Nybörjarfrågor

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav EriX » 2009-06-22 0:58:22

Inger skrev:Så du har tid att ställa frågor till oss men inte att besvara mer än ett par om dig själv..? :wink:


Jag har inte besvarat en enda fråga om MIG SJÄLV i det här sammanhanget. Detta är vad jag tror gäller "allmänt" ute i NT-samhället. "Allmänt" som i: "ett genomsnitt"

Det kan inte nog påpekas att vi, precis som ni, är enskilda individer, med egna tankar, vanor, drömmar och förhoppningar, och att det finns lika många olika beteenden som det finns människor på denna planet. Jag har aldrig hävdat att bilden jag beskrev är MIN bild, för den är inte det. Det jag gör är att försöka agera "ambassadör" för en annan typ av människor, som har ett annat "känslospråk".

Jag har just bestämt mig för att komplettera min profil här med en utförlig beskrivning av MIG som person - inom kort. Hinner inte just nu. En del av era frågor rättas då kanske ut.
Senast redigerad av EriX 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
EriX
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2009-06-05
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2009-06-22 1:04:24

EriX skrev:
Inger skrev:Så du har tid att ställa frågor till oss men inte att besvara mer än ett par om dig själv..? :wink:


Jag har inte besvarat en enda fråga om MIG SJÄLV i det här sammanhanget. Detta är vad jag tror gäller "allmänt" ute i NT-samhället. "Allmänt" som i: "ett genomsnitt"

Jaha!

Det kan inte nog påpekas att vi, precis som ni, är enskilda individer, med egna tankar, vanor, drömmar och förhoppningar, och att det finns lika många olika beteenden som det finns människor på denna planet.

Det fattar man ju också. Det är därför jag är intresserad av att höra hur t ex just du funkar.

Jag har aldrig hävdat att bilden jag beskrev är MIN bild, för den är inte det. Det jag gör är att försöka agera "ambassadör" för en annan typ av människor, som har ett annat "känslospråk".

Aha! De där som är lika olika som det finns människor på denna planet...?

Jag har just bestämt mig för att komplettera min profil här med en utförlig beskrivning av MIG som person - inom kort. Hinner inte just nu. En del av era frågor rättas då kanske ut.

OK.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-06-22 1:05:54

EriX, jag fattar inte!

Varför verkar du så provocerad, och varför är du så otrevlig mot folk? :?

Jag har hängt på det här forumet i två år för att jag trivs med de raka diskussionerna och en av mina bästa kompisar har A.S.

Du verkar ha en massa fördomar och märkliga föreställningar om folk som är annorlunda än du själv och tror att de är mer annorlunda än de är.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nano » 2009-06-22 8:04:43

EriX skrev:Tjaa… då får du väl logga in mitt i veckan i stället! :roll:
Beklagar din förlorade söndag förmiddag! Mea multima, multima culpa!
Menar du att någon ska behöva rätta dina inlägg för att du ska slippa?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav deadpoet » 2009-06-22 15:36:33

Blir lite trött när vissa NT:are (visst, aspergare kan oxo göra detta) tror att alla är som dem. Vissa har en urusel theory of mind, men de kommer undan, eftersom de är NT, och ANDRA NT har en bättre förmåga, så de tror på något sätt att eftersom de har fåttt intrycket genom hela livet att de hör till den normala gruppen, så kan de sakna en förmåga. När en NT har dålig theory of mind så tror de ändå att de har rätt, och de projicerar samtliga sina egenskaper på alla andra. Vi NT är si, vi är så. Då kanske man ska lära sig att säga jag istf vi.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Inläggav Meppe » 2009-06-22 15:51:30

Håller med Bjäbbmonstret, nano och deadpoet
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav EriX » 2009-06-22 16:00:09

nano skrev:
EriX skrev:Tjaa… då får du väl logga in mitt i veckan i stället! :roll:
Beklagar din förlorade söndag förmiddag! Mea multima, multima culpa!
Menar du att någon ska behöva rätta dina inlägg för att du ska slippa?


Jag undrar ifall du saknar humor, eller om du bara är lite ”pissed-off” för att jag inte hinner kommentera dina 8-sidiga privata PM…

Den första raden var ett SKÄMT, och den andra en URSÄKT till den person som saken berör. Jag är inte skyldig DIG några förklaringar.

***

Med det sagt vill jag här passa på och försäkra alla som läser mina inlägg att JAG VILL VÄL. Jag gör stora ansträngningar för att försöka förstå Ert sätt att fungera, hur ni uppfattar saker, OCH hur ni tolkar mina och andras kommentar. Ni har haft ett helt liv på er för att försöka förstå den omgivande NT-världen, medan jag har bara haft tre veckor på mig (på deltid) för att försöka sätta mig in den för mig oerhört komplexa värld som Asperger syndromet innebär. Jag *är* NT, och tills jag har lärt mig behärska Ert ”språk” så kommer jag att tala, skriva och bete mig som den NT *jag* är. Med allt vad det innebär.

All konstruktiv kritik ska vara välkommen. Har jag begått något fel då kommer jag att försöka rätta till det. Oberättigad kritik kommer jag antingen att bemöta så sakligt och behärskat som mitt temperament tillåter, eller strunta i helt. Tanken är att försöka lära sig mer om och av varandra, för att tillsammans kunna utforska de oändligt intressanta gränstrakterna mellan våra ”världar”.

Glöm ALDRIG att jag VILL VÄL - jag skulle ju inte vara här annars!

Erik
Senast redigerad av EriX 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
EriX
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2009-06-05
Ort: Stockholm

Inläggav EriX » 2009-06-22 16:03:39

Meppe skrev:Håller med Bjäbbmonstret, nano och deadpoet


Ditt SIG är också mitt mål.
Senast redigerad av EriX 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
EriX
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2009-06-05
Ort: Stockholm

Inläggav EriX » 2009-06-22 16:21:40

deadpoet skrev:Blir lite trött när vissa NT:are (visst, aspergare kan oxo göra detta) tror att alla är som dem. Vissa har en urusel theory of mind, men de kommer undan, eftersom de är NT, och ANDRA NT har en bättre förmåga, så de tror på något sätt att eftersom de har fåttt intrycket genom hela livet att de hör till den normala gruppen, så kan de sakna en förmåga. När en NT har dålig theory of mind så tror de ändå att de har rätt, och de projicerar samtliga sina egenskaper på alla andra. Vi NT är si, vi är så. Då kanske man ska lära sig att säga jag istf vi.


Jag kan bara beklaga att du ser det så. Precis som du, har också jag en åsikt om hur NT folk fungerar - i allmänhet. I motsats till dig så lever jag mitt i den världen, och har mer än 60 års erfarenhet att utgå ifrån. Dessutom - jag har upprepade gånger talat om att åsikterna är mina egna och att jag inte nödvändigtvis motsvarar den "NT-norm" jag beskriver. Vem och vad du tror på är sedan upp till dig.
Senast redigerad av EriX 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
EriX
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2009-06-05
Ort: Stockholm

Inläggav Meppe » 2009-06-22 16:28:19

EriX skrev:
nano skrev:
EriX skrev:Tjaa… då får du väl logga in mitt i veckan i stället! :roll:
Beklagar din förlorade söndag förmiddag! Mea multima, multima culpa!
Menar du att någon ska behöva rätta dina inlägg för att du ska slippa?


Jag undrar ifall du saknar humor, eller om du bara är lite ”pissed-off” för att jag inte hinner kommentera dina 8-sidiga privata PM…

Den första raden var ett SKÄMT, och den andra en URSÄKT till den person som saken berör. Jag är inte skyldig DIG några förklaringar.

***

[text]

Erik


Ber om ursäkt för att jag överreagerade. Har lärt mig att många NT tycker att man är löjlig när de himlar med ögonen.

Sen får du gärna förtydliga vad du menar med "Ditt SIG är också mitt mål.".
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Lakrits » 2009-06-22 16:38:48

Meppe skrev:Har lärt mig att många NT tycker att man är löjlig när de himlar med ögonen.

Själv tar jag sådana kroppsliga signaler med jämnmod. Vi har ju så mycket gemensamt. De tycker att jag är löjlig när de himlar med ögonen, och jag tycker att de är löjliga när de himlar med ögonen.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Pemer » 2009-06-22 19:30:14

Upplevde nyss en klassisk bit av NT:s normer för hur man ska och inte ska vara mot andra. Var på ännu en provsmakning hos Synovate på Kungsholmen. Runt 25 olika provsmakare som väntade på två olika provsmakningar.

Uppenbart var att ingen väntande kände någon annan väntande.

Tar vi en annan extrem i sammanhanget, 25 pers som väntar på något mer socialt evenemang, en biokö eller så, där absolut alla är minst två och två som känner varandra - då blir det ett sorl så att man kan undra om ALLA talar i mun på varandra.

Nu var det alltså...

Knäpptyst.

Så tyst att väl rimligen ALLA måste ha suttit och funderat för sig själva över varför det skulle vara så otänkbart att ens börja prata med närmaste andra människa om hur lustigt det verkar med så många människor närvarande och ändå så tyst...

Men i alla NT:s värld verkar det vara helt inpräntat i ryggmärgen? Aldrig en helt tyst sekund om man är bland kända människor, och livsfarligt att vara så konstig och avvikande som att säga något till någon annan i en så här stor samling av människor som inte känner varandra?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav TK » 2009-06-22 19:42:00

Pemer skrev:Men i alla NT:s värld verkar det vara helt inpräntat i ryggmärgen? Aldrig en helt tyst sekund om man är bland kända människor, och livsfarligt att vara så konstig och avvikande som att säga något till någon annan i en så här stor samling av människor som inte känner varandra?


Det har nog inget med NT att göra. Utan det beror mer på det svenska kynnet, dvs på den bristande sociala kulturen i det här landet - att det ännu inte uppstått någon stadskultur att tala om. Jämför motsvarande situation i andra länder, där det på många håll nog inte direkt är knäpptyst. :wink:
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2009-06-22 19:46:10

Ja, jag var inne på det också... att det fenomenet i sig kanske ändå är mer typiskt svenskt än *något annat*.

"Bristande social kultur", bra definition!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Meppe » 2009-06-22 19:56:30

Här är min källa för hebreiska versionen.

I Finland är det nästan tradition att vara tyst om man inte pratar i mobilen. Den här bilden ger en ganska bra beskrivning av finsk kultur.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Miche » 2009-06-22 20:11:17

Pemer skrev:Nu var det alltså...

Knäpptyst.

Skulle vara intressant att se vad som skulle hända om man bröt tystnaden i ett sådant sammanhang, skulle man tolkas som full, eller vadå?

[EDIT]
Påminner om en historia från en komvux-klass som samlades första gången, när lektionstiden började så fanns ingen lärare på plats, efter ett x antal minuter började eleverna prata med varandra och efter kanske halva lektionstiden visste de flesta namnet på åtminstone några andra, då reste sig en "elev" och sa (typ): "Ja, nu börjar ni ju känna varandra, det är jag som är läraren".
[/EDIT]
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Pemer » 2009-06-22 20:20:31

Miche skrev:
Pemer skrev:Nu var det alltså...

Knäpptyst.

Skulle vara intressant att se vad som skulle hända om man bröt tystnaden i ett sådant sammanhang, skulle man tolkas som full, eller vadå?

Ja, precis... jag var väldigt nyfiken på saken, och förmodligen så nära jag bara kunde komma att göra slag i saken och testa. Men jag vek ner mig. :lol:

Miche skrev:[EDIT]
Påminner om en historia från en komvux-klass som samlades första gången, när lektionstiden började så fanns ingen lärare på plats, efter ett x antal minuter började eleverna prata med varandra och efter kanske halva lektionstiden visste de flesta namnet på åtminstone några andra, då reste sig en "elev" och sa (typ): "Ja, nu börjar ni ju känna varandra, det är jag som är läraren".
[/EDIT]

Coolt! :-)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2009-06-23 13:50:05

EriX skrev:
nano skrev:
EriX skrev:Tjaa… då får du väl logga in mitt i veckan i stället! :roll:
Beklagar din förlorade söndag förmiddag! Mea multima, multima culpa!
Menar du att någon ska behöva rätta dina inlägg för att du ska slippa?


Jag undrar ifall du saknar humor, eller om du bara är lite ”pissed-off” för att jag inte hinner kommentera dina 8-sidiga privata PM…

Den första raden var ett SKÄMT, och den andra en URSÄKT till den person som saken berör. Jag är inte skyldig DIG några förklaringar.

***

Med det sagt vill jag här passa på och försäkra alla som läser mina inlägg att JAG VILL VÄL. Jag gör stora ansträngningar för att försöka förstå Ert sätt att fungera, hur ni uppfattar saker, OCH hur ni tolkar mina och andras kommentar. Ni har haft ett helt liv på er för att försöka förstå den omgivande NT-världen, medan jag har bara haft tre veckor på mig (på deltid) för att försöka sätta mig in den för mig oerhört komplexa värld som Asperger syndromet innebär. Jag *är* NT, och tills jag har lärt mig behärska Ert ”språk” så kommer jag att tala, skriva och bete mig som den NT *jag* är. Med allt vad det innebär.

All konstruktiv kritik ska vara välkommen. Har jag begått något fel då kommer jag att försöka rätta till det. Oberättigad kritik kommer jag antingen att bemöta så sakligt och behärskat som mitt temperament tillåter, eller strunta i helt. Tanken är att försöka lära sig mer om och av varandra, för att tillsammans kunna utforska de oändligt intressanta gränstrakterna mellan våra ”världar”.

Glöm ALDRIG att jag VILL VÄL - jag skulle ju inte vara här annars!

Erik
Jag trodde inte det var ett skämt, det är rätt vanligt bland aspergare att man missar ironi och skämt fast det är olika från person till person.
Jag fick känslan av att du tyckte det var för jobbigt att göra rätt från början så det kunde admin få göra istället för dig.
Som om en persons tid skulle vara viktigare än någon annans.

Och nejdå, jag är inte sur för att du inte sagt ett knyst om mitt långa PM, jag var inte ens säker på att du orkade läsa igenom det, det blev bara mer detaljerat än jag tänkt mig och därför långt.
Man är inte alls tvungen att svara på PM.

Det är ännu en sak som är vanlig bland AS-människor att man vill vara utförlig.
Men det går bra åtminståne att berätta för mig att något jag gjort blivit så långt att det blir jobbigt att läsa eller höra eller whatever.
Har läst att skämt aspies emellan går lättare men jag har inte märkt att det skämtas så mycket i AS kretsar.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav EriX » 2009-06-23 14:18:43

nano skrev:
EriX skrev:
nano skrev:[quote="EriX"]Tjaa… då får du väl logga in mitt i veckan i stället! :roll:
Beklagar din förlorade söndag förmiddag! Mea multima, multima culpa!
Menar du att någon ska behöva rätta dina inlägg för att du ska slippa?


Jag undrar ifall du saknar humor, eller om du bara är lite ”pissed-off” för att jag inte hinner kommentera dina 8-sidiga privata PM…

Den första raden var ett SKÄMT, och den andra en URSÄKT till den person som saken berör. Jag är inte skyldig DIG några förklaringar.

***

Med det sagt vill jag här passa på och försäkra alla som läser mina inlägg att JAG VILL VÄL. Jag gör stora ansträngningar för att försöka förstå Ert sätt att fungera, hur ni uppfattar saker, OCH hur ni tolkar mina och andras kommentar. Ni har haft ett helt liv på er för att försöka förstå den omgivande NT-världen, medan jag har bara haft tre veckor på mig (på deltid) för att försöka sätta mig in den för mig oerhört komplexa värld som Asperger syndromet innebär. Jag *är* NT, och tills jag har lärt mig behärska Ert ”språk” så kommer jag att tala, skriva och bete mig som den NT *jag* är. Med allt vad det innebär.

All konstruktiv kritik ska vara välkommen. Har jag begått något fel då kommer jag att försöka rätta till det. Oberättigad kritik kommer jag antingen att bemöta så sakligt och behärskat som mitt temperament tillåter, eller strunta i helt. Tanken är att försöka lära sig mer om och av varandra, för att tillsammans kunna utforska de oändligt intressanta gränstrakterna mellan våra ”världar”.

Glöm ALDRIG att jag VILL VÄL - jag skulle ju inte vara här annars!

Erik
Jag trodde inte det var ett skämt, det är rätt vanligt bland aspergare att man missar ironi och skämt fast det är olika från person till person.
Jag fick känslan av att du tyckte det var för jobbigt att göra rätt från början så det kunde admin få göra istället för dig.
Som om en persons tid skulle vara viktigare än någon annans.

Och nejdå, jag är inte sur för att du inte sagt ett knyst om mitt långa PM, jag var inte ens säker på att du orkade läsa igenom det, det blev bara mer detaljerat än jag tänkt mig och därför långt.
Man är inte alls tvungen att svara på PM.

Det är ännu en sak som är vanlig bland AS-människor att man vill vara utförlig.
Men det går bra åtminståne att berätta för mig att något jag gjort blivit så långt att det blir jobbigt att läsa eller höra eller whatever.
Har läst att skämt aspies emellan går lättare men jag har inte märkt att det skämtas så mycket i AS kretsar.[/quote]

No hard feelings, nano! Jag lär mig nya saker hela tiden, men glömmer ibland att jag måste vara mycket tydlig i mina kommentar. Tidspress är en störande faktor för mig, och anledning till att jag hinner inte kommentera långa privata PM.

För övrigt - GRATTIS i efterskott! :D
Senast redigerad av EriX 2011-05-04 20:04:49, redigerad totalt 1 gång.
EriX
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2009-06-05
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2009-06-23 14:44:49

Tackar tackar :)

Nu kanske jag kommer att förbrylla dig lite mer men folk säger det där "no hard feelings" men jag tänker liksom "hårda känslor, finns det, man känner vär vad man känner oavsett om de går stick i stäv med någonting".

Orsaken kanske är att jag har svårt o sätta namn på mina känslor men jag vet vad vissa saker är, dvs de vanliga/härliga såsom gladhet, kärlek, optimism.

Åh en sak till förresten, man får tycka olika, att tycka lika är enligt mig inget självändamål.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:04:55, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav jonsch » 2009-06-23 16:57:04

Kul att se någon som helt enkelt är vetgirig! Kruxet är att... ingen vet så mycket användbart. Många AS-diagnosticerade kan känna igen sig väldigt mycket i vissa andra, det kan kännas bra men ger inte mycket kunskap.

Många har analyserat sina egna triumfer och tillkortakommanden grundligt men inte blivit så mycket klokare av det. Ungefär som läget är för alla människor, således.

En rimlig och vitt spridd gissning är att AS-diagnos ges till alla möjliga slags neurologiska avvikare. Inga vetenskapliga resultat är dock kända som säger om gissnigen är riktig eller felaktig. Man ska uppfylla vissa kriterium (som skiftar litet med vem som ger diagnosen), punkt.

Hur neuroner är kopplade och enligt vilka regler hur de sänder och mottar när de funkar som olika slags minnen, när man associerar, när känslocentrum reagerar etc., funderar just jag en del på men på detta forum finns det ingen livaktig diskussion om sådant. Eftersom jag personligen hankar mig fast vid tesen att jag är avvikande men inte i någon absolut mening handikappad, så förbiser jag gärna förklaringar som innehåller ord som "avsaknad". Trådens tidigare presenterade fakta om kopplingar mellan framlober och annat innehåller bestämt sådana ord så,

antingen går de ihop med min tes om mig eller så är min tes fel eller så är nämnda fakta irrelevanta för mig (och min tes fel eller korrekt). Liknande resonemang kan föras om vem som helst här, med poängen: Om fakta och stödda teorier gör en klokare är det bra, annars bör man kanske undvika prat om fel i huvet så mycket som möjligt.

Som kärlekspartner är min erfarenhet inte till stöd för någon tes alls men just mina egna avvikelser verkar hittills kunna förklaras med "låg tendens att automatisera". Som sagt vore det kul med en elegant modell för hur "automatisering" fungerar på neuronnivå och andra nivåer men under tiden kastar jag gärna omkring mig förklaringar på fenomen i mitt eget lilla liv, förklaringar som alltså handlar om "låg tendens att automatisera". Vill någon läsa så säg till! :-)047
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:04:55, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav EriX » 2009-06-23 17:40:34

nano skrev:Tackar tackar :)

Nu kanske jag kommer att förbrylla dig lite mer men folk säger det där "no hard feelings" men jag tänker liksom "hårda känslor, finns det, man känner vär vad man känner oavsett om de går stick i stäv med någonting".


Nej, jag är inte förbryllad. Jag har förstått att ni ofta har en "bokstavlig" tolkning av det som sägs/skrivs, men jag har också sett Aspies här som kan tolka "bildligt tal" ganska bra. Det är inte möjligt för mig att veta vem som har vilka färdigheter, så det är bara att fråga ifall något är oklart - som du gör.

Det som avses med HARD feelings är bl a ilska, hat, hämdkänslor, mm. Man tar till uttrycket för att slippa rada upp alla negativa (=hårda) känslor man INTE hyser mot den andre.

Det finns dock inget motsvarande symboliskt uttryck för att markera att man inte hyser GODA ("mjuka") känslor mot den andre... :wink:

//Korrigering//
Jo, förresten - "I LOVE YOU!" kan vara en sådant... :D
Senast redigerad av EriX 2011-05-04 20:04:55, redigerad totalt 1 gång.
EriX
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2009-06-05
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2009-06-23 18:00:51

:)

Tänkte på en sak just om uttrycket "i love you" som tex en internetbekant ofta säger till mig.
Fick frågan om vad jag tyckte om henne o jag sade att jag gillade o prata med henne.
Då sade hon "but dont you love me?", not love, i like, according to me love is when people are romanticly in love with each other, tho i know people use that word for both real love and when they like someone but it is hard for me to do so.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:04:55, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav deadpoet » 2009-06-23 19:27:48

Mina amerikanska vänner brukade köra med den stilen. För mig var det lite väl översvallande. Ibland sa de så av någon slentrian, vilket är ännu värre.

De blev oxo lite tjuriga när jag inte var likadan tillbaka. Vet inte om jag älskar dem... Skulle hellre bryta ned det lite. De betyder mycket för mig. Jag skulle sakna dem om de var borta, mycket. Jag hoppas att allt blir bra för dem. Jag tycker om dem (när jag inte retar mig på dem). Jag känner dem väl.

Hittade en "ny" amerikansk internetkompis. Han var helt annorlunda. Han säger inga sådana saker. Han verkar inte vilja höra dem heller. Men han blir jätteglad för skumma saker man säger, som andra skulle tolka som lite småelaka. Han verkar mer vilja att man ska tycka om honom för vad han är, och verkligen se hans kvaliteer. Sedan fick jag veta att han är född engelsman. Och att han har ADD. Kanske förklarar lite.
Senast redigerad av deadpoet 2011-05-04 20:04:55, redigerad totalt 1 gång.
deadpoet
Inaktiv
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2009-06-16
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in