Var det du själv som bad att få bli utredd?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

När du blev utredd för eventuell diagnos, var det för att du själv bett om en np-utredning?

Ja
66
49%
Nej
70
51%
 
Antal röster : 136

Inläggav EF » 2009-02-24 12:23:53

alfapetsmamma skrev:
EF skrev:
alfapetsmamma skrev:Nej, patientnämnden är patientnämnden, där man klagar på saker man inte kunnat reda ut med vårdpersonal, t ex, och Vårdgarantikansliet är det som stod i inlägget jag klippte in.

Det som sagts till dig är sånt man kunde anmäla till Patientnämnden!! Hur du gör med vårdgarantin om du bor nånstans där de inte har kontor vet jag inte, men det kanske de vet på stället jag skrev om? Ring dit fast du inte bor i Stockholm och fråga hur du bär dig åt när du bor där du bor, och berätta vad som man sagt till dig. (Ålder är helt ovidkommande, det borde man inte ta upp. Vill du ha utredning och det bedöms som det skulle kunna bli diagnos så ska du ha det. Punkt slut.)


Pratade med vårdgarantikansliet nyss och de sa att jag måste vända mig till patientnämden där jag bor. När jag berättade vad de sagt där så skrattade hon bara och sa "ha ha ha, ja det var ju hemskt sagt, haha ha" :x icon
Jag kanske kan få hjälp genom mitt PO?! :?


Oj då, det var illa. Har du personligt ombud ska du helt klart be om hjälp med det här. Visste inte att du hade det. Lycka till!


Har bara för en vecka sedan fått ett PO. Ska träffa henne första gången nu den 23 mars. De t.o.m prioriterade om allt så jag fick förtur till mitt PO efter nästan 1 års väntan så jag är jätteglad för det :D
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:47:43, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav zeidon » 2009-02-24 14:27:57

EF skrev:
zeidon skrev:Jag trodde jag hade ADHD. Men blev utredd för AS alternativt grav cp-skada. Sen fick jag AS diagnosen. Och nu fattar jag den är korrekt. Visste inte vad autism var förrän i november 2008.


Kan de blanda ihop AS med grav cp-skada? :shock:
Gullig avatar du har förresten :D Är det ditt djur och vad är det i så fall?


Njae de sa jag kunde ha cp-skada bara för att jävlas. Esklistuna är Sveriges elakaste stad.

Bilden är av en Dvärghamster! Jag har två stycken nu. 2 hannar. Ska köpa en hona för jag vill ha små såna ungar. Tänkte ha en av dom närma mig under dess första tid så den tror jag är dess farsa. Så blir den astam!

:-)139
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:47:43, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav EF » 2009-02-24 14:40:59

zeidon skrev:
EF skrev:
zeidon skrev:Jag trodde jag hade ADHD. Men blev utredd för AS alternativt grav cp-skada. Sen fick jag AS diagnosen. Och nu fattar jag den är korrekt. Visste inte vad autism var förrän i november 2008.


Kan de blanda ihop AS med grav cp-skada? :shock:
Gullig avatar du har förresten :D Är det ditt djur och vad är det i så fall?


Njae de sa jag kunde ha cp-skada bara för att jävlas. Esklistuna är Sveriges elakaste stad.

Bilden är av en Dvärghamster! Jag har två stycken nu. 2 hannar. Ska köpa en hona för jag vill ha små såna ungar. Tänkte ha en av dom närma mig under dess första tid så den tror jag är dess farsa. Så blir den astam!

:-)139


He he he... astam :lol: Kanon söt liten rackare är det :wink:
Tur att jag inte bor i Eskilstuna då förresten :(
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:47:47, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav zeidon » 2009-02-24 14:43:57

EF skrev:
zeidon skrev:
EF skrev:[quote="zeidon"]Jag trodde jag hade ADHD. Men blev utredd för AS alternativt grav cp-skada. Sen fick jag AS diagnosen. Och nu fattar jag den är korrekt. Visste inte vad autism var förrän i november 2008.


Kan de blanda ihop AS med grav cp-skada? :shock:
Gullig avatar du har förresten :D Är det ditt djur och vad är det i så fall?


Njae de sa jag kunde ha cp-skada bara för att jävlas. Esklistuna är Sveriges elakaste stad.

Bilden är av en Dvärghamster! Jag har två stycken nu. 2 hannar. Ska köpa en hona för jag vill ha små såna ungar. Tänkte ha en av dom närma mig under dess första tid så den tror jag är dess farsa. Så blir den astam!

:-)139


He he he... astam :lol: Kanon söt liten rackare är det :wink:
Tur att jag inte bor i Eskilstuna då förresten :([/quote]

Dom är asgulliga. Jag har haft ungefär 8 stcyken dvärghamstrar under åren. Superenkla att sköta.

Jag brukar fika tillsammans med dom. Dom får lite smått och gott. De är helgalna i hasselnötter.
(dvärghamstrar är ungefär 7cm stora som vuxna).

Nu ska jag ha te och gulla med dom. Hehe
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:47:47, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav EF » 2009-02-24 15:01:52

:D :wink:
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Apophis » 2009-02-24 15:28:50

Det var Arbetsförmedlingen som skickade mig och göra tester så att jag skulle stämplas med en diagnos, så de kunde stänga av mig och därmed frisera sin statistik en aning.
Och soc blev ju glada, raskt ut i förtidspension så socialens statistik skulle se bättre ut.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Mördarsnigel » 2009-02-24 20:00:18

zeidon skrev:
EF skrev:
zeidon skrev:Jag trodde jag hade ADHD. Men blev utredd för AS alternativt grav cp-skada. Sen fick jag AS diagnosen. Och nu fattar jag den är korrekt. Visste inte vad autism var förrän i november 2008.


Kan de blanda ihop AS med grav cp-skada? :shock:
Gullig avatar du har förresten :D Är det ditt djur och vad är det i så fall?


Njae de sa jag kunde ha cp-skada bara för att jävlas. Esklistuna är Sveriges elakaste stad.

Bilden är av en Dvärghamster! Jag har två stycken nu. 2 hannar. Ska köpa en hona för jag vill ha små såna ungar. Tänkte ha en av dom närma mig under dess första tid så den tror jag är dess farsa. Så blir den astam!

:-)139



Sade de verkligen CP eller sade de utvecklingsstörning? För jag vet att "utverklingsstörd" och CP är samma sak i folkmun.

Det känns mer realistiskt att man utreds för alternativen Aspergers/utvecklingsstörning än Aspergers/CP, eftersom CP inte alls är samma sak som AS. Bortsett från att båda diagnoserna skulle kunna medföra motorisk klumpighet så vete fan.

Aspergers innebär ju att man tänker annorlunda, medans CP innebär att man har rörelsesvårigheter. Så om det där teamet över huvud taget ville utreda dig på grund av udda beteende, och inte bara för att du gick konstigt eller nåt, så är det omöjligt att de skulle kunna nöja sig med en CP-diagnos.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Miche » 2009-02-25 8:00:12

Snacka om OT...
zeidon skrev:
EF skrev:
zeidon skrev:[quote="EF"][quote="zeidon"]Gullig avatar du har förresten :D Är det ditt djur och vad är det i så fall?


Bilden är av en Dvärghamster! Jag har två stycken nu. 2 hannar. Ska köpa en hona för jag vill ha små såna ungar. Tänkte ha en av dom närma mig under dess första tid så den tror jag är dess farsa. Så blir den astam!

:-)139


He he he... astam :lol: Kanon söt liten rackare är det :wink:
[/quote]

Dom är asgulliga. Jag har haft ungefär 8 stcyken dvärghamstrar under åren. Superenkla att sköta.

Jag brukar fika tillsammans med dom. Dom får lite smått och gott. De är helgalna i hasselnötter.
(dvärghamstrar är ungefär 7cm stora som vuxna).

Nu ska jag ha te och gulla med dom. Hehe[/quote] :oops:
Just DEN avataren har jag sett på andra ställen på nätet...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav EF » 2009-02-26 12:34:44

Sorry för OT :oops:
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav zeidon » 2009-02-26 18:28:33

Miche skrev:Just DEN avataren har jag sett på andra ställen på nätet...


Japp inte foto på nån av mina. Men den ser ut exakt så (inavel?). Rabovski Dvärghamster.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 3 gånger.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav zeidon » 2009-02-26 18:31:52

Mördarsnigel skrev:Sade de verkligen CP eller sade de utvecklingsstörning? För jag vet att "utverklingsstörd" och CP är samma sak i folkmun.

Det känns mer realistiskt att man utreds för alternativen Aspergers/utvecklingsstörning än Aspergers/CP, eftersom CP inte alls är samma sak som AS. Bortsett från att båda diagnoserna skulle kunna medföra motorisk klumpighet så vete fan.

Aspergers innebär ju att man tänker annorlunda, medans CP innebär att man har rörelsesvårigheter. Så om det där teamet över huvud taget ville utreda dig på grund av udda beteende, och inte bara för att du gick konstigt eller nåt, så är det omöjligt att de skulle kunna nöja sig med en CP-diagnos.


Jag skämtade lite där. Förlåt. Inget att skämta om. Okänsligt. Alltså jag blev utredd för "Autismspektrum Diagnos".

Jag är lite paranoid så vem vet. De kanske kunde gett mig en "cp-diagnos". Mne jag har helt normal fysisk kroppsfunktion.
Jag gillar "cp-skadade" för övrigt. Finns en rolig komiker som är "cp". Kommer inte ihåg hans namn.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav Mördarsnigel » 2009-02-28 13:09:47

Det är lugnt, jag tog inte ila upp eller så, det lät bara så jäkla osannolikt.

Jag vet vilken komiker du menar. Han är från Göteborg har jag för mig, men jag kan inte heller komma ihåg vad han heter.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav clivia » 2009-03-05 21:37:07

Jag tjatade om utredning, någon överhuvudtaget, blev genom Försäkringskassan, hör och häpna som jag fick begära på beställing.
Tyvärr så gav de förslag på en rad konstiga diagnoser och sen DBT.
Tvingades flytta för gå DBT. Väl där och i gruppterapin kände jag mig som ett UFO. Det var väl då psykologen började snacka om adhd...kanske asper..
men jag visste ingenting om asper och vågade inte ens kolla upp det.
jag ville inte känna mig som en hypokondriker och behöva självanalysera ytterligare en kokko diagnos. I ett års tid tjatade jag om att det inte kändes rätt den dåvarande diagnosen och då fick de tummen ur och göra np utredningen....

det enda jag begärde som inte gjordes var EEG men resten...
sen när resultatet kom var de rätt så eniga :) jag med.
Det var svårt att se asper pga my social skills :P som visade vara en add egenskap, men tog man bort bara det så var resten solklart.
so here I am.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Parvlon » 2009-03-05 22:22:10

Jag begärde remiss själv, lyckades inte riktigt förklara för läkaren varför jag trodde att jag hade AS då, några skumma "rundgång-frågor" fick jag o sen var remissen klar, har dock väntat 3år snart.. Det var mest p.ga attityden jag bemötte på AF. De gjorde en egen "utredning" tydligen som bestod av att jag pratade med d eras låtsaspsykolog, efter det mötet har alla jag pratat med på AF varit idioter. Jag slutade att gå dit efter ett sånt möte men det var inte förrän jag gav henne mitt personnummer o hon glott lite på datorn som attityden blev cepe. Vi hade pratat typ 5-10minuter innan hon sen tog på sig "tant rocken". Fick med mig papper den gången som jag slängde i papperskorgen utanför.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Debbido » 2009-03-06 1:10:34

Min son kunde inte komma ifråga för en viss gymnasielinje om han inte först utreddes. Så jag såg till att han blev utredd och i samband med detta började jag plugga neuropsykiatri.

Därefter blev jag rätt bra på att hjälpa människor till insikt om sin ADHD, AS eller annat. Det svåraste var att se min egen AS eftersom ingen ser mig så suddigt som jag själv. Vi är bättre på att se andras "fel" än våra egna.

Men till sist trillade myntet ned och jag begärde en utredning. Om jag själv inte gjort det hade nog ingenting hänt. Träffade en psykiatriker en timma/år och hur mycket hinner en läkare ta in på den timman egentligen?

Vi som levt med någon psykiatrisk diagnos i 20 år får oftast leva vidare och dö med denna diagnos eftersom det ju är något av ett misslyckande för en psykiatriker att behöva ändra sin diagnos.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav saltgurkan » 2009-04-26 21:21:29

Det var BUP som vile utreda mig eftersom AS finns i familjen. Jag gick dit för andra problem.
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Inläggav SnowballInHell » 2009-04-28 13:15:51

Mördarsnigel skrev:...

Jag vet vilken komiker du menar. Han är från Göteborg har jag för mig, men jag kan inte heller komma ihåg vad han heter.


Jesper Odelberg..?
Senast redigerad av SnowballInHell 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
SnowballInHell
 
Inlägg: 206
Anslöt: 2008-10-22

Inläggav Mördarsnigel » 2009-04-28 20:48:07

SnowballInHell skrev:
Mördarsnigel skrev:...

Jag vet vilken komiker du menar. Han är från Göteborg har jag för mig, men jag kan inte heller komma ihåg vad han heter.


Jesper Odelberg..?


Japp
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Altus » 2009-04-30 6:43:21

Jag sa till min läkare, i förbifarten i slutet av ett besök som gällde något helt annat, att jag förmodligen har AS, och han skickade en remiss. Långt senare (väntetid) gjorde jag utredningen och fick diagnosen.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Selma » 2009-05-10 16:12:09

Begärde själv att få bli utredd. Efter att ha läst "AS - en översikt" började jag fundera över om det kunde vara AS som var orsaken till mina problem.

Läste sedan en självbiografi , skriven av en person med AS/HFA , och efter det fanns inga tvivel. Snabb utredning och diagnos.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav atoms » 2009-05-12 20:10:50

Jag försökte självdiagnosticera 1999 med hjälp av Gillbergs kriterier men jag betraktade saken alltför exakt. Några år senare fick jag hjälp av den psykoterapeut jag då gick hos att ledas till rätt instans; Psykosteamet i Norrköping men någon gjorde inte vad någon skulle ha gjort och den specialgrupp som skulle ha gjort utredningen hade hunnit bli nedlagd innan rätt sak hände. Ärendet hamnade därför hos neuropsykiatriska länsteamet (Östergötland). Utredningen gjordes 2006 och ledde till AS/HFA. Då var jag 41 år.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Ell » 2009-05-18 21:50:12

Jag fick den officiella diagnosen 2008 (då var jag sjutton). Dittills hade jag bara fått en ADD-diagnos och en OCD-diagnos och många sa "om du inte var så normal så skulle jag tro att du hade Aspergers". Alla psykologer och kuratorer trodde att alla mina problem skulle försvinna om jag fick prata med någon tre gånger i veckan, och jag for och flängde runt från psykolog till kurator till specialpedagoger fram och tillbaka. Sen frågade min skolsköterska om hur länge jag hade haft problem att förstå andra och hellre umgåtts med tio år äldre personer än jämnåriga, så svarade jag "hela mitt liv". Då tyckte hon att det var bättre att jag fick göra en utredning än att försöka komma på vad som var fel på min EQ, om ni fattar...
Alla andra psykologfolk som jag pratade med sa "du är ju så populär och trevlig, folk som har Aspergers är mobbade hela sina liv och har bara ett enda intresse, som tidtabeller eller tåg eller andra konstigheter, men du är ju inte så onormal så du behöver inte oroa dig".
(Tro mig, jag hade kunnat stämma dem skulle jag göra det!) Jag sa att jag skulle må bättre av att ha en diagnos istället för att oroa mig för att vara missförstådd resten av mitt liv.
Men när jag hade gjort klart den största delen så behövde jag inte ens stå i kö för att få diagnosen, jag var tydligen det mest självklara fallet de haft på länge :wink:

Om jag bara kunde få tyst på mina jämnåriga som tror att AS är en psykisk sjukdom/personlighetsstörning som kan botas, och psykologieleverna som bara har valt psykologi för att kunna skratta åt ordet autism, och de som önskar att de hade nån diagnos för att inte vara "mainstream", så kommer nog det mesta klarnas upp :-)012
(sorry om det blev långt)
Senast redigerad av Ell 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Ell
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2009-05-18
Ort: Skell

Inläggav AkiraChan » 2009-05-19 0:28:56

Min mamma som är specialpedagog nämnde att hon misstänkte det lite. jag läste på en hel del om det och då jag tyckte att mycket stämde in på mig så ville jag göra en utredning.
Senast redigerad av AkiraChan 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
AkiraChan
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2009-05-17

Inläggav sommar » 2009-05-25 17:10:16

Nej! Det var min kurator på Vårdcentralen. Jag hade ingen susning om att jag kunde ha As. bara att något inte var som det skulle, vilket kuratorn upptäckte allt efter hand. Hon trodde inte jag hade diagnos men ville att jag skulle utredas för att se om där fanns något As-liknande och i så fall jobba med det. Resultatet blev att jag är ett gränsfall av As. efter överläggningar i teamet om de skulle sätta diagnos eller ej.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 17:47:48, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in