Begagnad dator

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Garum » 2009-04-22 16:56:41

Va bra.. ska bli spännnande och se om/hur det funkar sen när jag väl fått min nygamla burk :)
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Miche » 2009-04-24 9:11:10

Lilla Gumman skrev:Ubuntu-skivan hittade jag. Men dualboot får vänta. Jag har nu en bärbar dator med Vista installerat. Alla skivor följde med. Verkar som om det blir ett himla krångel att formatera om datorn och installera om allt. Men nästa gång jag ska byta dator blir det nog så att jag installerar Ubuntu och Vista parallellt. Eller när jag tycker att den här datorn är kass och behöver bytas ut om ett år eller så, då kanske jag formaterar om den och installerar Ubuntu i stället.

Jag föreslår dels att du läser tråden om Ubuntu, dels ser om du kan använda dig av något program som partitionerar utan att formatera om (jag känner tyvärr bara till kommersiella sådana, så som Partition Magic).
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Miche » 2009-04-24 9:16:29

Garum skrev:
Savanten Svante skrev:Det är absolut värt ett försök. Som sagt, om man inte gillar det så kan man ju betala microsoft tusenlappar efteråt.

Varför det? finns andra sätt att få Windows på utan att skänka Microsoft en massa tusenlappar.. :wink:

Jag känner en kille som menar att Microsoft har orsakat honom större kostnader än vad de piratkopierade Microsoft produkter som han har, skulle ha kostat.
Helst skulle han vilja fakturera Microsoft för omkostnader han haft pga deras usla stabilitet som tvingat honom att installera om datorer massor med gånger!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-04-24 10:13:08

Det brukar vara problem med sidor med flash under linuxsystem och ibland kan det vara problem med att hitta olika drivrutiner för skrivare och sånt eller med ljudet. Det är i varje fall min erfarenhet. Jag har även haft trassel med nätverksinställningar.

Så så jävla rosenrött som de värsta linuxnördarna här säger är det inte.

Ska man bara surfa och skriva brukar det dock gå bra.

Savante Svante: Hur får man igång Spotify? Jag skulle vilja ha det på min Netbook. Kör Xandros och Eeexubuntu - det senare mycket likt Ubuntu så det brukar funka med samma lösningar. Wine?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2009-04-24 10:22:35

Miche skrev:
Garum skrev:
Savanten Svante skrev:Det är absolut värt ett försök. Som sagt, om man inte gillar det så kan man ju betala microsoft tusenlappar efteråt.

Varför det? finns andra sätt att få Windows på utan att skänka Microsoft en massa tusenlappar.. :wink:

Jag känner en kille som menar att Microsoft har orsakat honom större kostnader än vad de piratkopierade Microsoft produkter som han har, skulle ha kostat.
Helst skulle han vilja fakturera Microsoft för omkostnader han haft pga deras usla stabilitet som tvingat honom att installera om datorer massor med gånger!


Och det är inte bara piraterna som har de problemen!

<a target="_blank" href="http://www.mouthshut.com/review/Windows_Vista-135107-1.html">Sue Microsoft!</a>

artikeln skrev:All MS Windows users (legal users of course!) should seriously consider coming together to sue Microsoft. It would be very interesting to devise a method to measure the productivity losses world wide due to "crashes" and instability in Windows and the applications that comes with Windows (like Internet Explorer). Will we ever put up with such crap in another product?

Say, you are traveling in a car and suddenly it shuts down in the middle of road, will you have all the patience to swtich off all the other devices within the car and restart the car twice a day? How about re-starting your TV, washing machine, oven or mixer while you are half way through the job?
...


/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Pemer » 2009-04-24 10:26:46

Ligger mycket i det...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Miche » 2009-04-24 10:30:40

barracuber skrev:
artikeln skrev:All MS Windows users (legal users of course!) should seriously consider coming together to sue Microsoft. It would be very interesting to devise a method to measure the productivity losses world wide due to "crashes" and instability in Windows and the applications that comes with Windows (like Internet Explorer). Will we ever put up with such crap in another product?

Say, you are traveling in a car and suddenly it shuts down in the middle of road, will you have all the patience to swtich off all the other devices within the car and restart the car twice a day? How about re-starting your TV, washing machine, oven or mixer while you are half way through the job?
...


/Barracuber

Ganska uppenbart varför man inte använder Microsofts produkter till flygplan, kärnkraftsreaktorer m.fl. kritiska uppgifter...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav lillmupp » 2009-05-01 21:58:07

Jag skrattade gott, högt och länge en dag för några år sedan när jag kom fram till en Bankomat (Nordeas) och den hade en alltför välbekant blå-skärm :lol: :lol: :lol:
Senast redigerad av lillmupp 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Inläggav oxymoronen Erik » 2009-05-01 22:32:13

:D

Ja Windoze förnekar sig aldrig..

Såg själv en annan bankomat som buggat nyligen
med, man undrar hur det är bevänt med säkerheten,
känns inte så förtroendeingivande. :wink:
Senast redigerad av oxymoronen Erik 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
oxymoronen Erik
 
Inlägg: 564
Anslöt: 2008-11-29
Ort: Västerbotten

Inläggav lillmupp » 2009-05-01 23:00:37

Just på Bankomater är det väl inte så farligt med säkerheten som man kan tro.
Gränssnittet är så extremt förenklat med sin skärm, sifferknappsats och kortläsare.

Kortet läses av och kontrolleras men informationen kommer knappast i närheten av något som kan påverka funktionen eller kompromettera säkerheten. Således kan inte ett manipulerat kort vara en ingång för hackare.

Inte heller knappsatsen är någon väg in.

Möjligen kan man tänka sig att det skulle gå att hacka sig in via den nätkoppling som finns men jag förutsätter att den kommunikationen är krypterad och att det finns vettig handskakning mellan systemen. Då spelar det ingen roll att Windows har sina brister, det värsta som kan hända är att vi ser en blå-skärm och det kan jag i detta fallet leva med 8)
Senast redigerad av lillmupp 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Inläggav Pemer » 2009-05-02 2:21:31

På Huddinge pendeltågsstation brukar det ganska ofta ligga en alert om att datorn har hittat ny maskinvara, eller något sådant, nere i högra hörnet i vänthallens TV-skärm med närmaste avgångar och med eventuell info om förseningar. Brukar alltid fnissa för mig själv när jag kommer dit och ska med ta tåget hemåt, och den där rutan ligger uppe... :-)

Såg nog alla reklam-TV-apparater i Tumba Centrum ha något sådant där någon dag för något år sedan också.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2009-05-02 8:18:26

Hej!

Och i Ludvika har någon dataskärmar som vid varje gate visar bussnummer, närmsta avgång och tid då och då blåskärm.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in