Aspie - NT: Förklara och utveckla

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2007-07-11 15:58:13

tahlia skrev:Hon gör kanske som dig? Går runt med skygglappar och inbillar sig vara bättre än andra för att hon har AS. Sanningen är att man är defekt, inte bättre, men det skyggar du för i det längsta har jag upptäckt.


Jag anser mig inte bättre än andra och inte heller defekt eller sämre. Jag är annorlunda helt enkelt. Privat har jag valt att mestadels umgås med likasinnade medan jag professionellt fungerar skapligt tillsammans med NT. Sedan jag fått klart för mig att det finns en ocean av skillnader mellan mig och NT, och systematiskt studerat dessa, så kan jag faktiskt fungera ännu bättre i samhället. Defekttänket leder helt enkelt ingenvart.

Förresten så har hon diagnos autism och inte AS.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav sugrövmanövern » 2007-07-11 17:48:25

rdos skrev:Att inte vilja reproducera måste anses som den värsta defekt som finns. 8)

Tja, personer med exempelvis Downs Syndrom är ju också ibland väldigt sugna på att reproducera sig, sedan om det är bra eller dåligt vet inte jag. Jag skulle inte vilja vara en downis. Så här i efterhand hade jag nog hellre velat bli en kompott i ett bäcken än ett barn med Aspergers Syndrom också. Jag blev inte en lycklig person, och då känns det inte så värt att leva. Jag har accepterat mina defekter, försöker anpassa min tillvaro efter hurdan jag är etc, men depressionen och ångesten är kroniska. Så jag kommer för alltid att må dåligt, oavsett hur positivt jag tänker :( .

Jag tänker då inte skaffa några barn. Dels för att jag inte har orken som behövs för att ta hand om dem, och dels för att jag inte vill riskera att få en unge som mår som jag eller värre. Jag vore inte en smart person om jag valde att reproducera mig, det skulle ju vara att avla ett kreatur som är som gjort för att må dåligt.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav weasley » 2007-07-11 18:01:51

tahlia skrev:Jag skulle älska om jag själv valde hur social jag skulle vara, men nu har jag liksom inget val. Jag tycker inte om människor. Jag önskar att jag var sådär naiv och blåögd och inte såg folk för vad de är, som jag var innan. Men nu har jag gått över den gränsen och då kan man inte vända tillbaka.


varför är det så hemskt att förstå hur människor är? DU vet ju hur de funkar, skitbra ju! och förresten, varför sakna något som är så "dåligt" som du nu har kommit på att det är...?

man ändras jämt. jag saknar också mitt gamla jag. men det var ett jag i en annan värld. det var helt andra omständigheter, de kommer aldrig tillbaka. på gott och ont.

tahlia skrev:Låter så jäkla lätt på alla att bara ändra på saker. Det är inte det att jag tror att man inte lidit bara för att man varit aspie hela livet. Det är det faktum att alla tycks tro att det bara är att ändra på saker och ting sådär vips, som talar om för mig att ingen har en susning.
Men tack ändå.


klart det inte går över en natt. det är det, mej veterligen, ingen som har påstått heller. det kan ta tre månader, det kan ta tre år, det är det ingen som vet. men det KAN bli bättre!
förutsättningen för att det ska bli bättre ligger dock till stora delar på hur DU ser på saken. tror du själv på att det kan bli bättre? eller är du fast övertygad om att allt är skit och piss och helvete och aldrig nånsin kommer att förändras?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2007-07-11 18:15:14

sugrövmanövern skrev:Tja, personer med exempelvis Downs Syndrom är ju också ibland väldigt sugna på att reproducera sig, sedan om det är bra eller dåligt vet inte jag.


Det kunde man nästan förvänta sig. Jämförelser med Down och fysiska funktionshinder kommer alltid upp i sådana här diskussioner. Det är fullständigt irrelevant för diskussionen om fiolk med Down ska reproducera sig eller inte.

sugrövmanövern skrev:Jag skulle inte vilja vara en downis.


Jag har mött många med Down och jag tror allvarligt talat inte att de mår så dåligt. Värre är det nog att vara en aspis som köpt hela defektköret. Dessa tror iaf att de är defekta vilket jag tvivlar på att downisar gör.

sugrövmanövern skrev:Så här i efterhand hade jag nog hellre velat bli en kompott i ett bäcken än ett barn med Aspergers Syndrom också.


Jag skulle hellre levt för 60.000 år sedan, men nu är det som det är så då får man göra det bästa av situationen.

sugrövmanövern skrev:Jag blev inte en lycklig person, och då känns det inte så värt att leva. Jag har accepterat mina defekter, försöker anpassa min tillvaro efter hurdan jag är etc, men depressionen och ångesten är kroniska. Så jag kommer för alltid att må dåligt, oavsett hur positivt jag tänker :( .


Du har aldrig funderat på om det möjligen finns ett samband mellan de saker du skriver ovan? Alltså mellan att acceptera "sina defekter" och kronisk depression?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav sugrövmanövern » 2007-07-11 18:43:03

rdos skrev:Jag har mött många med Down och jag tror allvarligt talat inte att de mår så dåligt. Värre är det nog att vara en aspis som köpt hela defektköret. Dessa tror iaf att de är defekta vilket jag tvivlar på att downisar gör.

Vissa downisar mår dåligt över att vara som de är, de är olika individer. Jag har också träffat downisar. En gång såg jag en dokumentär om en downis som var ledsen över att hon inte kunde bli ballerina, pga sin korvformade kropp. Det finns ju en myt om att alla downisar är lyckliga och en ständig källa till gklädje för sig själva och sin omgivning. Men så enkelt är det inte anser jag. Ej heller kan alla med Aspergers Syndrom förvandlas till lyckliga Syndromdyrkare.
rdos skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag blev inte en lycklig person, och då känns det inte så värt att leva. Jag har accepterat mina defekter, försöker anpassa min tillvaro efter hurdan jag är etc, men depressionen och ångesten är kroniska. Så jag kommer för alltid att må dåligt, oavsett hur positivt jag tänker :( .


Du har aldrig funderat på om det möjligen finns ett samband mellan de saker du skriver ovan? Alltså mellan att acceptera "sina defekter" och kronisk depression?


Jag har haft svår ångest sedan barnsben, depressionen kom smygande. Minns att jag ville ta livet av mig när jag var i åttaårsåldern. I 12-13 årsåldern slog depressionen till med våldsam kraft, och sedan dess har jag varit svårt kroniskt deprimerad. Jag fick Aspergerdiagnosen i vuxen ålder. Så jag ser inget som helst samband. Jag hade ingen aning om att jag var defekt när jag var liten, de aningarna kom väl i tidiga tonåren eller lite innan.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Ensamflickan » 2007-07-11 19:26:14

tahlia skrev:Du ÄR medveten om att du är ute och cyklar va?

Nej, jag är inte medveten om att jag är ute och cyklar.

tahlia skrev:Hjälp vore trevligt, men är svårt att hitta när den inte finns.

Jag håller med dig om att det inte finns mycket hjälp att få, det är därför alla här försöker peppa dig att hjälpa dig själv!

tahlia skrev:Dock är jag ju helt medveten om vilken sorts människa du är genom dina inlägg, och vet således vilka det är värt att lägga någon energi på.

Hur kan du veta vilken människa jag är? Jag har inte lämnat ut allt om mig själv här på forumet! Kom inte och påstå att du kan läsa mellan raderna, för jag har inte skrivit nånting mellan raderna!!! Och vad hände med att inte döma andra??? :shock:
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav jonsch » 2007-07-11 19:43:24

Den som tyckte du var en dålig mamma håller sig från tråden, trevligt nog. Annars är det rätt hätsk stämning ändå.

Ohanas, råd om god man, Matildas om mental träning med en anteckningsbok på nattduksbordet och min komplettering av det rådet, är vad du fått.

Litet klent efter tio sidor men desto mer värt att ta till sig.

Gör det.
/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav tahlia » 2007-07-11 19:53:13

Ensamflickan skrev:Nej, jag är inte medveten om att jag är ute och cyklar.


Du är ute och cyklar. Så nu är du medveten om det.

Ensamflickan skrev:Jag håller med dig om att det inte finns mycket hjälp att få, det är därför alla här försöker peppa dig att hjälpa dig själv!


Och du tror att jag gladeligen skulle hålla mig kvar i denna ohållbara situation om jag hade kunnat gjort något åt det? Skärpning.

Ensamflickan skrev:Hur kan du veta vilken människa jag är? Jag har inte lämnat ut allt om mig själv här på forumet! Kom inte och påstå att du kan läsa mellan raderna, för jag har inte skrivit nånting mellan raderna!!! Och vad hände med att inte döma andra??? :shock:


Nej, jag läser inte mellan raderna. Tvärt om så läser jag ordagrant, och det säger en hel massa om dig. Jag dömer inte andra, däremot så blundar jag inte för egenskaper som människor slänger i ansiktet på mig, och jag tänker heller inte låtsas att jag tycker om dem när jag inte gör det. Visst kan man tycka jag är snabb att dra slutsatser, men förutsatt att människor är ärliga så tar det inte lång stund att räkna ut vad de går för.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2007-07-11 19:56:37

weasley skrev:varför är det så hemskt att förstå hur människor är? DU vet ju hur de funkar, skitbra ju! och förresten, varför sakna något som är så "dåligt" som du nu har kommit på att det är...?


Varför det är hemskt? Därför att man inser att människor är ytliga, egoistika, lögnaktiga och lömska. Det jag saknar är att tro gott om folk och således kunna ha dem runt mig och tycka det är roligt och rent av må bra av det.

man ändras jämt. jag saknar också mitt gamla jag. men det var ett jag i en annan värld. det var helt andra omständigheter, de kommer aldrig tillbaka. på gott och ont.

weasley skrev:klart det inte går över en natt. det är det, mej veterligen, ingen som har påstått heller. det kan ta tre månader, det kan ta tre år, det är det ingen som vet. men det KAN bli bättre!
förutsättningen för att det ska bli bättre ligger dock till stora delar på hur DU ser på saken. tror du själv på att det kan bli bättre? eller är du fast övertygad om att allt är skit och piss och helvete och aldrig nånsin kommer att förändras?


Nej, jag tror inte det kan bli bättre. Men det är jag inte ensam om. Min psykiater som gav mig diagnosen sade själv "Det blir inte bättre än såhär".
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Thunderchild » 2007-07-11 19:59:54

Ja.. Det var en eländig tråd det här..

tahlia har dömt ut sig själv och alla människor i världen inklusive oss på forumet som försöker hjälpa henne.

Det mest tragiska är väl att hon även dömt ut sin dotter med AS.. Tacka fan för att hon inte kommer få det lätt med en sån mor..

Kan inte det vara ett bra motiv att rycka upp dig tahlia?

Om du nu inte orkar ta tag i ditt liv för din egen skull så gör det för din dotter. Du är ju den största förebild hon har och du är den som har möjlighet att förstå henne bäst..

Men först måste du ju själv bli vuxen och acceptera dig som du är och sluta döma ut alla människor i förskott..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav tahlia » 2007-07-11 20:04:44

Thunderchild skrev:Ja.. Det var en eländig tråd det här..

tahlia har dömt ut sig själv och alla människor i världen inklusive oss på forumet som försöker hjälpa henne.

Det mest tragiska är väl att hon även dömt ut sin dotter med AS.. Tacka fan för att hon inte kommer få det lätt med en sån mor..

Kan inte det vara ett bra motiv att rycka upp dig tahlia?

Om du nu inte orkar ta tag i ditt liv för din egen skull så gör det för din dotter. Du är ju den största förebild hon har och du är den som har möjlighet att förstå henne bäst..

Men först måste du ju själv bli vuxen och acceptera dig som du är och sluta döma ut alla människor i förskott..


Min dotter vet inte om att jag har AS, och jag kommer heller inte att tala om det för henne förrän hon är bra mycket äldre, just för att jag inte vill att min syn på min situation skall påverka henne.
Lustigt hur alla tror att jag är en usel mamma. Ännu lustigare hur man ens kan yttra sig om det när man inte har en susning i frågan.

Jag har accepterat mig som jag är, och det är också anledningen till att jag vet att det inte blir bättre, till att jag helt enkelt inte står ut i 40 år till. Jag dömer människor när de visat tillräckligt av sig själv för att jag skall kunna bilda en uppfattning. Men sanningen är den, att om du bara hade träffat på egoistiska ytliga lögnare hela ditt liv, så skulle inte du heller vara försten att tro gott om allt och alla.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Thunderchild » 2007-07-11 20:08:06

Så din psykiatriker har dömt ut dig?

Men honom litar du på alltså, fast han är en sån där "NT"?

Vet du inte att det är så som systemet funkar..? Alla läkare du pratar med som inte lyckas hjälpa dig kommer att säga samma sak.

Det ligger i deras roll som auktoriteter.. Dom skulle aldrig erkänna att någon annan kan ge dig bättre hjälp.

Troligen är vi många på det här forumet med minst lika stora kunskaper i AS som din läkare.. Tråkigt att du inte väljer att tro på oss.. :cry:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav tahlia » 2007-07-11 20:10:35

Thunderchild skrev:Så din psykiatriker har dömt ut dig?

Men honom litar du på alltså, fast han är en sån där "NT"?

Vet du inte att det är så som systemet funkar..? Alla läkare du pratar med som inte lyckas hjälpa dig kommer att säga samma sak.

Det ligger i deras roll som auktoriteter.. Dom skulle aldrig erkänna att någon annan kan ge dig bättre hjälp.

Troligen är vi många på det här forumet med minst lika stora kunskaper i AS som din läkare.. Tråkigt att du inte väljer att tro på oss.. :cry:


Tja, han är den första som ens har lyssnat till mig på de senaste 6 åren. Sedan har vi ju det där fina med att han inte försöker övertyga mig om att jag är en dålig mamma.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav jonsch » 2007-07-11 20:15:49

jonsch skrev:Den som tyckte du var en dålig mamma håller sig från tråden, trevligt nog. Annars är det rätt hätsk stämning ändå.

Ohanas, råd om god man, Matildas om mental träning med en anteckningsbok på nattduksbordet och min komplettering av det rådet, är vad du fått.

Litet klent efter tio sidor men desto mer värt att ta till sig.

Gör det.
/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Thunderchild » 2007-07-11 20:16:28

tahlia skrev:[Min dotter vet inte om att jag har AS, och jag kommer heller inte att tala om det för henne förrän hon är bra mycket äldre, just för att jag inte vill att min syn på min situation skall påverka henne.
Lustigt hur alla tror att jag är en usel mamma. Ännu lustigare hur man ens kan yttra sig om det när man inte har en susning i frågan.

Jag har accepterat mig som jag är, och det är också anledningen till att jag vet att det inte blir bättre, till att jag helt enkelt inte står ut i 40 år till. Jag dömer människor när de visat tillräckligt av sig själv för att jag skall kunna bilda en uppfattning. Men sanningen är den, att om du bara hade träffat på egoistiska ytliga lögnare hela ditt liv, så skulle inte du heller vara försten att tro gott om allt och alla.


Angående din roll som mamma.. Tyvärr så känner jag ju dig redan så bra genom dina nattsvarta inlägg att jag förstår att du är den sämsta förebild din dotter kan få just nu..

En person med så skev världbild som du borde nog inte få uppfostra barn. Vad har du att lära dom egentligen? Vill du att dom ska bli som du??

Du säger att du bara träffat på egoistiska ytliga lögnare i hela ditt liv.. Inga andra alls? Vilken planet har du då växt upp på?? För det finns nämligen alla sorter här på jorden och det är bara att välja vilka man vill umgås med..
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:38:24, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav tahlia » 2007-07-11 20:24:11

Thunderchild skrev:
tahlia skrev:[Min dotter vet inte om att jag har AS, och jag kommer heller inte att tala om det för henne förrän hon är bra mycket äldre, just för att jag inte vill att min syn på min situation skall påverka henne.
Lustigt hur alla tror att jag är en usel mamma. Ännu lustigare hur man ens kan yttra sig om det när man inte har en susning i frågan.

Jag har accepterat mig som jag är, och det är också anledningen till att jag vet att det inte blir bättre, till att jag helt enkelt inte står ut i 40 år till. Jag dömer människor när de visat tillräckligt av sig själv för att jag skall kunna bilda en uppfattning. Men sanningen är den, att om du bara hade träffat på egoistiska ytliga lögnare hela ditt liv, så skulle inte du heller vara försten att tro gott om allt och alla.


Angående din roll som mamma.. Tyvärr så känner jag ju dig redan så bra genom dina nattsvarta inlägg att jag förstår att du är den sämsta förebild din dotter kan få just nu..

En person med så skev världbild som du borde nog inte få uppfostra barn. Vad har du att lära dom egentligen? Vill du att dom ska bli som du??

Du säger att du bara träffat på egoistiska ytliga lögnare i hela ditt liv.. Inga andra alls? Vilken planet har du då växt upp på?? För det finns nämligen alla sorter här på jorden och det är bara att välja vilka man vill umgås med..


Nej, du känner mig inte över huvudtaget. Det du ser här är det som kommer fram när jag lyfter på locket. Jag, mitt dumma nöt, kände mig trygg nog här för att göra det. Jag inbillade mig att folk här skulle förstå vad jag pratar om, att kanske hitta någon som sitter i en liknande situation, eller (vilket skulle vara idealiskt) hitta någon som varit i samma situation men kommit ur den.
Jag förväntade mig inte att människor i ett sådant här forum genast skulle slänga ur sig att jag var en dålig mamma, att jag är bitter och att jag gnäller. Nej, jag ville inte ha nåt "Mjukisforum" men jag ville heller inte att folk skulle häva ur sig rena lögner, designade bara för att totalt bryta ned mig.

Jag har tonvis att lära mina barn, och jag kan stolt säga att de är öppna, positiva, kärleksfulla, fördomsfria och genomsnälla ungar. De är den sortens ungar som går emellan när de ser någon bli mobbad. De är den sortens ungar som ifrågasätter saker när de ser att de är fel, även om det är läraren som är föremålet för ifrågasättandet. Jag skulle kunna fortsätta i timmar, men inser precis att det inte är någon mening, eftersom du kommer att vrida det till att jag är partisk och således överdriver eller förskönar. Undrar just om det är du eller jag som tror illa om alla vi träffar. Du tar för givet att jag skulle skada mina barn, du tar förgivet att jag ljuger dig rakt upp i ansiktet (så att säga). Du skall nog inte yttra dig vad det gäller syn på andra människor och att döma ut folk.

Och JA, jag har bara träffat ytliga, egoistiska lögnare i mina dagar. För att inte tala om fördomsfulla människor. Du ligger farligt nära att hamna under fördomsfull och egoistisk, men det är väl typiska AS drag?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:25, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2007-07-11 22:09:01

Eftersom jag fått förklarat för mig att jag är gnällig och bitter och man är satans less på mig och således inte vill ha mig här så drar jag vidare. Jag behöver inte folk som trycker ned mig för att må bra själva.
Jag lär må mycket bättre efter att ha kommit ifrån det här forumet. Ha det fint. Ni har inte en jävla aning om vad ni missar, det är fan synd om er.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:25, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Thunderchild » 2007-07-11 22:12:24

tahlia skrev:Nej, du känner mig inte över huvudtaget. Det du ser här är det som kommer fram när jag lyfter på locket. Jag, mitt dumma nöt, kände mig trygg nog här för att göra det. Jag inbillade mig att folk här skulle förstå vad jag pratar om, att kanske hitta någon som sitter i en liknande situation, eller (vilket skulle vara idealiskt) hitta någon som varit i samma situation men kommit ur den.


Men lilla gumman..

Du blev välkomnad till forumet med öppna armar och människor som känner igen sig i din situation och kommit vidare har försökt att hjälpa dig i 11 sidor nu..

Du har förringat och dömt bort oss allihopa och är på god väg att bli totalt "rökt" på hela forumet..

Sannerligen förvirrad, men knappast charmig.. :cry:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Eddie The Man » 2007-07-11 22:19:12

tahlia skrev:Jag förväntade mig inte att människor i ett sådant här forum genast skulle slänga ur sig att jag var en dålig mamma, att jag är bitter och att jag gnäller.


Du skaffade första ungen när du var 20, och pluppade ut en till två år senare. Vid 22-årsåldern är de flesta tjejer sysselsatta med att plugga något på högskolan, inte ta hand om två barn. Vad förväntade du dig att folk skulle säga när de fick höra att dina barn far mer illa än de borde? Vad förväntade du dig att höra när du berättade att du är en barnmaskin som inte har cash att ta hand om ungarna du skaffade frivilligt?

Vad förväntade du dig att folk skulle säga efter 11 sidors diskussion och många timmars råd och diskussion på chatten, utan ett enda löfte om förbättring från din sida?

"Det är ok att vi lagt ner så mycket tid på att försöka övertyga dig om att (1) du borde ha mer pengar och (2) livet är vad man gör det till. Det är ok att fortsätta vara sur, bitter och grinig. Vi har inget problem med att ha kastat bort en massa energi på någon som inte lyssnar på oss."

tahlia skrev:Jag har tonvis att lära mina barn, och jag kan stolt säga att de är öppna, positiva, kärleksfulla, fördomsfria och genomsnälla ungar.


Vet du vem mer säger sånt om sina barn? Föräldrar till mördare, våldtäktsmän och andra kriminella.

Lycka till att hitta någon förälder som inte säger sig ha underbara barn...

tahlia skrev:Du ligger farligt nära att hamna under fördomsfull och egoistisk, men det är väl typiska AS drag?


Låter som en av oss har fördomar...
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav jonsch » 2007-07-11 22:23:35

Hoppas du är kvar. Gissade jag ett enda rätt i min utläggning (den med färgad text) om hur litet nytta man kan ha av uppmuntran och kritik?

Kan Ohanas och Matildas råd och min komplettering vara til det minsta nytta?

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:38:26, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav tahlia » 2007-07-11 22:53:24

Eddie The Man skrev:
tahlia skrev:Jag förväntade mig inte att människor i ett sådant här forum genast skulle slänga ur sig att jag var en dålig mamma, att jag är bitter och att jag gnäller.


Du skaffade första ungen när du var 20, och pluppade ut en till två år senare. Vid 22-årsåldern är de flesta tjejer sysselsatta med att plugga något på högskolan, inte ta hand om två barn. Vad förväntade du dig att folk skulle säga när de fick höra att dina barn far mer illa än de borde? Vad förväntade du dig att höra när du berättade att du är en barnmaskin som inte har cash att ta hand om ungarna du skaffade frivilligt?

Vad förväntade du dig att folk skulle säga efter 11 sidors diskussion och många timmars råd och diskussion på chatten, utan ett enda löfte om förbättring från din sida?

"Det är ok att vi lagt ner så mycket tid på att försöka övertyga dig om att (1) du borde ha mer pengar och (2) livet är vad man gör det till. Det är ok att fortsätta vara sur, bitter och grinig. Vi har inget problem med att ha kastat bort en massa energi på någon som inte lyssnar på oss."

tahlia skrev:Jag har tonvis att lära mina barn, och jag kan stolt säga att de är öppna, positiva, kärleksfulla, fördomsfria och genomsnälla ungar.


Vet du vem mer säger sånt om sina barn? Föräldrar till mördare, våldtäktsmän och andra kriminella.

Lycka till att hitta någon förälder som inte säger sig ha underbara barn...

tahlia skrev:Du ligger farligt nära att hamna under fördomsfull och egoistisk, men det är väl typiska AS drag?


Låter som en av oss har fördomar...


Tack för att du själv bevisar din fördomsfullhet, din inbillade överlägsenhet och din oförmåga att läsa innantill. Ditt inlägg sa bra mycket mer om dig än om mig, och helt ärligt är det rätt sorgligt. Jag har det du bara kan drömma om, och vet du vad? Jag tänker fortsätta leva i verkligheten och faktiskt ha ett liv, medan du trampar på i din fantasivärld där du är totalt felfri och bäst i världen. Mitt liv är och förblir så många gånger rikare än ditt, trots att jag önskar livet ur mig själv titt som tätt.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:26, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2007-07-11 22:55:50

jonsch skrev:Hoppas du är kvar. Gissade jag ett enda rätt i min utläggning (den med färgad text) om hur litet nytta man kan ha av uppmuntran och kritik?

Kan Ohanas och Matildas råd och min komplettering vara til det minsta nytta?

/ J


Tack för dina tappra försök till hjälp som i så stor skala överskuggades av de som föredrar att trycka ned folk framför att faktiskt hjälpa. Jag var tvungen att ge dig ett svar, för du har varit vänlig hela vägen, och ändå kunnat komma med råd. Något som du borde försöka lära dina medmänniskor här på forumet.
Jag drar vidare nu, men en stor fördel har den här upplevelsen fört med sig. Jag inser att mitt liv kunde vara bra mycket mer patetiskt och innehållslöst.

Tack för din hjälp!

/Linda
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:38:26, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Eddie The Man » 2007-07-11 22:56:49

tahlia skrev:Jag har det du bara kan drömma om


Du har partner?
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav sugrövmanövern » 2007-07-11 22:57:53

Alltså gott folk...tahlia har haft sin Aspergerdiagnos i 6 månader typ, det är liite tidigt att säga åt henne att rycka upp sig och sådana saker. Hon är ju märkbart besviken, kanske chockad och ledsen över att ha fått en vad som för henne känns som en dom, ett kvitto på att hon aldrig kommer att bli frisk. Sådant tar mer än 6 månader att bearbeta. Kanske vore det bra att lyssna lite mer och fråga lite mer innan man dömer en person?

tahlia: Jag tycker gott du kan vara kvar och ventilera här, ta till dig de råd som verkar vettiga, skit i det som låter fel eller överkurs 8) .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:38:26, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Aspergare och vården



Logga in