Felaktigt särskoleplacerade barn ska kompenseras

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-17 17:23:38

Proffe Slimp. Det stämmer inte att man måste vara "fläckfritt proper" för att arbeta i ett serviceyrke. Däremot behöver man någorlunda passa in i den klädkod som gäller på arbetsplatsen såvida man inte har arbetskläder vilket är något annat.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:13:05, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav regnif » 2009-05-17 18:51:56

Lilla Gumman skrev:Hej!

Särskola är nog inte bra för någon som har normal intelligens.

Under min tid på Samhall var jag också med om att en utvecklingsstörd man slussades från Samhall till daglig verksamhet, eftersom han inte var tillräckligt effektiv. Där har vi effekten av dagens Sverige, där alla inte kan vara med på lika villkor utan några ska slås ut.

I samband med att jag försökte få FK att gå med på att jag läste social omsorg och blev personlig assistent eller liknande åkte Samhall och jag ut till ett dagcenter och tittade. De packade muttrar och skruv i påsar åt något företag när de inte gjorde andra saker, helt ok. Men sen fanns det ett låtsasjobb att ta till som jag ogillade. De hade ett antal metallplattor fyllda med hål. I varje hål skulle man sätta en liten skruv. En man satt och gjorde detta. När han hade fyllt några plattor, tog en ur personalen bort plattorna och gick in till ett förråd. Där hällde de ut skruven och så kunde mannen börja om från början.


Men även de utvecklingsstörda har känslor. Därför ska man vara väldigt försiktig med att klanka ner på dem, och i stället bemöta dem med värdighet. De kanske till och med har svårt att göra sig förstådda, men de blir ledsna när folk är elaka mot dem. En dement tant med utvecklingsstörning som bor en bit från där jag bor, kommer inte ihåg vad hon åt till lunch igår men kan berätta elakheter från barndomen blandat med att folk tittar på henne och skrattar när hon handlar.

Så javisst, det är bra att inga med AS eller andra NPF kommer in på särskolan. De hör inte hemma där. Sen kan jag tycka att det ska bli vanligare med AS-klasser där eleverna inte är så många, då blir det lättare att få studiero och man får snabbare hjälp. Men även här får man vara försiktig, alla ska inte pressas in i samma mall bara för att man har samma funktionshinder.

Hälsningar

Lilla Gumman


Men herregud. Om att de hällde bort dem...(Hur kommenterar man nåt mitt i den andras text så det syns att man lagt till det?)

Ja. Jag vill iaf inte ha något sådant sk. "jobb".
"Jag tror det här kan va bra för dig, njäh njäh" säger de, och får utnyttja folk. Och säga att man inte har pengar när man väl hittat nåt mer utvecklande. Jag är förbannad på det som kommunen försökte med mig. Ger nog igen på ett eller annat sätt. LSS och alla verkar bluffa, eller så vet de inte bättre.
Plocka skruvar för att jag tycker småsaker är kul och har tålamod att sitta med det i timmar? Sällan. Låter inte så stimulerande. Rekrytera aspergare? Till jobb som alla aspergare gillar om de inte är otacksamma/suspekta? Man undrar ibland.

Jag vill iaf inte ha bidrag om jag måste pyssla med något som kanske får mig att stanna i utvecklingen. jag har ju bidrag idag, men ingen sysselsättning. Jag blev satt på ställen med utvecklingsstörda och sånt och jag gick bara praktiktiden, inte ens den tiden ut.

Har fortfarande ersättning som det heter, tom bostadsbidrag (till andrahandsboende som jag nog blir av med snart ändå), men INGEN syssla för dagen. Det är helt obegripligt.
Jag vill ju inte sitta inne och lida eller nåt bara för att de där inte kan hitta något som det verkar. Sen tycker de att man skall sitta hemma hela dagen och vänta på deras utlovade telefonsamtal då folk aldrig ringer när de lovat ändå (inte går de att få tag på heller). Sen skall man misstänkas för det. Bara för att man inte accepterar att sitta hemma och vänta hela dagar på något som aldrig ens kommer ändå. Även om jag suttit hemma en del, men då försöker jag iaf få något gjort samtidigt. Man kan ju inte sitta med tummarna och rulla på dem och buga sig som för gudar hela tiden. Fattar inte vad de tänker med.
Skall man påminna demom att de Skulle ringa? Det är så larvigt.
Såna jävlar.

Och boende hos föräldrar är knappast stimulerande. Så jag undrar varför de måste vänta tills det är försent innan det börjar hända saker. Det är helt åt skogen.
Skall man "kämpa mot byråkrati" genom att tjata på dem, det känns bara såhär: :-)080
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:13:05, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Proffe Slimp » 2009-05-17 19:14:20

Bjäbbmonstret skrev:Proffe Slimp. Det stämmer inte att man måste vara "fläckfritt proper" för att arbeta i ett serviceyrke. Däremot behöver man någorlunda passa in i den klädkod som gäller på arbetsplatsen såvida man inte har arbetskläder vilket är något annat.
Märk inte ord. Jag menade allt från kabinpersonal till videobutiksföreståndare. Ledsen att jag inte skrev ut det ordagrant. Tänk lite själv.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in