Önskemål angående maten (Flottsundssträffen)

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2009-08-01 9:25:26

Inger skrev:
sommar skrev:Idèn med buffè är ju att plocka och jag tror sällan alla gäster (eller vad man nu är) tar av allt på ett buffèbord. Idag när jag fyllde år och bjöd körde jag "buffè" med mackor, pålägg och grönsaker istället för färdiga mackor där någon ev. skulle behöva pilla bort något pga. allergi, diabetes, petighet eller av. annan anledning. Det blev uppskattat!

Vilken jättebra idé!

Grattis!


Ja, det blev faktiskt lyckat och kul att få "feed-back".

Tack! :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-08-01 9:27:37

Titti skrev:Jag brukar göra grillbuffé hemma i trädgården. Plockar fram en massa olika saker som går att trä på en pinne, ett knippe grillspett av trä och låter alla bygga sina spett som de vill ha dem. Garanterat uppskattat och ingen som klagar på det som är på och med flera barn och aspergare blir det ännu bättre att göra så.


Ärligt talat gjorde jag så ifjor när jag bjöd till min födelsedag/30-årsdag då. Det blev uppskattat. Jo, barn gillar också sådant. Lånade mina föräldrars trädgård och grill men det var perfekt för det var också bjudna och mamma hjälpte mig att grilla för det är jag inte van att göra.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Sam » 2009-08-01 9:34:51

Hur är det med dryck till maten. Vad ingår och vad ingår inte.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Pemer » 2009-08-01 12:49:02

Den som vill har möjlighet att köpa öl eller vin till maten och senare under kvällen i baren. Stor stark alt. glas vin kostar 30 kronor. Medhavd alkohol är inte tillåtet.


Jag utgår från att det innebär att vatten/läsk däremot ingår. Liebert får rätta mig om jag har fel på den punkten.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-01 12:53:55

Måste säga att det är väldigt roligt att se vilka typer av frågor som kommer upp, vad vi har tänkt på att ha koll på och kunna redovisa från start och vilka frågor som har tillkommit. Var vi har blivit tagna på sängen, och måst komma på en lösning, och var vi kunnat svara snabbt, och så vidare. Otroligt lärorikt! Det här ser ut att kunna bli hur lyckat som helst, och kommande repriser lär bara bli bättre och bättre... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2009-08-01 14:07:08

Pemer skrev: kommande repriser lär bara bli bättre och bättre... :)


Det ser jag fram mot. Repriserna :wink:

Så var det med Empowerment också. Det blev bara bättre och bättre... Skillnaden är väl att detta inte måste ta slut så som ett projekt med slutdatum.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Alien » 2009-08-02 2:25:58

Det stod
Middagsbuffé inkl kaffe


Om man inte dricker kaffe, måste man ange det i förväg el räcker att säga till vid middagen? De kan ju ändå inte veta vem den icke-kaffedrickande Alien är. Det är väl något man hämtar själv, så man inte riskerar plötsligt ha en kopp kaffe framför sig. :shock:

Antar att man kan få hämta te i stället (förmodligen påste *ryser*).
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Heliora » 2009-08-02 12:55:15

Alien skrev:Det stod
Middagsbuffé inkl kaffe


Om man inte dricker kaffe, måste man ange det i förväg el räcker att säga till vid middagen? De kan ju ändå inte veta vem den icke-kaffedrickande Alien är. Det är väl något man hämtar själv, så man inte riskerar plötsligt ha en kopp kaffe framför sig. :shock:

Antar att man kan få hämta te i stället (förmodligen påste *ryser*).


Det skulle förvåna mig mycket om det inte underförstått gällde "kaffe ELLER te". Att det är så självklart att man inte ens ids skriva ut det. Det brukar vara så. Jag har aldrig varit med om någon restaurang eller värdshus som inte haft te. Dock brukar det ju alltid vara påste på såna ställen.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav serpentin » 2009-08-02 12:58:47

Ja te brukar alltid ingå i kaffe på maten. Jag dricker helst inte kaffe efter kl 12 på dagen så jag önskar också en kopp te istället.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-08-06 22:54:32

Hur dags serveras frukosten?
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Pemer » 2009-08-06 23:02:48

Tror inte det är spikat än.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav mondo beyondo » 2009-08-07 12:14:46

Om man efter buffén vill ha nåt sött, en efterätt, hur gör man då? Tar med sig eget? Går det att beställa en egen måltid med förätt, huvudrätt och efterrätt om man vill?
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Pemer » 2009-08-07 13:11:15

Nu abonnerar vi hela stället och ska sätta ihop något ätbart för en stor grupp, i form av buffé där man ska kunna plocka vad man vill. Det lär få lov att gälla även något gott till efterrätt. Vi får återkomma till det, när menyn spikats. Liebert är bortrest nu, den här veckan och nästa. Men det står bara middagsbuffé inkl kaffe, det gör det. Så ta med sig något eget kanske visar sig vara det bästa... Vi får se!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:45:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2009-08-07 13:20:58

Inger skrev:Vilka sjukdomar är du rädd för?

Skulle någon vara i den smittsamma fasen så lär väl de vanligaste sjukdomarna (influensa och sånt) smitta genom luften?
Jo men ingen vill väl få en sjukdom i onödan och via maten lär vara en vanlig smittväg.
Julbord lär vara rätt hemsk ur smittosynpunkt.

Det är inga specifika sjukdomar utan att bli sjuk överhuvudtaget, nya bakterier och virus är inte direkt något jag önskar.
Såg en dokumentär om en stor restaurang i kina, där tog man maten med sina egna pinnar ur de gemensama skålarna.
Då insåg jag att jag inte vill åka till en sådan restaurang om jag någonsin skulle få för mig att åka till kina.
Det blir ju mycket effektiv smittspridning om någon är sjuk
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Inger » 2009-08-07 14:06:14

nano skrev:
Inger skrev:Vilka sjukdomar är du rädd för?
Skulle någon vara i den smittsamma fasen så lär väl de vanligaste sjukdomarna (influensa och sånt) smitta genom luften?

Jo men ingen vill väl få en sjukdom i onödan och via maten lär vara en vanlig smittväg.
Julbord lär vara rätt hemsk ur smittosynpunkt.

Det är inga specifika sjukdomar utan att bli sjuk överhuvudtaget, nya bakterier och virus är inte direkt något jag önskar.

Vad jag vet är det bara numera sällsynta sjukdomar som smittar genom överföring via mat. Dysenteri och sånt som är mycket ovanligt i Sverige. Risken torde vara mikroskopisk.

nano skrev:Såg en dokumentär om en stor restaurang i kina, där tog man maten med sina egna pinnar ur de gemensama skålarna.
Då insåg jag att jag inte vill åka till en sådan restaurang om jag någonsin skulle få för mig att åka till kina.
Det blir ju mycket effektiv smittspridning om någon är sjuk

Men folk är knappast sjukare i Kina? Det är väl snarare så att man genom icke-överdriven renlighet stärker sitt immunförsvar. Det är ofta inte bacilluskerna i sig som är problemet utan hur kroppen hanterar dem.

Vore det farligt att äta tillsammans skulle vi inte ha överlevt som art och inte djuren heller. Har aldrig hört talas om någon som blivit sjuk av att äta buffé eller julbord, om inte maten i sig var dålig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2009-08-07 20:47:23

Men då borde väl inte att kyssa någon som är på väg att bli förkyld vara ett närmast hundraprocentigt sätt att bli förkyld?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Lakrits » 2009-08-07 21:02:52

nano skrev:Men då borde väl inte att kyssa någon som är på väg att bli förkyld vara ett närmast hundraprocentigt sätt att bli förkyld?

Om du är på så god fot med någon, att denne/-a låter sig hånglas upp mot väggen trots förkylning i kroppen, så spenderar du nog väldigt mycket tid tillsammans med och i närheten av den personen. I sådana fall spelar det egentligen ingen roll om du kysser personen eller vistas inom två meters radie från personen, eftersom du kommer att andas in salivaerosoldroppar med viruspartiklar från den sjuke/-a i alla fall. Om han/hon dessutom hostar och/eller nyser, så blir spridningsradien ännu större.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Alien » 2009-08-07 23:45:18

nano skrev:
Inger skrev:Vilka sjukdomar är du rädd för?

Skulle någon vara i den smittsamma fasen så lär väl de vanligaste sjukdomarna (influensa och sånt) smitta genom luften?
Jo men ingen vill väl få en sjukdom i onödan och via maten lär vara en vanlig smittväg.
Julbord lär vara rätt hemsk ur smittosynpunkt.

Det är inga specifika sjukdomar utan att bli sjuk överhuvudtaget, nya bakterier och virus är inte direkt något jag önskar.
Såg en dokumentär om en stor restaurang i kina, där tog man maten med sina egna pinnar ur de gemensama skålarna.
Då insåg jag att jag inte vill åka till en sådan restaurang om jag någonsin skulle få för mig att åka till kina.
Det blir ju mycket effektiv smittspridning om någon är sjuk


Betr julbord, så är det väl just att maten står framme länge som får bakterier att tillväxa. När folk blir matförgiftade kan det också vara personalen som varit slarvig med hygienen.

Ja, det där med pinnarna har jag upplevt. Å andra sidan kokas el steks kinesisk mat väl, så den är säker i sig. Det rätta sättet är att bara röra den mat man tar med pinnarna, alltså inte röra runt med pinnarna i den upplagda maten.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav carl » 2009-08-08 0:12:55

Inger skrev:
nano skrev:
Inger skrev:Vilka sjukdomar är du rädd för?
Skulle någon vara i den smittsamma fasen så lär väl de vanligaste sjukdomarna (influensa och sånt) smitta genom luften?

Jo men ingen vill väl få en sjukdom i onödan och via maten lär vara en vanlig smittväg.
Julbord lär vara rätt hemsk ur smittosynpunkt.

Det är inga specifika sjukdomar utan att bli sjuk överhuvudtaget, nya bakterier och virus är inte direkt något jag önskar.

Vad jag vet är det bara numera sällsynta sjukdomar som smittar genom överföring via mat. Dysenteri och sånt som är mycket ovanligt i Sverige. Risken torde vara mikroskopisk.

nano skrev:Såg en dokumentär om en stor restaurang i kina, där tog man maten med sina egna pinnar ur de gemensama skålarna.
Då insåg jag att jag inte vill åka till en sådan restaurang om jag någonsin skulle få för mig att åka till kina.
Det blir ju mycket effektiv smittspridning om någon är sjuk

Men folk är knappast sjukare i Kina? Det är väl snarare så att man genom icke-överdriven renlighet stärker sitt immunförsvar. Det är ofta inte bacilluskerna i sig som är problemet utan hur kroppen hanterar dem.

Vore det farligt att äta tillsammans skulle vi inte ha överlevt som art och inte djuren heller. Har aldrig hört talas om någon som blivit sjuk av att äta buffé eller julbord, om inte maten i sig var dålig.


Influensa och förkylningar sprids ju faktiskt inte bara via inandning utan via droppkontakt vid mat och handskakningar.

Det ska ju vara bra i viss mån att stimulera immunförsvaret regelbundet för att undvika autoimuna sjukdomar och få skydd för specifika mikroorganismer och virus.
Men man måste faktiskt ge creds till vår moderna renlighet som faktiskt minskar antalet dödsfall och stärker samhället ofantligt.

Jag tycker inte att nano's aningen överdrivna försiktighet är helt dumt.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav nano » 2009-08-08 0:17:41

Edit:
Puuh, skönt att höra carl, det gör mig lite lugnare, jag är inne på samma bana.
Det betyder inte att jag tror att det bästa vore o vara steril invärtes och utvärtes.
Säger inte heller att det vore fel men imunförsvaret är bra att ha.
Slut edit.

Jo, och får bakterierna växa till sig så blir det inte roligt.
Må illa mår iaf inte jag bra av.

Bakterierna måste ju komma någonstans ifrån, o kommer de in i maten så kan de ju växa, skulle maten vara helt bakteriefri så skulle det ju aldrig bli något som växer i maten.

Jag tycker imellanåt att folk beter sig som om bakterier inte finns, själv gör jag bra det i fantasin.
Det är jätteskönt, men i verkligheten kan man ju inte göra det.

Tänk om man skulle operera utan att sterilisera verktygen!
Det gjorde man iofs för länge sedan men då var ju överlevnadstakten avsevärt mycket lägre.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Lakrits » 2009-08-08 0:48:02

nano skrev:Bakterierna måste ju komma någonstans ifrån, o kommer de in i maten så kan de ju växa, skulle maten vara helt bakteriefri så skulle det ju aldrig bli något som växer i maten.

Du kan vara lugn. Oavsett vad du gör, så kommer maten du äter alltid att vara full av bakterier, svampsporer och olika virus; på dess yta samt mellan och inuti cellerna. För att helt avlägsna alla mikroorganismer och slå ut de sporer som de hunnit bilda, så krävs det metoder som gör maten om inte oätlig, så sanslöst äcklig. Vanliga tillagnings- och förvaringsmetoder räcker ofta för att minska mängden mikroorganismer och minimera deras påverkan.

Skulle det som maten består av, animaliska och vegetabiliska råvaror, hållas helt fria från mikroorganismer, så skulle inte växterna växa och djuren skulle dö. Detsamma gäller dig om du skulle uppfylla din dröm att sterilisera insidan och utsidan av kroppen. Jag skulle snarare rädas en bakteriefri värld.

Handskakningar med någon som är sjuk? Peta dig inte i ögon, öron, näsa eller mun (eller urinöppning om det nu är aktuellt). Äta buffémat? Se till så att maten är ordentligt varm, inte har hållits värmd för länge samt att den ser bra ut och luktar bra. Du kommer snarare att bli matförgiftad än utsatt för en patogen från en annan människa via maten. Men att äta tillsammans med andra människor innebär alltid ett utbyte av mikroorganismer, även potentiella patogener. Det är ju trots allt en hel hoper människor inklämda på en begränsad yta.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav nano » 2009-08-08 1:08:29

Lakrits skrev:Du kan vara lugn. Oavsett vad du gör, så kommer maten du äter alltid att vara full av bakterier, svampsporer och olika virus; på dess yta samt mellan och inuti cellerna. För att helt avlägsna alla mikroorganismer och slå ut de sporer som de hunnit bilda, så krävs det metoder som gör maten om inte oätlig, så sanslöst äcklig. Vanliga tillagnings- och förvaringsmetoder räcker ofta för att minska mängden mikroorganismer och minimera deras påverkan.

Skulle det som maten består av, animaliska och vegetabiliska råvaror, hållas helt fria från mikroorganismer, så skulle inte växterna växa och djuren skulle dö. Detsamma gäller dig om du skulle uppfylla din dröm att sterilisera insidan och utsidan av kroppen. Jag skulle snarare rädas en bakteriefri värld.


Nu blev det nog fel, jag skrev:
nano skrev:Det betyder inte att jag tror att det bästa vore o vara steril invärtes och utvärtes.
Det är altså inte en dröm jag vill uppfylla skulle jag tro.
Jag vet bara inte om det är bra eller dåligt, men utan att ändra sin egen biologi kan jag tänka mig att det skulle kunna vara farligt med helt bakteriefri miljö.
Därmed inte sagt att det inte finns farliga bakterier man kan få att växa i maten.
Det är en orsak att jag inte gillar när en väldigt nära släkting en gång i tiden verkade tycka att det var onödigt att tvätta sig om händerna efter toalettbesök.

Lakrits skrev:Handskakningar med någon som är sjuk? Peta dig inte i ögon, öron, näsa eller mun (eller urinöppning om det nu är aktuellt). Äta buffémat? Se till så att maten är ordentligt varm, inte har hållits värmd för länge samt att den ser bra ut och luktar bra. Du kommer snarare att bli matförgiftad än utsatt för en patogen från en annan människa via maten. Men att äta tillsammans med andra människor innebär alltid ett utbyte av mikroorganismer, även potentiella patogener. Det är ju trots allt en hel hoper människor inklämda på en begränsad yta.

Skönt att det erkäns att det blir ett sådant utbyte, men det betyder ju inte att det är meningen att man ska se till att det blir mer än nödvändigt.
Någonstans når man ju en gräns när imunförsvaret inte hinner med eller är snabbt nog på att reagera.
Jag är glad att jag klarar ta bröd som andra vidrört numera.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alien » 2009-08-08 1:08:53

Det skrivs ju en hel del om de nyttiga bakterierna som vi inte klarar oss utan. Själv intar jag Dofilus, som innehåller Lactobacillus acidophilus och Bifidobacterium lactis .

Nyttiga bakterier lever i symbios med människan och förebygger och lindrar sjukdomar. Probiotika är ett annat ord för dessa nyttiga bakterier som ibland också kallas för nyttiga tarmbakterier. Prebiotika är ämnen som bl.a. finns i lök, tomater, vitlök och havre och som stimulerar tillväxten av nyttiga bakterier.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1172
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav carl » 2009-08-08 1:43:45

Alien skrev:Det skrivs ju en hel del om de nyttiga bakterierna som vi inte klarar oss utan. Själv intar jag Dofilus, som innehåller Lactobacillus acidophilus och Bifidobacterium lactis .

Nyttiga bakterier lever i symbios med människan och förebygger och lindrar sjukdomar. Probiotika är ett annat ord för dessa nyttiga bakterier som ibland också kallas för nyttiga tarmbakterier. Prebiotika är ämnen som bl.a. finns i lök, tomater, vitlök och havre och som stimulerar tillväxten av nyttiga bakterier.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1172


borde inte dessa bakterier dö av magsyran när man äter upp dem?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:46:00, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Återgå till Träffar



Logga in