Sökes: Den bästa Aspergerboken

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sökes: Den bästa Aspergerboken

Inläggav Emmely_404 » 2009-06-14 22:03:57

Hej!

Det här blir mitt första inlägg som registrerad på denna plats, men jag har länge suttit här och läst. :)

Jag blev i april diagnostiserad med Aspergers och ADD, vilket har kommit att väcka min ömma moders intresse för hur det kan stå till för min tolvårige lillebror, eftersom vi är tämligen lika varandra i personlighet och beteende. Problemet är att min mor knappt vet ett dyft om NPF.

Jag har redan gett henne en bok i handen om ADHD och resultatet föll gott ut. Hon läste och tog till sig. :) Nu vill jag göra samma sak, fast med en bok om Aspergers istället. Dels för att det är min primärdiagnos men även för att hon inte skall glömma bort det när hon vill få min broder utredd. Hon verkar ha snöat in lite på ADHD-spåret. ;P

Men, det finns ju tusen och åter tusen böcker att välja bland!

Därför skulle era personliga tips om den absolut bästa Aspergerboken uppskattas något enormt. Det jag söker är en bok som tar upp ämnet från scratch gällande barn, tonåringar och vuxna. Men helst skall den även vara något för mig att bita i, eftersom jag kommer läsa den först såklart. ;P Något för både den oinsatte och den lite mindre oinsatte alltså.
Som tillägg kan jag säga att den måste vara på svenska.

Otroligt tacksam för hjälp och svar!

/Emelie
Senast redigerad av Emmely_404 2011-05-04 19:59:04, redigerad totalt 1 gång.
Emmely_404
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-06-06

Inläggav alfapetsmamma » 2009-06-14 22:30:22

Den kompletta guiden till Aspergers syndrom av Tony Attwood, tänker jag på då, spontant.

http://www.bokus.com/b/9789189091511.html

Den är TJOCK, så vill du istället ha nåt kort och informativt så gärna Gunilla Gerlands olika skrifter, som Det är bra att fråga eller Aspergers syndrom - och sen då?

Annars finns det mycket mittemellan som Mesibovs Autismens kultur.

Här hittar du fler, både böcker och broschyrer och artiklar: http://shop.autism.se/?contentpage=products&kategori=2
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:59:04, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Titti » 2009-06-14 23:51:32

Den bok jag sätter främst för egen del är också Tony Attwood: Om Aspergers Syndrom : Vägledning För Pedagoger, Psykologer Och Föräldrar

http://www.bokus.com/b/9789127078352.html

Men den nya boken av honom har jag ännu inte läst, den kanske är ännu bättre?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:59:04, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav barracuber » 2009-06-15 5:33:49

Jag sätter Gunilla Brattberg rätt högt även om hon kan vara en liten dysterkvist..
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:59:04, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Titti » 2009-06-15 8:24:37

barracuber skrev:Jag sätter Gunilla Brattberg rätt högt även om hon kan vara en liten dysterkvist..


Absolut! Mig gav hon oerhört mycket mer än (den mer omtalade?) Gunilla Gerland. Framförallt boken Enastående

http://www.lu.se/o.o.i.s?id=12588&postid=753177
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:59:04, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Pemer » 2009-06-15 15:38:27

Och Inger Jalakas "Nördsyndromet" är skriven på ett väldigt lättsamt och enkelt sätt, den gillade jag.

http://www.jalakas.se/fack.php
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:59:04, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sommar » 2009-06-15 17:43:42

Jag vet inte vilken jag tycker är bäst för många har gett mig något men jag har fått mycket bra utav Aspergers syndrom - har jag verkligen det - Gunilla Norrö. Liten text men tunn bok. Författaren berättar om sig själv och sin As. och man får fakta om As. Jag köper sällan böcker men denna och Nördsyndromet köpte jag för de var hyfsat lättlästa men hade ändå något att komma med. Tjocka böcker speciellt med liten text orkar jag inte med i längden oavsett ämne. Jag har också läst en del av Gunilla Gerlands böcker, vilka gav mig en del.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:59:04, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Flinta » 2009-06-15 19:44:33

Torbjörn Anderssons "Asperger syndrom och liknande autismtillstånd hos vuxna - en grundbok" rekommenderar jag som första bok. Den låter och ser tråkig ut - men den är lättläst och skriven av en som vet vad AS är eftersom han har det själv och är en känd föreläsare på området.

Jag röstar även på Gunilla Brattberg och då speciellt hennes bok "Guide i helvetet- personlig ordbok om livet med Aspergers syndrom".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Bästa boken om AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-20 17:25:25

Vilken är den bästa boken om Aspergers syndrom som du har läst?
Varför tycker du att den är bättre än andra böcker inom ämnet?
Både skönlitteratur, biografier och faktaböcker räknas.

Moderator: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-20 18:28:40

Pretending to be normal, av Liane Holliday Willey. För att den är lättläst, mycket välskriven, intressant, faktabaserad men ändå självbiografisk och för att jag kände igen mig så mycket mer än i någon annan självbiografisk bok. Men det är ju högst subjektivt.

Hade dessutom turen att få den av Alexandra idag. :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Flia » 2011-03-20 18:49:13

Jag läste just Gunilla Gerland's Ingen riktig människa, och den gav hög igenkänning.

Fast jag vill ha mera fakta.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav barracuber » 2011-03-20 19:36:42

Jag har precis lånat Pretending to be normal och tycker den verkar bra. Och alfapetsmammas ord väger alltid tungt när det gäller böcker!

Sedan jag upptäckte asperger (tidigt 2007) har jag kanske läst 10-15 böcker om ämnet (och närbesläktat som npf/adhd). De som hittills gjort störst intryck på mig (och i viss mån igenkänningskänslor) är Gunilla Brattbergs böcker. Men jag känner att jag fortfarande bara börjat lära mig.

Bara för att jag har kommit igenom en bok betyder inte det att jag fattat allt och bara kan gå vidare till nästa. Jag måste ofta läsa om böcker, både en och flera gånger. Jag gillar tunna och fokuserade böcker. Amerikanska böcker, bloggar och artiklar har jag nästan alltid svårt att känna igen mig i. Känns som att det skulle behöva skrivas fler självbiografier (eller öht livsberättelser) av aspergare i våran del av världen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav kakmonstret » 2011-03-20 20:55:33

barracuber skrev:Jag har precis lånat Pretending to be normal och tycker den verkar bra. Och alfapetsmammas ord väger alltid tungt när det gäller böcker!

Sedan jag upptäckte asperger (tidigt 2007) har jag kanske läst 10-15 böcker om ämnet (och närbesläktat som npf/adhd). De som hittills gjort störst intryck på mig (och i viss mån igenkänningskänslor) är Gunilla Brattbergs böcker. Men jag känner att jag fortfarande bara börjat lära mig.

Bara för att jag har kommit igenom en bok betyder inte det att jag fattat allt och bara kan gå vidare till nästa. Jag måste ofta läsa om böcker, både en och flera gånger. Jag gillar tunna och fokuserade böcker. Amerikanska böcker, bloggar och artiklar har jag nästan alltid svårt att känna igen mig i. Känns som att det skulle behöva skrivas fler självbiografier (eller öht livsberättelser) av aspergare i våran del av världen.


Skulle du vilja namnge en titel eller fler på givande böcker av G Brattberg? Jag följer tråden med intresse och hoppas på fler boktips.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav barracuber » 2011-03-20 21:38:57

kakmonstret skrev:
barracuber skrev:Jag har precis lånat Pretending to be normal och tycker den verkar bra. Och alfapetsmammas ord väger alltid tungt när det gäller böcker!

Sedan jag upptäckte asperger (tidigt 2007) har jag kanske läst 10-15 böcker om ämnet (och närbesläktat som npf/adhd). De som hittills gjort störst intryck på mig (och i viss mån igenkänningskänslor) är Gunilla Brattbergs böcker. Men jag känner att jag fortfarande bara börjat lära mig.

Bara för att jag har kommit igenom en bok betyder inte det att jag fattat allt och bara kan gå vidare till nästa. Jag måste ofta läsa om böcker, både en och flera gånger. Jag gillar tunna och fokuserade böcker. Amerikanska böcker, bloggar och artiklar har jag nästan alltid svårt att känna igen mig i. Känns som att det skulle behöva skrivas fler självbiografier (eller öht livsberättelser) av aspergare i våran del av världen.


Skulle du vilja namnge en titel eller fler på givande böcker av G Brattberg? Jag följer tråden med intresse och hoppas på fler boktips.


Om du kollar upp henne kommer du att se att hon även skrivit flera andra böcker (främst inom smärthantering som hon också har arbetat mycket med).

Men om jag håller mig till hennes Asperger/HFA-böcker så heter de två första hon skrev:

Enastående
Guide i helvetet


Sedan kom hon härom året med ytterligare en:

Innanförskap


Jag kommer bergis läsa om alla de där. Jag behöver det för att informationen riktigt ska landa.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav kakmonstret » 2011-03-20 22:19:16

barracuber skrev:
kakmonstret skrev:
barracuber skrev:Jag har precis lånat Pretending to be normal och tycker den verkar bra. Och alfapetsmammas ord väger alltid tungt när det gäller böcker!

Sedan jag upptäckte asperger (tidigt 2007) har jag kanske läst 10-15 böcker om ämnet (och närbesläktat som npf/adhd). De som hittills gjort störst intryck på mig (och i viss mån igenkänningskänslor) är Gunilla Brattbergs böcker. Men jag känner att jag fortfarande bara börjat lära mig.

Bara för att jag har kommit igenom en bok betyder inte det att jag fattat allt och bara kan gå vidare till nästa. Jag måste ofta läsa om böcker, både en och flera gånger. Jag gillar tunna och fokuserade böcker. Amerikanska böcker, bloggar och artiklar har jag nästan alltid svårt att känna igen mig i. Känns som att det skulle behöva skrivas fler självbiografier (eller öht livsberättelser) av aspergare i våran del av världen.


Skulle du vilja namnge en titel eller fler på givande böcker av G Brattberg? Jag följer tråden med intresse och hoppas på fler boktips.


Om du kollar upp henne kommer du att se att hon även skrivit flera andra böcker (främst inom smärthantering som hon också har arbetat mycket med).

Men om jag håller mig till hennes Asperger/HFA-böcker så heter de två första hon skrev:

Enastående
Guide i helvetet


Sedan kom hon härom året med ytterligare en:

Innanförskap


Jag kommer bergis läsa om alla de där. Jag behöver det för att informationen riktigt ska landa.


Tack :). Förstår vad du menar med att du vill få informationen att landa. Jag känner likadant.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav internettt » 2011-03-20 22:40:51

Jag säger inte till 100% att människan har AS, men det verkar onekligen så. Ialla fall så är det en son som skriver en biografi om sin far. En far som har flyttat ut i skogen för att tillbringa sina dagar i ensamhet och att bl.a. gå upp i Emanuel Swedenborgs tolkningar av bibeln.

"Allt vi här drömma om" heter den
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173893838

Bild

Rekommenderas tämligen starkt
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-20 23:03:38

barracuber skrev:Jag har precis lånat Pretending to be normal och tycker den verkar bra. Och alfapetsmammas ord väger alltid tungt när det gäller böcker!


Hur mycket vill du låna, som en mig närstående alltid säger när man säger nåt vänligt... :) Eller, tack, söta Barracuber! :)

Brattberg har som Barracuber skrev skrivit mängder med böcker. De som har AS-anknytning och/eller är självbiografiska är de tre han nämnde, där jag nog tycker Innanförskap var bäst. Eller så är det bara att det var den jag läste sist och minns bäst?

Dock upprepar hon sig så mycket att man nästan lika gärna kan läsa vilken man nu råkar på. Bered dig på mycket mörker om du läser Brattberg!

Hennes övriga böcker är ofta också mycket intressanta, iaf Ömma tår och Väckarklockor.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav atoms » 2011-03-20 23:12:15

Susanne Schäfer -
Stjärnor, linser och äpplen: att leva med autism (isbn 91-972641-2-1).
Läste den i slutet av 90talet.

Var lite banbrytande när den kom 1996. Tidigare hade biografier (av) autister blivit redigerade av någon (frisk) för att texten skulle bli (normal) eller något i den stilen. Så var inte fallet med den här boken. Bör också nämnas att Susanne Schäfer är från Tyskland och att hon reste till Norge och lärde sig språket (av en anledning som jag inte minns).

Förordet skrevs av Christopher Gillberg. Boken innehåller även två kapitel av journalisten och filmaren Vanna Beckmann (som även har översatt boken från det norska originalet) samt ett kapitel av den norska specialpedagogen Kari Steindal.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18081
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav kakmonstret » 2011-03-20 23:20:35

*antecknar*
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-22 22:52:23

barracuber skrev:Sedan kom hon härom året med ytterligare en:

Innanförskap



Jag lånade den boken idag och det jag läst än så länge stämmer så äckligt mycket. Det är flera saker jag alltid trott att jag varit ensam om eller saker jag inte kunnat förklara som hon har satt ord på.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Guponti » 2011-04-06 22:52:36

Jag tycker att Autismspektrum av Lorna Wing är den bästa boken.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-07 12:31:38

Jag har just läst en bok skriven av en 15 årig tjej med asperger. "Två själar - En förklaring av min Asperger" heter den. Den är enkelt skriven, lättläst och rätt kort, men informationen i den känns relevant och intressant ändå. Jag kunde känna igen mig i det mesta och det känns skönt att läsa en bok skriven av en tjej.

En annan bok jag tycker är väldigt bra är "Ungdomar med Aspergers Syndrom - att mötas i samtal" av Diana Lorenz. Förutom att den tar upp hur man bäst kommunicerar med folk med AS så tar den upp och förklara bra om de svårigheter man kan ha. Boken är främst till för behandlare men jag tycker det är en bok man kan ge till familj, partner osv. Jag ska försöka ha råd och köpa den och skicka upp till min mamma.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-07 22:07:46

KaosPrinsessa skrev:Jag har just läst en bok skriven av en 15 årig tjej med asperger. "Två själar - En förklaring av min Asperger" heter den. Den är enkelt skriven, lättläst och rätt kort, men informationen i den känns relevant och intressant ändå. Jag kunde känna igen mig i det mesta och det känns skönt att läsa en bok skriven av en tjej.

En annan bok jag tycker är väldigt bra är "Ungdomar med Aspergers Syndrom - att mötas i samtal" av Diana Lorenz. Förutom att den tar upp hur man bäst kommunicerar med folk med AS så tar den upp och förklara bra om de svårigheter man kan ha. Boken är främst till för behandlare men jag tycker det är en bok man kan ge till familj, partner osv. Jag ska försöka ha råd och köpa den och skicka upp till min mamma.


Den första håller jag med om är bra. Diana Lorenz bok har jag inte läst, men däremot hört henne föreläsa ihop med nån annan, och de var riktigt bra. Bra smak du har! ;)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-08 11:26:35

alfapetsmamma skrev:
KaosPrinsessa skrev:Jag har just läst en bok skriven av en 15 årig tjej med asperger. "Två själar - En förklaring av min Asperger" heter den. Den är enkelt skriven, lättläst och rätt kort, men informationen i den känns relevant och intressant ändå. Jag kunde känna igen mig i det mesta och det känns skönt att läsa en bok skriven av en tjej.

En annan bok jag tycker är väldigt bra är "Ungdomar med Aspergers Syndrom - att mötas i samtal" av Diana Lorenz. Förutom att den tar upp hur man bäst kommunicerar med folk med AS så tar den upp och förklara bra om de svårigheter man kan ha. Boken är främst till för behandlare men jag tycker det är en bok man kan ge till familj, partner osv. Jag ska försöka ha råd och köpa den och skicka upp till min mamma.


Den första håller jag med om är bra. Diana Lorenz bok har jag inte läst, men däremot hört henne föreläsa ihop med nån annan, och de var riktigt bra. Bra smak du har! ;)


"Tvä själar" var det du som tipsade mig om ^^

Den andra boken finns att låna på stadsbiblioteket här i sthlm annars går den att köpa för under 200 kr via adlibris.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in