Radera ditt konto är omöjligt - Allt finns kvar för evigt

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Radera ditt konto är omöjligt - Allt finns kvar för evigt

Inläggav Tingeling » 2009-04-12 20:12:32

Då jag personligen inte vill vara kvar här på
Aspergerforum (p.g.a. att jag anser att forumet är
långt ifrån vad jag trodde att det var) blev jag ytterst
förvånad över det var lättare sagt än gjort.
Det går inte att radera sitt konto eller sitt nickname.

Detta är brukligt på de flesta forum. Ibland låter
man inläggen stå kvar för att inte förstöra trådar
(vilket har en poäng) och då står det t.ex. "f.d. medlem"
istället för ditt nickname. Det kan jag tycka är OK men
på Aspergerforum vägras vi den rätten och allt du skrivit
samt ditt nick finns kvar för evigt.

Vare sig du vill det eller ej.

Att inte kunna radera sitt konto samt ta bort sitt nickname
tycker jag är absurdt och oseriöst.

Speciellt med tanke på gruppen som skriver och
att många kanske ångrar vad de skrivit eller
en del faktiskt varit riktigt sjuka när de skrivit
sina inlägg. Det känns motbjudande att dessa
inlägg med nickname står kvar ifall personen
i fråga inte ens vill det.
.

Det normala i forum är ju att man åtminstone
har den rättigheten att just ta bort nickname och
konto. Vissa undantag finns..typ
Flashback men jag hade ingen aning om att
Aspergerforum (där man dessutom kan se alla
våra inlägg på internet hur lätt som helst) tillämpar
samma princip. Man kan ju faktiskt undra lite över
det syftet nu så här i efterhand....när det tydligen
är för sent...

Jag undrar hur lagligt det är ens...jag ska ta reda på det
helt enkelt.

Oavsett om det är olagligt eller ej så finner jag
Aspergerforums förfarande oetiskt och moraliskt förkastligt.

Tingeling
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 19:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav weasley » 2009-04-12 20:24:36

Varför ska du raderas?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:01:42, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Tingeling » 2009-04-12 20:30:41

Det har jag redan skrivit i inlägget ovan.

Jag anser att man kan ha kvar inläggen för att i
inte förstöra trådar men vill ha nicket borttaget och
att det istället t.ex. står f.d. medlem och att alla som
vill ska få radera sitt konto. I mitt fall skulle det vara OK.

Men andra kanske inte skulle hålla med och vill
ha allt de skrivit raderat totalt...

Hur kul är det för de som t.ex. varit jättesjuka,
psykotiska, i mani eller t.o.m. suicidala att ha sina
inlägg kvar med ett nick som folk kanske redan känner
till vem som finns bakom?

Dags att fundera på moral och etik kanske med tanke på
den grupp som skriver här.

I mitt fall anser jag bara att detta forum inte är något
jag vill vara en del av och att det inte var vad jag trodde.
Av olika orsaker.

Bara det borde räcka kan man tycka.
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 19:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav DodeN » 2009-04-12 20:37:46

På Attentions forum gäller samma regler, vi raderar kontot men tar inte bort nicket från inläggen. Dels är det en mjukvarufråga och sen blir det lättare för andra att läsa inläggen om man kan hålla isär vem som sagt vad. Villken orsak man har det här får andra svara på.

Gäller det speciella inlägg så kan vi tänka oss att moderera lite, men man får tänka lite när man skriver inlägg, varför skulle det inte vara lagligt?
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:01:42, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav JOR » 2009-04-12 20:39:58

Jag har sett ytterst få forum där de går med på radering av konton.

Däremot är det inte ovanligt att outnyttjade konton vaporeras på löpande band.


När du registrerade dig så gick du med på ett av flera punkter

Aspegerforum - Registreringsavtal skrev:Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen.



Men det finns en liten detalj du inte tänker på.
Det som andra har citerat ifrån dig, dem förvinner ju inte, ändrar man på nick så ändras det inte i citeringen heller. Vilket gör nickbyte och radering ganska verkningslöst.


Allt du behöver göra är att sluta logga in. så är det klart, förr eller senare ramlar alla dina inlägg såpass långt ner i listan att folk inte lär se dem längre.


Emellanåt på sistone så har vi varit på medlemmar när de valt sina riktiga namn och sagt ifrån att det är synnerligen olämpligt.

Registreringssidans innehåll skall ändras så att den som registrerar sig uppmanas STARKT att använda sig av nick som kan härledas till dem. Samt att vara så anonyma de kan i början och ett tag framåt.


Men Tingeling, ett sådant nick ger inte oss en ledtråd till vem du är.
Borde vara baggis att känna sig trygg bakom det namnet, väl?


Alla moderatorer + admin + ägarn och sisteligen jag står bakom beslutet att INTE godkänna onödiga nickbyten eller radering av konton.

Vad vi kan sträcka oss till är att "Låsa" konton.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 19:01:42, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Titti » 2009-04-12 20:40:19

Admin:

Inga konton tas bort. Men det står dig liksom andra fritt att radera den information som finns i din profil liksom att ta bort din avatar.

Det är själva vitsen med att uppträda under ett nick och inte sitt eget namn. Det är också en anledning till att jag brukar stoppa dem som anger sitt eget fullständiga namn som nick och be dem tänka igenom det en gång till. Den information man lämnar ut i sin profil och i sin underliner kan man själv radera eller ändra. Ett nick står där alltid.

Det är också anledningen till att vi censurerar bort personlig information som en del lämnar ut, kanske av ren tanklöshet. Telefonnummer, tex.

Om du slutar logga in här kommer du ganska snart att bli bortglömd som så många andra som passerat under åren här. En del lever kvar i minnet genom sina nick men inte mer. Ett anonymt nick innebär inget skadligt och man skall alltid tänka sig för innan man skriver något. Det gäller överallt på internet.

Jag kan inaktivera kontot så att du inte kan logga in mer om du vill.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Tingeling » 2009-04-12 20:49:11

Tja...mjukvarumässigt är det fullt möjligt faktiskt.

Kanske dags för Attention att ta sig en funderare också
då? Bara för att ni gör likadant innebär det inte att det är OK.
"Olle slår...så då gör jag det med...."

Det är inte en lek när man har ett forum med personer
som har neuropsykiatriska tillstånd. Det är människors
liv och välmående man talar om.

Att ha möjligheten att radera ett konto kan jag etiskt
tycka är viktig. Eller anser både Attention och Aspergerforum
att sådant ska bestämmas ÅT oss?

Tror ni verkligen att alla forummedlemmar tycker att det
är bra att man inte får välja själv vad man vill ska stå
kvar eller ej på ett forum.

Människor utvecklas dessutom. Om jag skulle göra en
bedömning på vad vissa medlemmar här skrev 2005
så kanske den inte skulle vara så adekvat idag.

Ge människor möjligheten att själv bestämma över
sina liv och sina konton! Jag var inte alls medveten
om vad jag uppenbarligen gjorde när jag blev
medlem 2005.

Undrar hur många som är det egentligen?

Men IDAG är jag fullt kapabel att ta beslutet att jag vill
att mitt nick ska bort. Helst vill jag se mina inlägg
raderas dessutom.

T
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 19:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Tingeling » 2009-04-12 20:55:06

Har administrationen svårt att läsa vad jag skriver eller?
Kanske att man tänker till. Det är märkligt att ingen kan se problematiken i det jag belyser.

Jag efterfrågar inte en redovisning av nuvarande regler.
Dessa drog jag ju själv och är alltför väl medveten om.

Jag efterfrågar en diskussion om detta.

Jag ogillar dessutom insinuanta kommentarer om att mitt konto kan blockeras om jag vill. Lågvattenmärke nästan..*suckar*
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 19:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Titti » 2009-04-12 20:59:08

Tingeling skrev:Jag ogillar dessutom insinuanta kommentarer om att mitt konto kan blockeras om jag vill. Lågvattenmärke nästan..*suckar*


Det var ingen insinuant kommentar, det var en sakupplysning. Jag kan dessutom skriva en notering invid ditt nick där det står: Inte aktiv om du väljer att få kontot låst.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:01:42, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav DodeN » 2009-04-12 21:04:07

Jo men som jor skriver ovan blir det problem i varje inlägg där någon citerat dig, då måste man gå in och manuellt ta bort detta och ändra. Det är ett jättejobb, tror varken de här eller vi på Attentions forum har resurser att göra sådant.

Ja människor utvecklas men vi är inte omöjliga om man skriver saker som man sen vill ta bort. Antar att det är samma sak här om man skrivit något extra känsligt, men det jobb det innebär att gå in och rensa i trådarna. Eller försöka laga trådarna om man ska radera inläggen är något som inte fungerar när man driver forum på frivillig basis.

Det är alltid bra att ta en diskussion om etiken kring detta, men för attentions del så sätter mjukvaran stopp för att behålla inlägg med "exmedlem" eller liknande som nick samt det arbete det skulle krävas att ta bort citat och laga trådar om man plockar bort inlägg.

Det man kan göra är att upplysa mer när man registrerar sig om att inläggen inte kommer tas bort förutom i ytters speciella fall. Det är något vi på attentions forum kan göra i fortsättningen. Samt att upplysa om att inte välja nick som kan kopplas till ens person. Men lite eget ansvar måste man ha själv.

Hoppas det är ok att jag lägger mig i och redovisar hur vi tänkt från attentions del. För problem kan det bli men om man väljer nick som inte går att koppla vidare så är det inte något större problem, man måste tänka på att det man skriver på diverse forum går att läsa av de flesta. Man är inte anonym på nätet.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Tingeling » 2009-04-12 21:06:00

Titti:

Jag betackar mig för mer kommentarer från dig som inte härör till den diskussion jag efterfrågat om etik och moral och hur man ev. kan lösa ett dilemma av denna art.

Jag är fullständigt kapabel tack att själv bara låta bli att skriva hit mer om jag så nu vill.

Ett bra tips avseende etik och moral är att behandla sina forummedlemmar som vuxna. Om de vill ha hjälp av detta slaget tycker jag att man kan radera konton samt nick. Om något citerat finns kvar kan detta nog inte undvikas men vad göra? Man kan ju bara tekniskt sträcka sig såå långt.
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Tingeling » 2009-04-12 21:10:25

Då man inte från vare sig Attentions sida eller Aspergerforums sida varit YTTERST tydlig med detta då jag blev medlem på NÅGON av sidorna så är det nog bra om man blir det nu!!

Det hjälper dock inte mig som varit medlem LÄNGE.

Att ta bort citeringar blir roddigt, det förstår jag. Så i mitt fall skulle jag se det som "smällar man får ta". Någon annan skulle kanske tycka annorlunda om de skrivit något ytterst känsligt.

Att tro att personer med impulsivitetsproblematik ska ta ansvar bara och skärpa till sig....tänka till....Ja du...det låter det....

T
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Kvasir » 2009-04-12 21:13:10

Varför är det bara här på aspergerforum som det gång på gång uppstår krav på att radera konton och inlägg? Det finns mig veterligen inga andra forum som gör så och jag har aldrig sett någon kräva det heller på något annat forum, hur mycket det än har gjort bort sig. Man undrar om dessa personer även kräver att insändare de skrivit i tidningar ska klippas bort ur alla existerande exemplar? Någon egentlig skillnad finns inte mera än en viss skillnad i genomförbarhet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav JOR » 2009-04-12 21:14:14

Etiken är väldigt enkel...

Vi gör vårt bästa för att se så att nyregistrerade inte använder alltför uppenbara namn samt ber dem vara anonyma så långt de orkar.


Du själv är väl fortfarande duktigt anonym nu, väl?


Så vad är problemet?


Börjar gissa på att den enda orsaken till att du vill ha bort dina inlägg/nick/konto är för att du inte vill bidra till detta forum.

Detta är något som är omöjligt på något enda forum, har man bidragit så har man.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Titti » 2009-04-12 21:15:39

Tingeling skrev:Ett bra tips avseende etik och moral är att behandla sina forummedlemmar som vuxna.


Ja, vi behandlar våra forummedlemmar som vuxna. Vi utgår från att de är läskunniga och att de alltså kan läsa och är vuxna nog att förstå innebörden av det som står i registreringsavtalet.

Om man ingår ett avtal - vilket du har gjort genom att registrera dig här - så gäller det. Är man inte beredd att ställa upp på det som står där avstår man från att gå med. Det är frivilligt.

Så är det på ett forum med vuxna medlemmar.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Tingeling » 2009-04-12 21:16:12

Kvasir:

De två andra forum jag är med på har den funktionen.
Jag har å andra sidan aldrig varit med om att jag INTE
får radera mitt konto.

Jämförelsen med ett insändare kräver fler steg avseende exekutiva funktioner=fler möjligheter att hejda sig. Alltså haltar den jämförelsen tyvärr....
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav rdos » 2009-04-12 21:16:56

Det är iaf dålig reklam för det (nya) forumet att Tingeling väljer att hoppa av. Egentligen borde jag göra detsamma, men jag avvaktar tills förändringarna "satt sig". Återstår oxå att se om diverse påhopp och mobbing kommer att stävjas nu när det inte längre finns någon avdelning där sådant är tillåtet. Sedan tidigare har det dock förekommit en hel del saker även i de modererade avdelningarna som inte kan anses som acceptabelt, men som så att säga lindats in på ett sätt som gjort det svårt att rapportera.

Återstår oxå att se när man blir färdig med NFD, och vad som slutligen kommer att bli raderat där. Som det verkar nu så har man släppt igenom väldigt mycket ifrån NFD.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2009-04-12 21:20:22

Tingeling skrev:Kvasir:

De två andra forum jag är med på har den funktionen.
Jag har å andra sidan aldrig varit med om att jag INTE
får radera mitt konto.


De forumen är nog undantag i så fall. Samtidigt låter som du har för vana att gå med på forum och sedan ångra dig och vill bli raderad. I så fall låter som du snarare ska fundera på om du bör engegera dig i forum alls. Grundregeln är att allt man skriver på internet finns kvar, någonstans. Det finns nästan alltid kopior någonstans, t.ex. i googles sökdatabaser, och delar av dina inlägg och ditt nick skulle på så vis ändå bli synliga om man googlar, även om inläggen faktiskt var raderade här.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Tingeling » 2009-04-12 21:25:01

Vet du Titti.....

Har du svårt att föreställa dig vad jag skriver eller vad är felet eftersom du inte förstår? Eller vill du bara inte förstå och gå till attack i allt du skriver? Det är så du tolkas fakstiskt.


Det ÄR bristande information om detta med vad man ger sig in i när man blir medlem och bör absolut förtydligas. Kanske bör man som Attention påminna nya medlemmar (och gamla ibland) om att allt de skriver numera finns till allmän beskådan för vem som helst. Jag tror många vaggas in i förhoppningen av att detta forum är mer privat än det är. Man är så glad att finna andra som en själv att allt annat förbleknar. Kanske är det t.o.m. första gången man finner andra som tänker som en själv.

Att som Kvasir skriver att detta inte är första gången detta kommer på tal vittnar ju om detta.

Man skulle ju kunna råda bot på detta om man ville från adminustrationens sida faktiskt. Då jag tydligen inte heller är ensam om att ha reagerat.

Glöm heller inte ert ansvar när ni de facto arbetar med människor som har diagnos. Det är ytterst viktig att personer i ALLA former av ledarskap föregår med gott exempel. Vad ni säger med detta beslutet är att det är helt OK att behandla människor på ett sätt de faktiskt inte vill.

Är det bilden ni vill förmedla?

Tingeling
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Alien » 2009-04-12 21:25:55

För min del tycker jag att radera inlägg och nick blir historieförfalskning. Och eftersom du publicerar under nick så har du inte avslöjat dig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Tingeling » 2009-04-12 21:33:21

Alien:

DET är väl ändå upp till mig att avgöra. Jag har i mina ögon rätten att välja vad jag vill bidra till eller ej. Vill jag byta bank så hör jag det. Vill jag byta umgänge, arbete, läkare liksaå.
Varför skulle Aspergerforum vara annorlunda?

I mitt eget fall anser jag dessutom att alltför många vet vem jag är men det är min personliga uppfattning och dessutom är jag inte helt okänd eller purfärsk Aspergerkretsar heller.

Historieförfalskningen blir ju inte total däremot om man har kvar inläggen utan nicket.

Diskussionen däremot blir däremot en varningsklocka hoppas jag. Det ÄR viktigt att titta på etiska och moraliska aspekter i många lägen i livet. Det är min förhoppning att ni ska ha den förmågan på ett så för många mycket viktigt forum.

Vad JAG tycker om det hela anser jag är solklart. Hoppas fler ser det jag ser vad det lider.

Lycka till!
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Kvasir » 2009-04-12 21:35:49

Tingeling skrev:
Att som Kvasir skriver att detta inte är första gången detta kommer på tal vittnar ju om detta.



Nu läser du mig som fan läser bibeln. Det här forumet har inte på något sätt sämre information än andra forum om vad som gäller. Trots det förekommer det då och då att folk kommer med samma begäran som du, vilket jag anser vara en orimlig begäran. Det var alltså snarast en förvåning från min sida att det alls förekommer. Det är nästan så man funderar på om aspergare oftare har svårt att förstå att de befinner sig på internet och vad som gäller där. (Kan det ha något att göra med den aspergska naiviteten?) Det är inte normalt på några forum jag har bevistat att man tillåter vad du begär eller ens att någon begär det, och de har i allmänhet inte någon mera detaljerad information om vad som gäller heller.

Är det så att du anser att aspergare är mindre kapabla att vistas på internet än folk i allmänhet och att ett aspergerforum därför behöver mera förmynderi från moderatorerna? Det låter i alla fall så, tycker jag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav JOR » 2009-04-12 21:38:06

Tingeling skrev:Det ÄR bristande information om detta me...

Första gången du nämner detta.

Men vi har varit medvetna om detta sedan länge. Folk läser faktiskt inte reglerna, de läser inte några avtal osv.


Då blir min fråga, vad hjälper det när vi skriftligen och tydligt ber dem låta bli uppenbara nicks och avslöja sig för mycket?


Det kommer ändå att hända, och det kommer ändå att bli folk som vill avregistrera sig samt få ALLA inlägg borttagna.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav DodeN » 2009-04-12 21:38:21

Tingeling: hur ställer du dig till att man kan ha "låsta" delar på forumet så som privata avdelningen är här där man inte raderar inlägg eller nick, är det på samma nivå som om man inte tar bort inlägg eller nick på öppnare forumsdelar då kan man ju inte googla sig till information om ett specifikt nick.

Tyvärr kommer det alltid vara någon som inte läser alla regler och information man vill förmedla på ett forum, det är svårt att få personer att läsa de trådar som finns eftersom man oftast vill sätta igång direkt. Har du något förslag på hur man kan upplysa medlemarna tydligare?
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 19:01:43, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in