Autism, manlighet och kvinnlighet - testpersoner sökes

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Pemer » 2009-06-24 21:18:22

Eller hur? :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav milve » 2009-06-24 23:20:19

Jag skrev till henne och frågade vad det gick ut på, ang forskningen, och svaret jag fick var fick var det här.

--------------------------------------------------------------------------------
Jag gör studien för kunskaputvecklingen och för att acceptansen för att AS är biologiskt betingat skall öka. För att jag ville se om mina iakktagelser stämde och delta i det pusslet som skall bidra till att förstå vad AS är. Att göra det drägligare försöker jag också genom en studie på psykoterapi/utbildning för personer med AS som skall skrivas ihop nästa år, genom att utbilda boendestödjare och genom att skriva boendestödsboken som just kom ut på FA förlag. Att ta reda på hur det är efter diagnos kanske du kan göra via forumet?


vänliga hälsningar
Susanne Bejerot
Senast redigerad av milve 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav linek » 2009-06-25 0:21:34

regnif skrev:"Försökspersoner", där kom det ;D
Näe, de har väl tillräckligt få nu, så de kan basera en hel "verklighet" på det...xD
Sorry.

Glosan kommer ur min fantasi, den aningens morbida. Det något fadda, deltagare, skulle använts om jag inte ständigt hoppade över skaklarna.

Vill du ha en diskussion om forskningsmetodik? Tilltal? Etik?
Senast redigerad av linek 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav pH » 2009-06-25 0:44:14

linek skrev:
regnif skrev:"Försökspersoner", där kom det ;D
Näe, de har väl tillräckligt få nu, så de kan basera en hel "verklighet" på det...xD
Sorry.

Glosan kommer ur min fantasi, den aningens morbida. Det något fadda, deltagare, skulle använts om jag inte ständigt hoppade över skaklarna.

Vill du ha en diskussion om forskningsmetodik? Tilltal? Etik?


Det finns en mängd förslag på vad man kan kalla det. Valet av term kan, som alla val av ord, spegla sättet att se på det beskrivna. Men det kan också vara av pragmatisk natur (välja det som är enkelt/vanligt/vedertaget/blir förstått).

Några varianter och motiveringar för dessa redogör Anne Ryen för i boken Kvalitativ intervju (Liber, 2004):
* Intervjuperson
* Informant
* Respondent
* Forskningssubjekt
* Medforskare
* Medlem

På Certec har jag för mig att de ofta använder termen huvudperson.

Jag tror att den gällande juridiska termen är forskningsperson.

Personligen har jag svårt att förstå varför negativ och misstänksam tolkning tycks så lätt för många här. Men så är jag också mycket förtjust i vetenskaplighet.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav regnif » 2009-06-25 3:08:52

linek skrev:
regnif skrev:"Försökspersoner", där kom det ;D
Näe, de har väl tillräckligt få nu, så de kan basera en hel "verklighet" på det...xD
Sorry.

Glosan kommer ur min fantasi, den aningens morbida. Det något fadda, deltagare, skulle använts om jag inte ständigt hoppade över skaklarna.

Vill du ha en diskussion om forskningsmetodik? Tilltal? Etik?


Jag menade mer förolämpa institutioner och så (spec. av att jag har egen erfarenhet), så inget personligt..det brukar ju vara påkommet av dem själva, det ordet..
Tack för frågan! Diskuterar gärna när jag orkar. Om jag mår bra och så.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-25 6:56:55

milve skrev:Jag skrev till henne och frågade vad det gick ut på, ang forskningen, och svaret jag fick var fick var det här.

--------------------------------------------------------------------------------
Jag gör studien för kunskaputvecklingen och för att acceptansen för att AS är biologiskt betingat skall öka. För att jag ville se om mina iakktagelser stämde och delta i det pusslet som skall bidra till att förstå vad AS är. Att göra det drägligare försöker jag också genom en studie på psykoterapi/utbildning för personer med AS som skall skrivas ihop nästa år, genom att utbilda boendestödjare och genom att skriva boendestödsboken som just kom ut på FA förlag. Att ta reda på hur det är efter diagnos kanske du kan göra via forumet?


vänliga hälsningar
Susanne Bejerot

Antingen är jag kass på svenska, eller så är Susanne Bejerot det.
Jag kanske skriver lika svårtytt själv.

Och alltså, att göra det drägligare, hur går det om det bara är vissa av alla aspergare som anses vara aspergare? Då kan ju riktlinjerna bara gälla vissa utvalda "Bejerot-steroetyper".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2009-06-25 8:43:18

Bror Duktig skrev:
milve skrev:Jag skrev till henne och frågade vad det gick ut på, ang forskningen, och svaret jag fick var fick var det här.

--------------------------------------------------------------------------------
Jag gör studien för kunskaputvecklingen och för att acceptansen för att AS är biologiskt betingat skall öka. För att jag ville se om mina iakktagelser stämde och delta i det pusslet som skall bidra till att förstå vad AS är. Att göra det drägligare försöker jag också genom en studie på psykoterapi/utbildning för personer med AS som skall skrivas ihop nästa år, genom att utbilda boendestödjare och genom att skriva boendestödsboken som just kom ut på FA förlag. Att ta reda på hur det är efter diagnos kanske du kan göra via forumet?


vänliga hälsningar
Susanne Bejerot

Antingen är jag kass på svenska, eller så är Susanne Bejerot det.
Jag kanske skriver lika svårtytt själv.

Det gör du inte! Forskare, liksom politiker, brukar väl få lära sig att skriva så grötigt, omständligt och abstrakt som möjligt så att inte vem som helst ska kunna fatta vad det faktiskt står? Eller har de nån sorts medfödd talang för det?

Och alltså, att göra det drägligare, hur går det om det bara är vissa av alla aspergare som anses vara aspergare? Då kan ju riktlinjerna bara gälla vissa utvalda "Bejerot-steroetyper".

Jag fattade inte ens så mycket.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-25 10:59:43

milve eller eg S.B skrev:Att göra det drägligare försöker jag också genom en studie på psykoterapi/utbildning för personer med AS som skall skrivas ihop nästa år


Vilka personer med AS skall skrivas ihop nästa år? JAG vill gärna inte bli "ihopskriven", mitt liv är tillräcklig invecklat redan som det är. ;)

OBS, jag förstår att det bara var ett syftningsfel som kom sig av att hon svarade som om hon talat och inte skrivit, kunde bara inte låta bli att påtala det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-25 11:09:06

Jag förstår inte vad kroppsfotografering har i en AS-undersökning att göra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MsTibbs » 2009-06-25 11:14:53

KrigarSjäl skrev:Jag förstår inte vad kroppsfotografering har i en AS-undersökning att göra.


På forskningen jag var med på kollades händer, fötter, öron och mun bland annat. Detta för att det hos vissa andra tillstånd är vanligt med som hos Downs syndrom, speciella händer, sällan görs forskning specifikt och endast för en sak, materialet kan användas till andra saker också.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Alexandra » 2009-06-25 11:18:48

Det där med att vi skulle skrivas ihop tycker också jag låter riktigt komplicerat och oroväckande! :)

Jag gör studien för kunskaputvecklingen och för att acceptansen för att AS är biologiskt betingat skall öka.


Detta var dock det jag blev mest fundersam kring. Rätta mig gärna om jag har fel, men finns det verkligen nån som tror att AS INTE skulle vara just biologiskt betingat?!
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-25 12:25:05

Alexandra skrev:Detta var dock det jag blev mest fundersam kring. Rätta mig gärna om jag har fel, men finns det verkligen nån som tror att AS INTE skulle vara just biologiskt betingat?!

LOL "artificiellt betingat" då ^_^ Jag har aldrig hört någon säga det.

Eller menar hon biologisk som motsats till miljö? Då borde hon väl skriva "genetiskt".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-25 12:26:03

Inger skrev:
Och alltså, att göra det drägligare, hur går det om det bara är vissa av alla aspergare som anses vara aspergare? Då kan ju riktlinjerna bara gälla vissa utvalda "Bejerot-steroetyper".

Jag fattade inte ens så mycket.

Nä, jag fick läsa texten 10 ggr för att fatta lite. Prova med olika betoningar o.s.v.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-25 12:29:11

Bror Duktig skrev:
Alexandra skrev:Detta var dock det jag blev mest fundersam kring. Rätta mig gärna om jag har fel, men finns det verkligen nån som tror att AS INTE skulle vara just biologiskt betingat?!

LOL "artificiellt betingat" då ^_^ Jag har aldrig hört någon säga det.

Eller menar hon biologisk som motsats till miljö? Då borde hon väl skriva "genetiskt".


Jag antar att hon är ute efter att säga att aspighet inte handlar om att man fostrats av en kylskåpsmamma, men hon är ganska obegriplig eller svamlig ja. T o m svamligare än jag och då är det fan illa.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2009-06-25 13:52:23

Vad var det där nu då? Du är väl inte svamlig??
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jonsch » 2009-06-25 14:40:15

Bejerot kanske bara var oartig? Hon kanske inte ansåg att milves frågor förtjänade något vettigt svar?

Man behöver ju inte kasta någon på sophögen för att den är oartig. Det var ju fler som funderade på att skriva och fråga saker, någon annan kanske har fått utförliga och upplysande svar? Annars är det kanske dags att några trådskribenter sätter ihop ett eller annat frågebrev - eller påminnelsebrev.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-25 15:19:31

jonsch skrev:Bejerot kanske bara var oartig? Hon kanske inte ansåg att milves frågor förtjänade något vettigt svar?

Man behöver ju inte kasta någon på sophögen för att den är oartig.


Vem har kastat henne på sophögen? Jag tror förresten hon var halvvägs dit i vissa ögon redan, pga av nåt annat som jag glömt, dessvärre.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-25 15:20:27

Inger skrev:Vad var det där nu då? Du är väl inte svamlig??


Jo, jag kan skriva långa vindlande meningar med parenteser i parenteser och på tok för blommigt språk, eller långsökta metaforer. Skriva spindligt, för att beskriva det Krigarsjälskt. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:01:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2009-06-25 15:49:35

Inget jag noterat eller stört mig på i alla fall. Det är skillnad mellan att maximalt utnyttja språkets möjligheter att uttrycka sig, och dess lika stora möjligheter att dölja vad man egentligen menar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav atoms » 2009-06-25 16:01:50

Utanför ämnet; Jag är försöksperson - Jag försöker vara en person.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 20:01:12, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav regnif » 2009-06-25 23:14:33

Man kan säkert skriva till såna där (alla typer av undersökare). Men jag låter nog själv bli till att höra mig av till dem. Man blir väl inlåst för att man kommer med kritik till dem? Och det känns som att det kommer att bli en lång diskussion utan att man kommer fram nånstans.

Och att jag kommer av mig i annat i mitt liv så jag bara blir deppad om det blir nåt som dras ut på tiden och krånglas med. Har för mkt erfarenhet av att tro att jag orkar mer att pula långrandigt med såna.
Och om jag skulle vara ärlig mot psykologer och liknande så tror jag inte de vill höra. Har lite för neg. erfarenheter av dem själv, så det skulle kunna bli mindre trevligt från min sida iaf. . Annars får jag stå där och spela förstående fast jag eg. är rasande etc. under ytan, typ. Orka..

Ja, det kan vara skillnader i hur man talar och skriver. Ibland är det bra att skriva av sig så man slipper förhoppningsvis bete sig så annars också tex. . ÖFrsök till avlastning iaf. . Eller så kan förklara vara lättare i skrift eller tal, tex. så det kan vara bra att använda båda sätten.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:01:12, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Jossan » 2009-08-05 8:36:48

alfapetsmamma skrev:Jag antar att hon är ute efter att säga att aspighet inte handlar om att man fostrats av en kylskåpsmamma, men hon är ganska obegriplig eller svamlig ja.


Vad menas med kylskåpsmamma ?
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 20:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Inger » 2009-08-05 10:46:55

Bruno Bettelheims teori om att personer med autism måste haft kyliga akademiska mödrar som inte kunde uppfylla deras emotionella behov. Detta efter att ha noterat autism-liknande tillstånd framkallade av omänsklig behandling hos vissa personer som suttit i koncentrationsläger.

Wikipedia skrev:Bettelheim subscribed to and became a prominent proponent of the "refrigerator mother" theory of autism — the theory that autistic behaviors stem from the emotional frigidity of the children's mothers — which enjoyed considerable influence into the 1960s and 1970s in the US. However, some indications suggest that he later changed his thinking. Bettelheim's 1967 book The Empty Fortress: Infantile Autism and the Birth of the Self, which promoted the "refrigerator mother" theory of autism, enjoyed wide success, especially in the popular press. The book played a key role in ensuring that the "refrigerator mother" theory soon became the accepted explanation for autism in popular culture and, to a considerable extent, in professional circles.

As a result, many mothers of children on the autistic spectrum suffered from feelings of blame, guilt, and self-doubt from the 1950s throughout the 1970s and beyond: under the widespread assumption of the correctness of the prevailing medical belief that autism resulted from inadequate parenting.

Subsequently, medical research has provided greater understanding of biological bases of autism and other illnesses. Scientists[who?] have largely discredited Bettelheim's views on autism, although as of 2009[update] the "refrigerator mother" theory still retains some prominent supporters.

(...)

After Bettelheim's suicide (1990) it emerged that he had falsified some of his academic credentials. At the same time, a number of his former patients came forward with accusations of neglect. Bettelheim's posthumous personal and professional reputation suffered considerably as a result.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Autism, manlighet och kvinnlighet - testpersoner sökes

Inläggav geocache » 2020-08-02 11:41:09

Jossan skrev:
alfapetsmamma skrev:Jag antar att hon är ute efter att säga att aspighet inte handlar om att man fostrats av en kylskåpsmamma, men hon är ganska obegriplig eller svamlig ja.


Vad menas med kylskåpsmamma ?


*bumpar tråden*

Jag undrar också vad som menas med "kylskåpsmamma"... kanske det menas en person som enbart tillhandahåller fysisk näring, men inte emotionell närhet?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in