Har jag glömt något?

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2009-08-07 1:56:40

Fighterbabe skrev:
Alien skrev:
Allt som behövdes för städningen skulle finnas där, inkl rengöringsmedel. Om rengöringsmedlet är slut, så kan man få nytt (antagligen säger man till i receptionen). Detsamma gäller väl för toapapper, men det frågade jag inte om iom att det inte finns WC i min stuga. Kanske säkrast att ta med eget, ifall behovet och bristen skulle upptäckas på natten ...


Vi skulle väl dela på en 2-bäddstsuga? I de stugorna fanns det väl inga toaletter?


Nej, men det kan ju vara ett tips till dem i 4-bäddsstugor. Dessutom, om man måste gå ut på toa på natten, så kan ju pappret vara slut där. :o
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Fighterbabe » 2009-08-07 1:57:10

Pemer skrev:
Fighterbabe skrev:
Sam skrev:Du som har sjuk- eller aktivitetsersättning eller handikappersättning genom Försäkringskassan, oavsett vilken anledningen är, kan utnyttja rabatten och åka till reducerat pris .

Ta i så fall med intyget från Försäkringskassan, så att du kan visa upp det om det blir biljettkontroll.


Beslutet på att man blivit beviljad aktivitetsersättning eller?


Mja, de brukar vilja se det särskilda "Intyg för förmånstagare" som FK kan ordna. Har du inte ett sådant kan du vända dig till FK och be om ett. Det är ju gräsligt ovanligt hos andra länstrafikbolag än SL med rabatt till just pensionärer och motsvarande, så i andra delar av landet är det kanske inte lika vanligt att man behöver ett sådant intyg och ber om det, jag vet inte? Fast å andra sidan har man ju rabatt på bio hos SF också, och hos Swebus och åtminstone vissa andra långfärdsbussbolag.


Ska man köpa SL Access-kort? Funkar det på bussarna till Flotsbro också?
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Pemer » 2009-08-07 2:30:56

Sådana funkar på bussarna, ja. Frågan är bara vad som blir mest prisvärt. Du kommer på lördagen och ska hem söndagen? Blir det inga fler resor än ut hit på lördagen och in till stan igen på söndagen, så är väl nästan enkelresorna billigare att betala, 27 kronor per gång om du köper SMS-biljett. Om det bara blir resan in till stan igen på söndagen, innan det har gått ett dygn från det att du köpte kortet, kan du i stället lägga sex spänn mer på ett 24-timmarskort, och då är det ett sådant SL Access-kort du köper, som blir laddat med 24 timmars resande. Då har du kortet och behöver bara fylla på det vid framtida stockholmsresor. Det kan man göra själv och betala med kontokort i särskilda automater.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2009-08-13 1:17:23

Undrar om man behöver packa ned myggmedel?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Fighterbabe » 2009-08-13 1:27:55

Pemer skrev:Sådana funkar på bussarna, ja. Frågan är bara vad som blir mest prisvärt. Du kommer på lördagen och ska hem söndagen? Blir det inga fler resor än ut hit på lördagen och in till stan igen på söndagen, så är väl nästan enkelresorna billigare att betala, 27 kronor per gång om du köper SMS-biljett. Om det bara blir resan in till stan igen på söndagen, innan det har gått ett dygn från det att du köpte kortet, kan du i stället lägga sex spänn mer på ett 24-timmarskort, och då är det ett sådant SL Access-kort du köper, som blir laddat med 24 timmars resande. Då har du kortet och behöver bara fylla på det vid framtida stockholmsresor. Det kan man göra själv och betala med kontokort i särskilda automater.


Jag kanske vill se lite av stan när jag ändå är där också.... :wink: Men jag vet inte om jag törs gå själv... Hittar inte ens till NK :oops:
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav serpentin » 2009-08-13 6:16:35

Fighterbabe skrev:
HÅRMOUSSE finns nog inte på apoteket, men H&M, Ica MAXI, Coop Forum och Åhléns vet jag har reseförpackningar av allt mellan himmel och jord.... Kika där!


Tack för tipset. Ja HM ska tydligen ha mousse i reseförpackning. Det får bara inte vara alltför starkt parfymerat. Även roll on ska finnas i minivariant. Resten har jag redan ordnat på Apoteket. Små söta flaskor. Till och med munskölj finns i miniflaska. Apoteket säljer små plastflaskor för 10 kronor som man själv kan fylla på. Jag skrev ut etiketter med Dymo och satte på så min dotter får använda de produkter hon är van vid.

Jag ska se vad Coop Forum har nästa gång jag ska dit, i nästa vecka blir det nog.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-08-13 6:18:15

Städutrustning, diskmedel, diskborste och eventuellt toalettpapper (om stugan har toalett) finns i stugorna har jag tagit reda på.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-08-13 6:22:20

Alien skrev:Undrar om man behöver packa ned myggmedel?


Det har jag också funderat på. Senaste dagarna har jag blivit rejält biten och det inomhus. Trots att jag inte kunnat se en enda mygga. De har väl tassat in försiktigt när terassdörren ändå står öppen. Luriga elakingar. Jag har myggnät men det är nerpackat någonstans.

Det verkar vara först nu som de vaknat till liv och är hungriga för hela sommaren har varit myggfri här. Det ska finnas doftfria myggmedel har jag sett någonstans.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-08-13 6:24:40

Fighterbabe skrev:
Pemer skrev:Sådana funkar på bussarna, ja. Frågan är bara vad som blir mest prisvärt. Du kommer på lördagen och ska hem söndagen? Blir det inga fler resor än ut hit på lördagen och in till stan igen på söndagen, så är väl nästan enkelresorna billigare att betala, 27 kronor per gång om du köper SMS-biljett. Om det bara blir resan in till stan igen på söndagen, innan det har gått ett dygn från det att du köpte kortet, kan du i stället lägga sex spänn mer på ett 24-timmarskort, och då är det ett sådant SL Access-kort du köper, som blir laddat med 24 timmars resande. Då har du kortet och behöver bara fylla på det vid framtida stockholmsresor. Det kan man göra själv och betala med kontokort i särskilda automater.


Jag kanske vill se lite av stan när jag ändå är där också.... :wink: Men jag vet inte om jag törs gå själv... Hittar inte ens till NK :oops:


Varför är ovanstående inlägg anmält? Jag hittar inget otillåtet.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Lakrits » 2009-08-13 10:16:26

serpentin skrev:Varför är ovanstående inlägg anmält? Jag hittar inget otillåtet.

Jag anmälde inte själva inlägget, men frågade om en formsak. Det inlägget var helt enkelt sist i tråden.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav serpentin » 2009-08-13 11:10:32

Lakrits skrev:
serpentin skrev:Varför är ovanstående inlägg anmält? Jag hittar inget otillåtet.

Jag anmälde inte själva inlägget, men frågade om en formsak. Det inlägget var helt enkelt sist i tråden.


Inlägget står som anmält, det var det jag undrade över. :?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Miche » 2009-08-13 12:22:01

Jag har varit ett antal gånger vid Flottsbro (visserligen många år sedan), så jag vet att det finns mygg där, så jag rekommenderar att myggmedel ska ingå i packningen.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav pointblank » 2009-08-14 11:36:05

Kan man köpa det på Apoteket? Har inte använt myggmedel på säkert 25 år... Då fanns det något slags stift - har det ändrat sig sedan dess kanske? Får se vad jag hittar. Myggbett kan jag stå ut med annars, är mer nojjig över att det ska vimla av fästingar i gräset, eller att inte får vara ifred från getingar på uteplatsen. Fast då går det ju att smita in!
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav Lakrits » 2009-08-14 11:42:33

Ja, det kan man. Liksom i de flesta matbutiker.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav evilmaster » 2009-08-23 22:00:13

Jag hoppas att jag inte glömmer mitt tält. Det är för tillfället i förvar hos en släkting...

Vad gör jag om jag mot alla mina förhoppningar ÄNDÅ glömmer hämta tältet? Får jag lov att sova i bilen?

Edit: Det sista var nog en ganska dum fråga kom jag på.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav mondo beyondo » 2009-08-23 22:39:35

Om ni kan, kom så doftfria ni kan, vet sedan tidigare att det finns de som har svårt för starka dofter av parfym, deodorant och hårmedel. Själv har jag bara svårt för cigarettlukt.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Duras » 2009-08-23 22:46:57

pointblank skrev:Kan man köpa det på Apoteket? Har inte använt myggmedel på säkert 25 år... Då fanns det något slags stift - har det ändrat sig sedan dess kanske? Får se vad jag hittar. Myggbett kan jag stå ut med annars, är mer nojjig över att det ska vimla av fästingar i gräset, eller att inte får vara ifred från getingar på uteplatsen. Fast då går det ju att smita in!


Jag har varit ute rätt mycket i naturen i år. Det finns nästan inga fästingar eller getingar och knappt myggor heller där jag varit. Men jag vet inte hur det är vid Flottsbro.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav pointblank » 2009-08-24 10:04:22

Har också märkt att det är färre getingar i år - gôtt! :D

evilmaster; Skulle det bli kris och du glömmer tältet så kan du få sova i min stuga. Du ska inte behöva sova i bilen.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav evilmaster » 2009-08-24 16:29:13

pointblank skrev:Har också märkt att det är färre getingar i år - gôtt! :D

evilmaster; Skulle det bli kris och du glömmer tältet så kan du få sova i min stuga. Du ska inte behöva sova i bilen.


Jag har sovit i bilen många gånger förut. :) Jag är inte den som gillar att tränga mig på. Haha, men jag tackar för vänligheten.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav serpentin » 2009-08-24 20:07:04

mondo beyondo skrev:Om ni kan, kom så doftfria ni kan, vet sedan tidigare att det finns de som har svårt för starka dofter av parfym, deodorant och hårmedel. Själv har jag bara svårt för cigarettlukt.


Jag har också svårt för cigarettlukt. Jag är känslig för stark parfymdoft men svettlukt är nästan värre än en svag doft från duschtvål eller roll on. Spraydofter är ofta starkare som deodorant, hårspray, eu de parfym och liknande. Sådant använder inte jag.

Mina produkter är inte parfymfria men milt doftande. T ex så blandar jag alltid ett paket parfymfritt tvättmedel med ett paket parfymerat för att det ska bli mildare doft. Ibland använder jag enbart parfymfritt. Doften av Barnängens barntvål tycker jag om.

Är det någon som känner att man måste ha helt doftfritt för att stå ut eller är det ok med mild doft som knappt anas om man inte stoppar näsan i håret/nära huden på andra?

Jag hoppas också att starka dofter kan undvikas. Likaså att jag slipper närkontakt med rökare, främst när man nyss rökt. Inte minst när vi ska äta. Snus är lika illa för min del eller nästan värre.

Halvrökta cigaretter och pipor önskar jag att man lämnar utanför lokalen om det är ok.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav evilmaster » 2009-08-24 20:10:05

serpentin skrev:
mondo beyondo skrev:Om ni kan, kom så doftfria ni kan, vet sedan tidigare att det finns de som har svårt för starka dofter av parfym, deodorant och hårmedel. Själv har jag bara svårt för cigarettlukt.


Jag har också svårt för cigarettlukt. Jag är känslig för stark parfymdoft men svettlukt är nästan värre än en svag doft från duschtvål eller roll on. Spraydofter är ofta starkare som deodorant, hårspray, eu de parfym och liknande. Sådant använder inte jag.

Mina produkter är inte parfymfria men milt doftande. T ex så blandar jag alltid ett paket parfymfritt tvättmedel med ett paket parfymerat för att det ska bli mildare doft. Ibland använder jag enbart parfymfritt. Doften av Barnängens barntvål tycker jag om.

Är det någon som känner att man måste ha helt doftfritt för att stå ut eller är det ok med mild doft som knappt anas om man inte stoppar näsan i håret/nära huden på andra?

Jag hoppas också att starka dofter kan undvikas. Likaså att jag slipper närkontakt med rökare, främst när man nyss rökt. Inte minst när vi ska äta. Snus är lika illa för min del eller nästan värre.

Halvrökta cigaretter och pipor önskar jag att man lämnar utanför lokalen om det är ok.


Jag röker. Om det hjälper så kan jag se till att tvätta händerna efter att jag rökt, det minskar nog doften en hel del åtminstone.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Miche » 2009-08-24 21:08:56

Tyvärr sätter sig röklukten i kläder, hår och på hud, det är inte så lätt att bli av med, men det finns några saker rökare kan tänka på för att minska risken att andra ska drabbas!

Använd luftdrag så att röken drar bort från dig, andra människor och lokaler. När du fimpat, ta gärna ett antal djupa andetag utomhus och vädra ur den värsta röken. Ha gärna en jacka med luva på dig som skyddar dig och håret från röken och ta av den innan du går tillbaka till de andra och tvätta som sagt gärna händerna, gärna ansiktet med.
Tipsen är från min fästmö som är allergisk mot tobak.

Min sons förslag (som avskyr rökare): Sluta rök!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav evilmaster » 2009-08-24 21:12:36

Miche skrev:Tyvärr sätter sig röklukten i kläder, hår och på hud, det är inte så lätt att bli av med, men det finns några saker rökare kan tänka på för att minska risken att andra ska drabbas!

Använd luftdrag så att röken drar bort från dig, andra människor och lokaler. När du fimpat, ta gärna ett antal djupa andetag utomhus och vädra ur den värsta röken. Ha gärna en jacka med luva på dig som skyddar dig och håret från röken och ta av den innan du går tillbaka till de andra och tvätta som sagt gärna händerna, gärna ansiktet med.
Tipsen är från min fästmö som är allergisk mot tobak.

Min sons förslag (som avskyr rökare): Sluta rök!


Sluta rök?
Dina råd hamnade precis i papperskorgen, för sånt tjafs gör mig uppriktigt sagt förbannad.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Duras » 2009-08-24 22:05:39

evilmaster skrev:
Miche skrev:Tyvärr sätter sig röklukten i kläder, hår och på hud, det är inte så lätt att bli av med, men det finns några saker rökare kan tänka på för att minska risken att andra ska drabbas!
Använd luftdrag så att röken drar bort från dig, andra människor och lokaler. När du fimpat, ta gärna ett antal djupa andetag utomhus och vädra ur den värsta röken. Ha gärna en jacka med luva på dig som skyddar dig och håret från röken och ta av den innan du går tillbaka till de andra och tvätta som sagt gärna händerna, gärna ansiktet med.
Tipsen är från min fästmö som är allergisk mot tobak.

Min sons förslag (som avskyr rökare): Sluta rök!


Sluta rök?
Dina råd hamnade precis i papperskorgen, för sånt tjafs gör mig uppriktigt sagt förbannad.


Lugn och fin nu. Du får göra precis hur du vill, men iaf på träffen tycker jag alldeles bestämt att man ska visa hänsyn!

Jag instämmer i det jag fetmarkerat för jag vet att det är så och kommer att följa de fetmarkerade råden också utom möjligen det sistea som jag inte brukar göra. Men jag ställer upp på handtvättning också om nån ber mig. Brukar ofta också ta en halstablett efteråt.

Jag har heller inga problem att röka mindre än vanligt på träffen men jag klara troligen inte att avstå helt.

Ett knep jag ibland använder är att "röka upp mig", dvs ta 2-3 st på rad vilket gör att jag därefter klarar mig ganska länge till nästa.

Fast det är ju lite trist att rökare numera är en utrotningshotad art :wink:
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Återgå till Träffar



Logga in