Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Heliora » 2009-05-11 17:10:44

trémula skrev:Det finns en bilsimulator i Tyresö i Stockholm.

http://www.smartstart.nu/index_2.htm

Det kan vara en bra grej tror jag. Det kanske finns på andra håll i landet också.


Tack för tipset! Kan nog säkert vara en bra grej, men det var lite dyrt bara. 100 kr för 30 min. Särskilt som man skall ta sig in till Stockholm och där vidare ut till Tyresö också. Hade det funnits i Uppsala hade det varit betydligt enklare. Men jag skall spara sidan och passa på att åka dit när man väl är i Stockholm någon gång.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Lilla Gumman » 2009-05-13 22:51:12

Hej!

Jag minns inte om jag tipsat om Körkort Handikapp i Hedemora. De har körkortsutbildning för alla, men främst personer med läs- och skrivsvårigheter eller fysiska handikapp. Jag tror dock att om man förklarar för dem vilka problem man har, så kan de anpassa utbildningen lite efter det. Det verkar ju vara enskild undervisning i alla fall. Åk dit, bo där en vecka eller två och kom hem med körkortet. Det kostar givetvis massor med pengar, men har man råd och ändå har tänkt skriva in sig på en körskola kan det vara värt att kolla upp.
Adressen dit är: http://www.korkorthandikapp.se/

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Vesslan » 2009-05-14 10:56:12

Hejsan!

Jag hade också svårt med körlektionerna.
För mig tar det inte en kvart att lära sig hur en ´ny´ bil ligger på vägen, svängradie, hur högt kopplingen tar, hur växlarna ligger etc. etc.

Det tog närmare 8-9 lektioner innan jag var säker på hur jag skulle manövrera bilen. Tyvärr tog inte många trafiklärare hänsyn till det, utan ville bara sätta upp mig på en massa extra timmar innan intensivkursen.
(Ja, jag vet, pengar, pengar, och nej, jag fortsatte inte hos dom.)

Efter mycket letande och gallrande ett antal år senare, när jag fått tillbaka motivationen, fastnade jag för en trafikskola som hade intensivkurser UTAN krav på testlektion. Dessutom körde eleverna upp inom samma område, och att hitta på orten vid uppkörning var nödvändigt för mig.
Jag kör för försiktigt annars. Typ turisttempo.

Nåväl, sammanlagt 1000-2000 mils privat övingskörning, 30 körskolelektioner och 2 uppkörningar senare lyckades jag.
Är glad att jag körde upp för manuellt växlad bil, inga begränsningar på behörigheten.

Fast visst föredrar jag automatlådor, det är så bekvämt. Bara en fot och två pedaler, liksom.
Senast redigerad av Vesslan 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
Vesslan
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2007-12-21
Ort: Långt in i skogen

Re: Ta körkortet...

Inläggav treeman » 2009-05-14 15:17:18

VaiSing skrev:Jag har så svårt för att lära mig köra bil, både svårt att lära mig "driva bilen framåt" på ett vettigt sätt och tolka trafiken om det blir mycket information att sortera tex. i en korsning. Efter 1 år av körlektioner fick jag fortfarande motorstopp i varannan korsning, min körlärare både tuggade på naglarna och hyperventilerade......

Undrar om nån känner igen sig?

Jag kan trafikreglerna och klarade teorin ganska lätt men jag förstår inte vem som ska ha tålamodet att övningsköra med mig i en evighet... :P

Från en som lagt körkortet på is...känns motigt att ta tag i det på nytt då jag vet vilken tid det kommer ta. :roll:


Jag kör bil bra. Haft körkort sen jag var 19 år..

Alla bilister följer ju REGLER. Om man lär sig dessa regler så ska ALLA kunna ta körkort. Eller?

Motorstopp? Trampa hellre för mycket på gasen än för lite.

I korsningar och rondeller i storstäder känns det lite jobbigt dock ibland med all trafik.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 10:27:42, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-14 17:23:54

Att lära sig köra är en fråga om motorik, koordination och simultankapacitet, avståndsbedömning och nerver bland annat. Det är något av det svåraste jag har gett mig på och jag är ännu inte färdig med projektet om jag nånsin blir det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nano » 2009-05-15 2:11:25

Jag gillar rondeller, just speciellt för att de känns härliga att klara av, att komma in i en lucka som är stor nog med lagom marginal och sedan att komma ur den.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav treeman » 2009-05-15 8:50:48

nano skrev:Jag gillar rondeller, just speciellt för att de känns härliga att klara av, att komma in i en lucka som är stor nog med lagom marginal och sedan att komma ur den.


Låter bra. Jo det är ju en liten "utmaning". Kul att lyckas.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav geocache » 2009-05-15 9:28:16

Jag har övningskört med bil i tre :roll: 8) omgångar genom åren, men har trots det inte körkort, fast att jag vet att jag är duktig på bilkörning, har lätt att hålla fokus på trafikmiljön runtomkring mig, och att flytta fokus när det behövs. Första omgången, då jag var i 18-årsåldern, var jag för (skol)trött för att orka slutföra utbildningen, och till råga på allt hade jag svårt med teoridelen.

Omgång två var jag helt enkelt inte tillräckligt motiverad att ta körkort, så jag hoppade av. Och tredje omgången, som förresten var intensivutbilding, hade jag en så maktfullkomlig lärare som till och med lurade mig att backa in på en markerad cykelbana (får de göra så??) att jag inte längre orkade med att övningsköra eller att läsa teori. Och som inte det räckte så var jag i kontakt med en lika maktfullkomlig handläggare på länsstyrelsen i *-län :?.

Men lika bra det, tänker jag... jag sparar ju massor med pengar på att inte ha bil. Och ska jag någonstans inom stadsgränsen så cyklar jag, och ska jag till någon annan stad så åker jag tåg, eller buss ibland (fast åker jag buss längre sträckor så får jag ganska lätt panikångestattack, i alla fall om bussen är full av andra människor).
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2009-05-15 9:53:19

nano skrev:Jag gillar rondeller, just speciellt för att de känns härliga att klara av,
jag förstår inte utmaningen med rondeller? Händer det en olycka där så lär det oftast handla om litet repor på lacken och blåmärken.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

en som misslyckas

Inläggav teddan » 2009-07-02 9:01:50

hej, är ny här.
jag har läst alla sidor och har känt igen mig väldigt mycket.
jag hade min 3:e uppkörning igår uppe i kiruna, men icke sa nicke.

1:a uppkörningen:
Västerås, tyckte jag inte körde tillräkligt miljövänligt.
att jag backade 1km för fort runt en sväng.
samt att jag glömde ställa tillbaka ratten till automatisk ljus.
-----------
2:a uppkörningen:
Gävle, låg för långt till vänster efter en högersväng, han sa att det var helt uppenbart att jag skulle fortsätta i höger fält fast det var en smal väg med parkerade bilar på båda sidorna.
sen missade jag en 50-skylt, han sa sen när jag hade parkerat vid VV att hade jag inte missat den där 50-skylten och legat 5km över gränsen hade han godkänt mig.

(galant/perfekt körning i övrigt, bad mig till nästa körning att inte ändra på nått förutom att hålla blicken längre fram)
------------
3:e uppkörningen:
Kiruna, ej godkänd för att jag körde mot 2st gula ljus fast dom hade precis slagit om till gult då jag passerade, sen missade jag en "döda vinkeln" och glömde bort att ge företräde till bilisten som var i motsatta riktningen som skulle som jag till vänster.

(samma sak fick jag höra här om mig körning, galant och väldigt bra kontroll och samspel i trafiken, ändra inte på nått i din körning, tänk bara på nästa gång att ha detta i skallen "vad kan bli farligt, titta en extra gång")
-------------

och just nu när jag skriver detta så sitter jag på kirunas flygplats och väntar på mitt flyg som avgår kl. 13:45..

teorin ska jag få hjälp med nästa gång då jag ska till en logoped på handikappscentrum och göra en massa tester så jag kan få göra teoriprovet muntligt, dom senaste 3 gångerna har jag fått 51, 50 och 49 rätt på proven..
sist när jag fick 49 rätt var för att jag fick väldigt många frågor som krävde att jag skulle räkna ut vikt och samtidigt hålla koll på bilden med "registerings bevis för fordonet" på skärmen, jag frågade om jag kunde få låna papper och penna men det får man inte för sånt här ska man kunna räkna ut i huvudet.. inte så j**vla lätt för mig som inte ens har gått gymnasiet, testade på det 6månader man klarade inte av det..

(jag är 24år nu)

men men, gör om gör rätt.. till nästa gång har jag iaf mer lärdom från dom senaste uppkörningarna och vet vad jag itne ska göra och vad jag ska göra/tänka extra noga på..

phuu...nu har jag fått prata av mig lite, känns faktiskt lite bättre redan nu,
hela min värld rasade samman igår kväll.. men ha det bra alla, och hoppas nån läser detta då sista inlägget var i maj :)

/teddan
Senast redigerad av teddan 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
teddan
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-07-02

Inläggav HISOKA » 2009-07-02 12:02:56

Det tog mig måånga körlektioner innan jag var redo att köra upp.

Uppkörningen klarade jag däremot på första försöket men där handla det nog om en del tur. Hade inga direkta motoriska svårigheter att köra bilen men att samtidigt hålla koll på trafiken omkring mig och minnas alla trafikregler var inte det lättaste. Hade jag dock kört ett specifikt kvarter eller område flera gånger övrig trafik gick det i regel galant. En trafikskolelärare förstod, redan då, att något var fel med mig och uppmanade mig ta itu med det. Vad ingen av oss förstod då men hans lugna sätt och pepp hjälpte mig mycket, och så småningom blev jag en hyfsat duktig förare. Men, det berodde förstås också på att jag kunde i princip alla rödlys, trafikskyltar, övergångsställen osv utantill kring bilskolan. Hade uppkörningen varit i ett annat område med mer trafik vete sjutton..

Har idag lätt att manövrera bilen och njuter av själva körningen. Blir dock fortfarande, trots att jag är en ganska erfaren förare, ibland väldigt förvirrad av stadskörning och undviker helst köra i nya områden under dagtid. Hatar fortfarande att fickparkera och väljer lätt att gå 50- 100 m extra bara för att slippa "jucka" fram och tillbaka i en halvtimme (det här blir inte direkt lättare då bilen är framhjulsdriven/lätt understyrd kan meddelas). Har fortfarande lite dålig koll på hur mycket marginal jag har att röra mig med kring bilen. Tar gärna ut svängen onödigt mycket under omkörning t.ex.

Men ett tips vore väl att köra upp/ta lektioner på en mindre ort där det går fort att lära sig stadsmiljön och trafikrytmen är lugn; mindre information att ta in/mindre att hålla reda på.[/i]
Senast redigerad av HISOKA 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
HISOKA
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2009-06-12

Inläggav HISOKA » 2009-07-02 12:07:04

Välkommen förresten teddan!
Senast redigerad av HISOKA 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
HISOKA
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2009-06-12

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-02 12:09:13

Från PV till Duett! :D
















(Förra inlägget var nr 444 i tråden, och mitt blir alltså nr 445.)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav HISOKA » 2009-07-02 12:30:33

nördigt värre :P men nästan kusligt passande
Senast redigerad av HISOKA 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
HISOKA
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2009-06-12

Inläggav Heliora » 2009-07-30 19:45:34

Jag funderar på att skaffa en gammal bil för övningskörning. Är det någon här som skulle kunna tänka sig att övningsköra med mig då?

Jag har kört lite med Miche på forumet nu och han har varit jättebra att köra med, men nu skall han flytta långt ifrån stan tyvärr. Mina föräldrar har ingen bil, har inga syskon att köra med heller, så jag letar med ljus och lykta efter någon att övningsköra med! Jag bor i Uppsala.

Jag betalar för handledarkurs och avgiften för handledargodkännande.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Fighterbabe » 2009-07-31 1:54:21

Jag hade inte det lättaste med körkortet, men tog det när jag var 19 år.

Men det gick åt RUGGIGT många körlektioner, riskutbildning/halkbana 2 ggr., teroriskrivning 2 ggr., och TRE uppkörningar innan jag hade körkortet i min hand....
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-31 2:27:02

Hjälp teddan, är dom så jävla noga är det ingen idé att jag försöker mig på en uppkörning! :shock: Med den nervositet som kommer av att ha en ny och okänd person i bilen finns inte en chans att jag inte skulle missa saker av den karaktären. :roll: :cry:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Danne » 2009-07-31 2:48:47

Jag har inget bra tips att komma med annat än att inte misströsta enbart p.g.a. några diagnoser.

Jag har ABECEDE, plus lite extra "tillbehör" utanpå det.
Alla körkorten har jag tagit själv, och har under många år kört i princip allt som går att köra både privat och yrkesmässigt.
Jag har alltid varit uppskattad för min körskicklighet och nogrannhet i arbetet, vilket jag har mina personliga "egenskaper" att tacka för.

Förra året fick jag diagnos ADHD & Asperger, och jag maxade de flesta testresultaten så jag är inget gränsfall på något sätt.
För mig har mina egenskaper snarare varit en tillgång, då jag kunnat fokusera ordentligt på det som jag varit intresserad av, vilket då även innefattat fordon och körning.

Nu är det säkert olika för alla, men ville bara visa att enbart diagnoser inte är något att haka upp sig på allt för mycket i körkortssammanhang.
Lycka till allihopa, och ge inte upp. :-)095
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-31 11:06:25

Heliora. Jag skulle råda dig att ge upp det där med dubbelkommandot om det inte finns något särskilt skäl. Har du exempelvis planer på att du ska köra upp i samma bil som du har kört privat? Dubbelkommando är något som är till för nödsituationer. En säkerhet för körskolläraren i hans/hennes arbete lika mycket som en säkerhet för eleven.

Jag har varit med om en körskolelärare som överanvände dubbelkommandot. Första gången jag försökte ta körkort, som ung, hade jag en sådan och eftersom vederbörande använde dubbelkommandot vid varje incident i stället för att lära mig hur jag skulle undvika den så skaffade jag en del ovanor som jag hade stora besvär med att bli av med andra gången jag försökte mer än en bekymmer senare. Framför allt relaterat till det här med kopplingen om att inte få motorstopp.

Jag tror inte heller att en person som man ska köra privat med som inte är van vid dubbelkommmando och en bil med dubbelkommando är bästa kombinationen. Vad man däremot kan öva in om man vill känna sig säker är en klar överenskommelse för vad h*n ska göra för att du ska trycka på bromsen för att du ska fatta att det är allvar. Extra backspeglar finns också att köpa och rekommenderas av körskolan.

Om nu koordination och simultankapacitet är problemen vilket det varit för mig (- och jag kan i princip köra nu, de sista problemen som hindrar mig att köra upp är av annan art), så finns det två sätt att hantera det som jag känner till.

Det konventionella är att lära sig hanteringen först med uppväxling, nedväxling, krypkörning etc där det finns ingen eller mycket lite trafik och sen först därefter ge sig ut på trafikerade vägar. Det tillämpade jag. Det tog mycket lång tid, men det gick.

Den andra metoden som en kompis tillämpade är raka motsatsen. Man skiter i växlingen, skaffar en automatväxlad bil och lär sig köra den med trafik, och lär sig först därefter köra oautomatiserat.

Jag funderar också lite om just körkort för enbart automatväxlad är ett alternativ som borde föras fram mer. Det ger ju inte samma frihet men det ger ju ändå den slags frihet som innehav av ett körkort kan ge.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Heliora » 2009-07-31 16:56:11

Tack Bjäbbmonstret för intressant svar! Vad gäller dubbelkommando så tänkte jag att det kanske kunde bli lättare att få folk att övningsköra med då. Hade inte alls tänkt tanken att folk kunde vara ovana vid sånt, så det var intressant att läsa vad du skrev. Och egentligen så kör jag nästan bättre utan dubbelkommando också, då skärper man till sig på ett helt annat sätt. Och jag tycker nog också att körlärare på trafikskola har en tendens att överanvända dubbelkommandot, så man inte riktigt får pröva sina vingar. Så nog kör jag bättre utan dubbelkommando egentligen. Men tänkte som sagt att folk kanske lättare ställer upp då. En annan tanke med dubbelkommandot var att man då kunde köra upp i den också. Och det var väl kanske det som var den främsta tanken. För att kunna köra upp i en gammal bil.

Jag har nämligen upptäckt att jag har betydligt lättare att köra med en gammal bil än en ny. När jag kört med Miche i hans gamla bil så avancerade jag ganska snabbt från nybörjarnivån, startade i motlut i Slottsbacken som torde vara den brantaste backen i stan och rullade inte en centimeter bakåt, jag har åkt i stora korsningar och rondeller och har börjat öva fickparkering. Men sen när jag körde på trafikskola igen så var jag lik fan kvar på samma nybörjarnivå där och fick traggla högersvängar. :evil:

Problemet var, insåg jag ganska snart, att trafikskolorna ju har såna där nya bilar med styrservo och superkänsliga bromsar. Och såna är svåra om man har svårt med motorik och koordination. Det räcker att jag bara nuddar bromsen och så blir det nästan hårdbromsning. Och lika med ratten. Jag behöver bara nudda den och så svänger bilen. Den där finkänsligheten man måste ha är svår att lära sig. Äldre bilar är ju betydligt enklare. Så helst skulle jag ju gärna vilja ta körkort med gammal bil och även köra upp i det.

Likväl som det finns speciella körkort för automatbilar så borde det finnas sådant för äldre bilar också, tycker jag. Särskilt som skillnaden ju är så enorm mellan äldre och nya. Med gammal bil fickparkerar jag och med ny bil får jag inte ens till högersvängar. :roll:

Problemet ligger alltså inte i växlarna för mig (eller vad säger Miche?), så automatbil skulle vara sak samma. Förmodligen har väl även automatbilar samma känsliga bromsar och styrservo, så jag skulle nog ha samma svårigheter där.

Att jag så desperat söker folk att övningsköra med är för att det verkar ta så långt tid på trafikskolan för mig. Jag behöver så otroligt många körlektioner att min besparing på 80 000 kr knappast skulle räcka - ca 200 körlektioner bara. Jag behöver liksom mängdträna massor.

Vad gäller bilen med dubbelkommando som jag hade kollat upp så skippade jag ändå den. Det känns som att jag kanske först borde hitta folk att övningsköra med, annars står jag ju där med en bil jag inte får nyttja.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-31 17:43:21

Jag körde senast 25 lektioner på en sommar och jag tror inte de använde dubbelkommandot en enda gång. Men då började jag inte på fullständig nybörjarnivå heller. Men första perioden jag försökte lära mig köra, var det nästan bara på körskola och då använde de dubbelkommando nästan varje gång, ofta flera gånger.

Jag tror att det är mycket från körskola till körskola och från körskolelärare till körskolelärare men också kanske att man pedagogiskt frångått det här med att använda dubbelkommandot ofta. Jag vet inte.

Jag har också lite problem både med bil och att hitta någon att mängdträna med. Det gör att jag tappar i körförmåga och det är ingen idé att kontakta körskolan bara för att slänga ut samma tusenlappar igen för att repetera flera steg. Det är ett av de skäl som gjort att det kört fast för mig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Heliora » 2009-07-31 19:55:37

Bjäbbmonstret skrev:Jag körde senast 25 lektioner på en sommar och jag tror inte de använde dubbelkommandot en enda gång. Men då började jag inte på fullständig nybörjarnivå heller. Men första perioden jag försökte lära mig köra, var det nästan bara på körskola och då använde de dubbelkommando nästan varje gång, ofta flera gånger.


Jag har också försökt ta körkort i olika omgångar. Det här är 3:e gången för mig. Första gången körde jag också bara på trafikskola, och det tog mig 30 körlektioner att lära mig växla upp och ner utan att titta på växellådan. Jag gav upp för att jag inte hade någon att köra privat med, blev ju alldeles för dyrt på trafikskolan med den takten. Andra omgången hade jag några att köra med privat, men att det blev väldigt glest eftersom de bodde långt ifrån. Nu, 3:e omgången, har jag kommit längst och på kortare tid dessutom när jag kört med Miche. Fast när jag kör på trafikskolan går det ju desto trögare istället.

Och dubbelkommandot tycker jag nästan har använts i onödan på trafikskolorna jag kört med. Bara man råkar få motorstopp så är de vips där och tar över. :x icon Kanske också en anledning till att det går sämre att köra där. Jag blir bara nervös när jag vet att de när som helst bara kan ta över. Man skärper till sig på ett helt annat sätt när man kör privat, utan dubbelkommando.

Bjäbbmonstret skrev:Jag har också lite problem både med bil och att hitta någon att mängdträna med. Det gör att jag tappar i körförmåga och det är ingen idé att kontakta körskolan bara för att slänga ut samma tusenlappar igen för att repetera flera steg. Det är ett av de skäl som gjort att det kört fast för mig.


Det är det som kört sig för mig också förut. Och som jag är livrädd att skall hända igen. :(
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:43, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Koboshi » 2009-07-31 20:09:54

Hehehe och jag har både vanligt körkort för bil och taxilegimitation ^_^. Fast jag tog 30 lektioner mest beroende på att de sista 5 var för att behåll kunskaperna medan jag pluggade teorin. Teorin klarade jag med 2 fel och detta 91 då teorin var tuff. Uppkörningen gick på första försöket men jag måste medge att det var första av 3 gånger jag lyckats fickparkera backandes 0.o...

Taxikortet tog jag 2005 och det trots att det fanns en fråga "har du ADHD" i frågefomuläret inför hälsoundersökningen.... Jag kryssade nej på den... Jag ljög... Ingen frågade 0.o o.0.....
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 10:27:44, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav sommar » 2009-08-08 9:56:41

Heliora skrev:Nu har jag äntligen kommit igång med Bonniers trafikskola igen. Ett interaktivt program som brorsan laddat ner från internet åt mig förut. Några år gammalt nu, 2002, eftersom jag använt den förut sist det begav sig när jag skulle försöka ta körkort, men det har väl inte ändrats så mycket i teorin skulle jag tro. Man kan lyssna på teoriavsnitt och svara på frågor och sånt.

Någon som känner till något annat program eller liknande där man kan öva teori? Typ på nätet någonstans.

Jag tar till mig alla tips jag kan få!


Bonniers trafikskola är bra men längre kom inte jag pga. att motivationen saknades) och idag anser jag mig inte behöva körkort) men min syster använde också det som komplement till bok och hon tyckte det var bra, gick vidare och tog körkort. Ev. använde hennes sambo det lite grann också.
Har inga andra tips tyvärr.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:27:44, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in