Motivation till att studera och andra frågor

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Motivation till att studera och andra frågor

Inläggav Språkpolisen » 2009-08-05 20:25:04

Jag ska snart gå på utredning för asperger och har några frågor till er som redan har diagnosen.

Hela mitt beteende är även för mig själv oförklarligt och jag spenderar flera timmar per dag till att försöka luska ut hur jag fungerar. Oavsett vad jag gör så resulterar det i att jag får kaotiska tankar. Det värsta av allt är väl omotivationen till att göra saker. Jag studerar på universitetet för tillfället och vill försöka göra livet någorlunda meningsfullt. Det är väl inte så meningsfullt att sitta hemma hela dagarna och spela TV-spel och se film antar jag. Anpassa sig till alla stereotyper, pengar är väl ett måste : )

Hur många här läser på högskolan/universitetet? Isåfall, hur går det för er att läsa och gå på föreläsningar? Själv så tycker jag att nästan allt i pluggväg är olidligt, fastän jag är intresserad av det jag läser. Jag tycker det är jobbigt att ta mig iväg på skolan, men det är väl lagom överkomligt antar jag. Det stora problemet är att jag är helt inkapabel till att plugga till en tenta eller liknande, i synnerhet så fort det blir motgång. Om ni har samma problem som mig, hur hanterar ni skolgången?

Tycker dessutom att det är jobbigt att göra saker när det finns andra saker jag måste göra. Ha flera saker parallellt alltså. Exempel på detta är om jag har två spel. Då vill jag spela klart det spelet jag började med innan jag börjar med det andra spelet. Hittar jag något intressant så måste jag även besatt pyssla med det tills det är klart eller tills jag lessnar.

Någon som känner igen sig på något av det jag skriver?
Senast redigerad av Språkpolisen 2011-05-04 20:50:02, redigerad totalt 1 gång.
Språkpolisen
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-08-05

Inläggav Mördarsnigel » 2009-08-05 20:44:13