Har jag glömt något?

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Sam » 2009-07-29 20:15:27

Om det är en buss utan kontrollant så åker jag gratis. Tror jag. SMS kan också fungera. Eller så tar jag taxi istället. Jag får fundera lite på detta. Tack för alla svar.


Du ska inte behöva någon biljett så länge du har vagn och dotter med dig.
På bussar.

Jag har en resesäng som mina barnbarn har haft. Jag har inte kollat om den fortfarande fungar. men ska göra det. Om du vill kan du få låna den, om den är okej.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Pemer » 2009-07-29 21:47:57

De aktuella bussarna är vanliga med bara en chaufför, och resenär med barnvagn åker således gratis.

Däremot skulle det i värsta fall kunna vara smockfullt med mammor med barnvagnar ombord redan, och inte gå att få plats med en till, peppar peppar... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-07-29 21:59:35

Rent allmänt gäller alltså hos SL, till skillnad från de flesta andra länstrafikbolag, reducerat pris precis som för ungdom för den som har sjuk- eller aktivitetsrsättning.

Och som Sam påpekade, på bussar kan man inte köpa biljetter kontant utan måste ha giltig biljett i förväg. Om man alltså inte är förälder med barn i barnvagn med sig. Då måste man ha remsa, giltigt SL-kort eller en förköpsbiljett (som finns att köpa i automater på vissa busshållplatser), alternativt SMS-biljett.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Heliora » 2009-07-29 22:07:01

serpentin skrev:...Hemma åker jag dessutom taxi/färdtjänst....Jag reser med flyg och sedan taxi Bromma-Flottsbro


Om du tänkt åka färdtjänsttaxi i Stockholm så måste du kanske ha tillåtelse från din hemkommun, typ riksfärdtjänst. Tror inte man kan åka färdtjänst i andra städer än sin egen, utan att ansöka om det innan.

Men du kanske redan kollat upp sånt? Jag ville gärna förvarna iallafall för säkerhetsskull.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Pemer » 2009-07-29 22:11:36

Jag tänkte på det också tidigare, men jag antar att det är Riksfärdtjänst du har, Serpentin?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Heliora » 2009-07-29 22:13:46

Sam skrev:Du som har sjuk- eller aktivitetsersättning eller handikappersättning genom Försäkringskassan, oavsett vilken anledningen är, kan utnyttja rabatten och åka till reducerat pris .

Ta i så fall med intyget från Försäkringskassan, så att du kan visa upp det om det blir biljettkontroll.


Detta lät intressant! :D Gäller det även halv sjukersättning? Och är det något särskilt intyg man måste ha, eller räcker det med brevet man fick från FK med beslutet om sjukersättning?

Och gäller denna rabatt på flera ställen? Typ SJ, Swebus?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Sam » 2009-07-29 22:22:23

Ja man får ett speciellt intyg utfärdat av FK.
Men ring och kolla om det gäller vid halv.
Intyget Kan ge rabatt vid bio och teater föreställningar, mässor, sj med andra ord vid många olika tillfällen jag har lärt mig att alltid fråga
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Pemer » 2009-07-29 22:29:57

Om du bara har ett brev från då beslutet togs, vänd dig till FK och be om ett "Intyg för förmånstagare".

Man har rabatt på BIO med det intyget också!

På Swebus, och hos gamla Säfflebussen, vet dock ej med det nya bolaget som köpt upp dem.

Det är nog vad jag har märkt så här långt (sedan november 2003).

SJ har ibland någon sista minuten-variant för pensionärer och ungdom, men jag har aldrig fått upp några sådana biljetter kvar till några resor jag försökt boka, och nästan slutat bry mig om att ens försöka. Tanken slår mig just att jag inte kollade det till resan ner till Göteborg i fredags... aaargh....
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2009-07-30 8:31:46

Sam skrev:Du ska inte behöva någon biljett så länge du har vagn och dotter med dig.
På bussar.

Jag har en resesäng som mina barnbarn har haft. Jag har inte kollat om den fortfarande fungar. men ska göra det. Om du vill kan du få låna den, om den är okej.


Ok, men då är biljettproblemet löst. Skönt. Ska vi åka taxi måste jag nämligen släpa runt på egen bilbarnstol också.

Vore verkligen jättesnällt om jag kan låna resesängen.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-07-30 8:42:41

Pemer skrev:De aktuella bussarna är vanliga med bara en chaufför, och resenär med barnvagn åker således gratis.

Däremot skulle det i värsta fall kunna vara smockfullt med mammor med barnvagnar ombord redan, och inte gå att få plats med en till, peppar peppar... :roll:


Ajajajaj, hoppas på turen då. Förstår att man åker buss med barnvagn. Det är ju gratis.

Här får man lämna vagnen och bara hoppas att den inte välter för chauffören kör oftast innan man hinner köpa biljett. Alla andra ska betala först fastän jag står och väntar på min tur. Här ska inga mammor komma och tränga sig från "fel håll".

Helst skulle de väl önska att jag ställde vagnen i bussen, klev av och ställde mig längst bak i kön utanför bussen. Även om jag har färdtjänst händer det (väldigt sällan dock) att jag åker buss för att slippa böket med bilbarnstolen. Varje gång ångrar jag mig såklart.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-07-30 8:48:02

Heliora skrev:Om du tänkt åka färdtjänsttaxi i Stockholm så måste du kanske ha tillåtelse från din hemkommun, typ riksfärdtjänst. Tror inte man kan åka färdtjänst i andra städer än sin egen, utan att ansöka om det innan.

Men du kanske redan kollat upp sånt? Jag ville gärna förvarna iallafall för säkerhetsskull.


Ja det är redan löst. Jag har fått taxibiljetter med telefonnummer till de bolag som kör. Men tack för att du påpekade. Jag kunde ju ha missat det. Jag är ganska berest inrikes. Under en flera år lång period reste jag norrut 7-12 ggr per år.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-07-30 8:50:57

Pemer skrev:Jag tänkte på det också tidigare, men jag antar att det är Riksfärdtjänst du har, Serpentin?


Japp det stämmer. Men jag fick dumt nog inte resan upp med Riksfärdtjänst. Jag ska överklaga men det kvittar egentligen nu. Hade jag inte kunnat flyga utan måste åka taxi så hade det kanske gått igenom.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-07-30 9:04:40

Mitt sätt att packa illustreras bäst med ett exempel.

Jag är för tredje dagen i stockholm. Min packning är en sovsäck, en dator, en mp3-spelare, deodorant, tandborste och två ombyten kläder. Plus min bil som visat sig går att sova ganska bra i. Jag började packa fem minuter innan jag åkte. Det är tyvärr svårt med parkering...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2009-07-30 9:41:31

Ja, det var ju det som var topic, visst ja... :)

Själv inser jag inför varje restillfälle att jag nog skulle må bättre av att lära mig börja packa lite tidigare. Det brukar handla om allra sista stund, och blir gärna strid på kniven om man kan komma iväg hemifrån mer än fem minuter innan pendeltåget man måste hinna med ska gå.

Oftast har jag helt uppriktigt trott att jag lugnt och stillsamt skulle kunna komma iväg ner till stationen med minst tolv minuters marginal eller så, men i det läget när jag tror att jag är klar att gå brukar plötsligt mobiltelefonen, plånboken eller något annat för tillfället ungefär lika viktigt visa sig absolut inte gå att hitta.

Jag brukar i allmänhet ha vetat utmärkt väl var föremålet i fråga låg sist, och kollar minst en gång där utan resultat. Och inte helt sällan är det ändå där det ligger när man kollar ännu en gång bara för skojs skull, "jag har ju redan kollat".

Och vid den nervösa rusningen ner till stationen kommer man sedan på något man ändå glömde.

När jag kom fram till pendeltågsstationen i fredags för resan ner till Göteborg fick jag helt i onödan betala för resan in till stan med SMS-biljett. Hade för hittills enda gången glömt lägga tillbaka SL Access-kortet i plånboken och förstod alltför väl att det låg i högerfickan i jackan jag åkt hem från landet i dagen innan.

Vid forumträffen kan förresten någon göteborgare få ett Maxirabattkort med några resor kvar på, apropå biljetter...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2009-07-30 20:53:27

Är det någon som vet vad man kan förvänta sig finna i stugorna? Diskborste, diskmedel, toalettpapper, rengöringsmedel?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Sam » 2009-07-30 23:17:25

serpentin skrev:
Är det någon som vet vad man kan förvänta sig finna i stugorna? Diskborste, diskmedel, toalettpapper, rengöringsmedel?


Min gissning är att du måste vara bered att införskaffa eller ha med i princip allt.
Om något finns så är det troligen en tidigare gästen som lämnat.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav serpentin » 2009-07-31 12:22:54

Bjäbbmonstret skrev:Och så brukar jag ta med mig en del onödiga grejer för att jag inte kan bestämma mig för vad jag ska ha med.


Ja det är snarast det jag försöker undvika genom att packa i god tid. Panikpackning blir inte bra. Jag packar ner och sedan funderar jag lite och så kan jag packa upp vissa onödiga saker igen. Den perfekta packningen blir det nog aldrig men jag tycker det blir lite bättre för varje gång. Eller iaf inte sämre. :?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-07-31 12:26:25

Reseförpackningar är en bra idé. Små flaskor måste väl gå att köpa någonstans. Så kan man fylla dessa med alla små vätskor man kan behöva. Då tänker jag inte på drickbara.

Jag har för mig att jag till och med sett hårmousse i miniförpackning någonstans. Apoteket kanske? Roll on finns också i ministorlek.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Alien » 2009-08-06 23:16:49

serpentin skrev:Är det någon som vet vad man kan förvänta sig finna i stugorna? Diskborste, diskmedel, toalettpapper, rengöringsmede


I reglerna stod: "Om något av våra boendealternativ lämnas utan att städas kommer en städavgift på minst 500 kr per stuga att debiteras i efterhand."

Undrar hur lång tid man ska beräkna för städningen? För mig går allt extremt långsamt.

Jag ringde iaf och hörde mig för vad man skulle göra:
- dammsuga
- våttorka golvet
- diska

Allt som behövdes för städningen skulle finnas där, inkl rengöringsmedel. Om rengöringsmedlet är slut, så kan man få nytt (antagligen säger man till i receptionen). Detsamma gäller väl för toapapper, men det frågade jag inte om iom att det inte finns WC i min stuga. Kanske säkrast att ta med eget, ifall behovet och bristen skulle upptäckas på natten ...
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Fighterbabe » 2009-08-07 1:29:41

Sam skrev:Du som har sjuk- eller aktivitetsersättning eller handikappersättning genom Försäkringskassan, oavsett vilken anledningen är, kan utnyttja rabatten och åka till reducerat pris .

Ta i så fall med intyget från Försäkringskassan, så att du kan visa upp det om det blir biljettkontroll.


Beslutet på att man blivit beviljad aktivitetsersättning eller?
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Fighterbabe » 2009-08-07 1:31:59

Alien skrev:
serpentin skrev:Är det någon som vet vad man kan förvänta sig finna i stugorna? Diskborste, diskmedel, toalettpapper, rengöringsmede


I reglerna stod: "Om något av våra boendealternativ lämnas utan att städas kommer en städavgift på minst 500 kr per stuga att debiteras i efterhand."

Undrar hur lång tid man ska beräkna för städningen? För mig går allt extremt långsamt.

Jag ringde iaf och hörde mig för vad man skulle göra:
- dammsuga
- våttorka golvet
- diska

Allt som behövdes för städningen skulle finnas där, inkl rengöringsmedel. Om rengöringsmedlet är slut, så kan man få nytt (antagligen säger man till i receptionen). Detsamma gäller väl för toapapper, men det frågade jag inte om iom att det inte finns WC i min stuga. Kanske säkrast att ta med eget, ifall behovet och bristen skulle upptäckas på natten ...


Vi skulle väl dela på en 2-bäddstsuga? I de stugorna fanns det väl inga toaletter?
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Fighterbabe » 2009-08-07 1:34:21

serpentin skrev:Reseförpackningar är en bra idé. Små flaskor måste väl gå att köpa någonstans. Så kan man fylla dessa med alla små vätskor man kan behöva. Då tänker jag inte på drickbara.

Jag har för mig att jag till och med sett hårmousse i miniförpackning någonstans. Apoteket kanske? Roll on finns också i ministorlek.


HÅRMOUSSE finns nog inte på apoteket, men H&M, Ica MAXI, Coop Forum och Åhléns vet jag har reseförpackningar av allt mellan himmel och jord.... Kika där!
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Pemer » 2009-08-07 1:45:08

Fighterbabe skrev:
Sam skrev:Du som har sjuk- eller aktivitetsersättning eller handikappersättning genom Försäkringskassan, oavsett vilken anledningen är, kan utnyttja rabatten och åka till reducerat pris .

Ta i så fall med intyget från Försäkringskassan, så att du kan visa upp det om det blir biljettkontroll.


Beslutet på att man blivit beviljad aktivitetsersättning eller?


Mja, de brukar vilja se det särskilda "Intyg för förmånstagare" som FK kan ordna. Har du inte ett sådant kan du vända dig till FK och be om ett. Det är ju gräsligt ovanligt hos andra länstrafikbolag än SL med rabatt till just pensionärer och motsvarande, så i andra delar av landet är det kanske inte lika vanligt att man behöver ett sådant intyg och ber om det, jag vet inte? Fast å andra sidan har man ju rabatt på bio hos SF också, och hos Swebus och åtminstone vissa andra långfärdsbussbolag.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Fighterbabe » 2009-08-07 1:52:07

Pemer skrev:
Fighterbabe skrev:
Sam skrev:Du som har sjuk- eller aktivitetsersättning eller handikappersättning genom Försäkringskassan, oavsett vilken anledningen är, kan utnyttja rabatten och åka till reducerat pris .

Ta i så fall med intyget från Försäkringskassan, så att du kan visa upp det om det blir biljettkontroll.


Beslutet på att man blivit beviljad aktivitetsersättning eller?


Mja, de brukar vilja se det särskilda "Intyg för förmånstagare" som FK kan ordna. Har du inte ett sådant kan du vända dig till FK och be om ett. Det är ju gräsligt ovanligt hos andra länstrafikbolag än SL med rabatt till just pensionärer och motsvarande, så i andra delar av landet är det kanske inte lika vanligt att man behöver ett sådant intyg och ber om det, jag vet inte? Fast å andra sidan har man ju rabatt på bio hos SF också, och hos Swebus och åtminstone vissa andra långfärdsbussbolag.


Jag läste lite mer i tråden och hittade det. Hittade även om det på SL och på försäkringskassans hemsida. Synd att jag inte visste det i januari då jag köpte ett 3-dygnskort för 200:- Hade räckt med 120:- då juh! :?

Jag får väl ringa dem imorrn...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Återgå till Träffar



Logga in