Min son är fixerad vid farliga saker

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min son är fixerad vid farliga saker

Inläggav MiKa » 2009-06-11 19:54:52

Hej

Har en son på snart 11 år, som har diagnosen as och adhd samt dcd. Han är en smart kille, men har intressen så som eld, kemi, pyroteknik, elkopplingar mm. Han sprudlar av idéer av uppfinningar han kan göra... det är extremt jobbig att hållla koll och förstå, samt att se till att han inte gör sig illa. Nyss kom han med en elsladd och hade en idé om att göra en speciell elkoppling själv.. jag blir ärligt talat livrädd!!! Han kan ju dö om han mixtrar med 220 volt !! Han verkar inte förstå och blir jätteledsen när jag försöker förklara. Han tycker jag krossar hans drömmar. (om uppfinningar).

Hjälp!

Vad göra?

Har funderat på att ringa brandkåren för studiebesök, så han får se vad snabbt eld kan sprida sig t ex. (Risken är att detta bara ökar intresset och inte förståelsen för hur farligt det kan vara tänker jag..) En teknikklubb vore bra så han fick utlopp för sitt intresse, men jag har inte hittat någon sådan klubb...

Några tips?
Senast redigerad av MiKa 2011-05-04 19:54:53, redigerad totalt 1 gång.
MiKa
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2008-09-18
Ort: Värmland

Inläggav opteron » 2009-06-11 23:20:55

Det är därför man skall försöka hålla koll på sina barn, speciellt vid den åldern :P
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 19:54:53, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Lilla Gumman » 2009-06-14 23:00:31

Hej!

Det finns teknikkurser för barn. Till exempel KomTek, som ska finnas på många orter i Sverige.

Sen finns det ju olika tekniklådor som "den lille elektrikern" och liknande.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:54:53, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Inger » 2009-06-20 3:51:43

Låter som en liten uppfinnare i vardande och såna behöver få experimentera för att inte tappa livslusten.

Eld bör man förstås vara försiktig med men el är faktiskt inte särskilt farligt om man vet vad man bör undvika, och det är väldigt lätt att lära sig. Borde vara obligatorisk kunskap i skolan eftersom okunskapen gör att många är rädda i onödan. Man har bara fått lära sig att "el är farligt" istället för vad det är som kan vara farligt. Många är så betingade på detta att de knappt vågar byta en propp eller en glödlampa själva av rädsla för att bli elektrifierade.

KomTek låter intressant! Om det inte finns någon sådan kurs på orten, finns ingen med normala elkunskaper i familjen eller bekantskapskretsen som kan ge honom en liten grundkurs i ellära? Någon i skolan?

Eller fråga er lokala elfirma om de kan tänka sig en liten gratiskurs, studiebesök eller ta en minilärling under några veckor (d v s att han får följa med och se hur saker går till). Skadar förresten inte om du är med och lär sig grunderna också så att du själv får lättare att avgöra vad som är farligt resp helt ofarligt.

Sen kanske det finns böcker om sånt på biblioteket eller info på nätet? Låt honom lära sig mer om och utveckla specialintresset. Ju mer kunskap, desto mindre risk för olyckor. Ju mindre kunskap och ju mer du försöker hindra honom, desto större risk att han kommer göra saker i smyg som faktiskt kan vara farliga.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:54:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-06-20 9:44:37

Jag höll oxå på med el som liten. Stoppade t.ex. två spikar i ett eluttag, kopplade ihop en mackapär för att generera blixtar, försökte bygga ett vindkraftverk och en elbil. Jag minns att jag önskade en elexperimentssats, men det fick jag aldrig. Så, jag tycker Ingers och lilla gummans råd verkar vettiga. Det kan få honom att syssla med lite mindre farliga saker. Eller få honom intresserad av elektronik istället, där finns mängder av saker man kan göra som är lärorika utan att vara farliga.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:54:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-20 10:56:29

rdos skrev:Jag höll oxå på med el som liten. Stoppade t.ex. två spikar i ett eluttag, kopplade ihop en mackapär för att generera blixtar,

=D
OT, måste berätta att jag känner till en person som testade att kopplat en högtalare till nättutaget (högtalarpappret flög iväg i en stor låga), som testade att koppla långa kablar till radiostyrd bil och sedan koppla till nättuttaget (for iväg på bakhjulen och slet av kablarna). Han testade också att fylla en sopsäck med svetsgas, koppla en stubin till. Lägga alltihop i grannens häck och fyra på (= stort hål i häck och grop i marken).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:54:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav rdos » 2009-06-20 15:23:47

Jo, jag har oxå hållit på med explosiva saker och så. Jag byggde en mackapär som kunde tända på acetylen. Egentligen väldigt enkelt. Det var en smal tråd som brann av när man kopplade den till 12v, och antände gasen. Jag gjorde oxå "skjutvapen" av vanliga kina-puffar. Det är bara att stoppa dem i ett rör, lägga i smällaren, och något lagom stort metallföremål. Gjorde hål i en grov plåt med sånt. :D
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:54:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-06-20 16:19:54

Låter farligt, nog bäst att inte ge andra idéer. ;)

Men du bör kanske tillägga att du trots dina tilltag överlevde och blev ingenjör som vuxen, att du uppfunnit ett eget operativsystem mm, att du har ett bra jobb och försörjer din familj genom din tekniska begåvning.

Kanske kan det ge lite perspektiv på den lille uppfinnarens potentiella framtidsutsikter.

Kan också rekommendera boken The Edison Gene av Thom Hartmann (kan lånas på biblioteket). Om man googlar på "edison gene" så finns det massor av websidor om detta.) Ett exempel:

The ADHD child is intense, creative, hyper-thinking, and lives outside just about every box we have in our society. In fact, the box is probably in the same place they left their jacket. Thousands of people pay millions of dollars every year to learn how to be just like your child is right now. They call it 'lateral-thinking' or 'free-association' or 'spontaneous problem solving' and any one of a hundred other current popular phrases. These people see in themselves something lacking, and they probably see this because they ran into someone just like your child: someone funny, insightful, energetic, and intensely interested in what they were doing at the time - so much so that they didn't even bother to match up their socks.

The ADHD child surpasses IQ testing, in most cases. They will score incredibly high in one test, and in another, fail miserably. It is not the test, but how your child thinks. They match up events and facts from their history, events long forgotten by everyone else, and relate them to events happening right now with astounding results, and their reservoir never seems to dry up.

The traits of the ADHD personality are difficult to work with when it comes to children, especially when subjected to unstimulating, highly structured, repetitive tasks. These same traits are sought after by very high paying careers: high energy, risk-taking, flexibility in ideation, ambition, consistent creative productivity, just to name a few.

To bring out these traits and help your child learn to use them in the most productive way is often a challenge. There are a few ways to help your child capitalize on these traits and improve his self-esteem along the way.

First off, as parents we need to be open to what we are dealing with here. ADHD at the present time is often classified as a psychological problem. Many studies over the years, such as Cramond in 1994, Farely in 1981, and Shaw in 1992, have begun to point out that ADHD may be a physical phenomenon in the brain; the brain itself physically thinks differently. For example, the use of the frontal lobes in ADHD kids is secondary to the use of the middle areas of the brain. The frontal lobe areas deal with short-term memory, personality, and the responsive areas to what is going on right now in front of us. The middle area of the brain deals with long-term memory, history, and experience.

Nothing at this time is conclusive. The human mind offers a vast area of study, but as parents we only need to be open minded to the possibility that the behaviors our children are exhibiting are indicative of enhanced and creative problem solving traits.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:54:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-06-20 19:36:09

Det häftigaste jag gjorde var dock nog när jag använde en 500W transformator som gjorde om 220v till 24v växel. Denna kopplade jag sedan till en tändspole. Det blev ljusbågar som hette duga det. :wink:
Rekommenderas dock inte för noviser, uppställningen är antagligen livsfarlig.

Nikolai Tesla höll ju oxå på med en massa sånt, och jag minns hur fascinerad jag blev av hans experiment med ljusbågar.
:D
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:54:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-20 19:59:24

Jag förstod aldrig hur man tar reda på mer fakta när jag var barn/ung. Så jag gjorde inte så mycket sådant där.
Kreativ och tillräckligt intelligent, men ingen drivkraft till att hitta och veta var man hittar information att lära sig mer av.

Jag gjorde mest sådant som saltkristaller och andra snälla experiment, om jag fick fakta typ kastat på mig.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav earlydayminer » 2009-06-20 21:21:23

Bror Duktig skrev:Jag förstod aldrig hur man tar reda på mer fakta när jag var barn/ung. Så jag gjorde inte så mycket sådant där.
Kreativ och tillräckligt intelligent, men ingen drivkraft till att hitta och veta var man hittar information att lära sig mer av.

Jag gjorde mest sådant som saltkristaller och andra snälla experiment, om jag fick fakta typ kastat på mig.


Samma här. Och jag är uppväxt med en neurotisk överbeskyddande moder med anlag för häftiga psykoser som var livrädd för allt. Hon tar inga som helst risker, väldigt autistisk.

Jag var alltid nyfiken som barn, kreativ och mycket begåvad. Tyvärr är det så att visa omständigheter kan ändra ens riktning åt helt fel håll. Men än är inte livet över Bror Duktig. Vi kan fortfarande mata vår intelligens tills det att vår hjärna inte längre kan hålla informationen i minnet. Swing away! :)

Och till MiKa, istället för att bara mata din son med information om hur farligt allt är, ge honom den möjligheten du avslutade ditt inlägg med. Så länge du finns till hands och sätter rimliga gränser lär hans intresse inte leda till något dystert.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Parvlon » 2009-06-23 5:34:26

Jag håller med om att man ska ha respekt för starkström, men för vissa av oss duger det inte med att säga "EL är farligt" för att man skall vara x-tra försiktig. Speciellt om man då ställer följdfrågor så kanske det märks att den som varnar inte riktigt vet vad El är själv och då förstår jag att man måste komma på det själv. T,ex säger någon "man kan dö" som svar på en fråga så gör inte det saken mindre intressant för mig. Eller om man bara tycker att teori/kommunikation är tråkigt. Jag kommer inte ihåg exakt varför men jag har oxå kört in spikar i vägguttaget för att tända lampor b.la. Jag var inte särskilt gammal men jag lever idag. :) Borde finnas lättlästa böcker om Elektronik med mycket bilder på biblioteket tycker jag.

Man kan oxå sätta in vägguttagsploppar i uttagen för att ungar inte skall komma åt men jag skulle bara sett dem som en utmaning. Funkar nog bäst när det är spädbarn inblandade. Ett annat sätt kan vara att ta bort alla uttagen som inte behövs och förklara att resterande kablar inte får dras ut för då kan mätningen förstöras i den nya digitala EL-mätaren, och att räkningen blir dyr när man leker med ström på fel sätt? Du kan oxå förklara vad de olika symbolerna på apparaterna betyder och att det är sådana man får när man har fått patent om apparaten som man har uppfunnit klarat alla testen? Det om mätaren är visserligen en "halvlögn", om du inte kan skylla på att du inte kan så mycket inom Elektronik, men innan han har lärt sig att räkna ut hur mycket/litet det kan kosta när man kortsluter sig själv så borde han ha förlåtit lögnen för länge sedan.

Min mormor&morfar hade "anti-pill" regler när jag var hemma hos dem, det gick bra där men hade någon mer haft sådana naziregler så skulle jag nog haft lättare för att srunta i även mormor&morfar's regler. Det är ganska fånigt att inte få utforska tycker jag, men man ska ha respekt för äldre. Sen så visste jag ju hur mycket de skulle tjöta ifall jag plockade sönder något, så jag vet inte ifall reglerna i sig gjorde att jag var "lydig" där. Det handlade nog mer om deras personligheter. Jag skulle koppla in en video jag hade med mig en gång och det blev ett j-vla hallå, de sprang fram och tillbaka som halshuggna hönor.
Det går inte att förbjuda intressen tror jag. Finns ju de som har intressen bara för att provocera så ifall du lär dig mer om elektronik kanske han _isf_ tycker det är tråkigt och går ut för att spela fotboll istället? :wink:


Ang kablar:
Jag kommer ihåg en klasskompis som påstod att den isolerade kabeln som jag av någon anledning hade med mig till skolan, "innehöll" ström och att man kan få livsfarliga stötar av den. Kan ha vart en fredag eftersom vi fick ta med leksaker då. Hans pappa körde amulans så det var nog därifrån han fått det. Dumhet ärvs ju.. Ifall någon vuxen hade sagt något liknande idag hade jag nog åt skrattat åt h*n. :oops:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-23 6:19:32

Parvlon skrev:Ang kablar:
Jag kommer ihåg en klasskompis som påstod att den isolerade kabeln som jag av någon anledning hade med mig till skolan, "innehöll" ström och att man kan få livsfarliga stötar av den. Kan ha vart en fredag eftersom vi fick ta med leksaker då. Hans pappa körde amulans så det var nog därifrån han fått det. Dumhet ärvs ju.. Ifall någon vuxen hade sagt något liknande idag hade jag nog åt skrattat åt h*n. :oops:

Samma har hänt mig.
Alltså att en 5 cm kabelbit skulle innehålla ström.

Men nu när du skriver samma sak och jag börjar fundera... barnet som sade det kanske inte alls var korkat, utan visste att i alla fall jag, var lättlurad och därför trodde att jag skulle tro på det.
Jag trodde inte riktigt på det, men jag trodde att personen som sade det var lågt begåvad.

Jag har varit med om liknande saker senare också, sådant som jag nu misstänker att de medvetet försökte lura mig, med resultatet att jag trodde att de var lågt begåvade.

LOL, tänk om de hade vetat vad jag tänkte (jag skulle ha sagt något, men jag stod mest och glodde).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2009-06-23 6:33:27

Jag såg nu att Inger hade tipsat hade tipsat om böcker redan. Fattar inte varför jag missar sånt?

Bror Duktig skrev:Samma har hänt mig.
Alltså att en 5 cm kabelbit skulle innehålla ström.

Men nu när du skriver samma sak och jag börjar fundera... barnet som sade det kanske inte alls var korkat, utan visste att i alla fall jag, var lättlurad och därför trodde att jag skulle tro på det.
Jag trodde inte riktigt på det, men jag trodde att personen som sade det var lågt begåvad.

Jag har varit med om liknande saker senare också, sådant som jag nu misstänker att de medvetet försökte lura mig, med resultatet att jag trodde att de var lågt begåvade.

.
Ja det finns ju en risk att det är den som verkar korkad som tror att den är smart som försöker vara korkad när den tutar i en något som den trodde att man inte hade en susning om men det händer nog inte så ofta. Jag brukar inte orka med sådana personer. De får tro vad de vill.


LOL, tänk om de hade vetat vad jag tänkte (jag skulle ha sagt något, men jag stod mest och glodde).
:D
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav narran » 2009-06-23 7:30:51

kabelbitar som inte är ordentligt urladdade kan faktiskt innehålla ström. Jag har under många år jobbat med att högspänningstesta kablar och slarvar man med att kortsluta efter testning kan man få ordentliga stötar av dem.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav Inger » 2009-06-23 9:45:13

Med högspänning, menar du som vanlig nätström eller såna som man transporterar ström i?

Har aldrig hänt mig i alla fall, och då brukar jag ganska ofta skarva sladdar till lampor, byta strömbrytare o dyl och har en hel låda med div lösa kablar som kan vara bra att ha. Måste vara väldigt ovanligt?

Och även om man får en stöt så brukar det väl mest bara vara lite obehagligt snarare än farligt?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav narran » 2009-06-23 9:58:38

Har du en kabel som du högspänningstestar mellan ex ledare och skärm måste den kortslutas efter testning annars är den stömförande.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav Inger » 2009-06-23 10:07:08

Men som privatperson har man väl ingen anledning att testa kablar?

Hur kortsluter man på ett säkert sätt då?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav narran » 2009-06-23 10:28:00

man tar ex en tång med plastisolerade skänklar och ser till att ledarna förs mot skärmen utan att man tar i dom med händerna. När det gnistrar till vet man att kabeln är urladdad.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav Inger » 2009-06-23 11:31:31

Tack för svaret. Du får gärna svara på mina övriga frågor också (de var inte bara retoriska även om det kanske såg ut så). :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-23 17:07:22

Den sladd jag skrev om, var en kort sladd på 2 cm.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav narran » 2009-06-23 21:21:22

två centimetersbitar och enkelledare är ingen fara det är kablar med skärm och flera innerledare som kan vara strömförande om dom inte är urladdade trots att de inte är inkopplade nånstans
Senast redigerad av narran 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav sssssm » 2009-06-23 22:00:13

Äsch, väggspänning är inget farligt. Låt han leka.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Miche » 2009-06-24 0:21:53

Kan bara orsaka brännsår, hjärtklappning (om man har medfött hjärtfel kan man även dö) och lite eldsvådor...

Det är en fördel om man har jordfelsbrytare så minskar man riskerna radikalt!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in