AS hos barn

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS hos barn

Inläggav VargaVinter » 2009-08-01 17:01:17

I vilken ålder börjar AS vissa sig tydligt, finns indikationerna där redan vid fem års åldern eller dröjer det till slutet av lågstadiet, början på mellanstadiet innan det sociala samspelet bli så avancerat att de med AS börjar falla undan?
Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 20:47:02, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav Titti » 2009-08-01 17:10:15

Vad gäller ett av mina barn visade sig problemen redan i förskoleklassen, dvs som sexåring. Detta förvånade mig mycket medan mormodern sa att "det hade jag kunnat säga för länge sen att hon skulle få problem för hon kan inte leka med andra barn". Hon gick inte på dagis så om det hade kunnat ses tidigare än så vet jag inte.

För varje år som gått sen dess så har problemen blivit tydligare, om inte annat så för att kraven på det sociala samspelet ökar med åldern.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:47:02, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: AS hos barn

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-01 19:57:48

VargaVinter skrev:I vilken ålder börjar AS vissa sig tydligt, finns indikationerna där redan vid fem års åldern eller dröjer det till slutet av lågstadiet, början på mellanstadiet innan det sociala samspelet bli så avancerat att de med AS börjar falla undan?


Det går inte att säga så generellt. Det beror på barnets egenskaper som intelligens och preferenser, hur "svårt drabbad" den är av AS och/eller nåt annat, sånt som omgivning och hur förstående/tillåtande den är för barnets egenheter, vilket dagis eller vilken skola den går på, var man bor (i stan med många ungar runt omkring eller naturligt avskilt på landet t ex), om man själv som förälder ser det som barnet har för sig som är annorlunda eller tycker det är helt normalt (som jag med vissa drag som senare förklarats med AS hos mina ungar men som jag aldrig i helsicke hade reagerat på som nåt dåligt eller avvikande osv osv.

Men AS kan förbli oupptäckt tills det ställs högre krav på socialt samspel och självständighet och exekutiva funktioner och annat, så visst kan det dröja till både mellanstadiet, högstadiet eller t o m till vuxen ålder, beroende på ovanstående.

Vidare är det vanligt att man är mer svårupptäckt om man är flicka (man tränas mer på sociala saker, generellt, och är möjligtvis mer socialt kompetent rent biologiskt, obs det är inte jag som säger det, det här är allmängodset), och om man är på den övre delen av intelligensskalan. Då har man ofta lärt sig mer kompensatoriska strategier, på gott och på ont (som jag ser det).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:47:02, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Tomtenissa » 2009-08-01 20:34:27

Mm, precis.

Mina föräldrar sade att de hade sina misstankar redan när jag var bebis eftersom jag var mycket mindre kelig än andra barn i samma ålder och konstant vände bort ansiktet när nya personer ville hälsa (läs: pussa mig på kinderna/nypa mig i kinderna).

På dagis stärktes misstankarna, men BUP såg absolut ingenting. Jag hade ju trots allt lekkamrater. (Öh, killar bryr sig inte riktigt om det är någon mer som kastar snöboll, klättrar i träd eller rullar runt i slagsmål...O_o; ... att bara en tjej ville veta av mig tyckte de inte var något ovanligt.)

Men efter det har jag väl klarat mig ganska bra... det var inte förrän i de sena tonåren som jag fick min diagnos... men det kan iofs ha berott på att jag grävde ner hälarna i marken och stretade emot.

... men det var i mitt fall...

Men man brukar väl generellt säga att man inte kan ställa diagnos helt säkert förrän i skolåldern.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 20:47:02, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Re: AS hos barn

Inläggav Miche » 2009-08-01 23:30:57

alfapetsmamma skrev:... hur "svårt drabbad" den är av AS

Varför så negativ, skriv istället hur välutvecklad den är av AS!

alfapetsmamma skrev:Vidare är det vanligt att man är mer svårupptäckt om man är flicka

Det här tror jag är den huvudsakliga anledningen till att AS är vanligare hos pojkar, därför att den är svårare att upptäcka hos flickor, samt att utredarna inte förstår vad de ska titta efter hos flickorna. Jag är övertygad av att flickorna kommer att komma ikapp pojkarna så småningom i statistiken...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:47:07, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: AS hos barn

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-02 0:59:40

Miche skrev:
alfapetsmamma skrev:... hur "svårt drabbad" den är av AS

Varför så negativ, skriv istället hur välutvecklad den är av AS!


Oh shit, du är mer autistaktivist än jag t o m, det var inte illa?! :D

När jag skrev drabbad menade jag mer vilken slags AS eller vilka AS-drag man har, inte drabbad som i drabbad av ett regn av paddor eller nåt annat domedagsliknande.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:47:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: AS hos barn

Inläggav Miche » 2009-08-02 1:47:38

alfapetsmamma skrev:
Miche skrev:
alfapetsmamma skrev:... hur "svårt drabbad" den är av AS

Varför så negativ, skriv istället hur välutvecklad den är av AS!


Oh shit, du är mer autistaktivist än jag t o m, det var inte illa?! :D

Jag anser att Asperger är en vidareutveckling av Homo Sapiens som gör oss bättre anpassade till det samhälle som utvecklats/utvecklas de senaste/kommande årtionden...

Det som utvecklas nu är väl en Homo Sapiens Aspergiensis :D

[EDIT]
Såg just att marroba kallar det Homo Aspiens i sin signatur!
[/EDIT]
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Aspergare och vården



Logga in