Svennar (ganska träffande)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Savanten Svante » 2009-06-16 22:10:34

KrigarSjäl skrev: Restaurangägarna, butiksinnehavarna. Gubben i tobakshandeln. Snacka om Wadköping...


...grönköping?

Fast deras låtsaslatin, transpiranto är väldans bildat!

http://www.gronkoping.nu/gronkoping/sma ... ranto.html
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Moggy » 2009-06-16 22:14:55

Alexandra skrev:
KrigarSjäl skrev:Bildning och utbildning är långt ifrån samma sak. Utbildning sker för att skaffa yrke, diplom eller certifikat. Bildning skaffas av egen vilja och förutom att vara långt mer vidsträckt handlar det om kunskap för kunskaps skull till skillnad från utbildning som är begränsat i en viss riktning.


Ja, men detta är ju självklart. Jag hävdar dock att medelklassen och överklassen är mer bildad än arbetarklassen. Observera dock att jag ej lägger någon värdering i detta jag har ej sagt att jag värdesätter bildning. Dock konstaterar jag faktum.



Så är det nog, liksom folk som bor på landet, i diverse byhålor är mindre bildade än stadsbor. Ute på landet finns snarare ett förakt för bildning där man ser ned på de somhar tagit sig tid att läsa andra böcker än möjligtvis nåt som ligger på topplistorna.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav hektiske hektor » 2009-06-16 23:35:49

Moggy skrev:
Alexandra skrev:
KrigarSjäl skrev:Bildning och utbildning är långt ifrån samma sak. Utbildning sker för att skaffa yrke, diplom eller certifikat. Bildning skaffas av egen vilja och förutom att vara långt mer vidsträckt handlar det om kunskap för kunskaps skull till skillnad från utbildning som är begränsat i en viss riktning.


Ja, men detta är ju självklart. Jag hävdar dock att medelklassen och överklassen är mer bildad än arbetarklassen. Observera dock att jag ej lägger någon värdering i detta jag har ej sagt att jag värdesätter bildning. Dock konstaterar jag faktum.



Så är det nog, liksom folk som bor på landet, i diverse byhålor är mindre bildade än stadsbor. Ute på landet finns snarare ett förakt för bildning där man ser ned på de somhar tagit sig tid att läsa andra böcker än möjligtvis nåt som ligger på topplistorna.


Vår kära jantelag.
Senast redigerad av hektiske hektor 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
hektiske hektor
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2008-12-06

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-16 23:45:39

Moggy skrev:
Alexandra skrev:
KrigarSjäl skrev:Bildning och utbildning är långt ifrån samma sak. Utbildning sker för att skaffa yrke, diplom eller certifikat. Bildning skaffas av egen vilja och förutom att vara långt mer vidsträckt handlar det om kunskap för kunskaps skull till skillnad från utbildning som är begränsat i en viss riktning.


Ja, men detta är ju självklart. Jag hävdar dock att medelklassen och överklassen är mer bildad än arbetarklassen. Observera dock att jag ej lägger någon värdering i detta jag har ej sagt att jag värdesätter bildning. Dock konstaterar jag faktum.



Så är det nog, liksom folk som bor på landet, i diverse byhålor är mindre bildade än stadsbor. Ute på landet finns snarare ett förakt för bildning där man ser ned på de somhar tagit sig tid att läsa andra böcker än möjligtvis nåt som ligger på topplistorna.

Fast det är en fråga om lokalmentalitet snarare än klass.
Jag känner många fattiga från underklassen som är långt mer bildade än storbonden eller byggmästarn på vischan.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-16 23:54:20

sommar skrev:Man blir inte bildat bara för att man har näsan i en bok i fem år typ. Bildning får man även av att röra sig ute i verkligheten bland andra människor av olika sort.

Exakt så. Fast livserfarenhet + boklig bildning är en stark kombo.
Har du båda delar blir du farlig i vilket seminarierum som helst.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Moggy » 2009-06-17 0:22:37

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:

Så är det nog, liksom folk som bor på landet, i diverse byhålor är mindre bildade än stadsbor. Ute på landet finns snarare ett förakt för bildning där man ser ned på de somhar tagit sig tid att läsa andra böcker än möjligtvis nåt som ligger på topplistorna.


Fast det är en fråga om lokalmentalitet snarare än klass.
Jag känner många fattiga från underklassen som är långt mer bildade än storbonden eller byggmästarn på vischan.



Ja, menade inget annat heller.

Jag ser väl inte medelklassen med stabila jobb, villa och ny bil vartannat år som nån speciellt bildad del av befolkningen.

Kanske lika bra, alla behöver ju inte lägga sin tid på att läsa gmal författare, filosofi, studera konst etc. Finns ingen anledning, dom gör sin samhällsinsats ändå genom att hålla igång samhället och betala in skatt så att andra som inte riktigt står ut med det livet kan lägga tid på att t.ex plugga nåt intressant på högskolan.

Ser inget fel i det systemet, tycker att det ska finns utrymme för vissa att syssla med sånt som inte direkt är ekonomiskt lönsamt för samhället.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Alexandra » 2009-06-17 9:48:25

Savanten Svante skrev:
KrigarSjäl skrev: Restaurangägarna, butiksinnehavarna. Gubben i tobakshandeln. Snacka om Wadköping...


...grönköping?

Fast deras låtsaslatin, transpiranto är väldans bildat!

http://www.gronkoping.nu/gronkoping/sma ... ranto.html


Transpiranto :lol:

Hade för mig att Markurells i Wadköping var en roman, av någon för mig ej ihågkommen författare. Googlade nu (vem behöver förresten bildning när vi har internet?) och fick en del träffar, dock ingen info om huruvida de var obildade i Wadköping. Men de kanske var väldans obildade i Hjalmar Bergmans fiktiva stad? Jag har ej läst boken ifråga, och har inga planer på att göra det heller.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-17 14:20:18

Markurells fungerar som ett blottläggande av den inskränkta, hycklande småstadsborgerligheten som fuskar sig till framgång.
Markurells son hade omöjligt klarat studenten om det inte vore för pappa värdshusägarens intervenering i varianten muta präst, lektor etc med brakmiddag.

Sen visar det sig att hela byn kände till att Markurell inte var far till sin egen son, alla utom han själv.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2009-06-17 17:27:07

KrigarSjäl skrev:
sommar skrev:Man blir inte bildat bara för att man har näsan i en bok i fem år typ. Bildning får man även av att röra sig ute i verkligheten bland andra människor av olika sort.

Exakt så. Fast livserfarenhet + boklig bildning är en stark kombo.
Har du båda delar blir du farlig i vilket seminarierum som helst.


Jo, absolut. Jag har koll på att det är så men det kom inte med i mitt förra inlägg. :(
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:59:37, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav oxymoronen Erik » 2009-06-17 23:25:45

"Livet är mitt universitet", Vladimir Majakovskij(tror jag ?)
Senast redigerad av oxymoronen Erik 2011-05-04 19:59:42, redigerad totalt 1 gång.
oxymoronen Erik
 
Inlägg: 564
Anslöt: 2008-11-29
Ort: Västerbotten

Inläggav sommar » 2009-06-17 23:35:07

oxymoronen Erik skrev:"Livet är mitt universitet", Vladimir Majakovskij(tror jag ?)


Huvudet på spiken! :)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:59:42, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Josef1 » 2009-06-18 6:47:31

Jag ser också mig själv som klasslös, utanför samhället.

Båda föräldrarna är akademiker och har en årslön på ca 400 000 var. Mamma HADE, ska tilläggas, innan hon bytte karriär och blev kock (för att hon vid 48 kände ett behov av att förnya sig själv och verkade ha drabbats av någon identitetskris. Hon tror fortfarande vid 51 som sjukskriven kock att Kungen ska ringa och erbjuda henne en magisk nystart i livet), idag tjänar hon inte mycket och pappa drar största lasset till hushållet. Uppvuxen i bostadsrätt/radhus. Mormor och morfar tillhörde toppskiktet i en medelstor svensk stad och morfars familj har finare anor, prästsläkt i generationer själv var han advokat. Mina kusiner är alla såna som går ut skolan och får jobb innan de ens läst sin sista termin på universitet/högskola med en ingångslön på 40 000 i månaden. Ett av min mammas syskon är miljonär.

Själv har jag fått denna "finare" uppfostran från min mammas släkt, jag har aldrig varit som eller betett mig som svennar eller arbetarklass. Snarare sett ned på dem och känt äckel inför deras dumhet. Själv jobbar jag dock inte, lever på FK permanent förtidspension från tiden då man fortfarande fick såna som ung (före 2003 alltså). Mina intressen är politik, mode och tv-spel. Jag gillar egentligen ingenting typiskt svenskt såsom Ledin eller varmkorv på Statoil. Jag går aldrig ens på McDonalds eller snabbmatsrestauranger överhuvudtaget.

I form av inkomst är jag lågklass eftersom jag får en sammanlagd bidragsblandning på 12 000 (varav mer än 2000 går till min pappa eftersom jag bor hemma) men på det jag har över lever jag "gott". Jag köper märkeskläder och emellanåt ett dyrt vin, har plastikopererat mig för ca 200 000 sammanlagt etc. Min garderob som jag byggt upp över åren uppgår väl också till ett värde av 200 000+ skulle jag tro.

Jag ser verkligen mig själv som en klasslös outsider. Jag är kulturellt obunden, obunden av klasstillhörighet, kan röra mig i alla samhällsskikt med min uppfostran och beskådar samhället utifrån. Som jag skrivit tidigare så ser jag mig som en tidsresenär, en agent som sitter ensam i en salong och dricker te i sin italienska kostym samtidigt som människors små liv i myrstacken passerar utanför fönstret som snöflingor. Tid och rum för mig är som ett stort skvalpande hav där jag själv beskådar världen i en känsla av slow motion, som när marken passerar under en i ett flygplan trots att man i själva verket rör sig mycket snabbt, och ser stora samband istället för små. Ibland öppnar jag en dimensionell port och stiger in i den verkliga världen där jag för en kväll eller en vecka delar människors tidsuppfattning och fysiskt tar på deras verklighet.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 19:59:42, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-18 7:16:17

Ja det var ju en poetisk framställning av något jag så väl känner igen; människor från välbärgade hem är de som alltid förnekar klasskillnader.
Eller inbillar sig att de inte tillhör någon samhällsklass öht.

Du är inte klasslös, Josef1. Inga rikemansbarn är klasslösa.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:59:42, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Josef1 » 2009-06-18 7:29:32

KrigarSjäl skrev:Ja det var ju en poetisk framställning av något jag så väl känner igen; människor från välbärgade hem är de som alltid förnekar klasskillnader.
Eller inbillar sig att de inte tillhör någon samhällsklass öht.

Du är inte klasslös, Josef1. Inga rikemansbarn är klasslösa.


Jag är ju inte rikemansbarn bara för att min mamma har en rikemansuppfostran hon fört över på mig. Min sociala situation ligger nog absolut närmast en japansk hikikomori som bor i ett småtrevligt hus i en trång medelklassförort till Tokyo eller Osaka vars pappa är en hårt arbetande del av "systemet", som i stort sett bara kommer hem och sover och sen åker till jobbet igen, och efter nästan 40 års trogen tjänst på samma arbetsplats med tidigare småchefsposition med bibehållen lön bakom sig skaffat sig en inkomst lite över vad folk i hans samhällsklass normalt tjänar och därför har råd att ha en parasiterande vuxen son.

Vore det inte för detta, samt för att jag är permanent förtidspensionerad OCH bor hemma hade jag levt på gatan.

Vore jag rikemansbarn hade mina föräldrar köpt mig en lägenhet eller ett litet hus.
Senast redigerad av Josef1 2011-05-04 19:59:42, redigerad totalt 1 gång.
Josef1
Bannad
 
Inlägg: 454
Anslöt: 2009-06-01

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-18 7:44:41

Det finns naturligtvis olika uppfattningar om vad som är rikt och vad som är fattigt. Föräldrar som försörjer sina vuxna barn utan problem ser jag som rika. 2 x 400 000 är också rikt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in