Lektrådar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lektrådar

Inläggav Kikarn » 2009-06-21 22:29:42

Det finns massor av lektrådar, av olika de slag. En del riktigt roande enligt undertecknad, men jag antar att alla inte delar detta nöje, samt att alla inte alltid är helt superintresserade av att följa dem, samt att det kan finnas intresse att hitta dem lätt och enkelt?

Jag skulle vilja förelså att göra ett eget ämne för dessa och samla dem på ett ställe? På så sätt är de lika lätta att hitta som att undvika och de ger inte gula pappersark heller... (jag noterar att jag går in i ett ämne, markerar alla som lästa, går ur och sen är det gult pappersark igen och går in och så är det en lektråd som jag markerar som läst, går ur och nog tusan blir den gul lika snabbt igen. Är man inte med i leken är det en frustration....).
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav nallen » 2009-06-21 23:46:25

Ja... ungefär som mitt förhållande till Barn och Privata... fast den sista kan jag ju inte ens markera som läst eftersom jag inte är med där. Riktigt hål i huvvet att man ens kan se den då.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Kikarn » 2009-06-22 0:10:58

nallen skrev:Ja... ungefär som mitt förhållande till Barn och Privata... fast den sista kan jag ju inte ens markera som läst eftersom jag inte är med där. Riktigt hål i huvvet att man ens kan se den då.


Vet man att en hel grupp är oengagerande så är det ju lätt att undvika den?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav nallen » 2009-06-22 17:31:40

Den blir ju fortfarande gul = signalerar "här måste du göra nåt" :(
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Lektrådar

Inläggav Liebert » 2009-06-22 23:05:41

Kikarn skrev:Det finns massor av lektrådar, av olika de slag. En del riktigt roande enligt undertecknad, men jag antar att alla inte delar detta nöje, samt att alla inte alltid är helt superintresserade av att följa dem, samt att det kan finnas intresse att hitta dem lätt och enkelt?

Lektrådarna uppnår tyvärr inte det antal som skulle göra det motiverat att skapa en egen avdelning för dem. Många använder funktionen "Nya inlägg sedan ditt senaste besök" uppe till höger för att enkelt hitta nya inlägg i ämnen som är av intresse.

nallen skrev:Den blir ju fortfarande gul = signalerar "här måste du göra nåt" :(

Detta torde vara åtgärdat nu.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav nallen » 2009-06-23 0:02:10

Förhoppningsvis, jag ser privata med ett hänglås nu, det är helt adekvat. Tackar.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19473
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Lektrådar

Inläggav Kikarn » 2009-06-23 0:23:54

Liebert skrev:Lektrådarna uppnår tyvärr inte det antal som skulle göra det motiverat att skapa en egen avdelning för dem. Många använder funktionen "Nya inlägg sedan ditt senaste besök" uppe till höger för att enkelt hitta nya inlägg i ämnen som är av intresse.
.


Hur många är antalet som gör det motiverat att skapa en egen avdelning för dem?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Miche » 2009-06-23 7:23:34

Kan man inte ha dem i en underavdelning, så som IT-forum eller Språkspalten?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Liebert » 2009-06-23 9:01:08

En avdelning bör i alla fall uppdateras med några nya trådar varje dag och lektrådarna kommer inte upp i de volymerna. Om det är en bättre uppdelning mellan seriöst och mer lättviktigt innehåll ni söker så bör ni i större utsträckning använda er av avdelningen Övrigt. Många verkar rent rutinmässigt posta allt möjligt innehåll i AOT trots att avdelningen uttalat är tänkt för lektrådar och annat i liknande stil.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Kikarn » 2009-06-23 11:18:05

Liebert skrev:En avdelning bör i alla fall uppdateras med några nya trådar varje dag och lektrådarna kommer inte upp i de volymerna. Om det är en bättre uppdelning mellan seriöst och mer lättviktigt innehåll ni söker så bör ni i större utsträckning använda er av avdelningen Övrigt. Många verkar rent rutinmässigt posta allt möjligt innehåll i AOT trots att avdelningen uttalat är tänkt för lektrådar och annat i liknande stil.


AOT har en sympatisk egenskap, nämligen att den endast är öppen för medlemmar, vilket gör den mer attraktiv att posta i om man inte vill att allt skall kunna läsas av alla hur som helst. Är den tänkt som lekavdelning?
Lektrådarna kanske inte uppdateras med nya trådar varje dag, men de trådar som finns torde representera en ganska stor frekvens av de inlägg som läggs varje dag?

I så fall är det en fördel om man går ut och förklarar det, och sedan kanske man kan starta en undertråd AOT som har ett mer seriöst innehåll? Vi är säkert några som inte kvalar för privata avdelningen eller som valt att stå utanför den?
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Liebert » 2009-06-23 19:39:26

Kikarn skrev:AOT har en sympatisk egenskap, nämligen att den endast är öppen för medlemmar, vilket gör den mer attraktiv att posta i om man inte vill att allt skall kunna läsas av alla hur som helst. Är den tänkt som lekavdelning?

Nej, inte explicit, men då trådarna inte rensas på off-topic tycker iaf jag att det faller sig naturligt att initiera seriösa diskussioner i andra avdelningar. Men det kanske existerar någon form av fungerande självreglering i det här fallet? Skyddet mot insyn ska man inte överbetona vilket jag har varit inne på tidigare.

Kikarn skrev:Lektrådarna kanske inte uppdateras med nya trådar varje dag, men de trådar som finns torde representera en ganska stor frekvens av de inlägg som läggs varje dag?

Det bör stämma, i alla fall i just AOT.

Kikarn skrev:I så fall är det en fördel om man går ut och förklarar det, och sedan kanske man kan starta en undertråd AOT som har ett mer seriöst innehåll? Vi är säkert några som inte kvalar för privata avdelningen eller som valt att stå utanför den?

Jag vill inte förklara hur medlemmarna ska använda AOT, det är en stor del av poängen med avdelningen. Av samma skäl ser jag det som problematiskt att ranka inlägg som seriösa/oseriösa. Det är nog ofrånkomligt så att en off topic-avdelning av naturen är rörig, men det är kanske också en del av charmen?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-25 19:25:52

Jag är emot en avdelning för lektrådar. Det skulle bara öka tramset och ge forumet en oseriös och barnslig prägel.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kikarn » 2009-06-26 10:49:18

KrigarSjäl skrev:Jag är emot en avdelning för lektrådar. Det skulle bara öka tramset och ge forumet en oseriös och barnslig prägel.


jag tänkte precis tvärtom, nu finns det lektrådar på flera ställen, samlar man dem på ett ställe så ökar seriositeten i resterande trådar.

Första veckorna som medlem fanns det massor av trådar som var engagerande och intresseväckande och det fanns massor av "nya" inlägg för mig att orientera mig i och relatera till. Nu när jag "kommit in" och läst lite mer, varit med lite mer etc, så har det vissa dagar kännts som att det är lektrådarna som rör på sig mest och att det är lätt att missa de andra ämnena som är givande pg det.

Ligger lektrådarna samlade så är det lätt att välja att kika där, eller låta bli, beroende på lust och humör. OM sandlådan sedan sväller, så har jag inga problem med det, bara man slipper det i andra trådar.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Milyc » 2009-06-27 8:31:47

Det sätt reglerna avviker från övriga forumet i Aspergare off-topic tycker jag gör denna avdelning till lektrådrnas avdelning.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Inger » 2009-06-27 10:07:47

Kikarn skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag är emot en avdelning för lektrådar. Det skulle bara öka tramset och ge forumet en oseriös och barnslig prägel.


jag tänkte precis tvärtom, nu finns det lektrådar på flera ställen, samlar man dem på ett ställe så ökar seriositeten i resterande trådar.

Första veckorna som medlem fanns det massor av trådar som var engagerande och intresseväckande och det fanns massor av "nya" inlägg för mig att orientera mig i och relatera till. Nu när jag "kommit in" och läst lite mer, varit med lite mer etc, så har det vissa dagar kännts som att det är lektrådarna som rör på sig mest och att det är lätt att missa de andra ämnena som är givande pg det.

Ligger lektrådarna samlade så är det lätt att välja att kika där, eller låta bli, beroende på lust och humör. OM sandlådan sedan sväller, så har jag inga problem med det, bara man slipper det i andra trådar.

Håller helt med! Jag blir galen på alla dessa trams- & lektrådar när jag inte är på det humöret. En underavdelning till AOT vore väl lämpligt? Eller två: en för seriösa lekar ;) och en för rent trams.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2009-06-27 12:18:37

Inger skrev:
Kikarn skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag är emot en avdelning för lektrådar. Det skulle bara öka tramset och ge forumet en oseriös och barnslig prägel.


jag tänkte precis tvärtom, nu finns det lektrådar på flera ställen, samlar man dem på ett ställe så ökar seriositeten i resterande trådar.

Första veckorna som medlem fanns det massor av trådar som var engagerande och intresseväckande och det fanns massor av "nya" inlägg för mig att orientera mig i och relatera till. Nu när jag "kommit in" och läst lite mer, varit med lite mer etc, så har det vissa dagar kännts som att det är lektrådarna som rör på sig mest och att det är lätt att missa de andra ämnena som är givande pg det.

Ligger lektrådarna samlade så är det lätt att välja att kika där, eller låta bli, beroende på lust och humör. OM sandlådan sedan sväller, så har jag inga problem med det, bara man slipper det i andra trådar.

Håller helt med! Jag blir galen på alla dessa trams- & lektrådar när jag inte är på det humöret. En underavdelning till AOT vore väl lämpligt? Eller två: en för seriösa lekar ;) och en för rent trams.


Håller jag med eller håller jag med? Jag håller med.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kikarn » 2009-06-27 12:20:29

barracuber skrev:Håller jag med eller håller jag med?

:wink: Hm, jag tror att du håller med?? :lol:
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav barracuber » 2009-06-27 12:21:55

Kikarn skrev:
barracuber skrev:Håller jag med eller håller jag med?

:wink: Hm, jag tror att du håller med?? :lol:


Japp,och jag lade till det. ;-)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav TK » 2009-06-27 12:27:42

Inger skrev:Jag blir galen på alla dessa trams- & lektrådar när jag inte är på det humöret. En underavdelning till AOT vore väl lämpligt? Eller två: en för seriösa lekar ;) och en för rent trams.


Jag tror att det kan finnas olika uppfattningar om vad som är seriöst och vad som är trams.

För min egen del anser jag att det bland det som flaggas som seriöst återfinns en del som i stort sett är rent trams. Å andra sidan kan det ligga mycket av seriös undermening i det som vid en ytlig betraktelse kan verka vara bara trams.

Jag kan tänka mig att jag inte är helt ensam om denna uppfattning. Det hindrar mig förstås inte att inse att det finns ett stort antal olika synsätt på ämnet. Vems uppfattningar är det så som ska få avgöra, när forumledningen har förklarat att det är upp till deltagarna att utforma innehållet i AOT. Jag tror på att tillåta de olika synsätten få utrymme på det sätt som gällt hittills. Tolerans för andras åsikter med andra ord.

Det finns andra perspektiv på frågan om lek och allvar än vad tycker mig se ha tagits upp hittills i denna tråd. Jag anser att det finns fog att ta detta mindre gravallvarligt och mindre moraliserande och inse komplexiteten.

Det handlar om mer än somligas bekvämlighet att slippa bli irriterade av trams- och lektrådar. Andra kan ju bli irriterade av helt andra slags trådar - något som då och då berörs på forumet.

Störs man så mycket av att det inte finns intressanta och seriösa trådar, tycker jag att man kan ta initiativ till att starta sådana, i stället för att klanka på de trådar och de inlägg som nu görs. Jag tror många av dem som nu mest deltar i så kallade lektrådar skulle uppskatta att också få andra intressanta trådar att deltaga i. Det kan ju finnas många olika skäl till att somliga periodvis föredrar en viss typ av trådar.

Gör något positivt i stället för att gnälla! Jag tror det är betydligt bättre att använda energin till annat än att diskutera organisationsåtgärder som detta med var olika slags trådar ska förläggas, efter den ena eller den andras tycke och smak.

Jag upplever hur som helst inte att trams- och lektrådarna har fått en så stor utbredning på forumet att det finns skäl att förlägga dem till separat avdelning.

Att då diskutera huruvida det är lämpligt att isolera lektrådarna för att hålla dem i tukt eller att det tvärtom är farligt att ge dem en egen avdelning, ser jag som ytterligare en onödig diskussion - om än måhända i sig intressant och underhållande om den tar fyr.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Miche » 2009-06-27 12:32:00

Ett alternativ kan ju vara att flagga lektrådarna, låt de ligga kvar där de är, men varje enskild användare kan slå på/av sin egen personliga flagga för om lektrådar ska listas eller inte.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav barracuber » 2009-06-27 12:38:12

Miche skrev:Ett alternativ kan ju vara att flagga lektrådarna, låt de ligga kvar där de är, men varje enskild användare kan slå på/av sin egen personliga flagga för om lektrådar ska listas eller inte.


Men TK skrev precis att trådar sällan är enbart antingen-eller, det finns ofta en gråzon.

Bra inlägg f.ö., TK. Fick mig att tänka till.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-27 14:09:01

Håller med:
[img]http://www.swebob.se/files/%7BD2FD7300-A0CB-418F-BBF6-272059950D65%7D.jpg[/img]
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kikarn » 2009-06-27 14:38:21

:? Gråzoner? Håller inte med. Sandlådetrådar är sandlådetrådar och att det kan bli skämtsamt eller uppstår humor i andra trådar innebär inte att de befinner sig i gråzon.
Däremot hade det kunnat av det skälet varit bra att kunna URSKILJA vilka inlägg som är lagda med en glimt i ögat och vilka som inte är det så att det inte finns någon risk för felbedömning eller feltolkning.

Antingen skämtar man som ts när man lägger en tråd. Eller så gör man inte. Man gör inte bägge delar??

Ex den här tråden, jag är fullt allvarlig med min förfrågan. Men någon kan tolka "problemet" som "marginellt" och välja att tolka det som ett försök till en lustifiering.

Ett annat ex. Jag kan VILJA lägga en tråd med ett påhittat problem. Ligger den i en sandlåda så är det ingen som behöver FUNDERA över om jag skojjar eller inte, för placeringen av tråden gör det uppenbart.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav TK » 2009-06-27 14:49:14

Kikarn skrev::? Gråzoner? Håller inte med. Sandlådetrådar är sandlådetrådar och att det kan bli skämtsamt eller uppstår humor i andra trådar innebär inte att de befinner sig i gråzon.


Vad är sandlådetrådar för dig? Frågan är seriös. Jag använder inte den karaktäristiken, dvs definierar inte en tråd som sandlådetråd. Men mina associationer - till beteckningen - går i så fall närmast till sådana trådar där debattnivån har hamnat på sandlådenivå.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:07:16, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in