Hata fula/överviktiga - jag är i alla fall ärlig

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Josef1 » 2009-07-23 14:53:35

Lakrits skrev:Det jag ville säga var att just den här typen av lite uppnosigt busiga och trotsiga kommentarer efter ett tag blir så vanliga, att nästan allt du skriver nuförtiden får mig att känna mysvarm småglädje. Dina utspel får dig med andra ord att verka gullig och alldeles bedårande. Så bete dig överlägset om du vill, din snulliga lilla lullis (för att tala med Joakim Pirinen).

Sen vet jag att du bara är lätt överviktig, kör taxi, använder pappersmugg till kaffe och föredrar hambo iförd knästrumpor med tofs.


Så genomskinligt, du försöker få mig att ta till personangrepp och totalt släppa alla hämningar så att jag blir avstängd. Du har säkert redan skickat femtiotre klagomail och nu är detta din plan-B, att försöka få mig att tappa besinningen.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:40:12, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Lakrits » 2009-07-23 15:04:31

Josef1 skrev:
Lakrits skrev:Det jag ville säga var att just den här typen av lite uppnosigt busiga och trotsiga kommentarer efter ett tag blir så vanliga, att nästan allt du skriver nuförtiden får mig att känna mysvarm småglädje. Dina utspel får dig med andra ord att verka gullig och alldeles bedårande. Så bete dig överlägset om du vill, din snulliga lilla lullis (för att tala med Joakim Pirinen).

Sen vet jag att du bara är lätt överviktig, kör taxi, använder pappersmugg till kaffe och föredrar hambo iförd knästrumpor med tofs.


Så genomskinligt, du försöker få mig att ta till personangrepp och totalt släppa alla hämningar så att jag blir avstängd. Du har säkert redan skickat femtiotre klagomail och nu är detta din plan-B, att försöka få mig att tappa besinningen.

Nej, jag menar det jag skriver, vill inte att du skall bli avstängd och förstår inte varför jag skulle vilja att du tar till personangrepp. Det enda jag skriver är att du tar i för mycket i dina provokationer, så mycket att jag inte blir provocerad. Det finns ingenting som du har skrivit som får mig att vilja se dig avstängd. De 53 e-breven du hänvisar till kan alla moderatorer och administratörer intyga att de inte finns.

Om du vill tro att jag arbetar mot dig och/eller ingår i en konspiration mot dig, så må det vara hänt. Jag har blivit anklagad för värre (och underligare) saker än så. När jag låg på sjukhus förra gången, så var det en patient som var övertygad om att jag var Satan (inte hockeyspelaren, utan den ickeexisterande fallne ängeln). Att jag skulle vara din svurne fiende är något du själv har fått för dig, men stämmer inte med verkligheten.

Ahh... Just det. Jag PM:ar mitt namn och hemadress, så kan du ventilera din avoghet mot mig via de kanalerna om du känner ett behov av det.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:40:12, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav carl » 2009-07-23 15:04:55

alfapetsmamma skrev:
Lakrits skrev:Att gång på gång uttrycka sig provocerande och till synes medvetet prioritera frågor och diskussioner som är ämnade att provocera, motverkar till slut sitt syfte.


Mig får det att tänka på när jag var tonåring och träffade jätteilskna och/eller hatiska personer som skulle vara sååå annorlunda, så svartsynta och så onda, men som var det på ganska så precis samma sätt som så många andra före och efter dem.

Jaja, läs Also sprach Zarathustra eller vurma för Alistair Crowley om ni vill, men gör det nån annanstans än in my face, för det intresserar mig inte, och inte är det nytt heller. Typ.


De som uttrycker såna känslor som Josef1 mår oftast inte bra, men han är ju ärlig och säger det till skillnad från många existentialister som menar att det är världen som snurrar runt dem som är felet.. (ok han gör det lite mer nu)

Josef1 har visserligen gått över till ett väldigt odiplomatiskt förhållningssätt som, om han skulle fortsätta med det, kommer att isolera honom helt från forumet genom att människor här kommer att ignorera honom. My point: Man måste spela efter ett vissa sociala regler om man vill vara med och leka.. så enkelt är det.

Jag tror att förlöjliga sig över han inte heller är nån diplomatisk lösning för att andra människor här ska kunna känna sig fria att uttrycka sina mörkaste känslor. Han som andra har rätt att må dåligt om man inte är ute efter att förstöra debatten, vilket jag inte tycker att han gjort innan.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:40:12, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Lakrits » 2009-07-23 15:12:54

carl skrev:
alfapetsmamma skrev:
Lakrits skrev:Att gång på gång uttrycka sig provocerande och till synes medvetet prioritera frågor och diskussioner som är ämnade att provocera, motverkar till slut sitt syfte.


Mig får det att tänka på när jag var tonåring och träffade jätteilskna och/eller hatiska personer som skulle vara sååå annorlunda, så svartsynta och så onda, men som var det på ganska så precis samma sätt som så många andra före och efter dem.

Jaja, läs Also sprach Zarathustra eller vurma för Alistair Crowley om ni vill, men gör det nån annanstans än in my face, för det intresserar mig inte, och inte är det nytt heller. Typ.


De som uttrycker såna känslor som Josef1 mår oftast inte bra, men han är ju ärlig och säger det till skillnad från många existentialister som menar att det är världen som snurrar runt dem som är felet.. (ok han gör det lite mer nu)

Josef1 har visserligen gått över till ett väldigt odiplomatiskt förhållningssätt som, om han skulle fortsätta med det, kommer att isolera honom helt från forumet genom att människor här kommer att ignorera honom. My point: Man måste spela efter ett vissa sociala regler om man vill vara med och leka.. så enkelt är det.

Jag tror att förlöjliga sig över han inte heller är nån diplomatisk lösning för att andra människor här ska kunna känna sig fria att uttrycka sina mörkaste känslor. Han som andra har rätt att må dåligt om man inte är ute efter att förstöra debatten, vilket jag inte tycker att han gjort innan.

Jag håller med dig. Jag vill inte förlöjliga eller förminska, utan meddela hur sådan retorik påverkar mig. Det finns många på Aspergerforum som slits av psykiska problem och sjukdomar, däribland jag. Det odiplomatiska förhållningssätt som du tar upp är just problemet. Det hotar att göra att jag inte läser vad han skriver, eftersom jag inte bryr mig när det mest är en rad provokationer. Jag önskar att han gick tillbaka till en mer avvägd retorik, med enstaka nedkallade svavelstormar.

Om jag någon gång skulle skriva något oerhört provocerande, så skulle jag bli än mer provocerad om en utomstående ursäktade mitt beteende med att jag är deprimerad (tillfällig sjukpensionär sedan 2006). Jag skulle ha lättare att tackla ett tillrättavisande, även om jag var på gränsen till sjukhusinläggning.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:40:12, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Josef1 » 2009-07-23 15:19:39

Jag tror inte att du är min "fiende" Lakrits, däremot har jag märkt att aspergare ofta söker nån sorts "vi är de fula trasdockorna tralala, vi é trasiga o knasiga lalala" motsvarighet till NT-gemenskapen.

Jag anser att jag filtrerat ut de mest intressanta personerna på detta forum och det är detta fåtal jag diskuterar med. Om resten ignorerar mig spelar absolut ingen roll för min del eftersom de inte för mig framstår som intressanta människor.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:40:12, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav carl » 2009-07-23 15:19:53

Lakrits skrev:Om jag någon gång skulle skriva något oerhört provocerande, så skulle jag bli än mer provocerad om en utomstående ursäktade mitt beteende med att jag är deprimerad (tillfällig sjukpensionär sedan 2006). Jag skulle ha lättare att tackla ett tillrättavisande, även om jag var på gränsen till sjukhusinläggning.


Väldigt intressant. Jag skulle nog ha kunnat spy ut nåt liknande som josef för 1 och ett halvt år sen. Och skulle ha klöst ögonen ur nån som sa att det var för att jag mådde dåligt. Nu skulle jag ha skämts som fan över det beteendet.
Väldigt tur att jag höll mig borta från internet på den tiden...
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:40:12, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Josef1 » 2009-07-23 15:22:52

carl skrev:
Lakrits skrev:Om jag någon gång skulle skriva något oerhört provocerande, så skulle jag bli än mer provocerad om en utomstående ursäktade mitt beteende med att jag är deprimerad (tillfällig sjukpensionär sedan 2006). Jag skulle ha lättare att tackla ett tillrättavisande, även om jag var på gränsen till sjukhusinläggning.


Väldigt intressant. Jag skulle nog ha kunnat spy ut nåt liknande som josef för 1 och ett halvt år sen. Och skulle ha klöst ögonen ur nån som sa att det var för att jag mådde dåligt. Nu skulle jag ha skämts som fan över det beteendet.
Väldigt tur att jag höll mig borta från internet på den tiden...


Jag mår inte särskilt dåligt. Jag äter en perfekt balanserad kost och upplever inte någon depression. Jag har absolut ingen ångest och jag är inget svettigt, pillerknaprande psykfall.

Jag är däremot uttråkad. Jag har så tråkigt att det är svårt att föreställa sig. Jag sitter och drömmer om pengar och hur det skulle kunna lindra ledan genom att ge mig tillgång till obegränsad shopping.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:40:12, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav carl » 2009-07-23 15:23:08

Jag tror inte att du är min "fiende" Lakrits, däremot har jag märkt att aspergare ofta söker nån sorts "vi är de fula trasdockorna tralala, vi é trasiga o knasiga lalala" motsvarighet till NT-gemenskapen.

Men fan säg det då! En sån sak skulle vara intressant att diskutera. Inte att säga alla här är idioter och antyda en massa saker att vissa beter sig så och andra så.
Jag är jäkligt paranoid ibland och suger upp allt dumt som sägs.. säkert många med mig.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:40:12, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Lakrits » 2009-07-23 15:28:42

Josef1 skrev:Jag tror inte att du är min "fiende" Lakrits, däremot har jag märkt att aspergare ofta söker nån sorts "vi är de fula trasdockorna tralala, vi é trasiga o knasiga lalala" motsvarighet till NT-gemenskapen.

Håller med till fullo! Det finns ett sorts koketteri i sättet att diskutera problemen och fördelarna med att ha en hjärna som vår.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Lakrits » 2009-07-23 15:31:45

Josef1 skrev:Jag är däremot uttråkad. Jag har så tråkigt att det är svårt att föreställa sig. Jag sitter och drömmer om pengar och hur det skulle kunna lindra ledan genom att ge mig tillgång till obegränsad shopping.

Medan du väntar på den möjligheten, kanske du skulle hänga på Pemer och de andra nästa gång de går på bio? Även om det skulle visa sig att det inte passade just dig, så skulle det åtminstone bryta av mot vardagslunken.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Josef1 » 2009-07-23 15:37:14

Lakrits skrev:
Josef1 skrev:Jag tror inte att du är min "fiende" Lakrits, däremot har jag märkt att aspergare ofta söker nån sorts "vi är de fula trasdockorna tralala, vi é trasiga o knasiga lalala" motsvarighet till NT-gemenskapen.

Håller med till fullo! Det finns ett sorts koketteri i sättet att diskutera problemen och fördelarna med att ha en hjärna som vår.


Det är inte bara det. Det finns också en "flottig nördgemenskap". Aspergare som tycker det är mysigt att vara lite "smutsiga och freakiga", lagom lönnfeta, normalbegåvade och cyberkrama varandra.

De minst intelligenta, mest psykiskt sårbara och sämst artikulerade personerna får oftast mest uppmärksamhet. Skriver nån:

"hjplpä,... nu é jajaa, deppad ijgen... jag ha vajit in o ut p¨pshyk hela veckan"

så får ett sånt inlägg 200 svar inom 6 timmar och allt är typiskt billigt, ointelligent och janteaktigt i stil med:

"nej, nu gruppkramar vi varandra i en riktigt flottig nördkram och berömmer varandras mediokra utseenden!"
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Josef1 » 2009-07-23 15:38:58

Lakrits skrev:
Josef1 skrev:Jag är däremot uttråkad. Jag har så tråkigt att det är svårt att föreställa sig. Jag sitter och drömmer om pengar och hur det skulle kunna lindra ledan genom att ge mig tillgång till obegränsad shopping.

Medan du väntar på den möjligheten, kanske du skulle hänga på Pemer och de andra nästa gång de går på bio? Även om det skulle visa sig att det inte passade just dig, så skulle det åtminstone bryta av mot vardagslunken.


Nej tack. Jag vet inte hur jag ska formulera mig här utan att det blir personangrepp mot någon så jag avhåller mig.

Jag är inte så efterbliven som du tycks tro, kan jag däremot säga. Jag är inte en butter, gurglande, ilsken grottmänniska som mumlar fram saker och behöver "vänner". Jag är motsatsen mot den stereotypen.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Lakrits » 2009-07-23 15:43:23

Josef1 skrev:De minst intelligenta, mest psykiskt sårbara och sämst artikulerade personerna får oftast mest uppmärksamhet. Skriver nån:

"hjplpä,... nu é jajaa, deppad ijgen... jag ha vajit in o ut p¨pshyk hela veckan"

så får ett sånt inlägg 200 svar inom 6 timmar och allt är typiskt billigt, ointelligent och janteaktigt i stil med:

"nej, nu gruppkramar vi varandra i en riktigt flottig nördkram och berömmer varandras mediokra utseenden!"

Ett sådant inlägg appellerar till oss som har varit i den situationen, så hjälpinläggen har jag förståelse för. Däremot blir jag frustrerad över inlägg där någon ber om hjälp, bara för att avfärda all hjälp p.g.a. misstro mot systemet eller något i den stilen. Det är irrationellt, och sådant stör mig.

Sen är ju många av oss i någon mån nördar. Jag på växter/svampar och växtekologi, du bl.a. på manga och det japanska (om jag har förstått saken rätt). Men det gör inte att jag känner någon kårkänsla bland aspergare. Jag är rätt isolerad från andra människor i det avseendet. Jag är en individ, precis som alla andra.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Josef1 » 2009-07-23 15:46:21

Lakrits skrev:
Josef1 skrev:De minst intelligenta, mest psykiskt sårbara och sämst artikulerade personerna får oftast mest uppmärksamhet. Skriver nån:

"hjplpä,... nu é jajaa, deppad ijgen... jag ha vajit in o ut p¨pshyk hela veckan"

så får ett sånt inlägg 200 svar inom 6 timmar och allt är typiskt billigt, ointelligent och janteaktigt i stil med:

"nej, nu gruppkramar vi varandra i en riktigt flottig nördkram och berömmer varandras mediokra utseenden!"

Ett sådant inlägg appellerar till oss som har varit i den situationen, så hjälpinläggen har jag förståelse för. Däremot blir jag frustrerad över inlägg där någon ber om hjälp, bara för att avfärda all hjälp p.g.a. misstro mot systemet eller något i den stilen. Det är irrationellt, och sådant stör mig.

Sen är ju många av oss i någon mån nördar. Jag på växter/svampar och växtekologi, du bl.a. på manga och det japanska (om jag har förstått saken rätt). Men det gör inte att jag känner någon kårkänsla bland aspergare. Jag är rätt isolerad från andra människor i det avseendet. Jag är en individ, precis som alla andra.


Jag är nörd och identifierar mig med andra nördar, men jag låter aldrig mina nördintressen på något sätt kompromissa min känsla för hygien, stil, kost etc vilket tyvärr många nördar gör.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Lakrits » 2009-07-23 15:47:46

Josef1 skrev:Jag är inte så efterbliven som du tycks tro, kan jag däremot säga. Jag är inte en butter, gurglande, ilsken grottmänniska som mumlar fram saker och behöver "vänner". Jag är motsatsen mot den stereotypen.

Jag tror inte att du är efterbliven överhuvudtaget (och förstår inte varför du anser att jag tycker det), inte heller att du behöver vänner (jag är själv en ensamvarg). Men att gå på bio handlar inte om att skaffa vänner, utan att se en film. Bara för att du går dit med en hoper människor, så behöver du inte lära känna dem och gå på café efteråt. Och om det är svårt att släpa sig dit på egen hand, så hjälper det ibland att hoppa på ett redan existerande projekt.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Josef1 » 2009-07-23 15:58:08

Lakrits skrev:
Josef1 skrev:Jag är inte så efterbliven som du tycks tro, kan jag däremot säga. Jag är inte en butter, gurglande, ilsken grottmänniska som mumlar fram saker och behöver "vänner". Jag är motsatsen mot den stereotypen.

Jag tror inte att du är efterbliven överhuvudtaget (och förstår inte varför du anser att jag tycker det), inte heller att du behöver vänner (jag är själv en ensamvarg). Men att gå på bio handlar inte om att skaffa vänner, utan att se en film. Bara för att du går dit med en hoper människor, så behöver du inte lära känna dem och gå på café efteråt. Och om det är svårt att släpa sig dit på egen hand, så hjälper det ibland att hoppa på ett redan existerande projekt.


När jag VILL göra nånting gör jag det själv. Jag skulle må dåligt och känna mig extremt obekväm bland andra aspergare IRL.

Jag kan inte säga det mer tydligt än såhär:

Min AS syns inte, den hörs inte. Enda indikationen på att jag är udda är att jag ibland kan framstå som "för" välklädd. Andras AS syns och hörs oftast.

Jag märker när/om andra tittar konstigt på en/är misstänksamma. De flesta andra med AS jag träffat ser inte detta. Det stör mig och gör att jag väljer att diskutera över internet hellre än att umgås med aspergare face to face.

Jag är jättekänslig för saker som hygien, vikt etc och stör mig på folk som är "nöjda och glada" att gå på bio lönnfeta, lite halvt oduschade, i jeans och joggingskor. Jag blir stressad och känner ett mycket starkt behov av att avskärma mig, gå hem, duscha och "rena mig".

Min hjärna är nördig och aspig men de likheter jag upplever med andra som har AS existerar mest på nätet.

Min intelligens är HELT jämn. Det är också en sak som skiljer mig från andra aspergare. Jag kan genom min balanserade intelligens se saker ur betydligt fler perspektiv och även utveckla andra talanger än de strikt nördiga. T.ex min stilkänsla och förståelsen för psykologi, människor och socialt beteende i allmänhet. De flesta med AS är enkelriktade lokomotiv, tyvärr, och detta gör att jag upplever umgänge med AS-personer IRL som extremt begränsande.

När jag umgåtts med NT-folk har jag saknat nördigheten, när jag umgåtts med AS-folk har jag saknat ytligheten och bredden av intelligens. Jag tycker det är trevligt att man med NT-folk bara kan se varandra i ögonen och intuitivt veta vad den andra tänker, om t.ex en fet och ful människa med lustig gångstil går förbi, och skratta/göra lyteskomik av det. Med aspergare är den ohämmade nördigheten befriande, men bristen på intelligens i andra avseenden/bristen på hygien störande/stötande. En aspergare reagerar inte på lyteskomiken på samma sätt utan säger bara "okej?". Det är för mig understimulerande.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 2 gånger.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Lakrits » 2009-07-23 16:03:04

Josef1 skrev:Jag kan inte säga det mer tydligt än såhär:

Min AS syns inte, den hörs inte. Enda indikationen på att jag är udda är att jag ibland kan framstå som "för" välklädd. Andras AS syns och hörs oftast.

Jag märker när/om andra tittar konstigt på en/är misstänksamma. De flesta andra med AS jag träffat ser inte detta. Det stör mig och gör att jag väljer att diskutera över internet hellre än att umgås med aspergare face to face.

Jag är jättekänslig för saker som hygien, vikt etc och stör mig på folk som är "nöjda och glada" att gå på bio lönnfeta, lite halvt oduschade, i jeans och joggingskor. Jag blir stressad och känner ett mycket starkt behov av att avskärma mig, gå hem, duscha och "rena mig".

Min hjärna är nördig och aspig men de likheter jag upplever med andra som har AS existerar mest på nätet.

Min intelligens är HELT jämn. Det är också en sak som skiljer mig från andra aspergare. Jag kan genom min balanserade intelligens se saker ur betydligt fler perspektiv och även utveckla andra talanger än de strikt nördiga. T.ex min stilkänsla och förståelsen för psykologi, människor och socialt beteende i allmänhet. De flesta med AS är enkelriktade lokomotiv, tyvärr, och detta gör att jag upplever umgänge med AS-personer IRL som extremt begränsande.

Utmärkt förklarat. Tillräckligt tydligt för mig i alla fall.

EDIT: Glömde att tillägga, att många som diagnostiseras med AS passar in på din beskrivning av dig själv. Den grupp av aspergare som du talar om är mycket svåra att umgås med för vem som helst. Det gäller för de flesta människor att begåvningsprofilen är ojämn i någon mån, och att intresset är större för vissa saker än andra. Vi kan nog finna fler här på forumet som är både bildade och har bra koll på människans inre.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav dragonslayer » 2009-07-23 16:38:23

Jag känner en supertrevlig, och smal, bussförare med ett barnsligt intresse för att lära, han älskar att lära sig språk, dans osv. Extremt smart. Inte ens bussförare är alla lika.

Vad ska det bli av världen?

:-)217
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv
 
Inlägg: 236
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Södermanland

Inläggav TK » 2009-07-23 18:23:31

Josef1 skrev:Min intelligens är HELT jämn. Det är också en sak som skiljer mig från andra aspergare. Jag kan genom min balanserade intelligens se saker ur betydligt fler perspektiv och även utveckla andra talanger än de strikt nördiga. T.ex min stilkänsla och förståelsen för psykologi, människor och socialt beteende i allmänhet.


Jag väntar med spänning på att du visar prov på denna din förmåga.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Kristofer » 2009-07-23 18:51:30

Josef1 skrev:Jag är däremot uttråkad. Jag har så tråkigt att det är svårt att föreställa sig. Jag sitter och drömmer om pengar och hur det skulle kunna lindra ledan genom att ge mig tillgång till obegränsad shopping.


Kan du varken underhålla dig själv eller för den delen jobba för att din dröm ska bli en reell möjlighet? En sofistikerad människa ser till att stimulera sina sinnen med intelligensfrämjande verksamheter.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-23 18:56:17

Josef1 skrev: De flesta med AS är enkelriktade lokomotiv, tyvärr, och detta gör att jag upplever umgänge med AS-personer IRL som extremt begränsande.


Bortsett från att många är ganska så enkelriktade, oavsett AS eller NT, så tycker jag nog att många som jag känner och som har AS, är tvärsemot vad du säger här extremt mångfasetterade, och att just det är en förbannelse, lika mycket som en välsignelse.

Känner inte igen mig eller de med AS jag känner i det du skriver här, kort sagt.

Josef1 skrev: Jag tycker det är trevligt att man med NT-folk bara kan se varandra i ögonen och intuitivt veta vad den andra tänker, om t.ex en fet och ful människa med lustig gångstil går förbi, och skratta/göra lyteskomik av det. Med aspergare är den ohämmade nördigheten befriande, men bristen på intelligens i andra avseenden/bristen på hygien störande/stötande. En aspergare reagerar inte på lyteskomiken på samma sätt utan säger bara "okej?". Det är för mig understimulerande.


Återigen invänder jag. Men en annan person med AS kan man tvärtemot det du skriver, tycker JAG personligen, ha roligt åt precis samma saker, och vara precis lika intern och lika ögonblickig som du pratar om här.

Det handlar om att vara på samma intelligensnivå, tycka samma saker är roliga (även om man inte tycker lika om precis allt humoristiskt nödvändigtvis), vara nära eller vara närvarande osv, inte om att vara NT. Som jag ser det.

Och att aspisar ofta är mycket mer detaljseende och uppmärksamma och ser mönster många inte ser bäddar för väldigt många fler skratt än att umgås med NT.

Även om det kanske inte handlar så mycket om att skratta åt att folk är mindre välklädda eller snygga än man själv (så förmäten är jag inte, och så skulle jag inte tycka att det var roligt att nån skrattade åt mig för att jag har billighetsskor t ex).

Nån gång kan man väl tycka det är komiskt med en tripp trall trull-familj där alla har t ex hårdpressad solbränna, foppor, trajbäls och vad det nu är de allihop har nästan oavsett ålder och kön. Fast där är det t ex själva masseffekten som är rolig. Allrahelst om de har t-shirts där det står nåt om Unique eller One of a kind.

Men inte fan är det lättare att skratta åt sånt eller annat med NTs? Undrar vad du träffat för NTS och för aspisar. Eller, undrar vad du träffat för folk öht snarare.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-07-23 19:17:04

Ja, här frodas schablonerna. Undra på att man får tråkigt när man ser allt genom dem. Ett dopp i begåvningskurvan eller bara bitterhet, förståelig men giftig? ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kahlokatt » 2009-07-23 22:02:08

Parvlon skrev:
Suzz86 skrev:Josef, jag äcklas av dig också.
Jag tycker att han verkar väldigt intelligensbefriad.


Tyvärr är Josef inte intelligensbefriad, han är säkert väldigt smart. Men han verkar totalt sakna alla former av empati och sympati.

Josef, alla människor tänker ibland "åh fy fan så ful den där människan är" eller "vilket fetto" eller "hur kan man gå klädd så där". Jag gör det ganska ofta. Men jag känner aldrig FÖRAKT för personen i fråga. Jag tänker aldrig "fy fan så ful/fet hen är, varför måste hen gå här och förstöra min utsikt", jag tänker snarare: "Ja, där ligger man i alla fall i lä..." och lite senare kanske "stackars människa". Ibland kan jag tänka "vad MODIG hen är som vågar gå runt med allt det där fettet eller alla de där finnarna". En gång intervjuades på nyheterna en karl som hade stora utväxter på näsan (rinofyma) och jag tänkte först FY FAN och sedan, "vad modig han är som vågar vara med i TV".
Jag skäms över de här tankarna, men de är vanliga. Alla har dem. De som påstår motsatsen ljuger.

Vad jag däremot ALDRIG skulle göra är att gå fram till personen och säga: "Fy fan så ful/fel/äcklig du är". Jag har umgåtts med folk som haft andedräkt från helvetet, folk som luktat rök, som snorat och rosslat, som klätt sig skitfult, haft fejset fullt med finnar, etc. Vad skulle det göra för nytta om jag sade det till dem? INGEN! Jag skulle bara såra personen i fråga. Själv tar jag fruktansvärt illa vid mig när någon säger något elakt till mig. Du kanske inte gör det, Josef, men alla är inte du. Man kan inte vara brutalt ärlig jämt och man måste skilja på vita och svarta lögner.
Jag hoppas verkligen att ditt otäcka beteende i alla fall begränsar sig till personer som känner dig väl och att du bara svarar ärligt om de verkligen frågar. Går du fram till vilt främmande personer och säger vad du tycker om dem? I sådana fall skrämmer du mig.

Jag skulle önska att du, Josef, svarade på de här frågorna om du har lust:
1. Vad får du ut av att berätta för folk att de äcklar dig?
2. Bryr du dig inte om ifall du sårar personerna i fråga?
3. Varför föraktar du personer som är fula/feta/ovårdade, etc.? Om personen är ful för att hen har blivit vanställd i en olycka, om personen är fet för att hen måste äta kortison, om personen är ovårdad för att hen har hamnat i missbruk och bor på gatan, tycker du att de skall föraktas då?
4. Vad har du för syn på dig själv? Tycker du att du är överlägsen andra människor? Skall andra vara som du?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav saltgurkan » 2009-07-23 22:17:03

Josef har i åtmistone ett inlägg skrivit att han är narcissistisk, så...
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 20:40:13, redigerad totalt 1 gång.
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in