Forskningsstudie om autism och sexualitet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Jana » 2007-07-16 5:16:32

Jonte skrev:upplevelse av manligt och kvinnligt, inte om aspig sexualitet. Som jag redan skrivit fattar jag inte varför de behöver aspar till det.


Exakt så Jonte!
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav Jana » 2007-07-16 5:23:34

Agatha skrev:
Jana skrev:Att Agatha skriver här är för att hon är sur på den som startade tråden på Attentions-forum.


Jag är inte sur på någon på Attentions forum, bara trött på i trams urspårande trådar. Jag tog upp ämnet här för att hoppades jag på en seriös, nyanserad diskussion.

Hon är för feg att skriva ut och undra sina undringar där.


Intressant, men felaktig, slutsats.

Hennes ideer om vad inläggen på Attention handlar om är felaktigt tolkade av Agatha.


Hört talas om sarkasm?

Men kul att hon spammar mellan forumen.


Du använder en defintion av <i>spamma</i> jag inte är bekant med.

Vad gör du på Attentions forum egentligen Agatha??


Sedan jag hittade hit, inte särskilt mycket.

Såg ett annat inlägg från dig där du skrev nedvärderande om det forumet också.


Attentions forum är mestadels för oseriöst för min smak, och moderationen usel - vilket jag också påpekat där.

Om du av någon outgrundlig anledning vill prata mer om det här, skicka ett PM.


Ja Agatha jag har hört talas om sarkasm men det du gör här är att medvetet feltolka och smutskasta en annan människas åsikter och intentioner.

Okey Agatha om du tycker att spamma är fel ord, smutskastar och nedvärderar en annan människa är nog bättre ord. Nöjd så?

Kära Agatha med dina inlägg här så anser jag att jag har rätt att svara öppet. Men skicka gärna pm du om det är något mer ofördelaktigt du vill delge här om någon annan människa.

Om du inte är sur på den människan på Attention förstår jag inte varför du är så elak mot denne här.

Jag anser också att det inte är bra på Attention, särksillt inte när man smutskastar människor med Asperger syndrom. Jag tänkte jag skulle gå tillbaka hit och se om det blivit trevligt här och utvecklat sig här. Men med ditt inlägg så verkar det ju vara ungefär detsamma, men man kan väl inte begära allt.
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav Jana » 2007-07-16 6:06:15

Skiter i det här forumet också. Tänk att göra sig lustig över andra människor som har det sämre och svårare att uttrycka sig. Fy! Märka ord och driva med dem istället för att försöka förstå vad dem menar.

Jonte, du uttryckte så bra det som personen i det andra forumet var upprörd över. Om man har viljan så förstog man i det andra forumet också. Men om man inte vill så klart man kan göra sig lustig och driva med folk. Lika illa här som i andra forum. Fortfarande. Hoppas du blev nöjd med din tråd Agatha! Usch och fy.
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav Pemer » 2007-07-29 1:01:18

Pazuzu93 skrev:Nähäpp, jag fick inte vara med i studien p g a min epilepsi. :( Så tyvärr kan jag inte rapportera till er gott folk.
Aj då. Och jag slutade kolla den här tråden efter all diskussion som inte intresserade mig, så jag såg inte detta förrän nu.

Eyesonly skrev:Hur har det gått? Länken fungerar inte längre så jag förmodar att studien är avslutad.
Själv är jag fortfarande med i bilden, men de skulle inte återkomma förrän längre fram, kanske först i höst.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Eyesonly » 2007-07-29 14:21:41

Pemer skrev:
Eyesonly skrev:Hur har det gått? Länken fungerar inte längre så jag förmodar att studien är avslutad.
Själv är jag fortfarande med i bilden, men de skulle inte återkomma förrän längre fram, kanske först i höst.


Ok jag trodde allt var klart. Tack för informationen. :)
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Pemer » 2007-07-29 15:28:04

Ja, jag trodde också något sådant och mailade igen och frågade när jag skulle få höra mer, men fick ett svar med ursäkt om att det ju var semestertider och så, men att jag skulle bli kontaktad, dock kanske inte förrän framåt hösten.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Agatha » 2008-10-09 15:53:24

Pemer skrev:Ja, jag trodde också något sådant och mailade igen och frågade när jag skulle få höra mer, men fick ett svar med ursäkt om att det ju var semestertider och så, men att jag skulle bli kontaktad, dock kanske inte förrän framåt hösten.


Pemer, du minns händelsevis inte i vilken tråd du berättade om besöket hos Bejerot? Jag har provat ett otal kombinationer av sökord, men lyckas inte gräva upp den.

(Försökspersoner rekryteras för övrigt fortfarande.)
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-10 16:54:37

Agatha skrev:
Pemer skrev:Ja, jag trodde också något sådant och mailade igen och frågade när jag skulle få höra mer, men fick ett svar med ursäkt om att det ju var semestertider och så, men att jag skulle bli kontaktad, dock kanske inte förrän framåt hösten.


Pemer, du minns händelsevis inte i vilken tråd du berättade om besöket hos Bejerot? Jag har provat ett otal kombinationer av sökord, men lyckas inte gräva upp den.

(Försökspersoner rekryteras för övrigt fortfarande.)


Har du möjligtvis en länk?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-10 22:07:13

Ursäkta om jag är odisciplinerad efter 3 Sofiero och en påse chips (måste ju fira att jag fick min diagnos idag, juh), men vad kom undersökningen fram till?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Agatha » 2008-10-10 22:34:58

Aspkvinna skrev:Har du möjligtvis en länk?


Duger en arkiverad kopia?
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-10 22:37:57

Agatha skrev:
Aspkvinna skrev:Har du möjligtvis en länk?


Duger en arkiverad kopia?


Tack.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav jonsch » 2008-10-10 22:42:07

Proffe Slimp skrev:Ursäkta om jag är odisciplinerad efter 3 Sofiero och en påse chips (måste ju fira att jag fick min diagnos idag, juh)...

Fick du det?! Må den komma till nytta!

Däremot var du lika välkommen här tidigare, vad mig anbelangar. Så. Åter till ämnet!
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Pemer » 2008-10-10 23:01:00

Jag minns inte heller just nu vad det var tråd jag berättade om detta i, men jag kan väl om inte annat redovisa här i ursprungstråden också, att Bejerot & c-o bara ville ha personer som omfattas av deras egen ovanligt snäva bild av autismspektrumet.

Jag kom således dit och trodde vi påbörjade intervjuer och undersökningar som del av studien, men blev så småningom avbruten - Bejerot hade i själva verket ägnat sig åt en egen second opinion om jag även enligt henne skulle ha någon diagnos inom autismspektrum. Och det här med att man skapar strategier mot sina problem, och inte visar lika mycket av sina NPF-drag i alla lägen, var inget hon tog med i beräkningarna...

Hon bedömde mig tvärtom utifrån att studera mig live där just då, där jag satt och kände mig trygg och säker i situationen i fråga och kunde slappna av och fungera hur bra som helst. Tills hon började tala om vad hon tyckte om mitt tillstånd, vill säga. Jo, diagnoserna brukar ju ställas utifrån att utredaren träffar personen en enda gång och utgår från vad de tycker om honom/henne där just den dagen, eller hur?

Fick inte minst se en serie bilder på en fiskare som drar upp en fisk och lägger på ett fat bakom sig, varpå en katt kommer och äter upp fisken och ombads sedan beskriva vad jag hade sett på bilderna så målande jag kunde. Ja, jag har erfarenhet och vana av agera och apa mig på film, så jag gjorde precis vad hon sade - beskrev vad jag hade sett på bilderna så målande jag kunde.

Det var det mest målande utagerande hon någonsin hade sett någon göra, och hon kunde inte se att jag hade några autistiska drag alls. DSM-IV sade hon rent ut - när jag förde det på tal - att hon och hennes skola ser närmast som ett stort skrivfel.

Hon hör alltså till en egen ovanligt snäv skola med egen syn på spektrumet och anser personligen att det är mycket smalare än vad vetenskapen i allmänhet gör, och skulle troligen döma ut två av tre pers en tisdagkväll på Vasa's som fullt normala och helt utan några autistiska drag.

Och till den här studien vill man inte ens ha alla som har diagnos ställd, utan ska också kolla att de som anmält sig både har diagnos ställd, och skulle ha fått diagnos av dem också. Snacka om tillrättalagt urval!

Vad gällde mig hävdade hon att hon inte tänkte "anmäla" någonstans att hon inte ansåg jag borde ha diagnos, men hon ville inte rekommendera att jag försökte "göra mig något slags karriär på min diagnos". Har ni hört på maken, va?

För övrigt ringde det en dag härom veckan och den uppringande visade sig vara Susanne Bejerot. "Åh fan, en utskällning över att jag har skrivit om det där på forumet..." tänkte jag, men det visade sig tvärtom att hon inte hade antecknat ordentligt hur det hade slutat när jag var där, och ringde för att höra om jag kunde komma tillbaka och slutföra. "Jag dög ju inte?" invände jag instinktivt och spontant, och hon blev väldigt klädsamt skamsen och bad om ursäkt att hon hade stört.

Däremot skulle jag väl skaka fram mailadressen till koordinatorn igen, för det sades när jag gick hem att hon skulle se till att jag fick åtminstone någon del av det egentliga arvodet för att jag hade kommit, och det har jag inte hört mer om än...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-10-10 23:07:34

Proffe Slimp skrev:Ursäkta om jag är odisciplinerad efter 3 Sofiero och en påse chips (måste ju fira att jag fick min diagnos idag, juh), men vad kom undersökningen fram till?

Grattis!! ...eller Välkommen i gänget!! ...eller whatever... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Agatha » 2008-10-10 23:15:12

Pemer skrev:Jag minns inte heller just nu vad det var tråd jag berättade om detta i, men jag kan väl om inte annat redovisa här i ursprungstråden också, att Bejerot & c-o bara ville ha personer som omfattas av deras egen ovanligt snäva bild av autismspektrumet.


Tack!
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2008-10-11 3:50:45

Apropå Bejerots "dom" över min diagnos träffade jag ju Arbetsförmedlingens konsulterande läkare härom veckan för att få intyg för möjlig trygghetsanställning hos Huddinge Hockey.

Han presenterade sig omedelbart med att han hade en dotter med autism och en son med ADHD, så han kände diagnoserna från ett inifrånperspektiv också. Dessutom tillade han kort efter att han kände Christopher Gillberg väl.

Redan efter att ha läst i min journal sade han sig vara mycket förvånad över att jag bara hade fått atypisk diagnos, och än mer övertygad i den uppfattningen blev han av mötet med mig öga mot öga. Han ansåg att Wings triad räckte utmärkt väl, jag hade enligt honom alla tre "benen" i triaden helt klockrent.

I intyget han skrev efteråt har han fyllt i att jag har en "bestående/varaktig neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som överenstämmer med dagens kriterier för Aspergers syndrom" och i en ruta för "diagnoser (som styrks genom dagens undersökning)" har han fyllt i - Aspergers syndrom.

Så det känns som att jag praktiskt taget har fått min upprättelse med "rätt" diagnos. :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2008-10-11 4:29:35

Det var på tiden, gratulerar!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:36:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav DC » 2008-10-13 21:50:16

Pemer skrev:
[...] och i en ruta för "diagnoser (som styrks genom dagens undersökning)" har han fyllt i - Aspergers syndrom.

Så det känns som att jag praktiskt taget har fått min upprättelse med "rätt" diagnos. :D


Sånt här blir man varm i hjärtat av att läsa. Jag gläds med dig Pemer.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Återgå till Aspergare och vården



Logga in