Önskemål angående maten (Flottsundssträffen)

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Önskemål angående maten (Flottsundssträffen)

Inläggav mondo beyondo » 2009-07-30 14:46:38

<div id="rules">Den här tråden kommer ursprungligen från avdelningen "AspergerForums sommarträff" som 2009-09-28 slogs samman med avdelningen "Träffar".</div>
För mig som är kräsen med mat och oftare än inte blir besviken på 'bjudmat' finns det ngn meny man kan tjuvkika på?

Jag vet att man vid anmälan får lämna önskemål, men vad för slags mat brukar stället ha? Är de kända för nåt i sitt kök? Tror knappast att jag tex. skulle kunna få beställa Libanesisk Meze som jag vet fungerar bra med mig trots att det är så olikt från vad jag brukar laga själv.

Om middagen är frestande så blir jag mer motiverad att skrapa ihop anmälningsavgiften. Alt. för oss som har det skralt att få komma efter middagen och bara umgås, för lägre avgift? (Finns redan en separat tråd om det.)

Liebert:
Skapar en dedikerad tråd angående maten på träffen.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Liebert » 2009-07-30 15:12:15

Inte helt bestämt men det blir nog något i den här stilen:

* Grillade drumsticks med tzatziki
* Asiatisk nudelsallad med räkor, grönsaker och chilidressing
* Potatissallad med kronärtskocka, soltorkad tomat och currydressing
* Svartpepparstekt fläskytterfilé med ört- och vitlöksdressing
* Ceasarsallad med krutonger och flagad parmesan
* Vegetarisk paj med broccoli och ädelost
* Marinerade oliver
* Lantbröd och smör
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Zombie » 2009-07-30 15:26:25

Låter gott, men inte mycket glutenfritt (/vegetariskt och vad nu krångligt folk kan behöva). Fast det där kanske bara var standardmodellen?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2009-07-30 15:46:41

Ja, menyn anpassas efter behov. Hittills har åtta deltagare anmält sig för vegetarisk kost och fyra är glutenintoleranta. Jag har dålig koll på gluten men finns det inte alternativa ingredienser i de flesta fall?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Inger » 2009-07-30 16:00:27

Liebert skrev:Inte helt bestämt men det blir nog något i den här stilen:

* Grillade drumsticks med tzatziki
* Asiatisk nudelsallad med räkor, grönsaker och chilidressing
* Potatissallad med kronärtskocka, soltorkad tomat och currydressing
* Svartpepparstekt fläskytterfilé med ört- och vitlöksdressing
* Ceasarsallad med krutonger och flagad parmesan
* Vegetarisk paj med broccoli och ädelost
* Marinerade oliver
* Lantbröd och smör

Ajdå, finns knappast något där jag skulle kunna äta då varje rätt innehåller något jag inte tål. Jag skulle vilja ha lax med potatis och hummersås. Eller strömming (ej marinerad) och potatismos. Eller pannbiff med potatis, brunsås och lök. Enkel mat alltså.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav mondo beyondo » 2009-07-30 16:01:59

Liebert skrev:Inte helt bestämt men det blir nog något i den här stilen:

* Grillade drumsticks med tzatziki
* Asiatisk nudelsallad med räkor, grönsaker och chilidressing
* Potatissallad med kronärtskocka, soltorkad tomat och currydressing
* Svartpepparstekt fläskytterfilé med ört- och vitlöksdressing
* Ceasarsallad med krutonger och flagad parmesan
* Vegetarisk paj med broccoli och ädelost
* Marinerade oliver
* Lantbröd och smör


Kan kanske vara intressant att få se vilka problem jag dras med.

Drumsticks är kött antar jag. Går ej. Tzatziki utmärkt.
Nudlar med räkor och chili, nej tack. Grönsaker utmärkt.
Kronärtskocka, soltorkad tomat och cyrry, nej tack. Potatissallad utmärkt.
Fläskytterfilé nej. Vitlöksdressing ja tack.
Worcestershiresås nej tack. Krutonger ja tack.
Ädelost nej. Vegetarisk paj med broccoli mums!
Inga oliver alls, tack. Olivolja funkar.

Lantbröd och smör är det enda jag kan äta ur menyn:(

Efterätt är oftast min clou.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 2 gånger.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Zombie » 2009-07-30 16:05:48

Liebert skrev:Jag har dålig koll på gluten men finns det inte alternativa ingredienser i de flesta fall?

Jodå. Av de vanliga fyra sädesslagen går havre bra, bröd och pasta finns (några gånger dyrare bara :( ), reda kan man med potatis- eller bovetemjöl. Det kinkigaste brukar vara att lusläsa alla innehållsförteckningar efter vete (, råg och korn). Det finns ofta i buljong, soja och på andra oväntade ställen.

Men är inte det här något som kökspersonalen på ett värdshus ska kunna (ta reda på) i stället för en träffarrangör?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2009-07-30 16:27:06

mondo beyondo skrev:Lantbröd och smör är det enda jag kan äta ur menyn

Oj, ja men då är det lätt att förstå din tveksamhet inför att betala fullt pris.

Z skrev:Men är inte det här något som kökspersonalen på ett värdshus ska kunna (ta reda på) i stället för en träffarrangör?

Jo, självklart. Ville bara få det bekräftat att glutenfritt inte är något spejsat alienkäk som inte vem som helst kan uppskatta.

Tar gärna in fler synpunkter på maten. Är det till exempel fler som hellre vill ha husmanskost än det här semilyxiga cateringstuket?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Pemer » 2009-07-30 16:34:22

Jag skulle nog luta åt *mer husman*-hållet...

Jag skulle säkert få i mig en väl så stor del av ovanstående, men långt ifrån allt. Ser mycket jag inte skulle ta i i listan... :P
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav weasley » 2009-07-30 16:37:34

Liebert skrev:Inte helt bestämt men det blir nog något i den här stilen:

* Grillade drumsticks med tzatziki
* Asiatisk nudelsallad med räkor, grönsaker och chilidressing
* Potatissallad med kronärtskocka, soltorkad tomat och currydressing
* Svartpepparstekt fläskytterfilé med ört- och vitlöksdressing
* Ceasarsallad med krutonger och flagad parmesan
* Vegetarisk paj med broccoli och ädelost
* Marinerade oliver
* Lantbröd och smör


RIKTIGA matställen lyssnar på kunden/gästen och anpassar rätten efter det. Vegetarisk paj med broccoli UTAN ädelost ska alltså inte vara några som helst problem för ett bättre ställe att servera.

På samma sätt bör man kunna välja till eller dra bort saker man inte tål, det gäller isåfall alla rätter på menyn. Klarar man inte currydressing till potatissalladen kan man allra vänligast be om att få ört- och vitlöksdressingen istället.

Själv är jag väldigt förtjust i blodiga biffar. *hint*

Och så blir språkpolisen lite förnärmad när det står "drumsticks" ist f "kycklingben". Sånt är förvisso också ruggigt gott... hmm...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav sommar » 2009-07-30 16:37:41

Vilka krav. :shock: Okej, allergi kan man inte hjälpa men fö. får man väl ta vad som erbjuds. Betalar man kan man väl lite få önska men allt har sin gräns. Det här känns aspigt :wink: Och jag känner ibland att jag inte riktigt platsar. Men men frågan är ställd. Kanske dryga 40-talet rätter. :wink:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:45:49, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav mondo beyondo » 2009-07-30 16:38:54

Jag skulle gärna betala 400kr fastän jag inte hade så mkt behållning av maten, min tveksamhet handlar helt enkelt om en katastrofräkning jag fått (gällande nåt helt annat) och måste klara av att betala framför nöjen.

Husmanskost på potatis med ngn fisk (ej marulk) utan konstigheter som hummer, räkor, kräftor, ostron, bläckfisk eller hönsbuljong. Enkelt men vällagat funkar för mig. Blir det förrätt så funkar en vegetarisk soppa bra dock utan ovannämda ingredienser. Bara växtbaserat med tillskott av ägg, mjölkprodukter och ost går bra.

Efterrätt uppväger oftast för mig den oätliga menyn. Bara ej gelatin på/i efterrätten så borde det funka. Får jag föreslå farinsockerglaserad vaniljcréme med färska jordgubbar? Banana split? Fruktcoctail med glass?
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-30 16:43:52

Liebert skrev:Tar gärna in fler synpunkter på maten. Är det till exempel fler som hellre vill ha husmanskost än det här semilyxiga cateringstuket?


Det verkar vara rätt god mat.
Helt otroligt ovanligt att jag säger en sådan här sak. Jag brukar gnälla om alla menyer och vilja ändra på allt.
Jag ser faktiskt ingenting som jag säger nej till.
Kanske hellre annat kött än fläsk, helst från djur som betat fritt, men jag förstår att det önskemålet inte kommer att uppfyllas ^_^

Jag vill inte ha husmanskost. Det är meningslöst om man ska betala.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-30 16:46:09

weasley skrev:RIKTIGA matställen lyssnar på kunden/gästen och anpassar rätten efter det. Vegetarisk paj med broccoli UTAN ädelost ska alltså inte vara några som helst problem för ett bättre ställe att servera.

På samma sätt bör man kunna välja till eller dra bort saker man inte tål, det gäller isåfall alla rätter på menyn. Klarar man inte currydressing till potatissalladen kan man allra vänligast be om att få ört- och vitlöksdressingen istället.

Blir det inte dyrare då?

Och billigare om man beställer enkelt (= samma till alla = går snabbare att laga och blir mindre spill)?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Liebert » 2009-07-30 16:50:31

weasley skrev:RIKTIGA matställen lyssnar på kunden/gästen och anpassar rätten efter det. Vegetarisk paj med broccoli UTAN ädelost ska alltså inte vara några som helst problem för ett bättre ställe att servera.

Skillnaden är ju att varje tallrik tillagas efter individuella önskemål på en restaurang, här pratar vi istället storkök. Men är vi ute i god tid så finns det naturligtvis möjligheter till ett flexiblare upplägg. Man kan ju exempelvis be om i hög grad separerad mat.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav weasley » 2009-07-30 16:51:27

sommar skrev:Vilka krav. :shock: Okej, allergi kan man inte hjälpa men fö. får man väl ta vad som erbjuds. Betalar man kan man väl lite få önska men allt har sin gräns. Det här känns aspigt :wink: Och jag känner ibland att jag inte riktigt platsar. Men men frågan är ställd.


Yo, tjejen!

Det är väl helt lagom krav att det serveras mat man kan äta, annars är ju idén att gå ut och äta helt befängd, huh?

För övrigt har du ingen aning om huruvida personerna som uttalat sej hittills är allergiska eller inte. Man kan vara allergisk eller intolerant mot massor av saker:

* Nötter (förekommer ibland spår av nötter i annars nötfria livsmedel)

* Gluten (viktigt vilket sädesslag som används)

* Äpplen och jordgubbar (svårigheter att äta vissa sallader)

* Laktos (alla mjölkprodukter går bort)

* Mjölkprotein (=kasein - även här går alla mjölkprodukter bort)

* Fisk och skaldjur (ibland används fiskbuljong i soppor - det funkar inte)

* Ärtor, bönor, linser, soja, jordnötter (dessa tillhör samma växtfamilj och finns rikligt i de allra flesta vegetariska rätter)

* Den som har latexallergi kan dessutom vara allergisk mot banan och avokado.

Dessutom är det allom bekant att många med AS kan ha svårt med vissa konsistenser. Jag avskyr svampkonsistensen (men har till viss del lärt mej att leva med smaken - svampen pillar jag dock bort!) och andra har problem med andra konsistenser.

Som du kanske begriper efter denna utredning så måste inte det du upplever som "petighet" bero på annat än att personerna vill ha en trevlig kväll utan att behöva åka till akuten med allergichock. Tänk dej för innan du skriver.

Tror du mej inte angående detta tycker jag du ska läsa på här:
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel ... leID=28456
så ser du att det finns de allra mest häpnadsväckande korsallergier. Så ta det lugnt nästa gång du tror att någon har höga krav.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2009-07-30 16:52:27

Liebert skrev:
weasley skrev:RIKTIGA matställen lyssnar på kunden/gästen och anpassar rätten efter det. Vegetarisk paj med broccoli UTAN ädelost ska alltså inte vara några som helst problem för ett bättre ställe att servera.

Skillnaden är ju att varje tallrik tillagas efter individuella önskemål på en restaurang, här pratar vi istället storkök. Men är vi ute i god tid så finns det naturligtvis möjligheter till ett flexiblare upplägg. Man kan ju exempelvis be om i hög grad separerad mat.


Aha! Visste inte att det var storkök! Då ska jag knipa igen. ;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2009-07-30 16:54:44

Liebert skrev:
Z skrev:Men är inte det här något som kökspersonalen på ett värdshus ska kunna (ta reda på) i stället för en träffarrangör?

Jo, självklart. Ville bara få det bekräftat att glutenfritt inte är något spejsat alienkäk

Nej då, det får andra här stå för. ;)

som inte vem som helst kan uppskatta.

Fast det kanske alla inte kan ändå, eftersom glutenfritt bröd och pasta sällan är lika gott som originalen. Men priset lär väl ändå uppväga eventuella stordriftsfördelar med att servera glutenfritt åt alla.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2009-07-30 16:57:00

Liebert skrev:Jo, självklart. Ville bara få det bekräftat att glutenfritt inte är något spejsat alienkäk som inte vem som helst kan uppskatta.

Hörru, sluta att racka ner på Aliens matlagning! Kan vara känsligt för en del, vet du ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Liebert » 2009-07-30 17:30:25

Har rensat ur en del irrelevanta inlägg. Detta är en tråd där medlemmar som vill komma på träffen får uttrycka önskemål angående maten. Inget annat!
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Danne » 2009-07-30 17:53:37

Liebert skrev:Inte helt bestämt men det blir nog något i den här stilen:

* Grillade drumsticks med tzatziki
* Asiatisk nudelsallad med räkor, grönsaker och chilidressing
* Potatissallad med kronärtskocka, soltorkad tomat och currydressing
* Svartpepparstekt fläskytterfilé med ört- och vitlöksdressing
* Ceasarsallad med krutonger och flagad parmesan
* Vegetarisk paj med broccoli och ädelost
* Marinerade oliver
* Lantbröd och smör

Åhh, jag tar en av varje, kanske t.o.m. två av varje. Ser smarrigt ut.
Kanske inte relevant i tråden, men ville bara komma med lite positiv feedback.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2009-07-30 17:58:18

Vänta nu... När jag ser om listan nu är det ju inte mycket alls som inte skulle gå ner här. Jag skulle avstå pajen om det är ädelost i den och jag skulle inte ta några oliver. Och möjligen peta bort kronärtskockan ur potatissalladen. That´s all! :P
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2009-07-30 18:31:07

Jag är en av de som föredrar enkel mat, oftast betyder det för min del att jag kan identifiera maten och att den inte innehåller räkor, hummer, ostron, "ädelost" (enligt mig möglig ost och defenetivt inget jag vill äta).

Några exempel som brukar gå väl hem hos mig:
Potatisgratäng, fiskgratäng, fisk av olika sorter (utom rå fisk som sushi), kyckling, potatis, ägg, en hel del grönsaker sålänge de är identifierbara, gärna tomat, morot, majs, annanas, apelsin.

Jag gillar god mat men den behöver inte vara fin i kanten eller spejsad eller ge ovanliga "smakupplevelser".
Och om möjligt slipper jag vin i maten.
Tillagade råvaror med kryddor tror jag skulle kunna kategorisera den mat jag brukar gilla.

************ Förmodligen överflödig info eller något **************
Har ju lite bakteriefobi kvar fortfarande:
Brukar uppskatta om man låter bli att dunka sleven från tex skålen med soppan eller gratängen eller vad det nu är man tar från ett ev smörgåsbord i den tallrik man redan ätit på eftersom ifall man är blivit smittad av något som ännu inte blivit en sjukdom så sprider man ju det till maten som nästa som tar av den maten riskerar att bli smittad av då även om man inte tänkt det eller vet att man är smittad.

Som jag har lärt mig så lär man vara som mest smittsam just innan man blivit sjuk eftersom kroppen då inte hunnit bekämpa sjukdomen ännu och man sprider som effektivast just då.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav serpentin » 2009-07-30 18:32:25

Jag kan inte äta nötter, bönor, färska tomater, starka kryddor som chili och curry, inläggningar med ättika och kanske lite till som jag inte kommer på just nu.

Drumsticks med potatissallad helt utan dressing och lite tzatziki till det, bröd och smör. Jodå jag ska nog bli mätt och nöjd på det.

Men jag är öppen för andra matförslag också.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:45:54, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Träffar



Logga in