När någon vill veta vad AS är vad säger jag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav dragonslayer » 2009-07-21 23:37:33

Beroende på vem som frågar.... Ibland blir man ju provocerad och trött, för att den som frågar helt enkelt inte vill förstå. Då får jag lust att säga: "Du vet Sabina-mördaren..? Han hade asperger." Och se lite lagom galen och hotfull ut.

Fast det gör jag ju inte... Finns ju så mycket dålig reklam innan.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:38:46, redigerad totalt 2 gånger.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv
 
Inlägg: 236
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Södermanland

Inläggav Josef1 » 2009-07-21 23:46:27

Om en aspergare mördar beror det nog ofta på felaktig tvångsvård, kränkningar och förnedring från "vården" och samhällets sida.

Om jag fick magiska krafter och kunde ta över makten i Sverige genom våld hade Sabinamannen släppts fri. Om han hade AS mördade han nog det där barnet som ett slags biologiskt sätt att försvara sig mot NT-övergrepp.

Jag drömmer om en värld där NT-personer är förslavade och berövade alla mänskliga rättigheter och tvingas utföra tungt arbete utan lön tills de stupar.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:38:46, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav carl » 2009-07-22 0:19:23

HGJ skrev:
MsTibbs skrev:
carl skrev:[quote="MsTibbs"]Rainman var inte autist enligt senare omdiagnosticering.

vad var han då?
Jag har bara läst att han börjar få bättre kontakt med omvärlden osv.

Fast jag tänker såklart på karaktären som dustin hoffman spelade.


Jag kommer inte ihåg, det var något jag aldrig hört om förut. Jag tänkte som så att karaktären byggde på den reella personen, men han var ju menat att vara autist enligt vad de trodde då så...

Rollfiguren byggde väl på flera verkliga personer.[/quote]

Jo istort sätt alla fiktionära figurer är baserade på riktiga. Jag tror tom att filmen var baserad på hans egna bok, eller så var det boken som kom efteråt. Fast jag vill skilja på en karaktär och en person eftersom det blir alltid två olika personer.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:38:46, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-22 0:48:43

Rain Man bygger på savanten Kim Peek och ingenting annat.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:38:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav carl » 2009-07-22 1:06:04

KrigarSjäl skrev:Rain Man bygger på savanten Kim Peek och ingenting annat.


oj jag såg inte plural andelsen. Visst handlar det om en person inte flera, även om rollfiguren kan vara uppbyggd av flera.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:38:46, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Savanten Svante » 2009-07-22 6:09:44

Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:38:46, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-22 10:08:56


Från ovanstående länk:
In 1984, script writer Barry Morrow met Peek in Arlington, Texas; the result of the meeting was the 1988 movie Rain Man. The character of Raymond Babbit, although inspired by Peek, was portrayed as having Asperger syndrome although there is a common misconception that he has autism. Dustin Hoffman, who played Babbit, met Peek and other savants to get an understanding of their nature and to play the role with accuracy (see Method acting).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:38:46, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav msitua » 2009-07-23 7:48:44

Är DSM IV kriterierna bättre att säga än ICD 10?

Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR

A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:

1. påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
2. oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
3. brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
4. brist på social eller emotionell ömsesidighet

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:

1. omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
2. oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
3. stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
4. enträgen fascination inför delar av saker

C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen (t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).

E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.

F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.

Diagnoskriterierna i ICD-10
Kod: F84.5

Innefattar:
Autistisk psykopati
Schizoid störning i barndomen

Diagnostiska kriterier:

A. Ingen kliniskt signifikant allmän försening av språklig eller kognitiv utveckling. För diagnos krävs att enstaka ord skall ha uttalats vid två års ålder eller tidigare och att kommunikativa fraser har använts vid tre års ålder eller tidigare. Förmåga att klara sig själv, adaptivt beteende och nyfikenhet på omgivningen under de första tre åren skall ligga på en nivå som överensstämmer med normal intellektuell utveckling. Den motoriska utvecklingen kan emellertid vara något försenad och motorisk klumpighet är vanlig (dock inget nödvändigt diagnostiskt kriterium). Isolerade specialförmågor, ofta relaterade till onormala intressen och sysselsättningar, är vanliga, men krävs inte för diagnos.

B. Kvalitativa avvikelser i ömsesidig social interaktion (samma kriterier som för autism. För att underlätta användningen är dessa kriterier även inlagda nedan).

* (1) Kvalitativa avvikelser i ömsesidigt socialt samspel tar sig åtminstone två av följande uttryck:
(a) oförmåga att adekvat använda blickkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester för att reglera det sociala samspelet;
(b) oförmåga att etablera kamratrelationer med jämnåriga (på ett åldersadekvat sätt och trots rikliga möjligheter därtill) som innefattar ett ömsesidigt utbyte av intressen, aktiviteter och känslor;
(c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;
(d) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra människor (till exempel visar inte för andra, lämnar inte fram eller pekar på sådant som är av intresse).

C. Individen uppvisar ett ovanligt intensivt, avgränsat intresse för något område eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter (samma kriterium som för autism; men det torde vara mindre vanligt att dessa innefattar motoriska manér eller att man sysselsätter sig med delar av objekt eller leksakernas icke-funktionella delar. För att underlätta användningen är dessa kriterier även inlagda nedan).

* (3) Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;
(b) till synes tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;
(c) stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;
(d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).

D. Störningen går inte att hänföra till andra varianter av genomgripande utvecklingsstörningar: schizofreni av simplexform (F20.6), schizotyp störning (F21), tvångssyndrom (F42.-), anankastisk personlighetsstörning (F60.5), reaktiv störning i känslomässig bindning under barndomen (F94.1) eller distanslöshet hos barn (F94.2).
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:38:46, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav msitua » 2009-07-23 7:56:55

Är det så att grunden i AS-diagnosen kretsar kring besatthet/fixering/ritualer/fanatism vid sitt intresse? När jag läser kriterierna så är det just det som "fastnar på näthinnan".

Jag har inte riktigt läst kriterierna innan, jag är fixerad vid min logik och litar inte på andra människors logiska färdigheter. Sedan har jag mina matvanor med ovilja/rädsla att pröva nya maträtter. Och mina myror får vi inte glömma, myror är spännande att titta på.

Tack till er för hjälpt mig reda ut dessa svåra begrepp.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:38:46, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav dragonslayer » 2009-07-23 8:30:06

Om jag skulle förklara asperger genom 2 punkter, det sociala och det stereotypa, tycker jag att jag missar något.

Alla har ju inte exekutiva funktionsstörningar
Alla kanske inte har ett logiskt sinne
Irritation över stimulus some ljud,ljus, beröring mm

men för mig hör detta självklart hemma i MIN personliga AS-besktivning. DSM räcker inte.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:38:46, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv
 
Inlägg: 236
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Södermanland

hittills

Inläggav b22ru » 2009-07-23 11:44:59

De svar jag gett hitills har varit:
"Avståndet mellan mina styrkor o svagheter är längre än hos andra"
"Svårt att växla mellan helhet o detaljer"
"Svåra o smärtsamma sociala upplevelser"
"Du ser nio människor som går till vänster mellans jag går till höger"

b22ru
Senast redigerad av b22ru 2011-05-04 20:38:51, redigerad totalt 1 gång.
b22ru
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-04-06

Inläggav Hemlig » 2009-07-23 12:13:20

Jag vet inte ens om jag har asperger längre enligt diagnoskriterierna.

A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:

1. påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
2. oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
3. brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
4. brist på social eller emotionell ömsesidighet


nr 1. Jag använder absolut mimik, ögonkontakt, gester när jag känner en person väl. Ingen tvekan om den saken. Oftast tycker personer jag umgås med att jag blir en helt annan person när jag umgås med dem ensam än när jag är bland flera människor i en grupp.
Sen så beror det på hur bra jag mår. Om jag mår bra möter jag gärna allas blickar än de dagar då jag är nedstämd.

nr. 2. Oförmåga att etablera kamratrelationer. Jag har ingen oförmåga att skaffa vänner, jag har bara lite svårt för det. Oförmåga menas väl med att det inte är möjligt att skaffa vänner?

nr 3. Brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra. Det gör jag nog mer än gärna.

nr 4. Brist på social eller emotionell ömsesidighet. Vet inte direkt vad som menas med denna punkt? Är det förmågan att känna nån typ av empati?

Jag märkte att vid testtillfället frågade psykologen helt fel frågor. Jag svarade helt ärligt. Han frågade om jag pluggade mycket till prov, och jag svarade ja. Då bedömde han mig ha inlärningssvårigheter till viss del. Sen så bedömde han mig ha problem med minne, det som testades var då endast sifferminne. Och utifrån det bedömde han att jag hade minnessvårigheter. Vad är det för fel på psykologer egentligen? Nåt fel är det på testerna som görs.

En annan sak, är det möjligt att asperger kan växa bort? Nuförtiden har jag börjat lära mig mer om människor i och med mitt intresse för hur människor fungerar. Jag är inte samma person som jag var vid testtillfället. Nån mer som känner så?

Ursäkta om jag spårade ur ämnet lite, kände att jag var tvungen att skriva detta.
Senast redigerad av Hemlig 2011-05-04 20:38:51, redigerad totalt 1 gång.
Hemlig
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2008-06-24
Ort: Skövde

Inläggav rapchic » 2009-07-23 12:21:22

Hemlig skrev:---klipp---
2. oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
---klipp---
nr. 2. Oförmåga att etablera kamratrelationer. Jag har ingen oförmåga att skaffa vänner, jag har bara lite svårt för det. Oförmåga menas väl med att det inte är möjligt att skaffa vänner?
---klipp---


jag tvekade också på denna då jag fick diagnos, jag tänkte att även fast jag kanske inte har lika många vänner som andra har jag ju vänner, men då sa psykologen att det är det dära med "advekata för utvecklingsnivån" som jag skulle kolla på, jag har tex trivs bäst med yngre eller äldre personer, och det skulle vara ett exempel på "nr.2"


Hemlig skrev:En annan sak, är det möjligt att asperger kan växa bort? Nuförtiden har jag börjat lära mig mer om människor i och med mitt intresse för hur människor fungerar. Jag är inte samma person som jag var vid testtillfället. Nån mer som känner så?
---klipp---.


jag tror iallafall att man kan träna (medvetet och omedvetet) så att vissa drag av AS kankse inte märks/är så framträdande som tidigare
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:38:51, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-23 12:54:54

msitua skrev:Är det så att grunden i AS-diagnosen kretsar kring besatthet/fixering/ritualer/fanatism vid sitt intresse? När jag läser kriterierna så är det just det som "fastnar på näthinnan".

Jag har inte riktigt läst kriterierna innan, jag är fixerad vid min logik och litar inte på andra människors logiska färdigheter. Sedan har jag mina matvanor med ovilja/rädsla att pröva nya maträtter. Och mina myror får vi inte glömma, myror är spännande att titta på.

Tack till er för hjälpt mig reda ut dessa svåra begrepp.


Det där med monomana intressen/rutiner/ritualer täcks fint av det du beskriver under. Sen är andra grundkriteriet nån slags problematik eller annorlundhet med socialt samspel.

Men kriterierna lär ändras i DSM V. Så man tar mer hänsyn till t ex ålder och kön.

Läs gärna det här blogginlägget, jag tycker det sa mycket och tänkte faktiskt på din fråga när jag läste det:

http://trollhare.wordpress.com/2009/07/ ... adhd-plus/
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:38:51, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nano » 2009-07-23 22:46:30

Josef1 skrev:Om en aspergare mördar beror det nog ofta på felaktig tvångsvård, kränkningar och förnedring från "vården" och samhällets sida.

Om jag fick magiska krafter och kunde ta över makten i Sverige genom våld hade Sabinamannen släppts fri. Om han hade AS mördade han nog det där barnet som ett slags biologiskt sätt att försvara sig mot NT-övergrepp.

Jag drömmer om en värld där NT-personer är förslavade och berövade alla mänskliga rättigheter och tvingas utföra tungt arbete utan lön tills de stupar.
Jag tror det skulle bli samma sits för dem som för en del av oss då.
Men jag kan inte se vad för nytta det skulle ha utom att de som blir överkörda idag inte blir det då, men nackdelen är att då blir andra det istället, och dessutom många fler.

Prata med NT och ge dem insikt (vilket inte är det lättaste alla gånger (personligen ser jag en del av NT människorna som enbart gående efter känslor (vad nu det är för syndrom, KS? Känslo Syndrom?) (någon som hört "glöm och gå vidare", varför skulle man glömma, förlåta och få insikt men knappast glömma))) skulle nog ge effekt och människor som kan förklara för andra NT människor när tillfälle dyker upp.
Enligt min erfarenhet finns det både bra och dåliga NT männniskor.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:38:51, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav msitua » 2009-07-24 8:30:25

alfapetsmamma skrev:
msitua skrev:Är det så att grunden i AS-diagnosen kretsar kring besatthet/fixering/ritualer/fanatism vid sitt intresse? När jag läser kriterierna så är det just det som "fastnar på näthinnan".

Jag har inte riktigt läst kriterierna innan, jag är fixerad vid min logik och litar inte på andra människors logiska färdigheter. Sedan har jag mina matvanor med ovilja/rädsla att pröva nya maträtter. Och mina myror får vi inte glömma, myror är spännande att titta på.

Tack till er för hjälpt mig reda ut dessa svåra begrepp.


Det där med monomana intressen/rutiner/ritualer täcks fint av det du beskriver under. Sen är andra grundkriteriet nån slags problematik eller annorlundhet med socialt samspel.

Men kriterierna lär ändras i DSM V. Så man tar mer hänsyn till t ex ålder och kön.

Läs gärna det här blogginlägget, jag tycker det sa mycket och tänkte faktiskt på din fråga när jag läste det:

http://trollhare.wordpress.com/2009/07/ ... adhd-plus/


Detta inlägg var bra att läsa, Tack!
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in