Vetenskapen kan bromsa åldrandet!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vetenskapen kan bromsa åldrandet!

Inläggav Alien » 2009-07-09 16:24:01

Iaf för möss. Men däggdjur som däggdjur ... Rapamune är en njurmedicin som dämpar immunförsvaret.

De gav Rapamune till möss i tre olika laboratorier. Överallt var resultatet detsamma: längre liv för både hannar och honor.

Från början hade forskarna tänkt göra sitt experiment med unga möss. Men tekniska problem ledde till att mössen hade hunnit fylla 20 månader innan de började äta foder blandat med Rapamune. Det motsvarar en ålder på ungefär 60 år för en människa.
Trots mössens framskridna ålder när de började ta medicinen ökade hannarnas förväntade återstående livslängd med 28 procent. För honorna var motsvarande siffra 38 procent.

När mössen dog av hög ålder hade de samma sjukdomar som mössen i en kontrollgrupp som inte hade fått någon medicin. Det tyder på att medicinen verkligen sköt upp åldrandet.
Forskarna använde genetisk blandade möss för att försäkra sig om att medicinen inte bara botar någon sjukdom vanlig för en sorts möss.

De nya resultaten publiceras i dag på den vetenskapliga tidskriften Natures webbplats. Forskningen är betald av statliga forskningsstiftelser i USA.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/njurmedicin-kan-forlanga-livet-1.907707

Men givetvis finns det en hake:

Det finns rykten om att några forskare redan har börjat ta medicinen för att leva längre, säger 67-årige David Harrison.

Han gör det inte själv, och understryker att det kan vara direkt farligt. Den uppfattningen delar Annika Tibell, transplantationskirurg vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

– Rapamune är bra för vissa människor som har blivit transplanterade. Men det skulle vara helt otänkbart att ge medicinen till friska människor, säger hon.

Medicinen har många biverkningar. Och eftersom den dämpar immunsystemet ökar risken för infektioner. För möss som lever skyddade i ett laboratorium är inte det något bekymmer, men för människor ökar risken att bli sjuk.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Josef1 » 2009-07-09 16:51:23

Jag skiter i biverkningarna så länge inte håravfall eller acne är möjliga biverkningar. Det är de enda biverkningar generellt som kan avskräcka mig från att ta en medicin.

Undrar om man kan anmäla sig som försöksperson till det där? Få betalt för att bromsa åldrandet.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Altus » 2009-07-09 17:06:16

Josef1 skrev:Undrar om man kan anmäla sig som försöksperson till det där? Få betalt för att bromsa åldrandet.


Det är nog bättre att vänta på säkrare behandlingar. Det är en hel del på gång inom vetenskapen som har implikationer för åldrandet. De av oss som kommer att leva i några decennier till kommer förmodligen aldrig att behöva dö av ålderdom, för det kommer att vara botat. Iofs tråkigt att behöva uppleva åldrandets förfall fram till dess, men det är väl bara att bita ihop.

Den kommande tekniken (inte bara angående åldrande) är ibland det enda som kan få mig att inte tappa livsgnistan helt.

Blogg som skriver om att bota åldrande: http://fightaging.org/
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Viggen » 2009-07-09 17:32:45

Vi måste ner på den molekylära nivån om vi ska ha en riktig chans att bromsa åldrandet.
Senast redigerad av Viggen 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Viggen
 
Inlägg: 318
Anslöt: 2009-06-13
Ort: Vetlanda

Inläggav Altus » 2009-07-09 17:36:14

Nanoteknologin utvecklas ständigt och tids nog kommer små nanorobotar att kunna reparera åldersskador direkt i kroppen.

Det kommer visserligen dröja ett tag till, men innan dess kommer det att dyka upp mindre effektiva men ändå fungerande behandlingar, som den behandling som trådskaparen skriver om, fast med färre bieffekter och utprövat på människor.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Josef1 » 2009-07-09 17:57:16

Första målet för mig blir att stoppa åldrandet. Ska spara pengar för att ha när de nya behandlingarna kommer.

Nästa steg blir att med framtidens plastikkirurgi och metoder som ännu inte är uppfunna radera ålderstecknen och få ett tidlöst, ungdomligt utseende.

Är det verkligen troligt att tekniken finns på marknaden innan jag är gammal? Är 26 år nu.

Nu vet jag iaf var en stor del av mina pengar kommer gå om jag blir rik. Till anti-aging forskning. Känns som om mitt liv fick ett mål, en mening, av att läsa allt det här. Tills vidare fortsätter jag att leva på nötter, bär, grönsaker, te, frukt, tonfisk, ris etc och undviker all skit samt alkohol + sol.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav carl » 2009-07-09 18:07:41

Jag misstänker att vi förmodligen kommer att kunna byta ut alla organ i kroppen (utom hjärna ??) inom 20 år. Det forskningsfältet är ju väldigt framskridet.

Det här däremot känns väldigt mycket som sensationsjournalistik. Ungdom säljer och de forskare som kan presentera ideer lär överrösas med pengar (som josef1 bevisar).
Förmodligen är detta ett av de fallen där tekniken just nu finns. efter några prover på djur i ungefär 10 år får det provas på människor.
Men det kan ta längre tid om detta bara är ett sensations "knep".
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Altus » 2009-07-09 18:15:46

Josef1 skrev:Nästa steg blir att med framtidens plastikkirurgi och metoder som ännu inte är uppfunna radera ålderstecknen och få ett tidlöst, ungdomligt utseende.

Är det verkligen troligt att tekniken finns på marknaden innan jag är gammal? Är 26 år nu.


Det är inte bara att det kommer att gå att bromsa och stoppa åldrandet, utan också att reparera den skada som redan är skedd, dvs återställa kroppen till den biologiska 20-årsåldern, eller vad man nu räknar som optimalt.

Så det spelar ingen roll om du hinner bli gammal, förutom då att det är jobbigt innan det vänder.

Men det finns inga säkra svar förstås, när det gäller tidsuppskattning och så. Tror att de flesta forskare är överens om att det någon dag kommer att gå att bota åldrande (något som vissa däremot inte tycker om), men alla har sina egna uppfattningar om när. Men inte många tar i beaktande utvecklingens exponentiella karaktär, och synergin mellan olika områden, särskilt mellan datavetenskap och medicin.

Nu vet jag iaf var en stor del av mina pengar kommer gå om jag blir rik. Till anti-aging forskning.


Samma här, om jag mot förmodan skulle bli rik någon gång. Konstigt att inte fler rika personer tänker så, men det kanske kommer med tiden, när idéerna blir mer accepterade och inte känns lika ovanliga och 'knäppa'. Den processen pågår redan, "anti-aging" är mer populärt idag än för tio år sedan.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 2 gånger.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Josef1 » 2009-07-09 18:17:27

carl skrev:Jag misstänker att vi förmodligen kommer att kunna byta ut alla organ i kroppen (utom hjärna ??) inom 20 år. Det forskningsfältet är ju väldigt framskridet.

Det här däremot känns väldigt mycket som sensationsjournalistik. Ungdom säljer och de forskare som kan presentera ideer lär överrösas med pengar (som josef1 bevisar).
Förmodligen är detta ett av de fallen där tekniken just nu finns. efter några prover på djur i ungefär 10 år får det provas på människor.
Men det kan ta längre tid om detta bara är ett sensations "knep".


För mig är det ändå en mening att leva. Jag kan inte dö nu och bara vara en bortglömd icke-människa i historien innan de "permanenta" människorna tar över och styr galaxen i tusentals år.

Ser man hur mycket som förändrades från 1883 fram till 1950-talet borde det finnas stora möjligheter att jag lever för att se en ny ålder födas och själv bli en del av den. Jag får inte dö om evigt liv är alldeles runt hörnet. Om jag så är den enda människan född under 1900-talet som lever för att bli odödlig så ska jag se till att bli det. Det bara är så. Att leva avskilt och undvika sjukdomar och människor är bara en fördel. Om 500 år kanske saker är annorlunda, och jag kanske är med.

Jag blir alldeles skakig när jag tänker på möjligheterna. Nästan desperat. Jag gör i stort sett vad som helst för evig ungdom.

Någon som har koll på vilka teoretiska möjligheter att vända det rent kosmetiska åldrandet och se någorlunda ung/tidlös ut som kan tänkas finnas om 30-40 år?
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 2 gånger.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav carl » 2009-07-09 18:20:03

Josef1 skrev:
carl skrev:Jag misstänker att vi förmodligen kommer att kunna byta ut alla organ i kroppen (utom hjärna ??) inom 20 år. Det forskningsfältet är ju väldigt framskridet.

Det här däremot känns väldigt mycket som sensationsjournalistik. Ungdom säljer och de forskare som kan presentera ideer lär överrösas med pengar (som josef1 bevisar).
Förmodligen är detta ett av de fallen där tekniken just nu finns. efter några prover på djur i ungefär 10 år får det provas på människor.
Men det kan ta längre tid om detta bara är ett sensations "knep".


För mig är det ändå en mening att leva. Jag kan inte dö nu och bara vara en bortglömd icke-människa i historien innan de "permanenta" människorna tar över och styr galaxen i tusentals år.

Ser man hur mycket som förändrades från 1883 fram till 1950-talet borde det finnas stora möjligheter att jag lever för att se en ny ålder födas och själv bli en del av den. Jag får inte dö om evigt liv är alldeles runt hörnet. Om jag så är den enda människan född under 1900-talet som lever för att bli odödlig så ska jag se till att bli det. Det bara är så. Att leva avskilt och undvika sjukdomar och människor är bara en fördel. Om 500 år kanske saker är annorlunda, och jag kanske är med.

Jag blir alldeles skakig när jag tänker på möjligheterna. Nästan desperat. Jag gör i stort sett vad som helst för evigt liv.


Haha! Jag ser framför mig att det sista man ser på sin dödsbädd är nyheten i tidningen: "Nu kan alla leva för evigt!" :lol:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Altus » 2009-07-09 18:23:54

Näh, man vill ju inte tillhöra den sista generationen som dör av åldrande.

Men det finns ju faktiskt något man kan göra, och det är att diskutera ämnet varje gång tillfälle ges, och få med sig andra på tåget. Ju fler som vill se ett bot, desto större tryck kommer det att bli att satsa på just den vetenskapen.

Det kommer att bli en hård kamp dock, för många kommer att se denna teknik som något dåligt, emot naturens gång etc.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 2 gånger.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav carl » 2009-07-09 18:25:04

..eller så botar man åldrande och får minuten senare ett piano i skallen. :roll:
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Josef1 » 2009-07-09 18:27:53

Allt annat försvinner ur mina tankar när jag föreställer mig detta. Allt blir betydelselöst. Arbete, vänner, framtid, resa och se platser, lämna avtryck i historien etc... Ingeting betyder någonting. Jag skulle sitta inlåst ensam i en isoleringscell dag och natt i 40 år om det innebar att jag när jag kom ut skulle ha evigt liv och evig ungdom. Vetskapen om detta eviga liv skulle försätta mig i ett permanent meditativt tillstånd av fullständig lycka.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-09 18:28:45

carl skrev:..eller så botar man åldrande och får minuten senare ett piano i skallen. :roll:
:wink: :mrgreen:
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2009-07-09 18:30:10

carl skrev:..eller så botar man åldrande och får minuten senare ett piano i skallen. :roll:


Jo, odödlig kan man ju aldrig bli. Olyckor och mord och liknande kommer fortfarande att inträffa, så det gäller att leva försiktigt.

Risken att dö kommer dock att minska, t ex kommer vetenskapen att med tiden bota idag obotliga och dödliga sjukdomar.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav carl » 2009-07-09 18:33:08

jag förstår det här med att det estetiskt vackra är viktigt, men åldrande behöver ju inte vara motsatsen. Jag tycker att många män och kvinnor kan vara väldigt vackra när de blir äldre. Bara man håller sig fysiskt i trim och tar hand om sig.

Vad hände egentligen med idealet ålderdom och vishet. Ålderdomlig vishet känns mer lockande än evigt oförstående ungdom.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Josef1 » 2009-07-09 18:33:41

Jag tänkte på en sak. Om jag nu skulle börja ta Rapamune skulle jag sannolikt vara den enda 26-åringen på jorden som gjorde det utan att först ha genomgått njurtransplantation.

Det skulle i sin tur ge mig ett försprång när de mer säkra metoderna såg dagens ljus. Jag skulle kunna bli anti-åldrandets affischnamn och på det sättet skriva in mig i historien. Vara den första och enda av min generation som tillsammans med 60 år yngre människor fick evig ungdom.

Medans alla andra födda samtidigt som mig hetsar igenom sina liv, super, festar, pluggar och jobbar ihjäl sig och äter snabb-brunch och pizza, lever jag avskilt, hälsosamt och tar Rapamune. Sen en dag är det min tur att kliva fram, när de andra ligger på sin dödsbädd.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 3 gånger.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav Altus » 2009-07-09 18:34:15

Josef1 skrev:Allt annat försvinner ur mina tankar när jag föreställer mig detta. Allt blir betydelselöst. Arbete, vänner, framtid, resa och se platser, lämna avtryck i historien etc... Ingeting betyder någonting. Jag skulle sitta inlåst ensam i en isoleringscell dag och natt i 40 år om det innebar att jag när jag kom ut skulle ha evigt liv och evig ungdom. Vetskapen om detta eviga liv skulle försätta mig i ett permanent meditativt tillstånd av fullständig lycka.


Jag känner detsamma.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Miche » 2009-07-09 18:35:50

Den enda någorlunda säkra metoden idag för att bromsa åldrandet är låg ämnesomsättning, dvs inte äta mer än att man precis håller sig ovanför svältgränsen...

Det finns idag människor som använder den metoden och ser betydligt mycket yngre ut jämfört med andra personer i samma ålder!

Något för dig Josef1?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Altus » 2009-07-09 18:37:27

carl skrev:jag förstår det här med att det estetiskt vackra är viktigt, men åldrande behöver ju inte vara motsatsen. Jag tycker att många män och kvinnor kan vara väldigt vackra när de blir äldre. Bara man håller sig fysiskt i trim och tar hand om sig.

Vad hände egentligen med idealet ålderdom och vishet. Ålderdomlig vishet känns mer lockande än evigt oförstående ungdom.


Att bota åldrande innebär dock inte att rensa bort erfarenheter och vishet. Det mentala innehållet i hjärnan kommer att vara detsamma, bara det att hjärnans celler kommer att vara som nya.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Josef1 » 2009-07-09 18:40:48

Miche skrev:Den enda någorlunda säkra metoden idag för att bromsa åldrandet är låg ämnesomsättning, dvs inte äta mer än att man precis håller sig ovanför svältgränsen...

Det finns idag människor som använder den metoden och ser betydligt mycket yngre ut jämfört med andra personer i samma ålder!

Något för dig Josef1?


Jag har svultit mig stora delar av mitt liv. Varje gång jag blev orättvist inlåst på barnpsyk hungerstrejkade jag. Under perioder svalt jag nästan.

Just nu äter jag mycket, men nyttigt, framförallt för att jag måste lägga på mig inför en operation. Ska transplantera fettceller in i läpparna och då är det bra att ha lite extra. Efter det ska jag återgå till att leva på mindre mängder grönt té. grönsaker, bär och frukt. Nu äter jag stora portioner av detta, samt vispgrädde till efterrätt för att kunna lägga på mig.

Jag har svårt att lägga på mig generellt.

Mitt tidigare svältande har nog stoppat åldrandet till viss del. Men det vägs också upp lite av att jag solade väldigt intensivt. Min hud är lite sliten på kinderna, även om jag kan sminka över det så ska jag bygga upp den igen med fraxellaser.

Jag ser ungdomlig, rätt vacker OCH lite sliten ut på samma gång vilket ger mig ett mycket karaktäristiskt utseende. Samtidigt ser jag "fräsch" ut eftersom jag äter nyttigt och tar hand om huden, undviker sol numera. Det är bara gamla solskador som sitter kvar i kinderna och ger mig ett lite döedne dandyaktigt utseende. Sliten men pojkaktig.

Jag tror att saker har en mening. Att jag redan som 14-åring började äta bantningspiller och sen hungerstrejka och leva på bröd och vatten under perioder gjorde att jag aldrig blev riktigt "vuxen" i kroppen t.ex. Finns fortfarande 18-åringar som är mycket större och ser betydligt äldre ut än mig trots att jag är 180 cm och relativt vältränad. Jag ser ändå barnslig ut, vilket också syns i ansiktet. På något sätt är jag ödesbestämd att få evig ungdom.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 5 gånger.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav carl » 2009-07-09 18:40:50

Altus skrev:
carl skrev:jag förstår det här med att det estetiskt vackra är viktigt, men åldrande behöver ju inte vara motsatsen. Jag tycker att många män och kvinnor kan vara väldigt vackra när de blir äldre. Bara man håller sig fysiskt i trim och tar hand om sig.

Vad hände egentligen med idealet ålderdom och vishet. Ålderdomlig vishet känns mer lockande än evigt oförstående ungdom.


Att bota åldrande innebär dock inte att rensa bort erfarenheter och vishet. Det mentala innehållet i hjärnan kommer att vara detsamma, bara det att hjärnans celler kommer att vara som nya.


Jo fast det finns ju inte en "ålderdomligt vis" ungdom. Det är lite som att påstå att enhörningen måste vara den bästa hästrasen.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Zombie » 2009-07-09 18:42:56

Visst, skulle vi överleva alla våra miljökatastrofer och dessutom göra det med några krafter till övers från mat för dagen så kommer det här säkert att blomstra tillsammans med genteknikavel och bioelektronik.

Och det kommer att göra oss till ytligare, omognare och mer neurotiska skitstövlar än vad vi någonsin förr har varit, Hitler och diverse amerikanska superkändisar kommer att kunna slänga sig i väggen.
Eller en del av oss. Resten kommer naturligtvis att avlas och utrustas för enbart slavarbete.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav carl » 2009-07-09 18:44:13

Zombie skrev:Visst, skulle vi överleva alla våra miljökatastrofer och dessutom göra det med några krafter till övers från mat för dagen så kommer det här säkert att blomstra tillsammans med genteknikavel och bioelektronik. Och det kommer att göra oss till ytligare och omognare skitstövlar än vad vi någonsin förr har varit, Hitler inberäknad.


inte om alla blir genmodifierade aspisar 8)
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:25:09, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in