hjälp! behöver fakta om tjejer med AS

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-27 19:43:42

Panika skrev:Länk till ett föredrag av Lena Nylander:
http://www.colibri.tv/autism/


Tack för länken!! Jag gillade hennes bok om vuxna, men blev lite förskräckt när jag hörde att hon sägs påstå att man inte kan sätta både ADHD och AS-diagnos. Hoppas det bara är ett hemskt rykte, för är det sant så sänker det helt min tilltro till hennes proffsighet... Svårt att få reda på. Hursomhelst, tack för länken, den ska jag skicka vidare till såna som inte pallar att läsa.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:33:05, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Panika » 2009-04-27 20:01:54

alfapetsmamma skrev:
Panika skrev:Länk till ett föredrag av Lena Nylander:
http://www.colibri.tv/autism/


Tack för länken!! Jag gillade hennes bok om vuxna, men blev lite förskräckt när jag hörde att hon sägs påstå att man inte kan sätta både ADHD och AS-diagnos. Hoppas det bara är ett hemskt rykte, för är det sant så sänker det helt min tilltro till hennes proffsighet... Svårt att få reda på. Hursomhelst, tack för länken, den ska jag skicka vidare till såna som inte pallar att läsa.


Vet inte om du har kollat föredraget, men mig tog det 100 år typ att lyssna igenom.
Hon har så tråkig röst!!!!!

Vad hon sagt om ADHD kontra AS har jag ingen aning om, men just biten om empati och empatisering är något alla som jobbar med detta borde ta till sig...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 17:33:05, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-27 20:39:06

Panika skrev:
... men just biten om empati och empatisering är något alla som jobbar med detta borde ta till sig...


Precis min tanke. Läste om "den medfödda avsaknaden av empati" på baksidan av Attwoods tegelsten, det var Lorna Wing som sa det, och blev sååå ledsen. Jag är inget jädra monster, som jag tycker man känner sig utmålad som när det beskrivs med de orden.

Nylander stängde jag av efter en halv minut, hon gick inte att se på, och jag har inget problem med att läsa. Men såna som inte orkar läsa, de kanske orkar se på henne? ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:33:05, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-04-27 21:48:05

alfapetsmamma skrev:Nylander stängde jag av efter en halv minut, hon gick inte att se på, och jag har inget problem med att läsa. Men såna som inte orkar läsa, de kanske orkar se på henne? ;)


Jaså? Det är nog samma föredrag som jag såg en gång. Jag tyckte om hennes lugna sätt och skånska dialekt...Tyckte hon verkade väldigt kunnig. Kanske skulle se om det där föredraget....

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:33:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-27 21:56:17

barracuber skrev:
alfapetsmamma skrev:Nylander stängde jag av efter en halv minut, hon gick inte att se på, och jag har inget problem med att läsa. Men såna som inte orkar läsa, de kanske orkar se på henne? ;)


Jaså? Det är nog samma föredrag som jag såg en gång. Jag tyckte om hennes lugna sätt och skånska dialekt...Tyckte hon verkade väldigt kunnig. Kanske skulle se om det där föredraget....

/Barracuber


Jag är helt slut, skulle nog inte orkat med NÅGON som pratar i en låda ikväll, så det var nog orättvist mot den goda Nylander...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:33:05, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-04-27 21:59:09

alfapetsmamma skrev:Jag är helt slut, skulle nog inte orkat med NÅGON som pratar i en låda ikväll, så det var nog orättvist mot den goda Nylander...


Välkommen "tillbaka" förresten! Det har varit tomt här utan dig! :)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:33:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-27 22:02:38

barracuber skrev:
alfapetsmamma skrev:Jag är helt slut, skulle nog inte orkat med NÅGON som pratar i en låda ikväll, så det var nog orättvist mot den goda Nylander...


Välkommen "tillbaka" förresten! Det har varit tomt här utan dig! :)

/Barracuber


Hmm? Har jag varit borta? Inget jag märkt... ;) (Jag har ännu mer möten och eländor än vanligt just nu, det är nog mest så. Plus att jag verkligen inte ids engagera mig i vissa diskussioner, så är det mest somligt som är på tapeten här ibland så blir jag inaktiv på forumet medan jag väntar på att det ska komma upp nåt som intresserar mig.)

Och tack förresten, insåg jag sent omsider att jag skulle skriva. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:33:05, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Panika » 2009-04-28 7:53:48

alfapetsmamma skrev:Nylander stängde jag av efter en halv minut, hon gick inte att se på, och jag har inget problem med att läsa. Men såna som inte orkar läsa, de kanske orkar se på henne? ;)


Det är värt att mala sig igenom.
Som sagt, tog tusen år för mig, man missar om man inte tittar och lyssnar - men det var verkligen värt det.

Ja, Baraccuber, det är du som lade ut länken på din blogg, tror jag.
Det tackar jag för, om jag inte gjort det innan :D
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in