E-postarkivering?
12 inlägg
• Sida 1 av 1
E-postarkivering?
Mitt vän har hört av sig om en igenkläggad mailbox och för en gångs skull har jag inget svar att ge honom.
Han vill ha kvar alla sina gamla mail men e-postprogrammet blir för tungt och hårddisken för full. Han använder Entourage för Office 2004 för mac.
Problemet med de alla e-postprogram jag känner till förutom Eudora är att maildatabasen behandlas som en enhet så tömmer han den gamla databasen och arkiverar den på en hårddisk eller möjligtvis en DVD (tror inte den får plats på en CD längre) så riskerar han att radera ut sin nya om han vill leta upp gamla mail.
De lösningar jag kan komma på är:
Hitta någon form av arkiveringsprogram som kan exportera alla mail till en databas. Dessa brukar inte vara gratis och måste ju utprovas först.
Skjuta upp problemet genom att byta till ett annat e-postprogram som han kan använda tills han återigen får problem.
Någon som händelsvis har en idé?
Han vill ha kvar alla sina gamla mail men e-postprogrammet blir för tungt och hårddisken för full. Han använder Entourage för Office 2004 för mac.
Problemet med de alla e-postprogram jag känner till förutom Eudora är att maildatabasen behandlas som en enhet så tömmer han den gamla databasen och arkiverar den på en hårddisk eller möjligtvis en DVD (tror inte den får plats på en CD längre) så riskerar han att radera ut sin nya om han vill leta upp gamla mail.
De lösningar jag kan komma på är:
Hitta någon form av arkiveringsprogram som kan exportera alla mail till en databas. Dessa brukar inte vara gratis och måste ju utprovas först.
Skjuta upp problemet genom att byta till ett annat e-postprogram som han kan använda tills han återigen får problem.
Någon som händelsvis har en idé?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag har råkat ut för något liknande och har numera två installationer på två olika datorer där den ena aldrig går online och hämtar nya mail (den är för säkerhets skull inte konfigurerad så att den kan det) utan enbart har tillgång till de gamla mailen. Troligen skulle det gå att ha olika konton i samma programinstallation eller att ha två olika användare på datorn varav den ena bara kommer åt de gamla och den andra bara kommer åt nya mail.
Jag använder Thunderbird.
Jag använder Thunderbird.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
Nu var det länge sedan undersökte konvertering mellan olika format för e-postarkiv. Jag har heller aldrig tittat på detta för Mac.
Men vad jag ändå minns var att det fanns en del gratisprogram, trots att folks avhängighet av sin e-post är så stor att den skapat en marknad för kommersiella intressen.
På den tiden hittade jag särskilda sajter med information om just detta med konvertering och om vilka verktyg det fanns för detta. Efter ett visst surfande gick det att finna dessa resursöversikter.
Jag vet alltså inte hur det ser ut i dag. Det handlar förstås också om hur mycket tid du vill lägga ner på att hjälpa din vän.
Googlade nyss på följande sökord: Entourage mac email conversion
Det gav upp emot 20 000 träffar, vilket väl är en indikation på att det är rätt många som har motsvarande eller liknande problem.
Själv använder jag fortfarande Eudora, just för att det ger så stora konfigurationsmöjligheter, för dess filterkapacitet och arkiveringsmöjligheter, förutom att det finns konverteringsverktyg om man i något skede kommer fram till att man vill byta e-postklient.
Men vad jag ändå minns var att det fanns en del gratisprogram, trots att folks avhängighet av sin e-post är så stor att den skapat en marknad för kommersiella intressen.
På den tiden hittade jag särskilda sajter med information om just detta med konvertering och om vilka verktyg det fanns för detta. Efter ett visst surfande gick det att finna dessa resursöversikter.
Jag vet alltså inte hur det ser ut i dag. Det handlar förstås också om hur mycket tid du vill lägga ner på att hjälpa din vän.
Googlade nyss på följande sökord: Entourage mac email conversion
Det gav upp emot 20 000 träffar, vilket väl är en indikation på att det är rätt många som har motsvarande eller liknande problem.
Själv använder jag fortfarande Eudora, just för att det ger så stora konfigurationsmöjligheter, för dess filterkapacitet och arkiveringsmöjligheter, förutom att det finns konverteringsverktyg om man i något skede kommer fram till att man vill byta e-postklient.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
Byt till gmail - 6 GB mailbox gratis (det finns andra liknande tjänster som Windows Live). Importera sedan de gamla mailen dit, det blir ändå plats över.
En grundtanke med gmail är att man i princip aldrig ska behöva rensa. Om man inte raderar ett mail direkt finns det oftast en anledning till att det borde sparas.
Som sagt: grundfilosofin är: rensa inte, sök. Känns det ovant?
Obs att gmail är helt webbaserat så man slipper köra Outlook, Thunderbird och liknande (även om det går att göra det) så man kommer åt det från vilken internetdator som helst.
En ovanlig grej med gmail är att den inte använder mappar utan taggar. Hinner inte beskriva skillnaden nu men fördelarna är flera. Taggar kräver dock en viss tillvänjning. Ska beskriva det i annat inlägg.
/Barracuber
En grundtanke med gmail är att man i princip aldrig ska behöva rensa. Om man inte raderar ett mail direkt finns det oftast en anledning till att det borde sparas.
Som sagt: grundfilosofin är: rensa inte, sök. Känns det ovant?
Obs att gmail är helt webbaserat så man slipper köra Outlook, Thunderbird och liknande (även om det går att göra det) så man kommer åt det från vilken internetdator som helst.
En ovanlig grej med gmail är att den inte använder mappar utan taggar. Hinner inte beskriva skillnaden nu men fördelarna är flera. Taggar kräver dock en viss tillvänjning. Ska beskriva det i annat inlägg.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Gmail är inte aktuellt av principskäl. Eudora har vi båda använt i många år tills dess nackdelar fällde avgörandet. Antalet gratisprogram på området är mer begränsat för mac. Men det här problemet är värt en lite pengar bara det går att hitta en lösning. Och gärna en som jag kan använda själv också fast jag använder andra e-postprogram.
- Bjäbbmonstret
Bjäbbmonstret skrev:Gmail är inte aktuellt av principskäl.
Är principskälet "Google"? Då förstår jag hur du tänker. Men då kan du ju välja Yahoo Mail eller Windows Live som är (nästan) lika som gmail.
Är principskälet att "det ligger på webben på någon okänd server?". Då förstår jag att du vill hitta en "lokal" lösning. Frågan är dock ifall lokala lösningar kan bli lika smidiga som webben.
Och det finns faktiskt internetleverantörer som sysslar med annat än att tjuvläsa folks privata mail; Bahnhof exempelvis anser att internet skall vara en "fredad zon" där man faktiskt som privatperson har rätt till ett privatliv.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
Det finns många principskäl men jag tycker framför allt att det är viktigt att man ska kunna komma åt sin mail och lagra den lokalt utan ständig tillgång till uppkoppling. Vilket min kompis som det framför allt handlade om är enig i.
- Bjäbbmonstret
Bjäbbmonstret skrev:Det finns många principskäl men jag tycker framför allt att det är viktigt att man ska kunna komma åt sin mail och lagra den lokalt utan ständig tillgång till uppkoppling. Vilket min kompis som det framför allt handlade om är enig i.
Det finns även Offline Gmail. Man bara installerar ett tillägg som heter Google Gears. Sedan laddar du hem alla dina mail och lagrar dem lokalt. Sedan är det bara att stänga ned nätet. När man skickar ett nytt mail sparas det i utkorgen tills nästa gång man kopplar upp sig.
<a target="_blank" href="http://lifehacker.com/5140668/gmail-goes-offline-with-google-gears">Gmail Goes Offline with Google Gears</a>
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Jag söker ett system för backup av mail offline inte någon slags webmail.
- Bjäbbmonstret
Det märks att du är Macanvändare för du tror fortfarande att det finns smidiga lösningar i själva OS:et (till skillnad från trötta Windozeanvändare., se bara vad Titti skrev, hon behöver två olika datorer för att kunna läsa både nytt och gammalt, när det skulle räcka med ett enda gmail-konto
...). Och det är mycket möjligt att Mac har sådana lösningar, det vet jag inte för jag äger tyvärr ingen Mac.
Men om du ändå - med risk för att jag blir tjatig
- skulle fundera en extra gång på gmail (eller liknande lösningar) är här ett par länkar:
<a target="_blank" href="http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=293062">How do import my old Apple Mail and Entourage emails into Gmail?</a>
<a target="_blank" href="http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t89265.html">Mail - bygga om brevlådorna</a>
När man kör Gmail Offline blir det ju inte "mera webbmail" än om du kör Outlook, Thunderbird, Evolution eller Entourage eller nån annan ickewebbklient. För även i de fallen ligger ju mailen lagrade både lokalt och på en mailserver, precis som när man kör Gmail Offline.
/Barracuber

Men om du ändå - med risk för att jag blir tjatig

<a target="_blank" href="http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=293062">How do import my old Apple Mail and Entourage emails into Gmail?</a>
<a target="_blank" href="http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t89265.html">Mail - bygga om brevlådorna</a>
Bjäbbmonstret skrev:Jag söker ett system för backup av mail offline inte någon slags webmail.
När man kör Gmail Offline blir det ju inte "mera webbmail" än om du kör Outlook, Thunderbird, Evolution eller Entourage eller nån annan ickewebbklient. För även i de fallen ligger ju mailen lagrade både lokalt och på en mailserver, precis som när man kör Gmail Offline.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
barracuber skrev:... se bara vad Titti skrev, hon behöver två olika datorer för att kunna läsa både nytt och gammalt, när det skulle räcka med ett enda gmail-konto...).
Nu var det ett medvetet val att göra så eftersom jag har två datorer med en kvm-switch för att kunna utnyttja samma tangentbord, mus och bildskärm. Den dator jag använder mest sällan ligger det gamla e-postarkivet på - det är en Windowsdator som jag använder bara till de program jag använder i jobbet och som fungerar bäst ostörda under just Windows.
Den andra datorn är min "vanliga" som jag gör allt annat på och på den kör jag faktiskt Linux...

(Och nej - jag vill inte ha g-mail eftersom jag har en egen domän och använder flera e-postadresser som tillhör just den domänen - ett bra sätt att vara oberoende av att använda en viss ISP)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:05:13, redigerad totalt 1 gång.
Hej Titti och Barracuber mfl
Den person som har problemet använder alltså inte Apple Mail utan Entourage. Själv använder jag både Mail och Thunderbird parallellt för olika konton.
Eftersom problemet är en överfylld mailklient har jag svårt att förstå att det skulle lösas med att köra Google Offline men jag kanske missuppfattar något.
Som Barracuber misstänkte ser jag inte Google som ett alternativ, eller Hotmail elller Yahoo för den här personen. Jag vill inte uppmana honom att byta ut den ISP som han har mailen hos mot ett gratisalternativ hos något stort amerikanskt företag. Jag anser att man kan ha större krav på sin ISP och att det kan ses som en fördel om servrarna är i Sverige. Jag anser också att man lokalt bör kunna hantera sin egen backup. Och visst har jag egen domän men jag skulle inte heller vilja att hela ansvaret för min mail ligger på mitt webbhotell på samma sätt som jag naturligtvis kör en lokal backup på mina webbsidor ibland.
Jag må vara konservativ men för mig är detta självklara saker. Det här med extern backup på nätet och liknande som det talas om en del förutsätter en tilltro infrastrukturen som jag inte anser att man bör ha. Man kan visserligen inte lita till sin egen hårdvara heller och jag sköter ingalunda sånt perfekt men man ska åtminstone ha den teoretiska möjligheten att ansvara för sina egna data.
Det är därför jag söker en backuplösning i form av ett exportskript till en databas som kan ta mer än mailprogrammet. Även om det inte är någon just på det här forumet som råkar ha särskilt många tips om det hela vilket bara var en chansning från min sida så har jag lite svårt att förstå varför jag får så många förslag på åtgärder som strängt taget inte alls har med saken att göra eller är relevanta för problemet.
Den person som har problemet använder alltså inte Apple Mail utan Entourage. Själv använder jag både Mail och Thunderbird parallellt för olika konton.
Eftersom problemet är en överfylld mailklient har jag svårt att förstå att det skulle lösas med att köra Google Offline men jag kanske missuppfattar något.
Som Barracuber misstänkte ser jag inte Google som ett alternativ, eller Hotmail elller Yahoo för den här personen. Jag vill inte uppmana honom att byta ut den ISP som han har mailen hos mot ett gratisalternativ hos något stort amerikanskt företag. Jag anser att man kan ha större krav på sin ISP och att det kan ses som en fördel om servrarna är i Sverige. Jag anser också att man lokalt bör kunna hantera sin egen backup. Och visst har jag egen domän men jag skulle inte heller vilja att hela ansvaret för min mail ligger på mitt webbhotell på samma sätt som jag naturligtvis kör en lokal backup på mina webbsidor ibland.
Jag må vara konservativ men för mig är detta självklara saker. Det här med extern backup på nätet och liknande som det talas om en del förutsätter en tilltro infrastrukturen som jag inte anser att man bör ha. Man kan visserligen inte lita till sin egen hårdvara heller och jag sköter ingalunda sånt perfekt men man ska åtminstone ha den teoretiska möjligheten att ansvara för sina egna data.
Det är därför jag söker en backuplösning i form av ett exportskript till en databas som kan ta mer än mailprogrammet. Även om det inte är någon just på det här forumet som råkar ha särskilt många tips om det hela vilket bara var en chansning från min sida så har jag lite svårt att förstå varför jag får så många förslag på åtgärder som strängt taget inte alls har med saken att göra eller är relevanta för problemet.
- Bjäbbmonstret