NT-forum

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav TK » 2009-06-26 15:50:26

Pemers syndrom

:D
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav weasley » 2009-06-26 16:32:40

sugrövmanövern skrev:
Duras skrev:Ska få hjälp av habiliteringen att skaffa mig ett specialintresse för att komma bort från den där utslätade profilen.
Vad bra! De är duktiga på habiliteringen när det gäller sådant. Själv fick jag lära mig att gilla My Little Ponys överdrivet mycket. Började sedemera att samla på amfibier också. Fick även lära mig att trotsa och ha en egen vilja, vilket är mycket bra för självkänslan. Kämpa på, du kommer nog att kunna få bra hjälp på habiliteringen, så du får känna dig mer värd och som en utanför gänget!


**ASG***

***ROTFLMAO***
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Selma » 2009-06-26 17:35:38

Duras skrev:" Kanske får jag medicin också. Tror den heter Atrecnoc eller nåt sånt."


Nej , jag tror den heter Sepofan.... :D
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav MsTibbs » 2009-06-26 18:03:37

Hur kan jag lära mig kontrollera mitt kroppsspråk bättre?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-26 19:36:45

Om aspisar styrde skulle vi väl inte ha några kafferaster...?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sugrövmanövern » 2009-06-26 19:54:29

MsTibbs skrev:Hur kan jag lära mig kontrollera mitt kroppsspråk bättre?
För att få bort ovanor som gestikulerande vid samtal och medrörelser vid gång kan du ta ett snöre och binda fast armarna nära kroppen. Man kan variera hur hårt man knyter åt beroende på om man vill att armarna ska hänga slakt eller om man vill ge ett mer förstelnat intryck. Sedan så kan man även lämna visst utrymme för tics, tex låta en arm vara fri.

Botox i ansiktet kan vara bra för att få bort ett översdrivet minspel. Även stämbanden kan injiceras, för att få en mer monoton röst till det hela.

Man kan efterhärma talet i Svensk film också, för att få till en riktigt stel och enformig rikssvenska. Eller gå på teater och sedan tala som skådespelarna där.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Lakrits » 2009-06-26 19:56:09

Bjäbbmonstret skrev:Om aspisar styrde skulle vi väl inte ha några kafferaster...?

Jo, fast enskilt. Om inte någon bjuder på kaka förstås :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Alien » 2009-06-26 20:16:08

alfapetsmamma skrev:
Alien skrev:Kanske skulle entisarna anpassa sig, eftersom de är mer anpassningsbara.


Ärligt talat tycker jag inte NTsar är mer anpassningsbara än t ex jag är. Inte på det stora hela. Iofs talar jag bara om mig själv och om de NT jag träffat, men för mig är det tillräckligt relevant för att ifrågasätta tesen om NT som generellt anpassningsbara och AS som generellt oanpassliga.


Ja, jag utgår ju från de krav på flexibilitet och smidighet som jag uppenbarligen saknade. Iom att arbetsgivaren krävde detta av mig och ansåg mig oduglig när jag inte hade det, har jag dragit slutsatsen att det är något som "vanligt folk" har.

Sen tycker jag att det bara var jag som jämt ville veta "varför" man gjorde el inte gjorde på ett visst vis. Alla andra accepterade bara. Ofta fick jag svaret "så är det bara", "så har det alltid varit" el "bra fråga!"
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kahlokatt » 2009-06-26 21:03:24

UR SPALTEN FRÅGA KAHLOKATT

Hur skall jag lära mig att inte se folk i ögonen under samtal? Jag försöker verkligen träna på att titta åt ett annat håll, men det är ju så behagligt att vila blicken i andra människors stirriga fiskögon!

Ulf-Alf, 25, Bludderslitemjöda

Varför vill min normala väninna bara titta på böcker och pianonoter när vi är på stan tillsammans? Det är så jobbigt att vara intresserad av kläder, smink och skor, eftersom det är så udda.

Ulla-Bella, 16, Apsula

Min väninna hälsar alltid på busschauffören när vi kliver på bussen tillsammans! Hon brukar också svara "tack bra" när folk frågar hur hon mår, i stället för att tala om hur hon egentligen mår! Vad skall jag göra, hon är så pinsam!

Ragnhild-My, 13, Åelul

Jag är 25 år, gift och har tre barn. Är det fel på mig? ALLA mina kompisar är okyssta!

Odd, Ödesbög
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-26 21:11:04

Kahlokatt skrev:Jag är 25 år, gift och har tre barn. Är det fel på mig? ALLA mina kompisar är okyssta!

Odd, Ödesbög


Nja det här haltar allt. Om Odd hade kännt sig isolerad över sin böjelse att skaffa barn innan 25 så hade han givetvis börjat smyga för sina kompisar med sin relation i stället för att gå och gifta sig.

Vidare hade väninnan som gillade skor och kläder börjat köpa böcker hon också eller åtminstone brevpapper eller vackra kort för att inte verka så udda. 8)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kahlokatt » 2009-06-26 21:12:59

Man kan ju smyggifta sig utan att sätta in annons...

Spalten förekommer f.ö. i Aspietidningen ASPosten. :P
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav rdos » 2009-06-26 22:03:07

För lamt. :wink: :roll:

För det första så tror jag att entisarna skulle ha en hel del problem gemensamma med dagens aspiesar:
- De skulle ha svårigheter att förstå kommunikation
- De skulle bli deppiga och självmordsbenägna
- De skulle bli socialt utanför

Lite andra, mera allvarliga saker:

De skulle bli sedda som opassande (eller rent av kriminella) för att de:
- Tafsar på tjejer (killar då)
- Bryter upp relationer hur som helst
- ONS skulle antagligen vara kriminellt eller en allvarlig social blunder

Dessutom så skulle NT-tjejers flörtbeteende inte gett något resultat, utan skulle tvärtom ansetts som opassande. Liksom killars uppvaktning skulle setts som påflugen (ungefär som när en tjej tar initiativ i en relation). Pga detta skulle många entisar av båda könen förbli singlar livet ut.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:13:10, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav regnif » 2009-06-26 22:39:19

Alltså, att låta majoriteten alltid ha rätt alltid är fel :mrgreen:
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:13:15, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Kikarn » 2009-06-27 11:39:43

Hur skall jag fråga folk vad de gör för att sätta igång ett samtal och inte bara få svaret att de pratar med mig?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Altus » 2009-06-27 12:43:29

"Jag tycker om romantiska komedier och dikter om änglar. Hjälp!"

Ny diagnos:

Social personlighetsstörning (abnormt behov av socialt umgänge)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Meppe » 2009-06-27 13:02:59

"Varför verkar jag ointresserad av alla hobbyn?"

"Jag har just fått NT-diagnos. Betyder det här slutet på livet?"

"Varför vill ingen kramas?"

"Jag förstår inte hur andra tänker"
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 20:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Altus » 2009-06-27 13:21:30

"Att vara NT behöver inte bara vara dåligt!"

Ny diagnos:

Emotionell inkontinens (överdriven tendens att visa känslor)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav TK » 2009-06-27 13:40:13

Altus skrev:Ny diagnos:

Emotionell inkontinens (överdriven tendens att visa känslor)


Detta kan väl vara fullt förenligt med AS, eller?

Det du far efter - i fråga om AS - är väl mer bristande förmåga att avgöra på vilket sätt man ska visa känslor i olika sociala situationer, d.v.s. en ofta otillräcklig förmåga att anpassa känslokommunicerandet efter andra (som i sin tur kan ha olika kommunikationsstil i detta avseende).

Motsatsen - inom NT-världen - är synnerligen brokig, med väldigt olika sätt att visa/kommunicera känslor.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:13:15, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Altus » 2009-06-27 13:48:24

TK skrev:
Altus skrev:Ny diagnos:

Emotionell inkontinens (överdriven tendens att visa känslor)


Detta kan väl vara fullt förenligt med AS, eller?


Kanske, vilda raseriutbrott har man ju läst om. :) Men jag trodde att ASare rent allmänt är lite stelare och mer uttryckslösa utåt. Det är iaf sant för mig (tror jag), och jag tycker att tonen här i forumet är mindre emotionell än i många andra forum, särskilt med tanke på hur personliga och svåra saker som ändå diskuteras. Men jag har ingen erfarenhet av att umgås med ASare IRL, så vad vet jag.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav TK » 2009-06-27 14:14:45

Altus skrev:Men jag trodde att ASare rent allmänt är lite stelare och uttryckslösa utåt.


Möjligen är det så. Det finns kanske undersökningar som visar på det. Jag är inte så insatt. Däremot har jag fått intrycket att en sådan stelhet och uttryckslöshet inte är en förutsättning för att få AS-diagnos.

Finns något sådant med i kriterierna eller i de bedömningar som i praktiken görs vid diagnosticering, så handlar det väl i så fall om en slags oförmåga att snabbt och automatiskt visa och tolka känslor på sätt som fungerar tillsammans med andra människor. Men som sagt, jag har inte allt detta särskilt klart för mig - minnet har blivit kortare. Och väl att märka, att visa och tolka känslor är inte något som är okomplicerat. Det är beroende av såväl personlighet som kultur etc.

I fråga om vad som kommer fram på forumet så tycker jag att det emellanåt finns mycket av inlägg med väl så tydlig känslobotten. Det är inte alltid som det är känslomässigt svalt och intellektuellt. Likaså påtalas det ofta att vi kan ha olika personlig läggning i fråga om känslighet, känslouttryck etc på samma sätt som vi i andra avseenden är olika.

Inte heller jag har träffat särskilt många aspergare, men de jag träffat har i alla fall visat prov på en känslomässig spännvidd som inte skiljer sig från folk i gemen.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:13:15, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav barracuber » 2009-06-27 14:19:07

rdos skrev:För lamt. :wink: :roll:

För det första så tror jag att entisarna skulle ha en hel del problem gemensamma med dagens aspiesar:
- De skulle ha svårigheter att förstå kommunikation
- De skulle bli deppiga och självmordsbenägna
- De skulle bli socialt utanför

Lite andra, mera allvarliga saker:

De skulle bli sedda som opassande (eller rent av kriminella) för att de:
- Tafsar på tjejer (killar då)
- Bryter upp relationer hur som helst
- ONS skulle antagligen vara kriminellt eller en allvarlig social blunder

Dessutom så skulle NT-tjejers flörtbeteende inte gett något resultat, utan skulle tvärtom ansetts som opassande. Liksom killars uppvaktning skulle setts som påflugen (ungefär som när en tjej tar initiativ i en relation). Pga detta skulle många entisar av båda könen förbli singlar livet ut.


Rdos, jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg. Vadå "skulle ha"? "skulle ha" ifall tråden inte vore "för lam", är det det du menar? Tycker du tråden är för lam?

Jag begriper som sagt inte och ändå har jag umgåtts på samma forum som du i tre år.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:13:15, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Altus » 2009-06-27 14:33:26

TK skrev:
Altus skrev:Men jag trodde att ASare rent allmänt är lite stelare och uttryckslösa utåt.


Möjligen är det så. Det finns kanske undersökningar som visar på det. Jag är inte så insatt. Däremot har jag fått intrycket att en sådan stelhet och uttryckslöshet inte är en förutsättning för att få AS-diagnos.


Det tror inte jag heller.

I fråga om vad som kommer fram på forumet så tycker jag att det emellanåt finns mycket av inlägg med väl så tydlig känslobotten. Det är inte alltid som det är känslomässigt svalt och intellektuellt.


Självklart, jag menade bara att det känns mindre emotionellt här än i jämförbara NT-forum. Vilket jag tycker är bra, forum där folk ständigt skickar styrkekramar fram och tillbaka är inte riktigt min grej.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:13:15, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-27 15:22:04

Jag tycker nog att många av NT-symptomen som uppkommer om de är i minoritet, verkar vara väldigt lika våra.

Många med AS undrar:
"Varför vill ingen vara med mig" "varför talar de inte med mig på rasten?"

En del med AS undrar:
"Varför bryr sig min kille inte enbart om mig och har mig som specialintresse?"

Aspergare ihop tenderar att fika och snacka, trots att de i motsvarande sammanghang bland NT kan verkar och själva tycka att det är dötrist.

Många aspergare talar för mycket och med alla och intimt, känslosamt. De udda aktiva; kan vara sådana (inte alla och så kan det vara gott om kombinationer mellan aspergertyperna).

En del kan vara mycket artiga och "glatt" gå till överdrift med vilka de hälsar på. Busschaufförer m.fl. - på ett sätt som de flesta inte förknippar med skolexemplet.

En del aspergare har väldigt yvigt och talande kroppsspråk där vilken NT som helst ligger i lä ;)

Aspergare kan visst vara flockdjur, fast de verkar inte så när majoriteten verkar vara av annan art. Det blir som att vara en varg, men bara hitta gräsätarflockar. Den vargen vill vara social och ha ett sammanhang, men finner inget som fungerar.

När jag arbetade, så hade jag inget direkt emot rasterna faktiskt.
Det var skönt att vila sig och försöka samla sig både fysiskt och mentalt.
Ibland satt jag och bara glodde medan andra diskuterade, men jag kände mig på något sätt som jag "var med" - fast om jag sade något, så kunde de andra liksom hoppa till och utbrista "va, jag trodde inte du lyssnade".
Ibland kan jag (fortfarande alltså) bara bryta in och svara i en konversation som hålls en bit ifrån och som jag inte bör svara i (fast det förstår jag inte när det sker, och förr inte heller efteråt). Jag vet mer om hur det fungerar, så det går lite bättre nu.

Jag kanske var för naiv för att riktigt förstå att det var jobbigt med raster. Jag blev ofta häcklad eller hamnade i konflikter.
Men jag kände ändå att "varför får inte jag vara med, vad är det som aldrig vill fungera? Det är något som går snett hela tiden, vad? Varför respekterar de inte mig?"

Jag fattade aldrig, och fattar fortfarande verkligen inte alltid, att mitt småprat helt enkelt inte går hem hos vanliga.

För att fortsätta med ämnet:
Aspergare som jag har mött, tenderar att småprata, fast på ett annat sätt än NT. Men helt klart småprat. Det kan slå in på djupare spår, eller någon börjar hålla monolog, men småpratet finns allt ändå. Även skvaller.

Jag uppfattar "oss" som att vi kan småprata utan att det blir döprat och kallprat. Inga eller mycket få klyshor.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:13:16, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-27 15:24:58

Altus skrev:Självklart, jag menade bara att det känns mindre emotionellt här än i jämförbara NT-forum. Vilket jag tycker är bra, forum där folk ständigt skickar styrkekramar fram och tillbaka är inte riktigt min grej.

Åh va bra sakt!
Cyber-kjaaam!!!

O varför hoppar alla på mig, ja tycker att de är ett dålit forum det här o vill ha stöd inte höra vad ni tror blir bäst.

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
OBServera att hela inlägget utom den här meningen, är sarkasm!
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:13:16, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in