Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-02-18 23:03:22

Eh?! Vi vill verka för att ge alla chansen efter förmåga! Det gäller väl oss alla i olika grad att vi kan behöva hjälp till självhjälp, ökade möjligheter till träning och lärande, stöd för vår självkänsla och självförtroende och inte minst förståelse och acceptans.

Visst, jag kan köpa din beskrivning "något slags stödobjekt" utan att se särskilt negativt på det. Jag är själv ett sådant "stödobjekt", jag har aldrig haft chansen på den reguljära arbetsmarknaden, men har just kunnat få jobba heltid med en riktig lön tack vare lönebidrag. Äntligen har jag fått hjälp till självhjälp, och kan få möjligheter att fungera bättre, och orka lägga en del tid på att göra något för aspergervärlden genom mina engagemang. Det känns rätt och bra att göra.

Antar att man får gratulera dig till ett avsevärt mer problemfritt liv än jag kan lova dig att vi är många som haft då? Massor av välkända namn här på forumet är i stora behov av samtalsterapi och/eller riktade insatser för att kunna få en fungerande sysselsättning och/eller välfungerande vardag rent allmänt, bara så du vet det.

Stödobjekt, ja. Aspergare är ofta personer som behöver mycket stöd för att kunna fungera. Det stödet är OA inriktat på att bidra till att dessa personer skulle kunna få. Och vi trodde att det var vi aspergare gemensamt som hade intresse av att hjälpa och stötta varandra. :roll:

Och när jag antyder att man kanske som aspergare själv möjligtvis åtminstone skulle kunna tänkas sträcka sig till att bidra till en sådan organisation med sitt namn till medlemslistan och en medlemsavgift till in på klubbens konto är det att "sniket" "försöka få folk att betala in pengar och sedan strunta i dem efter det".

Jag tycker det är sniket om något i så fall att synbarligen vara en ganska välordnad aspergare som verkar ha klarat sig bra, att ha en så föraktfull syn på de aspergare som inte klarat sig lika bra att man är emot en förening av aspergare för aspergare för att gå samman och försöka tala för vår sak i samhället och börja försöka göra något åt aspergares situation i samhället och bidra till att de som behöver hjälp skulle kunna få den hjälpen.

Ber om ursäkt om jag har övertolkat mycket av din situation nu eller om inte annat förr, men det är svårt att inte tolka dig så när du skriver som du gör. Det får du faktiskt förstå.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:19, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2009-02-19 0:11:28

En tolkar in att vi i OA skulle se oss som "stödobjekt" (!), en annan ser ingen vits med intresseorganisationer baserade på grupptillhörighet, bara med sådana baserade på enskilda frågor.

Lägg därtill allt som redan har varit på det här forumet och annat håll av bråk, tjafs och aspiga missförstånd och detaljgrotterier kring OA.
Nej, jag säger inte att jag gör det (och vem är jag till det som ändå inte orkar göra något), men jag säger att jag får lust att kasta in handduken. Barn har jag inga och så länge lever jag inte att jag inte kan sköta mig själv och skita i andra när det verkar så mycket enklare.

Tyvärr tror jag att jag talar för fler än mig själv.

************

En detalj om OA:s medlemsforum, eftersom folk tydligen vänder det mot föreningen: det var aldrig avsett som något forum för information till eller samspel med omvärlden, utan skapades som ersättning för föreningens interna maillista när den visade sig ohanterlig. Det är alltså avsett som "virtuell föreningslokal" så att säga.

Jag antar att det var dumt att alls lägga den länken på hemsidan, där borde isåfall ligga en till ett öppet forum. Välkommen att gå med och arbeta för att starta ett, den som vill, kan och har tid! Sådana vimlar det inte av i föreningslivet, den här föreningen som dessutom är nystartad är inget undantag.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Titti » 2009-02-19 0:25:47

Zombie skrev:en annan ser ingen vits med intresseorganisationer baserade på grupptillhörighet, bara med sådana baserade på enskilda frågor.


Jo. Så är det. Men det är en allmän principiell inställning till organisering från min sida. Så har jag också engagerat mig under åren i olika intresseföreningar kring bestämda frågor eller problem(komplex) - som aktionsgrupper för/emot något resp föreningar för uppfödare av hundar av en viss ras - men inte i partipolitik trots mitt djupa intresse för politiska sakfrågor.

"Jag gör" snarare än "jag är". Sak snarare än person. Konkreta frågor snarare än socialt sammanhang. Sån är jag.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Telperion » 2009-02-19 1:52:39

Pemer skrev:Ber om ursäkt om jag har övertolkat mycket av din situation nu eller om inte annat förr, men det är svårt att inte tolka dig så när du skriver som du gör. Det får du faktiskt förstå.


Du kan dra åt helvete. Det är tydligt att du inte är det minsta intresserad av vad min situation faktiskt är, och att du inte har något som helst intresse av att föra en vuxen dialog. Jag kan lova att jag inte tänker diskutera mina problem med någon som bara försöker komma med en massa påhittade anklagelser, så du får väl fortsätta tro att jag har någon sorts problemfritt lyxliv då. Whatever.
Senast redigerad av Telperion 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Inläggav Kvasir » 2009-02-19 1:57:45

Jag är både forummedlem här och OA-medlem och jag tycker inte att man ska blanda ihop de två verksamheterna. Det är OK att vi gör lite lagom reklam för OA här och att OA länkar till detta forum som förslag på diskusisonsforum och att vi ibland diskuterar OA och dess verksamhet här, men mera sammanblandning än så tror jag inte är bra. Ytterst är det förstås ex-Admin som bestämmer om detta forum ska ha något med OA att göra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2009-02-19 2:00:10

Telperion
Mitt intryck är att Pemer just precis försökte föra en vuxen dialog utifrån den information du gav här i tråden. Och reserverade sig för tolkningsfel just därför att den var så knapphändig.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2009-02-19 2:10:23

Telperion, har du lust att berätta något om vad dina problem är? Det kan ju tänkas att det är något som OA borde tänka på och ta upp, eller så är det något som redan har diskuterats inom OA men inte framgår tydligt av beskrivningen, som med nödvändighet måste vara en kompromiss mellan en massa olika viljor.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2009-02-19 2:29:09

Telperion skrev:
Pemer skrev:Ber om ursäkt om jag har övertolkat mycket av din situation nu eller om inte annat förr, men det är svårt att inte tolka dig så när du skriver som du gör. Det får du faktiskt förstå.


Du kan dra åt helvete. Det är tydligt att du inte är det minsta intresserad av vad min situation faktiskt är, och att du inte har något som helst intresse av att föra en vuxen dialog. Jag kan lova att jag inte tänker diskutera mina problem med någon som bara försöker komma med en massa påhittade anklagelser, så du får väl fortsätta tro att jag har någon sorts problemfritt lyxliv då. Whatever.

Ja, mänsklig kommunikation... himmel... ja, du får tro vad du vill, men jag är verkligen ledsen om jag gjorde dig lika ledsen som du först hade gjort mig.

Vi har båda Asperger och i just det här fallet hade vi därför minst lika svårt båda två att förstå varandra. Mycket obehagligt. Jag kan i alla fall lova dig att jag inte är den som inte vill förstå någon jag talar med. Och jag blir verkligen inte glad och mår bra av att se att jag gjort någon annan ledsen och upprörd, inget kan smärta mer. Jag är verkligen ledsen och ber om ursäkt!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-02-19 2:45:31

Zombie skrev:En detalj om OA:s medlemsforum, eftersom folk tydligen vänder det mot föreningen: det var aldrig avsett som något forum för information till eller samspel med omvärlden, utan skapades som ersättning för föreningens interna maillista när den visade sig ohanterlig. Det är alltså avsett som "virtuell föreningslokal" så att säga.

Jag antar att det var dumt att alls lägga den länken på hemsidan, där borde isåfall ligga en till ett öppet forum. Välkommen att gå med och arbeta för att starta ett, den som vill, kan och har tid! Sådana vimlar det inte av i föreningslivet, den här föreningen som dessutom är nystartad är inget undantag.

Det är sant, helst skulle kanske ingen länk lagts alls. Och eftersom forumet ligger på egetforum.se:s server saknade man också kontrollen över att kunna skydda det från att sökas fram av sökrobotar.

Men man kunde onekligen lägga en öppen gästavdelning i det också där gäster kunde läsa och skriva, det vore kanske inte helt fel.

Attentions forum är väl likadant vad jag minns, att inte en enda avdelning är läsbar förrän man registrerat ett användarkonto. Där är åtminstone allt åtkomligt sedan när man väl har konto.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav rdos » 2009-02-19 9:36:53

Pemer skrev:Attentions forum är väl likadant vad jag minns, att inte en enda avdelning är läsbar förrän man registrerat ett användarkonto. Där är åtminstone allt åtkomligt sedan när man väl har konto.


Njäee, det är en viss skillnad. Man behöver inte vara medlem i Attentions förening för att kunna regga sig på deras forum.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Milyc » 2009-02-19 9:51:11

rdos skrev:
Pemer skrev:Attentions forum är väl likadant vad jag minns, att inte en enda avdelning är läsbar förrän man registrerat ett användarkonto. Där är åtminstone allt åtkomligt sedan när man väl har konto.


Njäee, det är en viss skillnad. Man behöver inte vara medlem i Attentions förening för att kunna regga sig på deras forum.


Sant, men OA-forumet är inget diskussionsforum utan ett arbetsforum för att bedriva föreningsarbetet över nätet.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Pemer » 2009-02-19 13:42:00

rdos skrev:När det gäller moderatorfunktion så håller jag nog med Titti om att det är bäst med moderatorer som inte är alltför aktiva, speciellt som inte är för aktiva i kontroversiella debatter. Naturligtvis har en del en förmåga att kunna skilja på sina roller som forumdebatör och moderator, men vissa medlemmar kan lätt blanda ihop dessa roller.

Helt sant, absolut.

Jag tycker väl oxå att OA inte bör kopplas ihop alltför mycket med AF. Det ligger väl dessutom i den profil som AF fått, där man både tillåter och uppmuntrar t.ex. RFAs och Attentions synpunkter på npf. Det kan nog vara till stor fördel om AF kan hålla en sådan, obunden, profil. Även om jag personligen retar mig på psykiatrianhängare utan vidare självinsinkt.

Ja, det är nog bra så. Och jag har varit väldigt luddig och oklar om vad jag riktigt menade menade med att koppla ihop mer, men jag har redan tagit till mig av alla resonemang mot det. Ska väl i vilket fall som helst förtydliga att jag inte var ute efter att forumet skulle ta upp OA i namnet eller OA "ta över" forumet, utan mer bara... pja... ett gott samarbete, att forumet officiellt rekommenderade medlemskap i OA, ungefär...

Men ett mycket bättre alternativ på den fronten är onekligen den klistrade tråd vi redan erbjudits. Jag tänkte pm:a texten till en sådan till lämplig moderator för påseende först, jag undrar om det inte var Weasley som kom med erbjudandet? Sedan är det väl bara att jag postar inlägget och att det klistras.

Jag tror det kan vara betydligt svårare att rekrytera medlemmar till en förening än till ett forum. Aspergerare verkar svåra att rekrytera till föreningar kring AS. Dock tycker jag OA ska fortsätta att försöka bli större och därmed så småningom bli en förening som politiker och andra vill lyssna på.

Ja, det verkar marigt. Som du säger, aspergare är inte utan vidare jättebegeistrade över en förening. Även många som kommer på mycket aktiviteter kan vara synnerligen skeptiska till att gå med i en förening bara för den sakens skull, liksom det inte apellerar nämnvärt till dem vad en förening med bred medlemsbas skulle kunna tänkas uppnå på sikt.

Nu när OA antagit stadgar som verkar helt ok så skulle jag kunna tänka mig att gå med igen för att få upp medlemsantalet med ett iaf. :wink:

Trevligt att vi lyckades bra med dem! Ett gott betyg! ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-02-19 13:44:52

Milyc skrev:
rdos skrev:
Pemer skrev:Attentions forum är väl likadant vad jag minns, att inte en enda avdelning är läsbar förrän man registrerat ett användarkonto. Där är åtminstone allt åtkomligt sedan när man väl har konto.


Njäee, det är en viss skillnad. Man behöver inte vara medlem i Attentions förening för att kunna regga sig på deras forum.


Sant, men OA-forumet är inget diskussionsforum utan ett arbetsforum för att bedriva föreningsarbetet över nätet.

Däremot har nu en öppen sektion lagts till även för icke-OA-medlemmar att läsa och skriva i. Och den är till och med läsbar utan att det kräver registrering, så det blir lite öppnare än Attentions, t o m. :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ragnevi » 2009-02-19 14:45:33

Att Atentions forum inte är öppet utan kräver att du registrerar dig beror på att många berättar känsliga saker och man vill gärna känna att det finns någon anonymitet eller att obehöriga inte har tillgång till detta.

Det är inte så att vi sitter och diskuterar världsherravälde på forumdelen direkt.
Jag sticker inte under stolen med att jag är ordförande för Attention i Göteborg, jag ser ingen anledning att proklamera för medlemskap på forumet. Ni vet att vi finns, vill ni bli medlemmar så blir ni det.
Om någon ringer mig och vill ha hjälp så frågar jag inte om de är medlemmar först, utan jag försöker lotsa dem vidare till rätt instans.
I den mån jag kan.
Det finns ingen myndighet, organisation eller dylikt som berättar för oss vad som finns för stödinsatser. Det är omöjligt för mig att på rak arm kunna svara på VILKET behandlingshem som är bäst för en tonåring med ADHD och begynnande missbruksproblematik,
Just devisen hjälp till självhjälp tycker jag är väldigt bra. Sedan är det klart att jag blir FÖRBANNAD när jag pushat en person att söka personligt ombud eller boendestöd i två månader och sedan avslår kommunen ansökan.

Men visst, vi är beroende av att ha medlemmar. Om jag träffar beslutsfattare ger det en större tyngd att lyfta fram att vi har många medlemmar. Vi är också beroende av medlemsantalet då vi söker anslag för vår verksamhet, eftersom det kostar att ta fram material, göra utskick, anordna seminarier, ersätta utlägg, lokalkostnader, telefon och resor.
De mesta pengar som vi får in är bidrag från kommunen och inte medlemsavgifter.
Sedan när medlemmar ringer och frågar om vi har några advokater anställda eller om vi inte funderar på att ha det, ja då kan man undra om de förstått hur verkligheten ser ut för organisationer i dagens Sverige.
Eller vad tror de att de får för 150 kronor per år?
Om du är medlem i facket och A-kassan så kostar det tre gånger mer - i månaden. Det är klart att de har helt andra resurser.

Jag är också stödmedlem i OA, men jag har inte fått något inbetalningskort detta året.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2009-07-10 13:49:03

Telperion skrev:
Pemer skrev:Ber om ursäkt om jag har övertolkat mycket av din situation nu eller om inte annat förr, men det är svårt att inte tolka dig så när du skriver som du gör. Det får du faktiskt förstå.


Du kan dra åt helvete. Det är tydligt att du inte är det minsta intresserad av vad min situation faktiskt är, och att du inte har något som helst intresse av att föra en vuxen dialog. Jag kan lova att jag inte tänker diskutera mina problem med någon som bara försöker komma med en massa påhittade anklagelser, så du får väl fortsätta tro att jag har någon sorts problemfritt lyxliv då. Whatever.

Zombie skrev:Telperion
Mitt intryck är att Pemer just precis försökte föra en vuxen dialog utifrån den information du gav här i tråden. Och reserverade sig för tolkningsfel just därför att den var så knapphändig.

Kvasir skrev:Telperion, har du lust att berätta något om vad dina problem är? Det kan ju tänkas att det är något som OA borde tänka på och ta upp, eller så är det något som redan har diskuterats inom OA men inte framgår tydligt av beskrivningen, som med nödvändighet måste vara en kompromiss mellan en massa olika viljor.


Ända sedan det begav sig har jag då och då letat fram de här inläggen igen. Fruktansvärt sorgligt med Telperions hyper-reaktion, och uttåg från forumet och riktigt orättvisa beskyllning/anklagelse mot mig dessutom. Är det någon som tycker Telperion hade fog för sin projicering att det var "tydligt" att jag inte var "det minsta intresserad av vad hans situation faktiskt var"?

Tråden ger andra reflektioner också, som jag har så himla svårt att förlika mig med. Otroligt många aspergare ser alltså inget egenvärde alls i att just vi aspergare går samman för att försöka göra något åt aspergares situation idag och i framtiden. Ungefär som om det inte fanns några som helst problem, eller att det bara är helt naivt och stört att tro för en sekund att det skulle gå att göra något åt dem.

Fast mest är det frågan om att var och varannan har en principiell avoghet mot att gå med i föreningar, och att det är något så totalt mycket viktigare än att ge något som helst stöd till en rörelse som skulle kunna göra så mycket för aspergare och vår roll i samhället, om den bara kunde få fundamental legitimitet genom att aspergare faktiskt stod bakom den.

Jag försöker förstå det, men det är svårt. Ohyggligt svårt.

Och vissa av dem som verkligen ger intryck att behöva det stöd som finns att hitta i umgänge aspergare emellan är snarare aktivt aggressivt emot alla ambitioner att åstadkomma något, och projicerar i stället in ren illvilja från min sida. :(

Det är så jävla tragiskt. Aspergare lär förbli en marginaliserad grupp i samhället, när så liten del av oss verkar vara intresserade av att tillnärmelsevis stödja att aspergare får en egen intresseorganisation och, på sikt, en röst i samhället.

Ett annat problem är att det stundtals kommit fram att enskilda som valt att inte ens höra av sig om medlemskap har visat egna teorier utifrån något på OA:s hemsida som man totalt misstolkat. Exempel:

danS skrev:
Inger skrev:Alla som har AS och har synpunkter på hur OA drivs är välkomna att bli medlemmar och framföra sina åsikter i forumet samt rösta i viktiga frågor.

Detta stämmer inte riktigt. För att bli medlem i OA gäller att man åtminstone ”tror sig kunna få en diagnos inom autismspektrumet”. Dessutom är det klart utsagt att ”vissa åldersgrupper i praktiken kan få svårt att uppfylla uppsatta vilkor”.

Detta torde betyda att man inte är välkommen om man är så gammal att en (i och för sig meningslös) diagnos inte är praktiskt möjlig.


En helt galen egen tolkning, som bemöttes direkt i samma tråd, men som vi aldrig såg några svar på från DanS.

Nu står OA åtminstone i begrepp att när som helst passera 100-strecket, 98 medlemmar i matrikeln och jag hart just fått klara indikationer från två aspergare till, varav en nydiagnosticerad, att medlemskap är av intresse, varav den ena kunde tänka sig det om inte annat just för att kunna bli nummer 100... :)

100. Ja, det är väl vackert så. Kan vi sedan på sikt femdubbla den siffran kan vi få statsbidrag också, och verkligen få ekonomiska resurser.

Kan det vara möjligt att saker och ting tar mer och mer fart, och att vi kan nå dit inom högst fem år till? Om två år?

Men det är det här med hur många utomstående har yttrat sig tvärsäkert om den ena märkliga detaljen efter den andra. danS hade gjort en totalt egen tolkning av diagnoskravet och en helt annan passus på hemsidan som att det är alla som är lite äldre och inte lär hinna söka en diagnos som inte har möjlighet att komma med. Telperion visade här i tråden att han hade uppfattat allt som att vi såg alla aspergare som något slags stödobjekt, vilket var en syn han inte kunde dela.

Sitter du och känner att du hemskt gärna hade velat gå med i OA, om det bara inte hade varit för något du läst på vår hemsida som för dig är det avgörande skälet att trots allt inte kunna tänka dig att gå med?

Snälla, hör i så fall av dig till oss och kolla så att du verkligen har tolkat den avgörande detaljen rätt! Erfarenheten visar som sagt att mycket i den stilen ofta är rena misstolkningar och missförstånd. Och att det inte alltid är just bokstavstolkningar, utan tvärtom snarare att man får 2+2 att bli 8, och tolkar in mellan raderna... Så ska det väl inte vara med aspergare??? ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lakrits » 2009-07-10 15:02:42

Jag tycker liksom många andra i den här tråden, att Aspergerforums obundenhet till en specifik intresseorganisation är något som det skall slås vakt om. Varje organisation vars verksamhet anknyter till temat för Aspergerforum får, om behovet uppstår, bygga upp ett eget, föreningsspecifikt forum. Jag skulle sluta medverka på Aspergerforum om det blev en megafon för en enda organisation. Propaganda i form av reklam och politisk information får jag via andra kanaler, och jag skulle uppskatta om Aspergerforum inte anslöt sig till dem.

Däremot kan jag tycka att Aspergerforums länksamling skall synas som en länk bland de andra i vänsterfältet. Varje gång jag letar efter länksidan får jag rota runt en stund. Om den listan gjordes mycket mer lättillgänglig, skulle det väl vara möjligt att länka till alla organisationer som anses relevanta (efter en enväldig omröstning av admin och dennes två händer). Det skulle också kunna vara möjligt att i en kort text beskriva vad den länkade organisationen sysslar med.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Meppe » 2009-07-10 15:17:01

OA är väl bara i Sverige? Hur blir det när jag bor i Finland, men är med här?
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Lakrits » 2009-07-10 15:26:45

Meppe skrev:OA är väl bara i Sverige? Hur blir det när jag bor i Finland, men är med här?

Morjens, meppe!

Anteeksi, mutta minä en tiedä. ;)

Nå, där har vi ett mycket gott argument för Aspergerforums oberoende. Finlandssvenskar som Meppe (och halva diton som jag), utlandssvenskar och andra som kan läsa och förstå svenska (t.ex. norrmän och danskar) har ju inte mycket för att engagera sig i en organisation som de inte har något utbyte av. Jag som bor i Sverige skulle ju åtminstone kunna bli medlem i t.ex. OA om jag så önskade.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-07-10 16:05:53

Jag tycker att aspergerforum ska vara så oberoende som möjligt av alla organisationer och ideologier.

Däremot tycker jag att fler ska gå med i OA :D
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2009-07-10 16:37:48

Bra att jag bumpade tråden, här kom ju både en väl uttryckt ståndpunkt för vikten av forumets och OA:s obundenhet sinsemellan, och en intressant vinkel från Meppe dessutom.

Vi har faktiskt en dansk medlem som ville gå med, och jag såg inget hinder mot att hälsa honom välkommen, så... jag skulle nog säga att utländska aspergare alltid är väldigt välkomna!

Om ni vill det själva så, så ska väl kontakten med föreningen och övriga medlemmar kunna vara utbyte nog av medlemskapet.

Jag har själv varit över på en Empowerment-konferens i Finland, och ska se till att återuppta den positiva kontakten där efter lite för lång tystnad sedan sist. Internationella kontakter önskar vi så klart.

Aspergare i grannländer gör precis som ni vill! Ni är hjärtligt välkomna med!

Och jag hoppas som sagt fler som sitter med principskäl för att inte gå med i föreningar skulle öppna ögonen lite och se de goda skälen för en förening av aspergare för aspergare.

Själv tycker jag som sagt att det är smått fantastiskt att såpass många verkligen kan finna det helt likgiltigt eller i värsta fall till och mer mer än så, direkt negativt och onödigt, att aspergare försöker komma ut och till tals här i världen.

Forumet är en jättebra kommunikationskanal för oss alla att finna varandra, men det är inte en typ av institution som kan fungera som vår röst i samhället. Det behöver man just en förening för att göra, och jag skulle vilja se mycket mer argument och diskussion från dem som tycker det är något bara helt överflödigt och totalt ointressant, och/eller möjligen att RFA eller Attention redan skulle anses göra det mycket bättre... (?)

Jag skulle verkligen vilja gärna försöka förstå de stora grupper som är för umgänge och kontakter med andra aspergare i form av forumet och/eller att regelbundet träffa andra likasinnade på träffar, men som absolut inte ser något värde i att aspergare därutöver gör slag i saken och drar igång en förening för att försöka samla styrkorna och kunna hjälpa och stötta varandra, föra vår egen talan utan några utomstående som gör det åt oss, och bli vår röst i ett samhälle som vi väl ändå alla trots allt är överens om inte förstår sig på aspergare idag...?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2009-07-10 17:00:31

Om jag håller med Pemer.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-11 1:31:55

Jag tycker det är jättebra att ni har bildat en förening. Jag är i allmänhet och i andra sammanhang helt och fullt för idén om hjälp till självhjälp.

När jag tänker efter har jag nog faktiskt varit med i en patientförening en gång trots att jag inte hade så mycket gemensamt med "alla andra" som hade samma diagnos.

Men jag ville stödja dem som drev på för att skapa uppmärksamhet kring i den åkomman som många människor lider av utan att få adekvat hjälp.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav tahlia » 2009-07-11 2:16:43

Jag kan bara ge samma svar som jag gjort hela tiden på Pemers funderingar.

Problemet börjar redan vid att kalla sig Aspergare, eller aspies, eller vad man nu vill. Redan där bidrar man själv till att dra en gräns mellan sig själv och personer som inte har diagnosen. Genom att tydligt visa att "vi är annorlunda" ska man således försöka få folk att behandla "oss som vanliga människor" eftersom "vi" är människor precis som "dem". Umm.... need I say more?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Ensamflickan » 2009-07-11 20:56:40

Jag har inte förstått vad OA egentligen är/gör, och orkar inte sätta mig in i det just nu. Jag har svårt att se att det skulle innebära nån praktisk skillnad i mitt liv just nu att vara medlem där.

Jag hoppas att jag blir respekterad för mitt val att inte gå med i OA, inte just nu i alla fall.
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 18:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in