att få hamna på särskola.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav rdos » 2009-08-08 17:49:51

MsTibbs skrev:Man kan fråga sig hur det ens är möjligt. Jag trodde att papper på utvecklingsstörning var ett krav för att få hamna på särskola.


Nej, det är det inte + att IK tester av barn som WISC missgynnar barn med NPF.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-08-08 18:48:07

rdos skrev:Nej, det är det inte + att IK tester av barn som WISC missgynnar barn med NPF.


Det kan man ju tycka och det stämmer i viss mån, fast enbart ett IK-test räcker inte för att ställa en utvecklingsstörningsdiagnos. Dessutom testresultat kan påverkas av olika faktorer. En psykolog som kan sitt instrument bör kunna detta... Hur det blir i praktiken är en annan sak.

Jag har också förstått att inskrivning i särskolan fungerar olika från håll till håll. Förmodligen för att skollagen som den är nu kan tolkas för brett eller för smalt..
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav MsTibbs » 2009-08-08 19:02:47

Men att föräldrar går med på att särskoleplacera sina barn därför att rektorn säger så? Det tycker jag också är märkligt, folk förstår väl att särskola missgynnar barnen himla mycket, eller förstår dom inte det?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2009-08-08 19:04:31

Tillägg: På Attentiongruppen vi haft så tyckte en att "det som är bra för de sämsta barnen är bra för alla", kanske är det ett argument som rektorer och lärare kan komma med, utan att de inser att högbegåvade barn har det skittråkigt i skolan och DÄRFÖR kan få dåliga betyg...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-08-08 19:39:58

MsTibbs skrev:Men att föräldrar går med på att särskoleplacera sina barn därför att rektorn säger så? Det tycker jag också är märkligt, folk förstår väl att särskola missgynnar barnen himla mycket, eller förstår dom inte det?


Det alltid föräldrarna som ska bestämma om de ska gå med på det eller inte. Jag vet inte hur välinformerade de blir om hur det blir i framtiden för barnen. Men vad har man för alternativ när man ställs inför ett val som består av a) särskola eller b) det skolan har att erbjuda. Vill föräldrarna inte särskola ska skolan enligt lagen göra det de kan för att hjälpa barnen. Men "det de kan" kan vara något som inte hjälper barnet, t.ex. upprätthålla en situation som inte funkar eller inte kunna sätta i en resurs för att det kostar osv. Då ställs föräldrarna inför ett val mellan något som kanske kan hjälpa barnet och något som inte hjälper, dock inte något av det som de önskar sig. I ett sådant fall kan man förstå att man väljer särskola.

Vill här förtydliga att det jag skriver är ganska hypotetiskt och det jag hört vissa föräldrar blivit erbjudna. Verkligheten kan se olika ut, men även det där jag hört gör förståeligt varför vissa hamnar i särskola även om de inte har utvecklingsstörning.
Det finns såklart skolor som gör utmärkt sitt jobb och sätter in massor med resurser och inte ställer föräldrar inför omöjliga val. Majoriteten hoppas jag.

Lagen dessutom säger att de med AST kan få gå i särskolan om de inte klarar vanlig klass och man provat olika saker... Det är precis det som jag menade att det kan tolkas för smalt eller brett.

Svagbegåvade med andra funktionsnedsättningar är ett väldigt utsatt grupp för sådana placeringar förresten.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Alien » 2009-08-08 20:13:46

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in