Ta med sig djur på träffen

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Ta med sig djur på träffen

Inläggav Fighterbabe » 2009-07-17 14:34:18

<div id="rules">Den här tråden kommer ursprungligen från avdelningen "AspergerForums sommarträff" som 2009-09-28 slogs samman med avdelningen "Träffar".</div>
Liebert:
Utbruten diskussion från Sommarträffen - anmäl dig här!
Liebert skrev:
FB skrev:Jag har kikat lite på Flottsbros hemsida och det ser riktigt mysigt ut. Men menar du att ni har hyrt hela anläggningen bara för oss?

Är det tillåtet att ha djur med sig i stugorna? (De kan ju inte förbjuda djur på en camping)


Jepp, allt inklusive skidliften.. :wink: Skämt åsido så är det lokalen vi har hyrt, inklusive mat och personal.

Hund i stuga är tillåtet mot extra avgift men jag kan inte hitta prisuppgiften på sajten. Ring och fråga: 08-535 327 00


jag hittade precis villkoren för hund också, men som sagt -ingen prisuppgift. Jag kan inte hitta nånting om man städar stugan själv -men det kanske är en självklarhet då det står att man checkar ut efter obligatorisk kontroll av stugan. Skulle en hund slita mycket mer på stugan än en människa? Om man ändå städar upp alla hundhår själv liksom.... :roll:
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Alien » 2009-07-17 15:22:37

Jag ringde och det kostar 75 kr extra med hund.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Fighterbabe » 2009-07-17 15:41:19

Alien skrev:Jag ringde och det kostar 75 kr extra med hund.


Jaha, tack! Då har jag ju priset på det också...

Jag ska faktiskt kolla med min handläggare på F-kassan om jag kan få ersättning/bidrag från dem till träffen. Eftersom jag har aktivitetsersättning så borde det inte vara omöjligt.

Jag blev ju beviljad en AS-KURS i alla fall (eftersom den kostade alldeles för mycket för mig; ca 3000:-), men dessvärre var den ju fullbokad, så jag står som reserv...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Titti » 2009-07-17 15:42:11

Till er som funderar på att ta med hund på träffen:

Eftersom jag själv har hund - men inte tar dem med - tänker jag genast: var gör ni av hunden under själva träffen då? Det är inte självklart enkelt eller lämpligt att lämna hunden på ett för den främmande ställe i flera timmar, kanske ganska många... I bil, för den som åker bil, kan det gå ett tag om det bara gäller ett par timmar på kvällen och den är van vid och trivs med det men annars blir det alldeles för varmt i en bil så här års om vädret är det vi hoppas på. Det gäller även om bilen står i skuggan med fönster/baklucka öppen.

På en restaurang är hunden självklart inte välkommen och oftast inte på dess uteservering heller.

Ni som har hund - det är bättre att inte ta den med.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Fighterbabe » 2009-07-17 16:12:36

Titti skrev:Till er som funderar på att ta med hund på träffen:

Eftersom jag själv har hund - men inte tar dem med - tänker jag genast: var gör ni av hunden under själva träffen då? Det är inte självklart enkelt eller lämpligt att lämna hunden på ett för den främmande ställe i flera timmar, kanske ganska många... I bil, för den som åker bil, kan det gå ett tag om det bara gäller ett par timmar på kvällen och den är van vid och trivs med det men annars blir det alldeles för varmt i en bil så här års om vädret är det vi hoppas på. Det gäller även om bilen står i skuggan med fönster/baklucka öppen.

På en restaurang är hunden självklart inte välkommen och oftast inte på dess uteservering heller.

Ni som har hund - det är bättre att inte ta den med.


Om jag kommer men inte tar med henne har jag en extra kostnad för hundvakt också, om jag inte lyckas lämna henne hos nån som är hundvakt bara för nöjes skull...

Min hund är min partner (misttolka mig rätt). Jag lever med min hund och hon är med mig i princip överallt -där hon FÅR vill säga, därmed inte sagt att hon inte är van att vara själv. Hon klarar sig ensam flera timmar. Under ett läger (där jag var och tävlade nyss) bodde hon i bilen (med bakluckan öppen och egen AC) fast hade även ett tält som sol- och vindskydd över. Jag har även en ihopfällbar bur som jag tar med på bl.a. hundutställningar.

Jag har sett att hunden inte är välkommen på stranden -där vi förmodligen kommer leka/spela kubb/beachvolleyboll m.m. Men jag behöver även min motion och har henne med mig på mina rundor -Jag går inga långpromenader ENSAM -Det är det tråkigaste som FINNS!

Jag kan ju säga att efter dagens träningsrunda -75 minuter Powerwalk så sover hon fortfarande, 4 timmar senare.... Visst, en hund ska rastas var fjärde timme -men inte väcker jag henne för att hon ska gå ut och kissa... :roll:

Jag skulle inte orka umgås med människor 24 timmar nonstop i alla fall, jag behöver min egna tid också och går därför hellre ifrån till en hund än till en tom stuga eller bil. Beroende på hur och var jag kommer bo. OM jag kommer vill säga, har inte bestämt mig ännu och inte anmlät mig ännu....

Folk har olika åsikter och jag har fått höra både det ena å det andra under de år ja har haft hund. Alltifrån att jag överaktiverade hunden och att hunden inte fick tillräckligt med mat (syftade på min magra hanne som gick bort i cancer -han var mager p.g.a. sjukdomen). Har även fått höra att jag bara låter min hund rasta sig på tomten medan jag själv sitter och lapar sol, vad de inte vet är hur långt hon klarar av att gå för att undvika problem med höfterna, och de vet inte vilka promenader vi gått tidigt på morgonen INNAN solen och värmen kommer, INNAN de andra vaknat.... Att jag bara är på gymmet och låter in hund vara ensam hela tiden... osv. osv...
Sedan har jag även fått höra att det var roligt att se en hund som var så väluppfostrad (sagt av en vilt främmande, icke hundmänniska som jag mötte på en träningsrunda) Redan när Shakira var 5 månader fick jag beröm för att hon var så glad och trygg i sig själv Och att om det var någon som tog hand om sin hund så var det ju jag, med tanke på hur mycket kurser och likn. som jag deltagit i under åren.

Vad jag ville säga med dethär är egentligen att varje hundägare vet bäst hur ens egen hund fungerar. Och jag anser inte att jag ska behöva stämplas som en dålig hundägare om jag tar med henne.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Titti » 2009-07-17 16:57:41

Fighterbabe skrev:Om jag kommer men inte tar med henne har jag en extra kostnad för hundvakt också, om jag inte lyckas lämna henne hos nån som är hundvakt bara för nöjes skull...

...............

Vad jag ville säga med dethär är egentligen att varje hundägare vet bäst hur ens egen hund fungerar. Och jag anser inte att jag ska behöva stämplas som en dålig hundägare om jag tar med henne.


Nu var mitt inlägg allmänt hållet och inte riktat specifikt till dig. Av den anledningen citerade jag dig inte heller. Men det var när du skrev om att ta med dig hunden men inte bo på området som jag kom att tänka på det jag skrev i inlägget. Hur du ordnar det med din hund och hur du tar hand om henne har jag ingen aning om.

Att ha hund kostar pengar och innebär både att man får avstå från en del av hänsyn till hunden och att man vinner annat. Jag har haft hund i stort sett alltid och vet ganska väl vad som gäller. Jag vet också att det inte stämmer som du skriver på slutet "varje hundägare vet bäst hur ens egen hund fungerar", jag har sett alldeles för många exempel på att det inte är så.

Jag lämnar mina (för närvarande tre) hundar på pensionat när jag reser bort så här. Det kostar lika mycket för mig som för andra. Men nu var detta inte menat att bli en debatt om hundhållning utan ett påpekande att det inte alltid är varken lämpligt eller självklart att man tar med sig hund och att man noga ska tänka igenom i detalj hur man skall ordna så att det blir bäst för hunden. Det är inte alltid det sammanfaller med vad man själv vill göra och då har man ett ansvar att lösa frågan för hunden på annat sätt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Alien » 2009-07-18 14:23:42

För min del funderar jag på att ha "hundvakt" med mig. "Hundvakten" måste förstås gå ifrån för att äta, så då blir hunden helt ensam. Men annars tänkte jag att "hundvakten" får sitta och läsa med hunden vid sina fötter, medan de väntar på mig.

Det är nog det bästa för hunden och mig iaf. :wink:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 2 gånger.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2009-07-18 14:25:15

Men kan man ta hunden med sig i bussen till och från Flottsbro?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Liebert » 2009-07-18 15:44:48

Alien skrev:Men kan man ta hunden med sig i bussen till och från Flottsbro?

Om det lilla problemet uppstår löser vi det enkelt. Jag eller ngn annan kan ju köra dig och vovve.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Kremerad.Hattifnatt » 2009-07-26 18:34:49

Till Leibert: Får man ta med sig djur dit bort? (2 råttor i transportbur)
Senast redigerad av Kremerad.Hattifnatt 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Kremerad.Hattifnatt
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-05-21
Ort: Borlänge

Inläggav Fighterbabe » 2009-07-26 18:50:15

Kremerad.Hattifnatt skrev:Får man ta med sig djur dit bort? (2 råttor i transportbur)


Råttor klarar sig ett dygn själva om de bara har mat och vatten.... :roll:
Att hålla dem instängda i en transportbur samma tid är värre!
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Kremerad.Hattifnatt » 2009-07-26 19:22:08

Fighterbabe skrev:
Kremerad.Hattifnatt skrev:Får man ta med sig djur dit bort? (2 råttor i transportbur)


Råttor klarar sig ett dygn själva om de bara har mat och vatten.... :roll:
Att hålla dem instängda i en transportbur samma tid är värre!


Är de du som har anordnat den här träffen? Sluta vara sån taskmört, o låt Leibert få svara på frågan istället.

Och angående råttorna, så är det väl min ensak om jag vill ta med dom i en transportbur, eller inte. Jag kommer göra som du gör med Shakira, ta ut dom då o då, & kela med dom.

Förresten, ifall du tar med henne, hur tusan klarar hon sig i en trång bur hela vägen ner till Flottsbro?
De blir jävligt många pauser de, misstänker jag.
Låt mig få bestämma vad som är bäst för mina djur, så kommer jag inte klaga på hur du beter dig med Shakiras beteenden.
Senast redigerad av Kremerad.Hattifnatt 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Kremerad.Hattifnatt
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-05-21
Ort: Borlänge

Inläggav Fighterbabe » 2009-07-26 19:33:26

Kremerad.Hattifnatt skrev:
Fighterbabe skrev:
Kremerad.Hattifnatt skrev:Får man ta med sig djur dit bort? (2 råttor i transportbur)


Råttor klarar sig ett dygn själva om de bara har mat och vatten.... :roll:
Att hålla dem instängda i en transportbur samma tid är värre!


Är de du som har anordnat den här träffen? Sluta vara sån taskmört, o låt Leibert få svara på frågan istället.

Och angående råttorna, så är det väl min ensak om jag vill ta med dom i en transportbur, eller inte. Jag kommer göra som du gör med Shakira, ta ut dom då o då, & kela med dom.

Förresten, ifall du tar med henne, hur tusan klarar hon sig i en trång bur hela vägen ner till Flottsbro?
De blir jävligt många pauser de, misstänker jag.
Låt mig få bestämma vad som är bäst för mina djur, så kommer jag inte klaga på hur du beter dig med Shakiras beteenden.


Jag kommer inta ta med henne... Och så var den saken biff!

Jag har inte ordnat träffen, men jag har haft råttor själv förut.... Gnagare är extremt stresskänsliga p.g.a. av deras lilla kropp och ett blodsystem som är aningen mindre än en hunds vilket gör att hjärtat redan jobbar väldigt snabbt på dem. JA, jag är utbildad djurvårdare...

Om jag åker långt med Shakira så åker hon i bilen och självklart stannar vi på rastplatser så hon får komma ut.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Kremerad.Hattifnatt » 2009-07-27 14:41:59

Fortfarande har ja inte fått svar på min fråga, bara för att en viss dam skulle lägga sig i och påpeka hennes kunskaper om frågan..

Blir de trubbel om jag tar med mig 2 av mina råttor, eller kommer alla bli rädda för att hälsa på mig eller så?
Senast redigerad av Kremerad.Hattifnatt 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Kremerad.Hattifnatt
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-05-21
Ort: Borlänge

Inläggav Sam » 2009-07-27 14:49:28

Hur du stuga är det väl upp till dig om du vill ta med dem och ha dem där under träffen ( om det nu är tillåtet med råttor i stugan). Men jag skulle inte vilja att du har dem med dig i lokalen eller på verandan.

Många av oss har hundar som vi har skaffat hundvakt, eftersom dessa inte är tillåtna i lokalen eller på verandan. Så samma regler bör väl gälla även råttor och ev andra djur
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 20:43:55, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Kremerad.Hattifnatt » 2009-07-27 14:51:04

Och tack :) Då vet ja de ^^
Jag ska persoligen bo i ett tält, så de blir la roligt att se hur folk kommer handskas när vi går promenader med dom små :P
Eller vad säger ni?
Senast redigerad av Kremerad.Hattifnatt 2011-05-04 20:44:00, redigerad totalt 1 gång.
Kremerad.Hattifnatt
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-05-21
Ort: Borlänge

Inläggav serpentin » 2009-07-27 16:35:43

Kremerad.Hattifnatt skrev:Fortfarande har ja inte fått svar på min fråga, bara för att en viss dam skulle lägga sig i och påpeka hennes kunskaper om frågan..

Blir de trubbel om jag tar med mig 2 av mina råttor, eller kommer alla bli rädda för att hälsa på mig eller så?


Råttor är söta och brukar bli väldigt tama så jag blir inte rädd. Jag tänker mer på om det är tillåtet att ta med dem till själva Flottsbros stugor/camping.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:44:01, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav tvilling99 » 2009-07-27 20:49:19

Kremerad.Hattifnatt skrev:Och tack :) Då vet ja de ^^
Jag ska persoligen bo i ett tält, så de blir la roligt att se hur folk kommer handskas när vi går promenader med dom små :P
Eller vad säger ni?

Jag träffar gärna dig och dina råttor,bara de är tama och inte hoppar upp och biter mig i näsan :wink:
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 20:44:01, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Fighterbabe » 2009-07-27 20:54:36

Kremerad.Hattifnatt skrev:Fortfarande har ja inte fått svar på min fråga, bara för att en viss dam skulle lägga sig i och påpeka hennes kunskaper om frågan..

Blir de trubbel om jag tar med mig 2 av mina råttor, eller kommer alla bli rädda för att hälsa på mig eller så?


De andra kanske tyckte att mitt svar räckte... :roll:
Om du absolut MÅSTE visa upp dina råttor kan du väl lägga upp en bild istället. Och som skrivet ovan så har de flesta med hund valt att skaffa hundvakt istället....
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 20:44:01, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Liebert » 2009-07-27 21:13:32

Tar man med sig djur får de stanna i stugan/tältet/bilen/whatever. Så, färdigdiskuterat.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:44:01, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Kremerad.Hattifnatt » 2009-07-27 21:37:32

Fighterbabe skrev:
De andra kanske tyckte att mitt svar räckte... :roll:
Om du absolut MÅSTE visa upp dina råttor kan du väl lägga upp en bild istället. Och som skrivet ovan så har de flesta med hund valt att skaffa hundvakt istället....


Det får dom väl säga själva.. ego.
Och om du stör dig på att jag tar med mig mina råttor dit bort, så varför inte komma dit? Om du hade tagit med Shakira, hade du säkert visat upp henne lika mycke.. Får man inte tycka om sina djur, & vara stolt äver att visa upp dom, o högsta kackelhöna?
Senast redigerad av Kremerad.Hattifnatt 2011-05-04 20:44:01, redigerad totalt 1 gång.
Kremerad.Hattifnatt
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-05-21
Ort: Borlänge

Inläggav Liebert » 2009-07-27 22:01:45

Låser..
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Återgå till Träffar



Logga in