Artikel: Hade Adolf Hitler Aspergers syndrom?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-22 21:27:53

Altus skrev: Äntligen en kraftfull man som vi kan ha som symbol. Nästa gång det blir konflikt inom vården (eller annorstädes) ska jag peka på en bild av Herr Hitler och se om de ger med sig. För att fylla deras hjärtan med fruktan. :twisted:


:lol: *Skriker av skratt*
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-22 21:31:55

Konstigt att det aldrig är någon NT:are som intresserat sig för att göra en lista över diverse miffon UTAN neuropsykiatrisk diagnos.
Eller tänk om man skulle göra en lista över alla galningar som har den gemensamma diagnosen epilepsi...eller närsynthet...eller hälta...eller bara hederliga finnar (acne...inte våra grannar i öster, även om de säkert är hederliga de också :wink: ).
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Altus » 2009-04-23 23:27:11

Kahlokatt skrev:Eller tänk om man skulle göra en lista över alla galningar som har den gemensamma diagnosen epilepsi...eller närsynthet...eller hälta...eller bara hederliga finnar (acne...inte våra grannar i öster, även om de säkert är hederliga de också :wink: ).


Dessa saker påverkar inte personligheten eller framgångspotentialen lika mycket, medan aspergers ofta är antingen en tillgång eller ett hinder. Vi är helt enkelt mer intressanta att studera.

Vad studierna också kan lära oss är att vi inte ska försöka arbeta som psykolog eller fotbollsspelare, men däremot som vetenskapsman eller galen diktator.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Zombie » 2009-04-23 23:34:14

En del aspergare tror jag är extra lämpliga som just psykologer respektive fotbollsspelare.

Men där är det ju ingen som söker efter avvikelsen, vilket folk gör hos vetenskaparen och den galne diktatorn.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Altus » 2009-04-24 0:06:35

Zombie skrev:En del aspergare tror jag är extra lämpliga som just psykologer respektive fotbollsspelare.


Kanske, det var bara ett par snabba exempel jag kom på. Vilka yrken skulle du säga är dåliga val för aspergare (även om det kan finnas undantag), om några?

Som psykolog är det en klar fördel om man kan läsa människor bra, inklusive mellan raderna och kroppsspråk. Ju djupare desto bättre. Det är nog svårt för många med aspergers, tror jag. Men det finns ju olika områden av psykologi och olika arbeten för psykologer, och en del kan säkert passa en del aspergare.

Som fotbollsspelare är samarbete väldigt centralt, liksom en förmåga att hantera ett snabbt informationsflöde och snabbt fatta beslut hela tiden (ingen tid till eftertänksamhet eller analys), och god motorik. Alla aspergare uppfyller inte alla kriterier (jag har t ex inte märkt av någon direkt dålig motorik hos mig själv, även om jag alltid har hatat sport), men den kombination av egenskaper som krävs för framgång i fotboll är nog ändå ganska ovanligt hos aspergare. Men det är bara vad jag tror, är ingen expert. Ska det vara en fysisk sport så är nog t ex golf mer lämpligt, gissar jag.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Zombie » 2009-04-24 0:17:34

Variationsbredden bland oss är tillräckligt stor för mycket mer än vad även de flesta "experter" inser.

Sedan får man inte glömma vad man kan öva upp genom kompensatoriska strategier, genom att tvingas reflektera över vad snart sagt alla andra tar för självklart och genom hyperfokus.

Med det vill jag inte skönmåla oss. Det är därför jag skriver "en del".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Savanten Svante » 2009-04-24 11:42:25

De tog minsann med mitt inlägg! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Jonte » 2009-04-24 11:49:33

Pemers också, bra skrivet!
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-24 11:58:36

Svante och Pemer,

Väl rutet! Jag står bakom er. :D
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2009-04-24 12:06:21

KrigarSjäl skrev:Svante och Pemer,

Väl rutet! Jag står bakom er. :D

Och jag.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav abstrakt » 2009-04-24 12:07:20

För några år sedan när det började skrivas om att Einstein och Newton hade AS så vill jag minnas att expertisen avfärdade dessa diagnoser med motiveringen att det inte var möjligt att ställa riktiga diagnoser utan att träffa personen i verkligheten. Har "dom" ändrat sig nu heller? Är det mer legitimt att stämpla onda och avskyvärda personer med diagnoser?
Senast redigerad av abstrakt 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
abstrakt
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2008-11-09

Inläggav Savanten Svante » 2009-04-24 12:12:09

Zombie skrev:
KrigarSjäl skrev:Svante och Pemer,

Väl rutet! Jag står bakom er. :D

Och jag.


Tack ska ni ha!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2009-04-24 12:12:17

abstrakt skrev:... Är det mer legitimt att stämpla onda och avskyvärda personer med diagnoser?


Väldigt bra fråga. Den sidan av saker har väl inte riktigt kommit fram i den här tråden?

Att Läkartidningen lyfter fram just Adolf Hitler?? När man lika gärna kunde valt Einstein eller Newton eller Bill Gates?

Känns klart olustigt när man tänker efter....

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Micke » 2009-04-24 12:19:19

Men om ni stör er på Margarethas inlägg vad tycker ni då om Peter Dahls?
Han verkar ju tro/anse att Aspergers är en sjukdom man kan medicinera bort. Fast han är ju kritisk till artikeln så då kanske det inte gör något?...

Själv tycker jag att artikeln var intressant (om än olycklig). Hitler var nog kanske en av oss ändå. Men det förklarar förstås inte hans brutalitet vilket även artikeln var tydlig med.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Zombie » 2009-04-24 12:27:25

Micke skrev:Men om ni stör er på Margarethas inlägg vad tycker ni då om Peter Dahls?
Han verkar ju tro/anse att Aspergers är en sjukdom man kan medicinera bort. Fast han är ju kritisk till artikeln så då kanske det inte gör något?...

Det var djävligt okunnigt alternativt klantigt av honom.
Men i övrigt tycker jag faktiskt han hade en viktig poäng.

Liksom abstrakt och Barracuber härovan.

Micke skrev:Själv tycker jag att artikeln var intressant (om än olycklig). Hitler var nog kanske en av oss ändå. Men det förklarar förstås inte hans brutalitet vilket även artikeln var tydlig med.

Instämmer.

Men jag skulle behöva se ett högklassigt urval av alla de andra artiklar där medicinare har satt postuma diagnoser på jeppen innan jag kan tycka något på allvar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:07:10, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Micke » 2009-04-24 12:30:58

abstrakt skrev:För några år sedan när det började skrivas om att Einstein och Newton hade AS så vill jag minnas att expertisen avfärdade dessa diagnoser med motiveringen att det inte var möjligt att ställa riktiga diagnoser utan att träffa personen i verkligheten. Har "dom" ändrat sig nu heller? Är det mer legitimt att stämpla onda och avskyvärda personer med diagnoser?

Som jag uppfattar artikeln så påstår den inte mer än att Hitler kan ha haft AS. Man spekulerar alltså bara och är knappast ute efter att ställa någon riktig diagnos.

Men din frågeställning är ändå intressant för det är illa nog om det nu är så att "dom" är mer benägna att spekulera när det gäller Hitler än när det gäller ex Einstein.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 19:07:15, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Jonte » 2009-04-24 12:35:03

Tror inte att Peter Dahl specifikt menar att aspergers skulle kunna medicineras utan vänder sig mot att man försöker förklara ondska med något diagnosticerbart.

Men argumentationen för Hitler som aspie är väl lika mycket eller lite övertygande som argumentationen för Einstein eller Gates som aspie. Möjligt men långt ifrån bevisat, än mindre bevisat är förstås att diagnosen skulle förklara genialiteten eller ondskan. Man kan spekulera så länge man vet att det är det man gör.

Den här som gjort det ordentliga klavertrampet är så klart Margareta, sånt som hon skrev är inte acceptabelt, särskillt inte av en proffessionell.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 19:07:15, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-24 13:02:18

Jonte skrev:Den här som gjort det ordentliga klavertrampet är så klart Margareta, sånt som hon skrev är inte acceptabelt, särskillt inte av en proffessionell.

Såna som hon vill att vi ska vara och förbli handikappade. Det ligger i hennes intresse som arbetsterapeut.

Den där jeppen från FK skriver också i eget intresse; naturligtvis vill inte FK se fler med diagnos.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:07:15, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2009-04-24 13:58:58

Bra rutet av Svante och Pemer!

Jag vill gärna citera Dahl. Även om han skrev något om medicinering så tror jag att han inte syftade på medicinering av Aspergers utan medicinering generellt: även han skrev ju det jag själv noterade för någon sida sedan, nämligen att Hitler diagnosticerats postumt med de mest skiftande psykiatriska problem av vilka flera går att medicinera.

Att Hitler var en udda person är det nog få som tvivlar på men är inte behovet att diagnossätta honom ett uttryck för vår tids medikaliseringstendens - dvs. behovet av att sjukstämpla allt avvikande. För hemska tanke; tänk om han var "normal" och med utstuderat politisk och taktisk begåvning genomförde allt vanvett med intention.
Kanske är det detta som är så svårt att smälta.


Ovanstående tycker jag visar på det vettiga i Dahls inställning. Det kanske är så att genom att diagnosticera det avvikande skapar "de normala" en värld där de fortfarande kan få leva trygga i tanken på att ingen "normal" någonsin skulle kunna utföra brott. Och skulle brott inträffa är det per definition av en icke normal. Och icke normala har ju inte samma värde som de som ingår i den normala gemenskapen.... i förlängningen.

Intressant iakttagelse men skrämmande framtidsvision.

Skrämmande ända tills ALLA får en egen diagnos. Först då kanske de tillbommade Normala Människorna inser att diagnoser inte säger ett jäkla dugg om vem och hur man är... *sucka*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:07:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2009-04-24 14:04:18

Bra rutet weasley! ;)

Och jag lägger till: vi är inte bättre här på forumet i att vilja lägga kärnreaktorväggar och helst en artskillnad mellan oss "människor" och en "skurk". Se Fritzl-tråden ("Släpp fram mobben") ni som tvivlar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:07:15, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav pH » 2009-04-24 14:21:08

weasley skrev:Bra rutet av Svante och Pemer!

Jag vill gärna citera Dahl. Även om han skrev något om medicinering så tror jag att han inte syftade på medicinering av Aspergers utan medicinering generellt: även han skrev ju det jag själv noterade för någon sida sedan, nämligen att Hitler diagnosticerats postumt med de mest skiftande psykiatriska problem av vilka flera går att medicinera.

Att Hitler var en udda person är det nog få som tvivlar på men är inte behovet att diagnossätta honom ett uttryck för vår tids medikaliseringstendens - dvs. behovet av att sjukstämpla allt avvikande. För hemska tanke; tänk om han var "normal" och med utstuderat politisk och taktisk begåvning genomförde allt vanvett med intention.
Kanske är det detta som är så svårt att smälta.


Ovanstående tycker jag visar på det vettiga i Dahls inställning. Det kanske är så att genom att diagnosticera det avvikande skapar "de normala" en värld där de fortfarande kan få leva trygga i tanken på att ingen "normal" någonsin skulle kunna utföra brott. Och skulle brott inträffa är det per definition av en icke normal. Och icke normala har ju inte samma värde som de som ingår i den normala gemenskapen.... i förlängningen.

Intressant iakttagelse men skrämmande framtidsvision.

Skrämmande ända tills ALLA får en egen diagnos. Först då kanske de tillbommade Normala Människorna inser att diagnoser inte säger ett jäkla dugg om vem och hur man är... *sucka*


Håller med dig i mycket, likt det jag själv försökt formulera. Hejja dig!

Det farliga med postym diagnosticering är just detta att försöka lyfta ut gärningsmannen som tillhörande en avskiljbar grupp, och därmed ge ondskan en förklaring som samtidigt innehåller en friskrivning; "det skulle inte kunnat vara jag".

Det finns en fara i alla "hjältelistor" också. Iofs ger de förebilder. Det kan ungsommar behöva. Men de kan också förmedla budskapet att "Du bör lyckas trotts dina problem - se på...".

Vissa av "oss" kan ha svårt nog med att få vardagen att fungera. De hjältar jag behöver är inte av stjärnkvalitet. Jag vill ha förebilder som klarat ett förvärvsarbete, en parrelation, en föräldrarroll, ett socialt umgänge, ett meningsfullt, produktivt, givande och hanterbart vardagsliv. Jag tror inte jag är ensam.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 19:07:15, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav weasley » 2009-04-24 14:31:37

Zombie skrev:Bra rutet weasley! ;)

Och jag lägger till: vi är inte bättre här på forumet i att vilja lägga kärnreaktorväggar och helst en artskillnad mellan oss "människor" och en "skurk". Se Fritzl-tråden ("Släpp fram mobben") ni som tvivlar.


Ja, det är inte bara Fritzl. Otaliga är de människor som begått de mest vanvettiga brott mot andra och sej själva

- Den tyske kannibalen

- Ted Bundy

- BTK

- Personen som stod som förebild för wackot i "När lammen tystnar"

- Marc Detroux (stavning?)

Men samtidigt som de är i någon mån vanliga människor så är det ändå svårt att förstå hur någon kan utföra de dåd dessa personer har gjort. Att diagnosticera bort problemen är dock en vansklig väg att gå.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:07:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Altus » 2009-04-24 15:39:48

Jag tycker inte att det behöver vara så osäkert att diagnostisera någon som Hitler, med tanke på vilken mängd biografisk data som ändå finns.

Undrar om det inte finns mer relevant data om Hitler än vad som framkommer under en vanlig AS-utredning, även om denna är många timmar av tester och intervjuer. Hitler kanske inte fyllde i några formulär specifikt för AS, eller fick AS-frågor, men ska man tro det som står i texten (även om det är ett urval av data för att stödja just AS-hypotesen) så verkar han ha en klar AS-profil.

Sedan är det väl ändå ganska olyckligt med en artikel som lätt kan sätta idéer i huvudet på folk som inte förstår bättre, som inte kan skilja på Hitlers ondska och hans eventuella AS.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 19:07:15, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav regnif » 2009-05-01 4:02:49

Vad fina inlägg av forumiterna det var där på den sidan. :)

weasleys inlägg om alla de där ledarna var rätt underhållande också. Och några till.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:07:15, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in