Sexualitet och kläder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sexualitet och kläder

Inläggav rhod » 2009-04-13 23:50:49

Jag har alltid varit sexuellt attraherad av kläder. Jag tycker om stora långa damcollegetröjor, fantiserar om att jag urinerar med kläderna på, badar med kläder är sköntr, och blir upphetsad av det. Är det något som är vanligt med funktionshindret?

Jag hade väl en sen blöjålder (adopterades från rumänien nov 1994) och tänkte att det väl kunde vara en orsak till det hela. Påverkar mig stort i vardagslivet eftersom jag dras till damkläder och till bomullsplagg såsom Collegetröjor, mjukisbyxor och vatten och dammodell är sensuella som sjutton...
Senast redigerad av rhod 2011-05-04 19:02:12, redigerad totalt 1 gång.
rhod
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Moggy » 2009-04-14 0:38:12

Bild
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 19:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-14 0:48:47

Ett troll till ser jag. Eller en dåre. De är inte långvariga iaf, alltid något...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:02:12, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alexandra » 2009-04-14 1:16:50

Gunilla Gerland beskriver i boken "Autism: relationer och sexualitet" bland annat just fetischism bland personer med diagnosen Asperger. Bland annat beskrivs att en man med Asperger fann regnkläder i galon väldigt upphetsande. När han under en period gjorde praktik på ett dagis, så uppstod det problem när småttingarna skulle ut med regnkläder på.

Därmed inte sagt att jag personligen tror att denne person är representativ för aspergare. Men då jag precis läst denna bok, så kom jag ändå att tänka på det.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-14 1:24:18

Alexandra skrev:Gunilla Gerland beskriver i boken "Autism: relationer och sexualitet" bland annat just fetischism bland personer med diagnosen Asperger.

Vad baserar hon den tesen på?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:02:12, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alexandra » 2009-04-14 1:41:04

Jag uppfattar det inte som att hon driver någon sorts tes, däremot beskriver hon flera fall av fetischism bland personer med autism eller Asperger. Det rör sig dock om undantag, inte om norm.

Boken baseras på intervjuer med 10 personer med diagnosen Aspergers syndrom, 2 personer med diagnosen autism, samt 8 föräldrar till personer med antingen Asperger eller autism, och diverse "personal", såväl professorer som psykologer och vårdare.

Då Gunilla Gerland själv har diagnosen Asperger, och nu i många års tid föreläst och skrivit om autism och Asperger, så borde hon väl rimligen ha viss koll.

Jag har en hel del personliga invändningar mot boken, framförallt mot att hon på ynka 173 sidor lyckas avhandla såväl "lågfungerande autister" som personer med Asperger.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-14 1:51:53

Alexandra skrev:Jag uppfattar det inte som att hon driver någon sorts tes, däremot beskriver hon flera fall av fetischism bland personer med autism eller Asperger. Det rör sig dock om undantag, inte om norm.

Boken baseras på intervjuer med 10 personer med diagnosen Aspergers syndrom, 2 personer med diagnosen autism, samt 8 föräldrar till personer med antingen Asperger eller autism, och diverse "personal", såväl professorer som psykologer och vårdare.

Jag har en hel del personliga invändningar mot boken, framförallt mot att hon på ynka 173 sidor lyckas avhandla såväl "lågfungerande autister" som personer med Asperger.

Här medger du själv att hennes teser inte har vidare mycket bäring. Alla kan se att det är på tok för klent underlag för att driva teserna framåt.

All heder åt henne för boken hon skrev om sig själv, men jag gillar inte riktigt att hon blir ngn slags talesperson för alla aspergare. Inte med tanke på att hon "upptäcktes" av Gillberg.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2009-04-14 2:03:47

Tips till rhod: att börja diskutera sina sexuella böjelser i första inlägget innan man ens sagt hej eller presenterat sig är inte särskilt lämpligt ens på ett Aspergerforum. Det ger liksom inte ett seriöst första intryck om man säger så.

Vet inte om fetischism är vanligare bland aspergare än bland normalbefolkningen, känner bara en som jag skulle räkna som sådan.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alexandra » 2009-04-14 2:09:35

Detta med Asperger är relativt nytt för mig, jag försöker att läsa in mig på ämnet. Min karl har Asperger, och han har inte minsta tillstymmelse till intresse för nåt av det som rhod beskriver. Själv misstänker jag att jag, förutom ADD, dessutom kan ha AS, och genomgår nu en kompletterande neuropsykologisk utredning. Inte heller jag har några av de preferenser som rhod beskriver. Och jag tror, som sagt, inte att hans preferenser är representativa för aspergare i allmänhet.

Då Gunilla Gerland ändå, efter vad jag förstått, är något av en ansedd talesperson för aspergare och själv har diagnosen, så tyckte jag att det var intressant att ta upp, när ämnet nu dök upp här. Jag hade nog inte kommit på tanken att själv starta en dylik tråd...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav rdos » 2009-04-14 7:47:27

Det finns oxå en mer professionell studie om "Autism och sexualitet" som jag tror RFA säljer. Däri framgår oxå att det finns avvikelser inom gruppen. Att de inte är "norm" är väl en självklarhet, men de kanske inte är så ovanliga som man tror heller? De flesta presenterar dem nog inte i första inlägget som rhod. Speciellt på det här forumet torde det vara väldigt olämpligt. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Milyc » 2009-04-14 10:34:57

Att somliga kan få intrycket att avvikande sexualitet skulle vara vanligare inom autismspektrum kan ju bero på att dessa personer är mer öppna med de böjelser de har medan NT håller sådant hemligt.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav weasley » 2009-04-14 13:05:11

KrigarSjäl skrev:
Alexandra skrev:Jag uppfattar det inte som att hon driver någon sorts tes, däremot beskriver hon flera fall av fetischism bland personer med autism eller Asperger. Det rör sig dock om undantag, inte om norm.

Här medger du själv att hennes teser inte har vidare mycket bäring. Alla kan se att det är på tok för klent underlag för att driva teserna framåt.


KS, det är inte fråga om någon TES. Det är det ingen som påstått. Läs Alexandras första inlägg igen. Jag citerar:

Gunilla Gerland beskriver i boken "Autism: relationer och sexualitet" bland annat just fetischism bland personer med diagnosen Asperger.


Lägg märke till ordet beskriver. Att beskriva något är inte samma sak som att framföra en tes.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2009-04-14 13:14:53

Har övervägt att anmäla inläggen som säger "troll".
Var det inte meningen att vi skulle ge fan i att skrämma bort nykomlingar härifrån.

Om klädfetischism har andra skrivit ungefär så mycket som jag också känner till, men dåligt socialt omdöme är väl för fan ett av kardinalkännetecknen på Asperger. Och dålig impulskontroll för NPF allmänt.
En yttring av det kan vara just att skälla ner en nykomling som man omöjligt kan veta vem det är. Men till skillnad från den som kommer ny hit har den som skäller ner nykomlingen haft tid att lära sig att hålla sig i skinnet på i varje fall det här forumet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Sexualitet och kläder

Inläggav Miche » 2009-04-14 13:45:30

rhod skrev:Jag har alltid varit sexuellt attraherad av kläder. Jag tycker om stora långa damcollegetröjor, fantiserar om att jag urinerar med kläderna på, badar med kläder är sköntr, och blir upphetsad av det. Är det något som är vanligt med funktionshindret?

Det som kanske är lite typiskt för Aspisar är väl inte själva fantasierna, utan att man kan gå ut och berätta om detaljer som är lite väl intima.
NT-människor tycks ha en spärr som gör att man håller fantasierna för sig själva...

Alexandra skrev:Min karl har Asperger, och han har inte minsta tillstymmelse till intresse för nåt av det som rhod beskriver.

Är du helt säker på det? Han kanske fantiserar men inte vill/vågar berätta... :oops:
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sexualitet och kläder

Inläggav Zombie » 2009-04-14 14:16:54

Miche skrev:
rhod skrev:Jag har alltid varit sexuellt attraherad av kläder. Jag tycker om stora långa damcollegetröjor, fantiserar om att jag urinerar med kläderna på, badar med kläder är sköntr, och blir upphetsad av det. Är det något som är vanligt med funktionshindret?

Det som kanske är lite typiskt för Aspisar är väl inte själva fantasierna, utan att man kan gå ut och berätta om detaljer som är lite väl intima.
NT-människor tycks ha en spärr som gör att man håller fantasierna för sig själva...

Precis. Och det kan rätt många av oss vittna om; och om inte på det sexuella området så på andra.

Tack för orden som inte jag hittade. ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rhod » 2009-04-14 16:41:59

Anledningen till jag är så öppen i detta sammhang, är att jag vill göra folk medvetna om hur avikande sexuella preferenser i kombination med ett neuropsykiatriskt syndrom kan skapa enormt mycket elände.
En möjlig orsak till tillståndet tror jag kan bero på nervsystemet, att man reagerar starkare med beröring, och kläder kan oavsiktligt sända ut liknande signaler till hjärnan som vid ett samlag.

Jag tror dessutom att grundproblemet med specialintressen, punktlighet och överaktivt sexualdrift kan bero på att personen är inställd på att "tillfredställa sig själv" högre än att hålla uppe ett deltagande i den verkliga livet.

Detta är ju inte så farligt när det gäller vanliga intressen, som kan ge ett mervärde såsom datorer, historia osv. Men om det angriper det sexuella området kan det få fruktansvärda konsekvenser för hela personens framtid och omgivning.
Det är därför jag är så öppen med det här, för att man ska veta om vad som kan hända inuti en person med AS.

I övrigt lever ofta personer med AS i en "egen värld", som står högre prioriterad än verkligheten. Och eftersom ADL och hygienisk funktion fungerar dåligt med ovanstående, kan det i barndomen medföra att den sexuella utvecklingen "felprogrammeras" att reagera på fel substanser. Jag har lite information om detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_fetishism (omnämer teorin om behaviorism (sexuell accessoriation till situationer) osv.

Ett av de största problem med hela AS är att man har en "inre värld" som man vill uttrycka, fast man är "spärrad" att göra det omvända?!
Faktum var att jag upplevde i början att jag hade "hamnat i fel värld" när jag kom till. Det har följt mig hela tiden.

Man har en inre spegelvärld, som man själv förfogar över. Sedan försöker man "anpassa" den vanliga världen till det, vilket får absurda följer.
Senast redigerad av rhod 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
rhod
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Inger » 2009-04-14 16:56:57

Låter som rimliga antaganden. Har själv spekulerat i liknande banor.

Dock bör man inte göra misstaget att tro att egna egenheter gällar alla med AS/NPF. Skulle tro att parafilier ändå är relativt ovanligt även bland personer med annorlunda fungerande nervsystem.

Men du kan ju alltid göra en omröstning och se (säg till om du vill ha hjälp med det). Gissar att chansen ökar att få ärliga svar om man kan rösta anonymt då alla nog inte är så intresserade av att diskutera ev sexuella böjelser på ett öppet forum som kan läsas av vem som helst.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-04-14 17:06:07

Jag tror inte att en omröstning på forumet ger så mycket. Jag tror inte heller att det är en "programmeringssak", utan jag tror att parafilier är medfödda, och de har således inget med vårt nervsystem att göra. De ärvs som separata delar. Jag tror oxå att parafilier är något vanligare i AS-populationen, men det finns såvitt jag vet inget publicerat material kring detta.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rhod » 2009-04-14 17:07:56

Hela beskymret är väl just att ämnet är "låst" för att folk vill inte prata så som jag gör.
Och andra sidan tror jag att jag fungerar så att jag tyvärr har en förälskelse i mig själv, och sätter det sexuella i centrum för mitt liv.
Senast redigerad av rhod 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
rhod
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Konservburk » 2009-04-14 18:05:44

Jag tror att det är vanligare hos AS personer att ha parafilier, fast det är ju bara spekulationer från min sida förstås.

Jag själv har en parafili, och är ganska så öppen om den faktiskt, men bara för närmsta vänner, eller anonymt på internet (som här).

Så länge jag kan minnas, sen litet barn, så har jag alltid varit fachinerad av ätande, jag älskade se monster äta upp tecknade figurer på TV eller i TV-spel.
När jag sedan blev äldre så föll jag för kvinnor som äter upp andra människor och djur, eller kvinnor som blir uppätna av djur/monster.

Jag vet inte varför jag är sån, kanske för att jag har asperger (och då stämmer det ju att man är född med en parafili eftersom asperger är medfött) och att jag går in så mycket för saker och detaljerna, att jag ser något sexuellt bakom det som inte en vanlig person skulle göra.
Senast redigerad av Konservburk 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Konservburk
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-04-14

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-04-14 19:20:31

De människor i min bekantskapskrets jag vet har dragning mot fetischism har också andra mycket intensiva intressen. Kanske finns det ett samband mellan intensiva och eller monomana intressen och en dragning åt fetishism? Bara ett uppslag.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2009-04-14 21:27:45

Bjäbbmonstret skrev:De människor i min bekantskapskrets jag vet har dragning mot fetischism har också andra mycket intensiva intressen. Kanske finns det ett samband mellan intensiva och eller monomana intressen och en dragning åt fetishism? Bara ett uppslag.


Absolut. Jag tror det finns en koppling där.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-14 21:41:01

rhod skrev:Anledningen till jag är så öppen i detta sammhang, är att jag vill göra folk medvetna om hur avikande sexuella preferenser i kombination med ett neuropsykiatriskt syndrom kan skapa enormt mycket elände.
En möjlig orsak till tillståndet tror jag kan bero på nervsystemet, att man reagerar starkare med beröring, och kläder kan oavsiktligt sända ut liknande signaler till hjärnan som vid ett samlag.

Jag tror dessutom att grundproblemet med specialintressen, punktlighet och överaktivt sexualdrift kan bero på att personen är inställd på "tillfredställa sig själv" högre än att hålla uppe ett deltagande i den verkliga livet.

Detta är ju inte så farligt när det gäller vanliga intressen, som kan ge ett mervärde såsom datorer, historia osv. Men om det angriper det sexuella området kan det få fruktansvärda konsekvenser för hela personens framtid och omgivning.
Det är därför jag är så öppen med det här, för att man ska veta om vad som kan hända inuti en person med AS.

I övrigt lever ofta personer med AS i en "egen värld", som står högre prioriterad än verkligheten. Och eftersom ADL och hygienisk funktion fungerar dåligt med ovanstående, kan det i barndomen medföra att den sexuella utvecklingen "felprogrammeras" att reagera på fel substanser. Jag har lite information om detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_fetishism (omnämer teorin om behaviorism (sexuell accessoriation till situationer) osv.

Ett av de största problem med hela AS är att man har en "inre värld" som man vill uttrycka, fast man är "spärrad" att göra det omvända?!
Faktum var att jag upplevde i början att jag hade "hamnat i fel värld" när jag kom till. Det har följt mig hela tiden.

Man har en inre spegelvärld, som man själv förfogar över. Sedan försöker man "anpassa" den vanliga världen till det, vilket får absurda följer.

Varför försöker du få det att verka som att du talar för andra när du i själva verket talar om dig själv?

Ditt blaj kan du få skriva hur mycket du vill, men kom för fan inte och säg att ditt blaj är allmänn sanning.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Garum » 2009-04-14 22:16:26

:lol: :lol:
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 19:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in