Fråga om mediciner (mot överkänslighet)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav mallex » 2008-05-15 15:08:28

Beklagligt att du fick de, har själv blivit felmedicinerad och vet hur de kan bli.

Frågande fråga om de finns någon medicin som minimerar sinnesintryck (syn, hörsel, känsel) och jag har just fått abilify för de då jag tar in massor med intryck som jag inte kan sortera vilket resulterar i att jag blir utmattad efter att ha varit ute en hel dag på stan.

Hur abilify fungerar mot just bara ljudkänslighet har jag ingen aning om, vet bara att jag blir mindre stressad då jag tar abilify och har lättare att konversera även i bullriga miljöer då de blir lättare att fokusera på just ett samtal. Kan även fokusera på saker och ting lättare, fokusera på en text isället för orden i texten och meningsuppbyggnaden. Kontenta, JAG mår bättre och fungerar bättre med abilify.
Senast redigerad av mallex 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
mallex
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2007-07-19

Inläggav Kvasir » 2008-05-15 15:10:56

Jo, men fungerar det bättre än lugnande medel till exempel?

Det låter ju också på dig som det alltså skulle vara om inte vanligt så i alla fall inte ovanligt att Abilify förskrivs för detta ändamål, vilket onekligen är lite intressant med tanke på indikationerna i FASS:
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav mallex » 2008-05-15 15:31:34

Benzo är förstås de bästa dock blir jag för påverkad av de för att kunna "gå på de" regelbundet.

Abilify är en väldigt ny medicin och jag har bara träffat en person med AS som också får de utskrivet. (har dock endast träffat 3 andra med AS än så länge) Att de är vanligt har jag inte påstått, däremot påstår jag att de hjälper för mig och för han jag träffat. De var en kille på 17, tror tom. att man inte ens ska förskriva abilify till människor under 18.

Fick abilify från SMT (Social Medicinska Teamet) i Västerås som har en oerhört kompetent och duktig överläkare som även är professor eller forskare om jag minns rätt. Han har även skrivit böcker inom ämnet psykiatri.

Om du googlar abilify + asperger så verkar de vanligare i USA än här i Sverige, man verkar även ge de till barn med AS.

Ville bara komma med mina erfarenheter om medicinen då den hjälper mig. Sen har jag fått lära mig utav dem läkare jag träffat att allt står inte i fass. Tänker inte argumentera eller diskutera hur vida abilify är vanligt förekommande eller inte.
Senast redigerad av mallex 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
mallex
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2007-07-19

Inläggav Kvasir » 2008-05-15 15:35:27

mallex skrev:Ville bara komma med mina erfarenheter om medicinen då den hjälper mig. Sen har jag fått lära mig utav dem läkare jag träffat att allt står inte i fass. Tänker inte argumentera eller diskutera hur vida abilify är vanligt förekommande eller inte.


Självfallet. Jag tycker det är intressant. Men du förstår nog samtidigt min försiktighet inför den med tanke på det experiment jag utsattes för med liknande medicin.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav mallex » 2008-05-15 15:41:47

Ja de klart. Man ska ifrågasätta och inte ta allt förgivet, tog de lite personligt då du ifrågasatte användningen utav abilify. :)
Senast redigerad av mallex 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
mallex
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2007-07-19

Inläggav Kvasir » 2008-05-15 15:44:24

mallex skrev:Ja de klart. Man ska ifrågasätta och inte ta allt förgivet, tog de lite personligt då du ifrågasatte användningen utav abilify. :)


Nja, det var ju mest av oro och omtanke som jag varnade lite.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Moggy » 2008-08-22 14:37:10

nfff
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav docfrasse » 2008-08-22 18:08:18

mallex skrev:Benzo är förstås de bästa dock blir jag för påverkad av de för att kunna "gå på de" regelbundet.

Abilify är en väldigt ny medicin och jag har bara träffat en person med AS som också får de utskrivet. (har dock endast träffat 3 andra med AS än så länge) Att de är vanligt har jag inte påstått, däremot påstår jag att de hjälper för mig och för han jag träffat. De var en kille på 17, tror tom. att man inte ens ska förskriva abilify till människor under 18.

Fick abilify från SMT (Social Medicinska Teamet) i Västerås som har en oerhört kompetent och duktig överläkare som även är professor eller forskare om jag minns rätt. Han har även skrivit böcker inom ämnet psykiatri.

Om du googlar abilify + asperger så verkar de vanligare i USA än här i Sverige, man verkar även ge de till barn med AS.

Ville bara komma med mina erfarenheter om medicinen då den hjälper mig. Sen har jag fått lära mig utav dem läkare jag träffat att allt står inte i fass. Tänker inte argumentera eller diskutera hur vida abilify är vanligt förekommande eller inte.

Jätteintressant att höra!

Kvasir: en del mediciner som är registrerade för psykosbehandling kan ha god effekt i låga doser mot plågsamma autistiska symtom. En av flera stora nackdelar med dessa mediciner är deras benägenhet att förorsaka viktökning. Abilify har på gruppnivå knappt den biverkan. Jag vore tacksam för att få höra andras erfarenheter - goda och dåliga - av Abilify.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Charley? » 2008-08-22 19:39:47

Ok. Here we go. Neuroleptika jag har erfarenhet av:
Zyprexa: Resulterade i mycket viktuppgång, måste nämnas. Dock sov jag otroligt bra och jag kände mig kreativ och livlig under tiden jag tog det. Kanske förstärktes mina AS-drag litet (jag kunde fokusera på och engagera mig i saker lättare och var därför mer fast i specialintressen). Dock ökade min sociala förmåga och jag kände mig inte längre lika tillbakadragen och asocial som vanligt. Mycket skakningar.
Risperdal: Medförde en rejäl försämring i motoriska färdigheter, samt en hel del skakningar (dock vet jag inte om dessa bara var kvar från Zyprexan eller orsakades av Risperdalen. En av mina läkare trodde att det var en effekt av Risperdalen, och det förbättrades lite efter att dosen sänktes. Bör dock nämnas att jag fortfarande har skakningar och inte längre tar några neuroleptika.). Under hela behandlingstiden med Risperdal var min kreativa förmåga kraftigt nedsatt, och den har inte gått tillbaka till normalt än (varit utan neuroleptika i två månader). Livsglädjen sänktes. Generellt så blev mina rörelser, enligt andra, väldigt stela och mitt kroppsspåk hämmades. Dock fungerade jag bra socialt. (Rolig biverkning: det är väldigt vanligt att man börjar producera bröstmjölk om man tar Risperdal.)
Abilify: Resulterade i stress. Kände mig uppskruvad hela tiden, nästan som att gå på amfetamin. Svårt att fokusera. Dock var fungerade mitt sociala liv bra medan jag fortfarande tog det.
Nozinan: Tog det under en väldigt kort tid. Resultat: somnolens som inte gick över, samt extrem hunger. Ingen påverkan på AS-drag. Sociala förmågan försvann eftersom jag bara sov och åt.
Seroquel: Resulterade i extrema hallucinationer för min del och jag var tvungen att sluta ta dem. Märkte ingen skillnad gällande AS-drag när jag åt dem.

Sedan jag slutade med neuroleptika har jag utvecklat depression, starka sömnstörningar, enorm paranoia och – möjligtvis som ett resultat av dessa – också social isolering.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-08-22 20:10:22

Inte ett neuroleptikum, men:
Tryptizol: Jag är inne på fjärde dagen, hittills har biverkningarna varit irritabilitet, aggression, somnolens (fast det kom först idag, innan i veckan har jag nästan inte sovit alls), muntorrhet. Känner ingen försämring i min depression (vilket de flesta gör de första 3-14 dagarna), men jag ligger på en väldigt låg dos. Oväntad och rolig biverkning: känsligheten för kodein har ökat något enormt och jag lyckades bli hög på två citodon (60 mg kodein, "lägstados" för att bli hög är vanligtvis 150 mg, minst). Roligt eftersom FASS informerar om att effekten av kodein troligtvis hämmas av Tryptizol.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav antikropp » 2008-08-22 21:16:15

Charley? skrev:Oväntad och rolig biverkning: känsligheten för kodein har ökat något enormt och jag lyckades bli hög på två citodon (60 mg kodein, "lägstados" för att bli hög är vanligtvis 150 mg, minst). Roligt eftersom FASS informerar om att effekten av kodein troligtvis hämmas av Tryptizol.


Det låter inte så konstigt. Amitryptilin förstärker ju effekten av morfin och hämmandet av effekten för kodeinet ska väl mest ha att göra med minskad nedbrytning p.g.a. av upptagna leverenzymer.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Sencha » 2008-09-03 9:52:20

Jag äter sedan några veckor Xanor depot. Hela mitt nervsystem är nedlugnat nu. Mina svåra tics är nästan borta, kvar är några lättare som jag haft sedan 17 års ålder.

Jag har hört att de mediciner som finns mot tics ska ge väldigt jobbiga biverkningar. Har du märkt av några besvärliga biverkningar? Jag lider av tics i perioder (när jag är mer stressad och orolig) och skulle gärna prova en medicin - fast bara de perioder jag behöver- om den inte ger svåra biverkningar. Ursäkta, men jag vet inte riktigt hur man gör när man ska svara på ett inlägg. I fall ni undrar...Jag klickar iväg det så får jag se om det blev "rätt".
Senast redigerad av Sencha 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Sencha
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2008-09-03
Ort: Göteborg

Inläggav Sencha » 2008-09-03 9:56:15

Ursäkta, men jag vet inte riktigt hur man gör när man ska svara på ett inlägg. I fall ni undrar...Jag klickar iväg det så får jag se om det blev "rätt".[/quote]

Hur gör man när man ska svara på ett citat? Alla andra har lyckats få gul bakgrund på själva citatet liksom... Äsch, jag lär väl mej så smånin om! Kul att ha hittat hit förresten! Jag har precis fått diagnos.
Senast redigerad av Sencha 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Sencha
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2008-09-03
Ort: Göteborg

Inläggav Anastasia » 2008-09-03 10:04:38

Sencha skrev:Hur gör man när man ska svara på ett citat? Alla andra har lyckats få gul bakgrund på själva citatet liksom... Äsch, jag lär väl mej så smånin om! Kul att ha hittat hit förresten! Jag har precis fått diagnos.

Det enklaste sättet är att trycka på "citera" i högra hörnet på det inlägg du vill svara på, och sen så skriver du ditt svar precis under det.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Charley? » 2008-09-03 10:16:03

antikropp skrev:
Charley? skrev:Oväntad och rolig biverkning: känsligheten för kodein har ökat något enormt och jag lyckades bli hög på två citodon (60 mg kodein, "lägstados" för att bli hög är vanligtvis 150 mg, minst). Roligt eftersom FASS informerar om att effekten av kodein troligtvis hämmas av Tryptizol.


Det låter inte så konstigt. Amitryptilin förstärker ju effekten av morfin och hämmandet av effekten för kodeinet ska väl mest ha att göra med minskad nedbrytning p.g.a. av upptagna leverenzymer.

Jag vet, de som skrivit om kodein/tryptizol-kombinationen är idioter.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-03 11:19:03

Hej!

Sencha skrev:Ursäkta, men jag vet inte riktigt hur man gör när man ska svara på ett inlägg. I fall ni undrar...Jag klickar iväg det så får jag se om det blev "rätt".


Hur gör man när man ska svara på ett citat? Alla andra har lyckats få gul bakgrund på själva citatet liksom... Äsch, jag lär väl mej så smånin om! Kul att ha hittat hit förresten! Jag har precis fått diagnos.


Välkommen hit Sencha!

Nä man vill citera någon klickar man ju på citera-knappen. Men om man vill kan man skriva [quote] och därefter den text man vill citera. Sedan gör man en hakparentes till och skriver /quote inuti. Det blir en slags html.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav lillsanna » 2009-07-08 17:59:58

Jag äter Metamina, men jag har grav AHDH och narkolepsi förrutom AS, Tourette. Men eftersom jag haft samtliga diagnoser hela livet så kan jag faktiskt inte skilja problemen åt, men Metamina har hjälpt mig till en dräglig tillvaro.

Savanten Svante skrev:
Ljud är störande. Vissa ljud. Inte alla. Idiotgrannarna dunkar och gnisslar på nätterna. Fan vad skönt det ska bli med ny lägenhet.


Faktum är att det ljud som stört mig mest var ickeljud, dvs konstanta ljud som plötsligt upphör. Jag bodde i en lägenhet där fläktar snurrade hela dagen, men kl 10 stängdes de av och det gjorde ONT när de stängdes av. I övrigt har jag inte varit särskilt ljudkänslig mer än när jag är stressad.

Om Abilify, jag känner bara 1 aspergare som fått det men han är jättenöjd. Hans problem låg väl egentligen mer på det sociala planet och han mådde dåligt av att inte klara av att umgås med folk. Numera klarar han av det utmärkt och mår psykiskt bättre än på många år.

Sanna
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 14:08:35, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav deadpoet » 2009-07-08 20:15:06

oops fel tråd
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in